Waarom cuppen banden?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Toen ik gisteren mijn band kocht bij de bandenhandel die heel veel Michelins verkoopt kreeg ik daar te horen ook dat alle banden wel cuppen. Maar dat de nieuwe MPR4 meer cupt dan zijn voorganger. Nou ben ik toch blij dat Michelin voor mijn motor geen MPR4 verkoopt.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Waarom cuppen banden?
Wat heb je er nu dan voor een band op liggen/gekocht?Ton1959 schreef:Toen ik gisteren mijn band kocht bij de bandenhandel die heel veel Michelins verkoopt kreeg ik daar te horen ook dat alle banden wel cuppen. Maar dat de nieuwe MPR4 meer cupt dan zijn voorganger. Nou ben ik toch blij dat Michelin voor mijn motor geen MPR4 verkoopt.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Pirelli Angel GTDingeman schreef:Wat heb je er nu dan voor een band op liggen/gekocht?Ton1959 schreef:Toen ik gisteren mijn band kocht bij de bandenhandel die heel veel Michelins verkoopt kreeg ik daar te horen ook dat alle banden wel cuppen. Maar dat de nieuwe MPR4 meer cupt dan zijn voorganger. Nou ben ik toch blij dat Michelin voor mijn motor geen MPR4 verkoopt.
- basplehn
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heesch
- Locatie: Heesch
Re: Waarom cuppen banden?
Ik zal mij maar eens verdiepen in de Angel's GTTon1959 schreef:Pirelli Angel GTDingeman schreef:Wat heb je er nu dan voor een band op liggen/gekocht?Ton1959 schreef:Toen ik gisteren mijn band kocht bij de bandenhandel die heel veel Michelins verkoopt kreeg ik daar te horen ook dat alle banden wel cuppen. Maar dat de nieuwe MPR4 meer cupt dan zijn voorganger. Nou ben ik toch blij dat Michelin voor mijn motor geen MPR4 verkoopt.
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Januari 2016 komt de BT30T GT..
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Pirelli heeft zijn GT nou en ik moet zeggen dat ik daar zeer tevreden over benWaltzingMatilda schreef:Januari 2016 komt de BT30T GT..
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Waarom cuppen banden?
Allemaal erg leuk die andere merken en vergelijk van nieuwe en oud maar: mijn MPR4 GT's zitten er inmiddels 15000 km onder, merendeel snelweg en best ge-cupped aan de zijkanten en ik moet eerlijk zeggen dat ik iets meer moet doen om de motor in een bocht plat te leggen maar dat dat nog steeds prima gaat. Het lastigste is dat de fiets moeilijker te sturen is tijdens het 'tussen de file door' manoeuvreren en gevoeliger wordt op de witte strepen door het platte midden deel. Dus ondanks het snelweg gebruik en het cuppen nog steeds een goede band. Omdat het koude en natte jaargetijde er aan zit te komen komen er over een paar duizend km toch weer nieuwe MPR4GT's onder de fiets, better safe than sorry, if yo get my drift.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Jij was over het algemeen een rustige rijder, toch?Ton1959 schreef:Pirelli heeft zijn GT nou en ik moet zeggen dat ik daar zeer tevreden over benWaltzingMatilda schreef:Januari 2016 komt de BT30T GT..
Dan maakt het volgens mij niet zo heel veel uit welke banden eronder liggen.
Tot nu toe ben ik, na bijna 2000km, ook nog heel tevreden over mijn Michelins.
Alleen niet meer zo na 10-12k.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Baird schreef:Allemaal erg leuk die andere merken en vergelijk van nieuwe en oud maar: mijn MPR4 GT's zitten er inmiddels 15000 km onder, merendeel snelweg en best ge-cupped aan de zijkanten en ik moet eerlijk zeggen dat ik iets meer moet doen om de motor in een bocht plat te leggen maar dat dat nog steeds prima gaat. Het lastigste is dat de fiets moeilijker te sturen is tijdens het 'tussen de file door' manoeuvreren en gevoeliger wordt op de witte strepen door het platte midden deel. Dus ondanks het snelweg gebruik en het cuppen nog steeds een goede band. Omdat het koude en natte jaargetijde er aan zit te komen komen er over een paar duizend km toch weer nieuwe MPR4GT's onder de fiets, better safe than sorry, if yo get my drift.
Daarom heb ik nu wederom gekozen voor de Michelin's
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Waarom cuppen banden?
+1Baird schreef:Allemaal erg leuk die andere merken en vergelijk van nieuwe en oud maar: mijn MPR4 GT's zitten er inmiddels 15000 km onder, merendeel snelweg en best ge-cupped aan de zijkanten en ik moet eerlijk zeggen dat ik iets meer moet doen om de motor in een bocht plat te leggen maar dat dat nog steeds prima gaat. Het lastigste is dat de fiets moeilijker te sturen is tijdens het 'tussen de file door' manoeuvreren en gevoeliger wordt op de witte strepen door het platte midden deel. Dus ondanks het snelweg gebruik en het cuppen nog steeds een goede band. Omdat het koude en natte jaargetijde er aan zit te komen komen er over een paar duizend km toch weer nieuwe MPR4GT's onder de fiets, better safe than sorry, if yo get my drift.
Ik heb 17.000 km gedaan met mijn eerste MPR 4 achterband, extreem lang voor mij en ook voor de krachtige RT LC. Ik herken de gevoeligheid voor witte strepen bij wat hogere km stand. Heerlijk om dan weer met een verse set te rijden die weer echt rond is, je weet niet wat je mee maakt!
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Nou het maakt een behoorlijk verschil met welke band je rijd. Mijn MPR3 lag er al bijna 15000km op en ik vond die niet meer fijn rijden. Qua profiel had ik er de 20000km mee kunen halen dat weet ik zeker. Voor mijn motor is er geen MPR4 en volgens mijn bandenhandelaar cupt hij meer dan de MPR3. En de Pirelli schijnt in meerdere test er goed uit te komen en blijft goed sturen tot op het eind als je de testers mag geloven. Sommige banden zijn belabberd in de regen dus daar pas ik voor. Ik probeer graag een keer een andere band omdat ik graag voor mezelf test wat voor mijn gevoel beter is. Volgende keer probeer ik waarschijnlijk weer een andere band. Ik denk dat er weinig verschil zal zijn tussen de betere banden . Ook een rustige rijder voelt verschil tussen slechte en goede banden.WaltzingMatilda schreef:Jij was over het algemeen een rustige rijder, toch?Ton1959 schreef:Pirelli heeft zijn GT nou en ik moet zeggen dat ik daar zeer tevreden over benWaltzingMatilda schreef:Januari 2016 komt de BT30T GT..
Dan maakt het volgens mij niet zo heel veel uit welke banden eronder liggen.
Tot nu toe ben ik, na bijna 2000km, ook nog heel tevreden over mijn Michelins.
Alleen niet meer zo na 10-12k.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Waarom cuppen banden?
+1HansD schreef:+1Baird schreef:Allemaal erg leuk die andere merken en vergelijk van nieuwe en oud maar: mijn MPR4 GT's zitten er inmiddels 15000 km onder, merendeel snelweg en best ge-cupped aan de zijkanten en ik moet eerlijk zeggen dat ik iets meer moet doen om de motor in een bocht plat te leggen maar dat dat nog steeds prima gaat. Het lastigste is dat de fiets moeilijker te sturen is tijdens het 'tussen de file door' manoeuvreren en gevoeliger wordt op de witte strepen door het platte midden deel. Dus ondanks het snelweg gebruik en het cuppen nog steeds een goede band. Omdat het koude en natte jaargetijde er aan zit te komen komen er over een paar duizend km toch weer nieuwe MPR4GT's onder de fiets, better safe than sorry, if yo get my drift.
Ik heb 17.000 km gedaan met mijn eerste MPR 4 achterband, extreem lang voor mij en ook voor de krachtige RT LC. Ik herken de gevoeligheid voor witte strepen bij wat hogere km stand. Heerlijk om dan weer met een verse set te rijden die weer echt rond is, je weet niet wat je mee maakt!
Ook MPR4GT, al iets meer dan 15.000 km.
Zou een consequent en juist gebruik van ESA dan toch van invloed zijn op bandenslijtage en cuppen?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Ik denk het niet omdat bij mij zonder ESA de banden ook gewoon lang mee gaan . Volgens mij is de bandenspanning bijhouden belangrijker.Dingeman schreef:+1HansD schreef:+1Baird schreef:Allemaal erg leuk die andere merken en vergelijk van nieuwe en oud maar: mijn MPR4 GT's zitten er inmiddels 15000 km onder, merendeel snelweg en best ge-cupped aan de zijkanten en ik moet eerlijk zeggen dat ik iets meer moet doen om de motor in een bocht plat te leggen maar dat dat nog steeds prima gaat. Het lastigste is dat de fiets moeilijker te sturen is tijdens het 'tussen de file door' manoeuvreren en gevoeliger wordt op de witte strepen door het platte midden deel. Dus ondanks het snelweg gebruik en het cuppen nog steeds een goede band. Omdat het koude en natte jaargetijde er aan zit te komen komen er over een paar duizend km toch weer nieuwe MPR4GT's onder de fiets, better safe than sorry, if yo get my drift.
Ik heb 17.000 km gedaan met mijn eerste MPR 4 achterband, extreem lang voor mij en ook voor de krachtige RT LC. Ik herken de gevoeligheid voor witte strepen bij wat hogere km stand. Heerlijk om dan weer met een verse set te rijden die weer echt rond is, je weet niet wat je mee maakt!
Ook MPR4GT, al iets meer dan 15.000 km.
Zou een consequent en juist gebruik van ESA dan toch van invloed zijn op bandenslijtage en cuppen?
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Dingeman schreef:+1HansD schreef:+1Baird schreef:Allemaal erg leuk die andere merken en vergelijk van nieuwe en oud maar: mijn MPR4 GT's zitten er inmiddels 15000 km onder, merendeel snelweg en best ge-cupped aan de zijkanten en ik moet eerlijk zeggen dat ik iets meer moet doen om de motor in een bocht plat te leggen maar dat dat nog steeds prima gaat. Het lastigste is dat de fiets moeilijker te sturen is tijdens het 'tussen de file door' manoeuvreren en gevoeliger wordt op de witte strepen door het platte midden deel. Dus ondanks het snelweg gebruik en het cuppen nog steeds een goede band. Omdat het koude en natte jaargetijde er aan zit te komen komen er over een paar duizend km toch weer nieuwe MPR4GT's onder de fiets, better safe than sorry, if yo get my drift.
Ik heb 17.000 km gedaan met mijn eerste MPR 4 achterband, extreem lang voor mij en ook voor de krachtige RT LC. Ik herken de gevoeligheid voor witte strepen bij wat hogere km stand. Heerlijk om dan weer met een verse set te rijden die weer echt rond is, je weet niet wat je mee maakt!
Ook MPR4GT, al iets meer dan 15.000 km.
Zou een consequent en juist gebruik van ESA dan toch van invloed zijn op bandenslijtage en cuppen?
"Bij consequent en juist gebruik van ESA" ....een uurtje circuit op volle snelheid en je ziet dat je verhaal niet klopt.
Banden gaan alleen langer mee bij rustig rijden, hoe rustiger hoe langer ze meegaan.
Mijn vader van 78 is een rustige rijder, hij doet nu al meer dan 24k met zijn MPR4 GT's. O ja, en de man heeft geen ESA.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Waarom cuppen banden?
,,,,,,,,,, een uurtje circuit op volle snelheid,,,,,,,,,,WaltzingMatilda schreef:Dingeman schreef:+1HansD schreef:+1Baird schreef:Allemaal erg leuk die andere merken en vergelijk van nieuwe en oud maar: mijn MPR4 GT's zitten er inmiddels 15000 km onder, merendeel snelweg en best ge-cupped aan de zijkanten en ik moet eerlijk zeggen dat ik iets meer moet doen om de motor in een bocht plat te leggen maar dat dat nog steeds prima gaat. Het lastigste is dat de fiets moeilijker te sturen is tijdens het 'tussen de file door' manoeuvreren en gevoeliger wordt op de witte strepen door het platte midden deel. Dus ondanks het snelweg gebruik en het cuppen nog steeds een goede band. Omdat het koude en natte jaargetijde er aan zit te komen komen er over een paar duizend km toch weer nieuwe MPR4GT's onder de fiets, better safe than sorry, if yo get my drift.
Ik heb 17.000 km gedaan met mijn eerste MPR 4 achterband, extreem lang voor mij en ook voor de krachtige RT LC. Ik herken de gevoeligheid voor witte strepen bij wat hogere km stand. Heerlijk om dan weer met een verse set te rijden die weer echt rond is, je weet niet wat je mee maakt!
Ook MPR4GT, al iets meer dan 15.000 km.
Zou een consequent en juist gebruik van ESA dan toch van invloed zijn op bandenslijtage en cuppen?
"Bij consequent en juist gebruik van ESA" ....een uurtje circuit op volle snelheid en je ziet dat je verhaal niet klopt.
Banden gaan alleen langer mee bij rustig rijden, hoe rustiger hoe langer ze meegaan.
Mijn vader van 78 is een rustige rijder, hij doet nu al meer dan 24k met zijn MPR4 GT's. O ja, en de man heeft geen ESA.
Tja, wat is zo een dergelijke conclusie nu waard?
1. Ik kom niet op een circuit.
2. En zeker geen uur.
3. En ik rijd ook niet op volle snelheid.
Misschien iemand op het forum die er wel onderbouwd iets van kan zeggen of,buiten de rijstijl en bandenspanning, ESA van mede van invloed is op levensduur EN cuppen van banden.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Goede demping en vering heeft effect op bandenslijtage dat is één ding wat zeker is. Maar de levensduur van banden is van veel factoren afhankelijk. En ik zie hier nog niet terug dat motoren met ESA meer kilometers uit hun banden halen. Maar het grootste deel van de oudere motoren rijden in ieder geval met slechte dempers. Schokdempers gaan namelijk niet echt lang mee. Al lang voordat ze lekken werken ze al niet goed meer. Ik heb vroeger veel auto dempers open gemaakt en als je dan ziet wat er in zit dan kan je amper geloven dat ze nog wat doen. Net zoals bij de conventionele voorvork de olie ververst moest worden zou eigenlijk elke schokdemper ook ververst moeten worden na een jaar of 4. Maar dat doen we niet en we rijden er lekker mee door. Dus oudere motoren zouden in theorie in ieder geval meer banden verslijten dan nieuwe. We proberen hiervoor te compenseren door middel van het verstellen van de demping natuurlijk maar werkelijk als je kijkt wat een drap er uit een schokbreker komt dan snap je niet dat ze nog werken. Voor mij was in ieder geval het altijd al gemakkelijk om met een achterband rond de 20000km te doen ook 33 jaar geleden al op een zwaardere motor met hetzelfde aantal pk's zonder cuppende banden. Toen ik net begon met motorrijden kon ik ze wel kaal rijden in 8000km maar toen reed ik ook anders.
Re: Waarom cuppen banden?
Of (de instellingen van de) ESA van invloed is op het cuppen van de banden is maar zeer de vraag, volgens mij.
Want bij ESA 1 (tot bouwjaar 2010) pas je de instellingen van de dempingsgraad aan en (alleen) aan de achterzijde de veervoorspanning, bij de 1200RT's.
Vanaf bouwjaar 2010, is het ESA 2, en heb je beide ook aan de voorzijde;
http://www.bmw-motorrad.nl/nl/nl/index. ... ¬rack=1
Het is dus meer een comfort-instelling wat dat betreft.
De opmerkingen van Ton1959 onderschrijf ik, er rijden vele BMW's rond met versleten veren, die zijn nu eenmaal niet van al te beste kwaliteit.
Naast de gekende problemen dat ESA niet goed meer werkt, wat je ook niet altijd 1-2-3 merkt totdat een expert daar naar kijkt.
Bij mijn 1100RT met een kilometerstand van 46000 km was de vering echt merkbaar niet optimaal meer.
Want bij ESA 1 (tot bouwjaar 2010) pas je de instellingen van de dempingsgraad aan en (alleen) aan de achterzijde de veervoorspanning, bij de 1200RT's.
Vanaf bouwjaar 2010, is het ESA 2, en heb je beide ook aan de voorzijde;
http://www.bmw-motorrad.nl/nl/nl/index. ... ¬rack=1
Het is dus meer een comfort-instelling wat dat betreft.
De opmerkingen van Ton1959 onderschrijf ik, er rijden vele BMW's rond met versleten veren, die zijn nu eenmaal niet van al te beste kwaliteit.
Naast de gekende problemen dat ESA niet goed meer werkt, wat je ook niet altijd 1-2-3 merkt totdat een expert daar naar kijkt.
Bij mijn 1100RT met een kilometerstand van 46000 km was de vering echt merkbaar niet optimaal meer.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Waarom cuppen banden?
Ik merkte dat al na het aanschaffen van een setje HyperPro veren bij mijn 1100RT met een kilometerstand van 22K. Het verschil in stuur- en weggedrag is bijzonder groot te noemen. Of dat invloed heeft op het cuppen van de banden kan ik niet zeggen, omdat ik bij aanschaf van de RT al vrij snel tot vervanging van de standaard veren en banden ben over gegaan. Nu inmiddels ruim 8K verder nog geen last van cuppen met de MPR3.
Inspector Gadget schreef:Bij mijn 1100RT met een kilometerstand van 46000 km was de vering echt merkbaar niet optimaal meer.
Laatst gewijzigd door EileRT op 11 okt 2015, 01:05, 7 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Waarom cuppen banden?
Vergeet ook het soort asfalt niet in alle redeneringen. Hier in Engeland lijkt het asfalt voor het grootste gedeelte op een kaasrasp. Zowel bij de 4-wieligen, als bij de beide BMW's vliegt het rubber van de banden... Met de K1600 ga ik de 10000km op de Metzelers niet halen (weinig to geen cupping, overigens). Terwijl ik de Bridgestones in Nederland tegen de 14000 gewisseld heb. En ik vermoed dat het zachtere rubber van Michelin hier helemaal niets in de melk te brokkelen heeft.
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Ik vind 10000km met een band met een K1600 al heel goed. Bij jou zit er een blok onder dat echt vooruit wil BertBert M schreef:Vergeet ook het soort asfalt niet in alle redeneringen. Hier in Engeland lijkt het asfalt voor het grootste gedeelte op een kaasrasp. Zowel bij de 4-wieligen, als bij de beide BMW's vliegt het rubber van de banden... Met de K1600 ga ik de 10000km op de Metzelers niet halen (weinig to geen cupping, overigens). Terwijl ik de Bridgestones in Nederland tegen de 14000 gewisseld heb. En ik vermoed dat het zachtere rubber van Michelin hier helemaal niets in de melk te brokkelen heeft.
Bert M
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
En alsof het zo moet zijn na bijna 3500km...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
En hier de boosdoener....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- aantzeetje
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Waarom cuppen banden?
mpr4 cuppen navolgens mijn rijstijl (zeer sportief) minder dan de mpr3's. Heb ooit eens de ESA (mijn RT in van 2009) op sportief gezet waardoor de achterkant toch iets hoger kwam te staan met meer druk op het voorwiel als gevolg. Je kan het al raden (ooit eens in een ander draadje gepost), de voorband gaf er na 6500 km de brui aan. Dus de pre 2010 ESA instelling heeft weldegelijk invloed op de bandenduur.
En ja ook het soort asfalt en omgevingstemperatuur spelen een grote rol zoals hier boven aangehaald door Bert. Daar ik in het bijna uiterste noordwestelijk hoekje van B woon rijden we voornamelijk in F. Vakantie brengen we door in Spanje waar het asfalt nog grover is. De laatste 3 mm zijn na 1000 km in de Spaanse bergen rijden gewoon weg. De achterband heeft er nu grof geschat 9500 km opzitten en op de flanken zit er nog een iets ttussen 1.5 a 2 mm op. Middenloopvlak nog 3 mm. Daar waar ik met een mpr3 nooit boven de 8500 km uit kwam.
En ja ook het soort asfalt en omgevingstemperatuur spelen een grote rol zoals hier boven aangehaald door Bert. Daar ik in het bijna uiterste noordwestelijk hoekje van B woon rijden we voornamelijk in F. Vakantie brengen we door in Spanje waar het asfalt nog grover is. De laatste 3 mm zijn na 1000 km in de Spaanse bergen rijden gewoon weg. De achterband heeft er nu grof geschat 9500 km opzitten en op de flanken zit er nog een iets ttussen 1.5 a 2 mm op. Middenloopvlak nog 3 mm. Daar waar ik met een mpr3 nooit boven de 8500 km uit kwam.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Hoelang een band meegaat word het meest bepaald door de rechterhand. En een hoge temperatuur helpt zeker mee om de levensduur nog korter te maken.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Waarom cuppen banden?
Baal, baal voor jou.WaltzingMatilda schreef:En hier de boosdoener....
Heb net weer een nieuwe 'Huisman-flap' gemaakt, de vorige was versleten en met de nieuwe bandjes dus ook een nieuwe flap, iets voor jou??
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Foto?Baird schreef:Baal, baal voor jou.WaltzingMatilda schreef:En hier de boosdoener....
Heb net weer een nieuwe 'Huisman-flap' gemaakt, de vorige was versleten en met de nieuwe bandjes dus ook een nieuwe flap, iets voor jou??
Gelukkig de band kunnen laten repareren. Het was maar een klein puntje dat doorgedrongen was, iets wat in ieder geval goed te repareren was.
Wel de band eraf laten halen om de schade aan de binnenkant te controleren en dan ook van binnenuit laten repareren,
Totaal € 30,- inclusief BTW en ophalen motorfiets.
Vervangen band zou balen geweest zijn, hij zat er nog geen 5 weken onder en pas 3500 km mee gereden.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Waarom cuppen banden?
Ik zou er geen goed gevoel bij hebben. Ooit ook eens (met weinig kilometers) ondervonden. Toch maar een nieuwe band eronder. Hele discussies, ook op dit forum, ondersteunen deze werkwijze.WaltzingMatilda schreef:Foto?Baird schreef:Baal, baal voor jou.WaltzingMatilda schreef:En hier de boosdoener....
Heb net weer een nieuwe 'Huisman-flap' gemaakt, de vorige was versleten en met de nieuwe bandjes dus ook een nieuwe flap, iets voor jou??
Gelukkig de band kunnen laten repareren. Het was maar een klein puntje dat doorgedrongen was, iets wat in ieder geval goed te repareren was.
Wel de band eraf laten halen om de schade aan de binnenkant te controleren en dan ook van binnenuit laten repareren,
Totaal € 30,- inclusief BTW en ophalen motorfiets.
Vervangen band zou balen geweest zijn, hij zat er nog geen 5 weken onder en pas 3500 km mee gereden.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Ik heb er ook wel eens mijn twijfels over gehad maar heb nog nooit gehoord/gelezen/gezien dat er na het repareren (van binnenuit) van een band een ongeval ontstaan is doordat de "paraplu" los schoot.
Er was sprake van een klein gaatje en het is meer dan alleen een noodreparatie.
Bovendien is dit bij een professioneel bandenbedrijf gebeurt en de (voor alle zekerheid) bestelde nieuwe MPR4 GT was er ook.
Bij enige twijfel zou die ervoor in de plaats gekomen zijn.
En dan nu weer terug naar het cuppen van de banden waar na 3500km nog niets van te zien is.
Zou de nieuwe voorshock hier mede debet aan zijn?
Er was sprake van een klein gaatje en het is meer dan alleen een noodreparatie.
Bovendien is dit bij een professioneel bandenbedrijf gebeurt en de (voor alle zekerheid) bestelde nieuwe MPR4 GT was er ook.
Bij enige twijfel zou die ervoor in de plaats gekomen zijn.
En dan nu weer terug naar het cuppen van de banden waar na 3500km nog niets van te zien is.
Zou de nieuwe voorshock hier mede debet aan zijn?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Na 24 september inmiddels al weer 5000 km gereden en banden zien er nog steeds goed uit, nog geen last van cuppen.
Bandenspanning koud op gewoon 2,5 en 2,9.
Loat goon loat goon...
Bandenspanning koud op gewoon 2,5 en 2,9.
Loat goon loat goon...
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Waarom cuppen banden?
MPR4GT vorige week na ~16000 km laten vervangen. In verlijk met de MPR3 die ik op mijn R1100RT had merk ik weinig verschil met cuppen
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Waarom cuppen banden?
Zo was de eerste nieuw:WaltzingMatilda schreef:Foto?Baird schreef:Baal, baal voor jou.WaltzingMatilda schreef:En hier de boosdoener....
Heb net weer een nieuwe 'Huisman-flap' gemaakt, de vorige was versleten en met de nieuwe bandjes dus ook een nieuwe flap, iets voor jou??
knip knip
(inmiddels ook een magneet aan de flap gemaakt om de stoplichten te beïnvloeden, onderzijde van motorbeplating is met aluminium dicht gemaakt, ander verhaal)
.... en zo na een paar weken, hij slijt vanzelf in het juiste model
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: linksrijder
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Lelystad
Re: Waarom cuppen banden?
Met een vierwieler (911, dat dan weer wel) heb ik meegemaakt dat mijn banden binnen 10k km waren versleten. Zelfde merk zelfde banden reed ik 3x zoveel mee. De verklaring die ik kreeg was dat de banden 'te vers' waren geweest, niet voldoende gevulkaniseerd. Geen idee of dit een broodje aap was, maar een betere verklaring heb ik ook nooit gekregen.
Op mijn 1200rt uit 2006 waarvan ik binnenkort vering en dempers wil veranderen, gingen de banden ruim 20k mee , en ik rijd niet zachtjes, wel veel snelweg. Hard rijden lijkt me niet het probleem, hard optrekken en remmen slijt harder.Nu ik net weer nieuwe banden heb , is een bochtje door wel weer een stukje prettiger.
Op mijn 1200rt uit 2006 waarvan ik binnenkort vering en dempers wil veranderen, gingen de banden ruim 20k mee , en ik rijd niet zachtjes, wel veel snelweg. Hard rijden lijkt me niet het probleem, hard optrekken en remmen slijt harder.Nu ik net weer nieuwe banden heb , is een bochtje door wel weer een stukje prettiger.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Waarom cuppen banden?
Heb ik eerder gehoord bij een gerenommeerd bedrijf dat banden inderdaad niet meteen na het produceren gebruikt moeten worden maar inderdaad een beetje moeten 'rijpen', of de periode die jij nodig had om ze te verslijten korter was dan de normale rijp-periode weet ik uiteraard niet.Harro schreef:Met een vierwieler (911, dat dan weer wel) heb ik meegemaakt dat mijn banden binnen 10k km waren versleten. Zelfde merk zelfde banden reed ik 3x zoveel mee. De verklaring die ik kreeg was dat de banden 'te vers' waren geweest, niet voldoende gevulkaniseerd. Geen idee of dit een broodje aap was, maar een betere verklaring heb ik ook nooit gekregen...........
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: linksrijder
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Lelystad
Re: Waarom cuppen banden?
Ik denk dat ik ze toen in nog geen 4 maanden had versleten, als jij dat rijpingsverhaal ook kent, wordt dat steeds plausibeler. Wellicht dat het cuppen van de banden waar WaltzingMatilda dit draadje mee begon ook versneld is doordat de banden te vers af-fabriek zijn geleverd.Baird schreef: ... een beetje moeten 'rijpen', of de periode die jij nodig had om ze te verslijten korter was dan de normale rijp-periode weet ik uiteraard niet.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Waarom cuppen banden?ge
Hoe zou dat rijpen dan werken? Wat gebeurt er dan chemisch? Het lijkt me een broodje aap verhaal.
Ik denk eerder dat je een mindere band hebt gehad. Dat kan, want het maken van elke band is nog steeds grotendeels handwerk, zowel het maken en mengen van het rubber als het samenstellen van de band uit verschillende materialen en lagen. Vergelijk het maar met koken, daarbij kan ook flink variatie in smaak en eindresultaat zitten. Zelfs in de motorsport (Formule1, Motogp etc.) klagen coureurs regelmatig dat ze een slecht setje banden hadden.
Ik denk eerder dat je een mindere band hebt gehad. Dat kan, want het maken van elke band is nog steeds grotendeels handwerk, zowel het maken en mengen van het rubber als het samenstellen van de band uit verschillende materialen en lagen. Vergelijk het maar met koken, daarbij kan ook flink variatie in smaak en eindresultaat zitten. Zelfs in de motorsport (Formule1, Motogp etc.) klagen coureurs regelmatig dat ze een slecht setje banden hadden.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: linksrijder
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Lelystad
Re: Waarom cuppen banden?ge
Toch kan ik me er wel wat bij voorstellen. Vergelijk het met verf, ook al is het droog het kan nog weken duren dat het echt hard is. Ik stel me voor dat in de productie van banden ook oplosmiddelen een rol spelen die langzamerhand vervliegen. Zal toch ook de reden zijn dat oude banden uitdrogen.HansD schreef:Hoe zou dat rijpen dan werken? Wat gebeurt er dan chemisch? Het lijkt me een broodje aap verhaal.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?ge
Kan mij er helemaal niets bij voorstellen en ben het met HansD eens dat het een broodje aap verhaal is.Harro schreef:Toch kan ik me er wel wat bij voorstellen. Vergelijk het met verf, ook al is het droog het kan nog weken duren dat het echt hard is. Ik stel me voor dat in de productie van banden ook oplosmiddelen een rol spelen die langzamerhand vervliegen. Zal toch ook de reden zijn dat oude banden uitdrogen.HansD schreef:Hoe zou dat rijpen dan werken? Wat gebeurt er dan chemisch? Het lijkt me een broodje aap verhaal.
Een fabrikant gaat zijn product toch niet leveren als het nog niet helemaal goed is. Dat zou toch zelfmoord zijn!!
Als wij dan allemaal dezelfde band gaan bestellen en de productie moet omhoog dan gaan we toch geen "verse" banden krijgen die nog niet uitgehard zijn.
En die dan na 5000km helemaal op zijn :shock: :shock:
Met alle respect maar ik heb het idee dat je sommige mensen echt alles kunt maken,
Laatst gewijzigd door WaltzingMatilda op 22 nov 2015, 06:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Re: Waarom cuppen banden?
Toch is de factor tijd, ook tijdens het productie-proces, heel erg van belang.
Helemaal een broodje-aap is het niet, er kán tijdens het productie-proces bijvoorbeeld iets fout gaan, waardoor de vulkanisatie niet goed verloopt.
Er wordt (o.a) ook gebruik gemaakt van vluchtige stoffen die inderdaad een soort van "uitharding" moeten bewerkstelligen.
Dat is (letterlijk) het "geheim van de smid" en luistert behoorlijk nauw.
Interessante leesvoer;
http://www.chemischefeitelijkheden.nl/U ... -241_1.pdf
&
http://repository.tudelft.nl/view/ir/uu ... f6346651d/
Helemaal een broodje-aap is het niet, er kán tijdens het productie-proces bijvoorbeeld iets fout gaan, waardoor de vulkanisatie niet goed verloopt.
Er wordt (o.a) ook gebruik gemaakt van vluchtige stoffen die inderdaad een soort van "uitharding" moeten bewerkstelligen.
Dat is (letterlijk) het "geheim van de smid" en luistert behoorlijk nauw.
Interessante leesvoer;
http://www.chemischefeitelijkheden.nl/U ... -241_1.pdf
&
http://repository.tudelft.nl/view/ir/uu ... f6346651d/
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 22 nov 2015, 02:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Waarom cuppen banden?
Kan an sich wel kloppen, of het vele uitmaakt onder een motor weet ik niet. Maar bij wielrennen liet ik vroeger mijn tubes ook rijpen. Dan werd het rubber harder en gingen ze langer mee en waren ze beter bestand tegen lekrijden.
Ik weet dat tegenwoordig zelfs oude tubes uit elkaar worden gehaald, het loopvlak in een nieuw karkas wordt genaaid en je dan een sterker loopvlak hebt met een soepele wangen.
Ik weet dat tegenwoordig zelfs oude tubes uit elkaar worden gehaald, het loopvlak in een nieuw karkas wordt genaaid en je dan een sterker loopvlak hebt met een soepele wangen.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Ik kan niks vinden over het rijpen van motorbanden of autobanden na de produktie. Bij fietsbanden kom ik het af en toe wel tegen. Door de band vijf jaar te laten liggen zou een groot gedeelte van het vocht en olie uit het rubber gaan waardoor de band taaier word. Maar er zijn er niet veel die dit ook werrkelijk doen. Maar auto en motorbanden gaan na de produktie meteen naar de handel.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Waarom cuppen banden?
Na aanschaf van mijn RT (begin 2012) heeft Kenny (MSA) de twee banden van de motor vervangen door een setje MPR3's. De RT had toen zeer weinig kilometers op de teller (22K). De banden die hij verving waren geproduceerd in 2006 en het rubber van de banden was keihard. De banden waren dus 6 jaar oud, hadden redelijk veel profiel, maar volgens Kenny onveilig door een zeer slechte "grip" onder vooral natte weersomstandigheden!
Wat ik vanuit bovenstaande wil zeggen is dat naar mate de band ouder wordt deze inderdaad harder wordt. Tijdens mijn laatste bezoek aan MSA heb ik het met Kenny ook gehad over banden en het cuppen van banden. Hij zei tegen me dat Michelin een relatief wat zachtere samenstelling van rubber gebruikt en dus wat sneller zal slijten, maar daartegenover staat een fijne wegligging en comfort. De voorband cupt na verloop van vele kilometers sneller dan de achterband. Dat is logisch want de voorband krijgt de meeste remkracht te verwerken.
Wat ik vanuit bovenstaande wil zeggen is dat naar mate de band ouder wordt deze inderdaad harder wordt. Tijdens mijn laatste bezoek aan MSA heb ik het met Kenny ook gehad over banden en het cuppen van banden. Hij zei tegen me dat Michelin een relatief wat zachtere samenstelling van rubber gebruikt en dus wat sneller zal slijten, maar daartegenover staat een fijne wegligging en comfort. De voorband cupt na verloop van vele kilometers sneller dan de achterband. Dat is logisch want de voorband krijgt de meeste remkracht te verwerken.
Ton1959 schreef:Door de band vijf jaar te laten liggen zou een groot gedeelte van het vocht en olie uit het rubber gaan waardoor de band taaier word.
Laatst gewijzigd door EileRT op 22 nov 2015, 11:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Dat is mijn ervaring met banden ook. Al heb ik ooit mijn aanhangwagenbanden wel tot het uiterste getest. Aanhanger gekocht in 82 met gebruikte banden. Aanhanger één keer gerbruikt en daarna de aanhanger laten staan tot 1994 en toen weer met dezelfde oude banden naar Duitsland op vakantie gegaan. Was niet slim geef ik toe maar toch nog geen problemen gehad. Met de motor merk je het wel meteen omdat een oude band veel minder grip heeft. Vandaar misschien wel de uitspraak "ouwe taaie". De oude Metzelers op mijn vorige BMW hadden ook totaal geen grip meer omdat ze verhard waren.EileRT schreef:Na aanschaf van mijn RT (begin 2012) heeft Kenny (MSA) de twee banden van de motor vervangen door een setje MPR3's. De RT had toen zeer weinig kilometers op de teller (22K). De banden die hij verving waren geproduceerd in 2006 en het rubber van de banden was keihard. De banden waren dus 6 jaar oud, hadden redelijk veel profiel, maar volgens Kenny onveilig!
Wat ik vanuit bovenstaande wil zeggen is dat naar mate de band ouder wordt deze inderdaad harder wordt. Tijdens mijn laatste bezoek aan MSA heb ik het met Kenny ook gehad over banden en het cuppen van banden. Hij zei tegen me dat Michelin een relatief wat zachtere samenstelling van rubber gebruikt en dus wat sneller zal slijten, maar daartegenover staat een fijne wegligging en comfort. De voorband cupt na verloop van vele kilometers sneller dan de achterband. Dat is logisch want de voorband krijgt de meeste remkracht te verwerken.
- aantzeetje
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Waarom cuppen banden?
8 jaar geleden nieuwe bandjes voor een mini cooper op de motor trailer gelegd volgend de DOT zijn ze nu 10 jaar oud). totaal iets van een 40.000km gelopen. Trailer staat steeds rechtop in de droge, verwarmde garage zodat de bandjes steeds vrij zijn.. Zagen er als nieuw uit qua profiel en helemaal geen ouderdomsscheurtjes of verhard. Maar op de terugreis Spanje België klapband gehad. Het rubber is bij nadere inspectie gewoon los gekomen. Dus Kenny heeft helemaal gelijk.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Dat banden verouderen, uitdrogen, haarscheurtjes gaan vertonen is al jaren bekend.
Maar dat banden zo vers worden verkocht dat ze veel sneller verslijten is nog steeds voor mij een broodje aap verhaal.
Maar dat banden zo vers worden verkocht dat ze veel sneller verslijten is nog steeds voor mij een broodje aap verhaal.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Waarom cuppen banden?
Maat van me had afgelopen jaar nog zijn oude banden liggen van meer dan 10 jaar oud, nooit vervangen. Maar ik vond hem al heel voorzichtig rijden in bochten, en hem vroeg hoe oud zijn banden waren.Ton1959 schreef:EileRT schreef:Na aanschaf van mijn RT (begin 2012) heeft Kenny (MSA) de twee banden van de motor vervangen door een setje MPR3's. De RT had toen zeer weinig kilometers op de teller (22K). De banden die hij verving waren geproduceerd in 2006 en het rubber van de banden was keihard. De banden waren dus 6 jaar oud, hadden redelijk veel profiel, maar volgens Kenny onveilig!
Wat ik vanuit bovenstaande wil zeggen is dat naar mate de band ouder wordt deze inderdaad harder wordt.
Snel gekeken naar de DOT :shock: Nu heeft ie er nieuw onder liggen en gaat weer messcherp door de bochten.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Waarom cuppen banden?
't Ja dat is dag en nacht verschil . . . lees: het verschil tussen plezierig en onplezierig maar bovenal het verschil tussen veilig en onveilig motorrijden als het op jouw banden aankomt!
Viaantje schreef:Maat van me had afgelopen jaar nog zijn oude banden liggen van meer dan 10 jaar oud, nooit vervangen. Maar ik vond hem al heel voorzichtig rijden in bochten, en hem vroeg hoe oud zijn banden waren.Ton1959 schreef:EileRT schreef:Na aanschaf van mijn RT (begin 2012) heeft Kenny (MSA) de twee banden van de motor vervangen door een setje MPR3's. De RT had toen zeer weinig kilometers op de teller (22K). De banden die hij verving waren geproduceerd in 2006 en het rubber van de banden was keihard. De banden waren dus 6 jaar oud, hadden redelijk veel profiel, maar volgens Kenny onveilig!
Wat ik vanuit bovenstaande wil zeggen is dat naar mate de band ouder wordt deze inderdaad harder wordt.
Snel gekeken naar de DOT :shock: Nu heeft ie er nieuw onder liggen en gaat weer messcherp door de bochten.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Toen ik mijn Enfield kocht waren de banden zo hard dat als je ze liet leeglopen dit amper zichtbaar was. De motor stond nog even hoog. En dit was te merken ook toen ik ze met de hand vervangen heb. Het leek bijna een band van een keiharde kunsstof in plaats van een rubber band. Maar met cuppen heeft het verder niks te maken.I zou zelfs zeggen dat een keiharde band minder cupt. Hij vervormt zelfs amper als er gewicht op staat als de band keihard is.EileRT schreef:'t Ja dat is dag en nacht verschil . . . lees: het verschil tussen plezierig en onplezierig maar bovenal het verschil tussen veilig en onveilig motorrijden als het op jouw banden aankomt!
Viaantje schreef:Maat van me had afgelopen jaar nog zijn oude banden liggen van meer dan 10 jaar oud, nooit vervangen. Maar ik vond hem al heel voorzichtig rijden in bochten, en hem vroeg hoe oud zijn banden waren.Ton1959 schreef:EileRT schreef:Na aanschaf van mijn RT (begin 2012) heeft Kenny (MSA) de twee banden van de motor vervangen door een setje MPR3's. De RT had toen zeer weinig kilometers op de teller (22K). De banden die hij verving waren geproduceerd in 2006 en het rubber van de banden was keihard. De banden waren dus 6 jaar oud, hadden redelijk veel profiel, maar volgens Kenny onveilig!
Wat ik vanuit bovenstaande wil zeggen is dat naar mate de band ouder wordt deze inderdaad harder wordt.
Snel gekeken naar de DOT :shock: Nu heeft ie er nieuw onder liggen en gaat weer messcherp door de bochten.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Goed, en na deze wijze woorden van Ton1959 zijn we weer "on topic".Ton1959 schreef:Toen ik mijn Enfield kocht waren de banden zo hard dat als je ze liet leeglopen dit amper zichtbaar was. De motor stond nog even hoog. En dit was te merken ook toen ik ze met de hand vervangen heb. Het leek bijna een band van een keiharde kunsstof in plaats van een rubber band. Maar met cuppen heeft het verder niks te maken.I zou zelfs zeggen dat een keiharde band minder cupt. Hij vervormt zelfs amper als er gewicht op staat als de band keihard is.EileRT schreef:'t Ja dat is dag en nacht verschil . . . lees: het verschil tussen plezierig en onplezierig maar bovenal het verschil tussen veilig en onveilig motorrijden als het op jouw banden aankomt!
Viaantje schreef:Maat van me had afgelopen jaar nog zijn oude banden liggen van meer dan 10 jaar oud, nooit vervangen. Maar ik vond hem al heel voorzichtig rijden in bochten, en hem vroeg hoe oud zijn banden waren.Ton1959 schreef:EileRT schreef:Na aanschaf van mijn RT (begin 2012) heeft Kenny (MSA) de twee banden van de motor vervangen door een setje MPR3's. De RT had toen zeer weinig kilometers op de teller (22K). De banden die hij verving waren geproduceerd in 2006 en het rubber van de banden was keihard. De banden waren dus 6 jaar oud, hadden redelijk veel profiel, maar volgens Kenny onveilig!
Wat ik vanuit bovenstaande wil zeggen is dat naar mate de band ouder wordt deze inderdaad harder wordt.
Snel gekeken naar de DOT :shock: Nu heeft ie er nieuw onder liggen en gaat weer messcherp door de bochten.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Inmiddels de banden al weer 7000km gebruikt (km stand 53.500) en er is amper cupping te zien.
Denk dat het grotendeels aan mijn kapotte voorschokbreker gelegen heeft, al dan niet in combinatie met soms een wat sportievere rijstijl.
Denk dat het grotendeels aan mijn kapotte voorschokbreker gelegen heeft, al dan niet in combinatie met soms een wat sportievere rijstijl.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 020
Re: Waarom cuppen banden?
Wat is voor jullie de grens om de banden te laten vervangen?
Ik zit te dubben over mijn voorband toen ik er tijdens mijn onderhoudsbeurt op werd gewezen.
Overal gezien genoeg profiel, maar door cuppen een paar kleine plekjes ietwat minder.
Het gaat om de voorband.
Ik zit te dubben over mijn voorband toen ik er tijdens mijn onderhoudsbeurt op werd gewezen.
Overal gezien genoeg profiel, maar door cuppen een paar kleine plekjes ietwat minder.
Het gaat om de voorband.