Waarom cuppen banden?
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Waarom cuppen banden?
Mijn Bridgestone achterband ligt er nu 14.500 km onder (na opvragen wanneer de achterband was vervangen). Dus het valt wel mee, rijdt er nog even mee door tot begin volgend jaar, nog 19 daagjes
Maar twijfel nog over de EVO GT of de Conti's GT... Iemand daar ervaringen mee?
Maar twijfel nog over de EVO GT of de Conti's GT... Iemand daar ervaringen mee?
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Wettelijk natuurlijk de profieldiepte van minimaal 1 mm.Markus schreef:Wat is voor jullie de grens om de banden te laten vervangen?
Ik zit te dubben over mijn voorband toen ik er tijdens mijn onderhoudsbeurt op werd gewezen.
Overal gezien genoeg profiel, maar door cuppen een paar kleine plekjes ietwat minder.
Het gaat om de voorband.
Vaak toch wat eerder ivm naderende winter, aankomende motorvakantie maar ook natuurlijk omdat je motor (als je het niet doet) dan zwaarder gaat sturen, gevoeliger gaat worden voor putten, kuilen, richels etc.
Economisch ga je dan misschien nog wat doorrijden maar als je de banden vervangen hebt voelt je motor een stuk beter aan.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Als de band te plat word en de band de lengterichels in het wegdek volgt en over het algemeen niet fijn meer stuurt vervang ik ze. En dat is bij mij dus al lang voordat de minimale profieldiepte van 1 mm is bereikt. Veel mensen rijden dan nog door en ik zie vaak kale banden naast bandenapparaten liggen en ik verwacht dat die mensen toch een beetje levensmoe zijn of het gevoel hebben dat hun niks zal overkomen. Ik kies voor veligheid een band kost per kilometer niet zoveel.
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 020
Re: Waarom cuppen banden?
Ik heb het idee dat de band nog soepel stuurt namelijk, anders had ik deze vraag niet gesteld.Ton1959 schreef:Als de band te plat word en de band de lengterichels in het wegdek volgt en over het algemeen niet fijn meer stuurt vervang ik ze. En dat is bij mij dus al lang voordat de minimale profieldiepte van 1 mm is bereikt. Veel mensen rijden dan nog door en ik zie vaak kale banden naast bandenapparaten liggen en ik verwacht dat die mensen toch een beetje levensmoe zijn of het gevoel hebben dat hun niks zal overkomen. Ik kies voor veligheid een band kost per kilometer niet zoveel.
Echter zijn er 2 of 3 plekjes door het cuppen van de band waar het profiel vele malen lager is als de rest van de band. De rest van de band is nog ongeveer 2 mm of meer.
Kan dit komen door regelmatig goed doorremmen? Heb namelijk een paar dubbele rotondes onderweg waarbij ik laat rem om zodoende enkele slome voorgangers voorbij te steken.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Kan mij bijna niet voorstellen dat het daar door komt.Markus schreef:Ik heb het idee dat de band nog soepel stuurt namelijk, anders had ik deze vraag niet gesteld.Ton1959 schreef:Als de band te plat word en de band de lengterichels in het wegdek volgt en over het algemeen niet fijn meer stuurt vervang ik ze. En dat is bij mij dus al lang voordat de minimale profieldiepte van 1 mm is bereikt. Veel mensen rijden dan nog door en ik zie vaak kale banden naast bandenapparaten liggen en ik verwacht dat die mensen toch een beetje levensmoe zijn of het gevoel hebben dat hun niks zal overkomen. Ik kies voor veligheid een band kost per kilometer niet zoveel.
Echter zijn er 2 of 3 plekjes door het cuppen van de band waar het profiel vele malen lager is als de rest van de band. De rest van de band is nog ongeveer 2 mm of meer.
Kan dit komen door regelmatig goed doorremmen? Heb namelijk een paar dubbele rotondes onderweg waarbij ik laat rem om zodoende enkele slome voorgangers voorbij te steken.
Je remt toch toch niet altijd op het punt waar je band die kale plekjes heeft?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Markus schreef:Ik heb het idee dat de band nog soepel stuurt namelijk, anders had ik deze vraag niet gesteld.Ton1959 schreef:Als de band te plat word en de band de lengterichels in het wegdek volgt en over het algemeen niet fijn meer stuurt vervang ik ze. En dat is bij mij dus al lang voordat de minimale profieldiepte van 1 mm is bereikt. Veel mensen rijden dan nog door en ik zie vaak kale banden naast bandenapparaten liggen en ik verwacht dat die mensen toch een beetje levensmoe zijn of het gevoel hebben dat hun niks zal overkomen. Ik kies voor veligheid een band kost per kilometer niet zoveel.
Echter zijn er 2 of 3 plekjes door het cuppen van de band waar het profiel vele malen lager is als de rest van de band. De rest van de band is nog ongeveer 2 mm of meer.
Kan dit komen door regelmatig goed doorremmen? Heb namelijk een paar dubbele rotondes onderweg waarbij ik laat rem om zodoende enkele slome voorgangers voorbij te steken.
Vervangen is mijn advies. Cuppen voorkom je niet volgens mij.
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Waarom cuppen banden?
Je ziet inderdaad veel mensen doorrijden tot het spreekwoordelijke canvas eruit steekt, kan mij voorstellen dat het best duur is om een setje aan te schaffen. En nog steeds begrijp ik niet waarom banden nu cuppen, weet bv. dat er onder auto's wel verschil zit in de manier van de achterwielophanging die daarmee meer/minder slijtage geeft (bv. oudere model Seat Leon).
Maar Dave Moss geeft ook bandenadvies, https://www.youtube.com/watch?v=Ea-CE7tQ_U0
Maar Dave Moss geeft ook bandenadvies, https://www.youtube.com/watch?v=Ea-CE7tQ_U0
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Duur, duur? Het is maar hoe je het bekijkt.Viaantje schreef:Je ziet inderdaad veel mensen doorrijden tot het spreekwoordelijke canvas eruit steekt, kan mij voorstellen dat het best duur is om een setje aan te schaffen. En nog steeds begrijp ik niet waarom banden nu cuppen, weet bv. dat er onder auto's wel verschil zit in de manier van de achterwielophanging die daarmee meer/minder slijtage geeft (bv. oudere model Seat Leon).
Maar Dave Moss geeft ook bandenadvies, https://www.youtube.com/watch?v=Ea-CE7tQ_U0
Je enige grip bestaat uit die paar cm die contact met de weg maken.
Mag het dan wat Kosten? Ik denk het wel. Een keertje uiteten in een goed restaurant met een goede fles wijn en je bent meer kwijt.
En dat voor misschien 4 uurtjes plezier.
Een bandenset geeft je misschien wel 15.000 km pret omgerekend bij een gemiddelde snelheid van 45 km/u heb je dus ongeveer 333 uur feest...
het is dus maar hoe je het bekijkt
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Waarom cuppen banden?
Gezien de vele setjes die men zien liggen met uitstekend canvas, is het kennelijk voor deze mensen te duur.
Ik wil graag met de aarde contact blijven houden, maar je ziet sommige mensen besparen op de verkeerde dingen.
Nu rijden de meeste van ons op redelijk prijzige motoren, maar veel studenten die net beginnen is 350 Euro een heel behoorlijk/lees duur bedrag.
En rijden dus door tot op het canvas, net als mensen in auto's tot aan dagelijks professioneel vrachtverkeer aan toe (die laten zelfs hun banden nog eens opnieuw coveren).
Ik wil graag met de aarde contact blijven houden, maar je ziet sommige mensen besparen op de verkeerde dingen.
Nu rijden de meeste van ons op redelijk prijzige motoren, maar veel studenten die net beginnen is 350 Euro een heel behoorlijk/lees duur bedrag.
En rijden dus door tot op het canvas, net als mensen in auto's tot aan dagelijks professioneel vrachtverkeer aan toe (die laten zelfs hun banden nog eens opnieuw coveren).
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Waarom cuppen banden?
Het vergelijk met vrachtwagenbanden gaat in deze niet helemaal op. Die zijn namelijk, mits op de wang van de band aangegeven, geschikt om het profiel nog een keer op te snijden. Een zware en tijdrovende klus, maar dat weegt tegen de aanschafprijs van een nieuwe band wel op. Voor motoren en personenauto's geldt dit niet en doorrijden tot het canvas zichtbaar wordt is levensgevaarlijk en oerstom.Viaantje schreef: En rijden dus door tot op het canvas, net als mensen in auto's tot aan dagelijks professioneel vrachtverkeer aan toe (die laten zelfs hun banden nog eens opnieuw coveren).
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Waarom cuppen banden?
Ik weet wat je bedoeld Bert, maar het artikel kan ik zo 1,2,3 niet terugvinden. Maar het ging er juist om dat veel transportbedrijven zelfs gewone vrachtwagenbanden gingen hersnijden/coveren. Juist om extra geld te besparen en helaas om om veiligheid te besparen.Bert M schreef:Het vergelijk met vrachtwagenbanden gaat in deze niet helemaal op. Die zijn namelijk, mits op de wang van de band aangegeven, geschikt om het profiel nog een keer op te snijden. Een zware en tijdrovende klus, maar dat weegt tegen de aanschafprijs van een nieuwe band wel op. Voor motoren en personenauto's geldt dit niet en doorrijden tot het canvas zichtbaar wordt is levensgevaarlijk en oerstom.Viaantje schreef: En rijden dus door tot op het canvas, net als mensen in auto's tot aan dagelijks professioneel vrachtverkeer aan toe (die laten zelfs hun banden nog eens opnieuw coveren).
Bert M
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Waarom cuppen banden?
Vanmiddag eens mogen (mee)luisteren naar de uitleg van een bandenexpert van Bridgestone. Hij vertelde, gelardeerd met allerlei leuke anekdotes, over de wijze waarop motorbanden ontwikkeld worden en hoe er werd getest. Uiteraard kwamen de verschillen in de fabricageprocessen, met name waar het de rubbersamenstelling betreft, minder aan bod, want fabrieksgeheim.
Over cuppen zei hij, dat hoe meer lamellen van verschillende breedtes een band heeft, hoe eerder een band cupt. Meer lamellen leveren echter een betere afvoer van regenwater op en dus een betere grip onder natte omstandigheden.
Bandenfabrikanten zoeken dus permanent naar compromissen tussen levensduur, rolweerstand, waterafvoer, grip, stuurgedrag, slijtagegedrag, enz. Middels toevoegingen aan het rubber, zoals silica, ontstaat een moderne en veilige motorband.
Sterk van deze man vond ik dat hij op geen enkel moment concurrenten afviel!
Over cuppen zei hij, dat hoe meer lamellen van verschillende breedtes een band heeft, hoe eerder een band cupt. Meer lamellen leveren echter een betere afvoer van regenwater op en dus een betere grip onder natte omstandigheden.
Bandenfabrikanten zoeken dus permanent naar compromissen tussen levensduur, rolweerstand, waterafvoer, grip, stuurgedrag, slijtagegedrag, enz. Middels toevoegingen aan het rubber, zoals silica, ontstaat een moderne en veilige motorband.
Sterk van deze man vond ik dat hij op geen enkel moment concurrenten afviel!
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Lijkt ook een eerlijk en duidelijk verhaal.WernerB schreef:Vanmiddag eens mogen (mee)luisteren naar de uitleg van een bandenexpert van Bridgestone. Hij vertelde, gelardeerd met allerlei leuke anekdotes, over de wijze waarop motorbanden ontwikkeld worden en hoe er werd getest. Uiteraard kwamen de verschillen in de fabricageprocessen, met name waar het de rubbersamenstelling betreft, minder aan bod, want fabrieksgeheim.
Over cuppen zei hij, dat hoe meer lamellen van verschillende breedtes een band heeft, hoe eerder een band cupt. Meer lamellen leveren echter een betere afvoer van regenwater op en dus een betere grip onder natte omstandigheden.
Bandenfabrikanten zoeken dus permanent naar compromissen tussen levensduur, rolweerstand, waterafvoer, grip, stuurgedrag, slijtagegedrag, enz. Middels toevoegingen aan het rubber, zoals silica, ontstaat een moderne en veilige motorband.
Sterk van deze man vond ik dat hij op geen enkel moment concurrenten afviel!
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Waarom cuppen banden?
Ken die beste vertegenwoordiger van Bridgestone en die zal Michelin niet afkraken , want daar heeft ie in het verleden ook gewerkt!!! :lol:WernerB schreef:Vanmiddag eens mogen (mee)luisteren naar de uitleg van een bandenexpert van Bridgestone. Hij vertelde, gelardeerd met allerlei leuke anekdotes, over de wijze waarop motorbanden ontwikkeld worden en hoe er werd getest. Uiteraard kwamen de verschillen in de fabricageprocessen, met name waar het de rubbersamenstelling betreft, minder aan bod, want fabrieksgeheim.
Over cuppen zei hij, dat hoe meer lamellen van verschillende breedtes een band heeft, hoe eerder een band cupt. Meer lamellen leveren echter een betere afvoer van regenwater op en dus een betere grip onder natte omstandigheden.
Bandenfabrikanten zoeken dus permanent naar compromissen tussen levensduur, rolweerstand, waterafvoer, grip, stuurgedrag, slijtagegedrag, enz. Middels toevoegingen aan het rubber, zoals silica, ontstaat een moderne en veilige motorband.
Sterk van deze man vond ik dat hij op geen enkel moment concurrenten afviel!
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Waarom cuppen banden?
Het is commercieel een uitstekende maar zeer ouderwetse gewoonte om in het vergelijk met je concurrent slechts je eigen pluspunten te benadrukken en de minpunten van je concurrent buiten het gesprek te houden. Het pleit voor de Bridgestone-man.
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Het zijn beiden natuurlijk ook uitstekende banden met amper minpunten.
Michelin is gewoon in mijn ogen de betere regenband en Bridgestone de sportiefste band van de twee.
Michelin is gewoon in mijn ogen de betere regenband en Bridgestone de sportiefste band van de twee.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 03 feb 2016, 11:12
- Type: R1100RT
- Bijz: bouwjaar 1996
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Middelburg
Re: Waarom cuppen banden?
Na 4000 km last van cuppende voorband Bridgestone BT 023 GT, dat heeft diverse oorzaken volgens de zaak waar de 1100 RT in onderhoud is.
De afstelling van de vering, het remmen en rijstijl.
Zou in mijn geval best kunnen want ik doe er begeleidingswerk mee, dat wil zeggen met gezwinde spoed voorbij een wielerpeloton of groep motorrijders of wat er maar te begeleiden valt en dan hard remmen, invoegen stoppen snel accelereren dat soort werk.
Er zit nu een Dunlop Roadsmart III op, vanaf januari in de handel dus nog vrij nieuw, ben benieuwd.
De afstelling van de vering, het remmen en rijstijl.
Zou in mijn geval best kunnen want ik doe er begeleidingswerk mee, dat wil zeggen met gezwinde spoed voorbij een wielerpeloton of groep motorrijders of wat er maar te begeleiden valt en dan hard remmen, invoegen stoppen snel accelereren dat soort werk.
Er zit nu een Dunlop Roadsmart III op, vanaf januari in de handel dus nog vrij nieuw, ben benieuwd.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Inmiddels 9500km met een setje gereden (Km stand 56.000) en je merkt dat de motor al wat zwaarder begint te sturen.
De bandenspanning koud bedraagt 2,5 voor en 2,9 achter. Af en toe loopt het iets op maar als het dan wat kouder wordt bij regenbuien en zo loopt de druk weer iets terug. Wel merk ik dat ik de achterband af en toe iets moet bijpompen. Zo'n 1 keer per 3 weken ongeveer.
De bandenspanning koud bedraagt 2,5 voor en 2,9 achter. Af en toe loopt het iets op maar als het dan wat kouder wordt bij regenbuien en zo loopt de druk weer iets terug. Wel merk ik dat ik de achterband af en toe iets moet bijpompen. Zo'n 1 keer per 3 weken ongeveer.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
WaltzingMatilda schreef:Inmiddels 9500km met een setje gereden (Km stand 56.000) en je merkt dat de motor al wat zwaarder begint te sturen.
De bandenspanning koud bedraagt 2,5 voor en 2,9 achter. Af en toe loopt het iets op maar als het dan wat kouder wordt bij regenbuien en zo loopt de druk weer iets terug. Wel merk ik dat ik de achterband af en toe iets moet bijpompen. Zo'n 1 keer per 3 weken ongeveer.
Dan zou ik even zoeken naar de spijker.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Dacht ik ook al aan maar kan niets vinden.Ton1959 schreef:WaltzingMatilda schreef:Inmiddels 9500km met een setje gereden (Km stand 56.000) en je merkt dat de motor al wat zwaarder begint te sturen.
De bandenspanning koud bedraagt 2,5 voor en 2,9 achter. Af en toe loopt het iets op maar als het dan wat kouder wordt bij regenbuien en zo loopt de druk weer iets terug. Wel merk ik dat ik de achterband af en toe iets moet bijpompen. Zo'n 1 keer per 3 weken ongeveer.
Dan zou ik even zoeken naar de spijker.
Bij pompen is 0,1 bar. Voor is hij ook iets leger geworden (0,1 bar) maar heb ik al een maand of 2 niets meer aan gedaan.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Dat kan ik bij mij niet eens vaststellen. Voordat ik dat haaks bochtje gemonteerd heb ben ik dat al kwijt. Daarom houd ik de spanning net iets hoger dan voorgeschreven. Maar na een twee maanden stilstand heb ik niet het gevoel dat er veel uit is bij mijn banden. Je kan ook nog een ander binnen ventiel erin draaien dan sluit je dat al uit.WaltzingMatilda schreef:Dacht ik ook al aan maar kan niets vinden.Ton1959 schreef:WaltzingMatilda schreef:Inmiddels 9500km met een setje gereden (Km stand 56.000) en je merkt dat de motor al wat zwaarder begint te sturen.
De bandenspanning koud bedraagt 2,5 voor en 2,9 achter. Af en toe loopt het iets op maar als het dan wat kouder wordt bij regenbuien en zo loopt de druk weer iets terug. Wel merk ik dat ik de achterband af en toe iets moet bijpompen. Zo'n 1 keer per 3 weken ongeveer.
Dan zou ik even zoeken naar de spijker.
Bij pompen is 0,1 bar. Voor is hij ook iets leger geworden (0,1 bar) maar heb ik al een maand of 2 niets meer aan gedaan.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Ik zou achter het liefst een haakse ventiel laten plaatsen maar bij navraag de laatste keer kreeg ik van de bandenman te horen dat dit niet mogelijk zou zijn ivm de sensor. Als dat zo is vind ik het jammer dat BMW niet gekozen heeft voor de oplossing zoals ze die ook in het voorwiel hebben.
Ben nu iedere keer bij het achterwiel aan het pielen om die stugge slang op het ventiel te krijgen.
Dat langzaam leeglopen heb ik al vaker gemerkt bij BMW. Misschien is de boordcomputer niet helemaal correct en bij het rijden is de druk na een paar km weer gewoon 2.9 of 3.0. Misschien komt het bij andere bandenmerken niet meer voor. Nog een 4000 km te gaan en dan proberen we het gewoon met Bridgestone
Ben nu iedere keer bij het achterwiel aan het pielen om die stugge slang op het ventiel te krijgen.
Dat langzaam leeglopen heb ik al vaker gemerkt bij BMW. Misschien is de boordcomputer niet helemaal correct en bij het rijden is de druk na een paar km weer gewoon 2.9 of 3.0. Misschien komt het bij andere bandenmerken niet meer voor. Nog een 4000 km te gaan en dan proberen we het gewoon met Bridgestone
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Waarom cuppen banden?
Mijn Michelin's verliezen heel weinig net als de Pirelli trouwens die ik nu heb.WaltzingMatilda schreef:Ik zou achter het liefst een haakse ventiel laten plaatsen maar bij navraag de laatste keer kreeg ik van de bandenman te horen dat dit niet mogelijk zou zijn ivm de sensor. Als dat zo is vind ik het jammer dat BMW niet gekozen heeft voor de oplossing zoals ze die ook in het voorwiel hebben.
Ben nu iedere keer bij het achterwiel aan het pielen om die stugge slang op het ventiel te krijgen.
Dat langzaam leeglopen heb ik al vaker gemerkt bij BMW. Misschien is de boordcomputer niet helemaal correct en bij het rijden is de druk na een paar km weer gewoon 2.9 of 3.0. Misschien komt het bij andere bandenmerken niet meer voor. Nog een 4000 km te gaan en dan proberen we het gewoon met Bridgestone
- siebke
- Berichten: 762
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Waarom cuppen banden?
Een vriend had hetzelfde probleem bij zijn GS, ik meen bij het voorwiel. Diverse keren naar de dealer, zonder resultaat. Bleek toch achteraf (na intensief speurwerk door de dealer) de velg die de oorzaak was. Zat overigens nog in de garantie.WaltzingMatilda schreef:........
Dat langzaam leeglopen heb ik al vaker gemerkt bij BMW. Misschien is de boordcomputer niet helemaal correct en bij het rijden is de druk na een paar km weer gewoon 2.9 of 3.0. Misschien komt het bij andere bandenmerken niet meer voor. Nog een 4000 km te gaan en dan proberen we het gewoon met Bridgestone
Misschien een tip voor jou?
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Is misschien een goede tip, de mijne zit inderdaad nog 1 jaar in de garantie.siebke schreef:Een vriend had hetzelfde probleem bij zijn GS, ik meen bij het voorwiel. Diverse keren naar de dealer, zonder resultaat. Bleek toch achteraf (na intensief speurwerk door de dealer) de velg die de oorzaak was. Zat overigens nog in de garantie.WaltzingMatilda schreef:........
Dat langzaam leeglopen heb ik al vaker gemerkt bij BMW. Misschien is de boordcomputer niet helemaal correct en bij het rijden is de druk na een paar km weer gewoon 2.9 of 3.0. Misschien komt het bij andere bandenmerken niet meer voor. Nog een 4000 km te gaan en dan proberen we het gewoon met Bridgestone
Misschien een tip voor jou?
Bij de volgende beurt maar eens aankaarten.
Bedankt voor je goede tip
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 020
Re: Waarom cuppen banden?
Heb op de nieuwe motor momenteel Michelins PR4GT's liggen, maar zodra ze versleten zijn gaan ze er af.
Diverse plekken al aan het cuppen, en dan heb ik het nog niet over het geluid wat ze maken.
Diverse plekken al aan het cuppen, en dan heb ik het nog niet over het geluid wat ze maken.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
De band cupt of hij cupt niet. Heb nog nooit meegemaakt dat hij alleen maar op een aantal plekken cupt.Markus schreef:Heb op de nieuwe motor momenteel Michelins PR4GT's liggen, maar zodra ze versleten zijn gaan ze er af.
Diverse plekken al aan het cuppen, en dan heb ik het nog niet over het geluid wat ze maken.
Geluid maken? Hoe bedoel je? Is mij nooit echt opgevallen.
Hoeveel km liggen ze er nu onder?
Mijn banden liggen er nu 11.000 km onder (km. stand 57.500) en beginnen langzaam wat meer de cuppen.
Heb hier verder weinig last van.
Merk wel, maar dat begint vanaf km stand 8000-8500, dat ze wat gevoeliger worden voor rullen en minder goed asfalt.En de ervaring leert dat dat langzaam steeds erger gaat worden.
Maar lang niet zo erg als mijn vorige setje. De problemen daar waren trouwens ontstaan door een kapotte schokbreker.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 020
Re: Waarom cuppen banden?
Op diverse plekken veel verder afgesleten wat geen compleet rond loopvlak meer geeft.WaltzingMatilda schreef:De band cupt of hij cupt niet. Heb nog nooit meegemaakt dat hij alleen maar op een aantal plekken cupt.Markus schreef:Heb op de nieuwe motor momenteel Michelins PR4GT's liggen, maar zodra ze versleten zijn gaan ze er af.
Diverse plekken al aan het cuppen, en dan heb ik het nog niet over het geluid wat ze maken.
Geluid maken? Hoe bedoel je? Is mij nooit echt opgevallen.
Hoeveel km liggen ze er nu onder?
Mijn banden liggen er nu 11.000 km onder (km. stand 57.500) en beginnen langzaam wat meer de cuppen.
Heb hier verder weinig last van.
Merk wel, maar dat begint vanaf km stand 8000-8500, dat ze wat gevoeliger worden voor rullen en minder goed asfalt.En de ervaring leert dat dat langzaam steeds erger gaat worden.
Maar lang niet zo erg als mijn vorige setje. De problemen daar waren trouwens ontstaan door een kapotte schokbreker.
En het geluid is ik rechtuit ga is niet gek, maar zodra ik de motor in de bocht gooi beginnen de banden te zoemen alsof ze daar nog nooit zijn bereden. Gisteren bij de dealer nagevraagd, en inderdaad zijn de banden een stuk luider dan de bridgestones die ik hiervoor had.
Ik durf niet te zeggen hoelang ze eronder liggen, maar ze zijn nog niet op de helft van het profiel.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Waarom cuppen banden?
Volgens mij noem je dat niet cuppen maar zijn er happen uit.Op diverse plekken veel verder afgesleten wat geen compleet rond loopvlak meer geeft.
Dat is wel iets anders en zou iets te maken kunnen hebben met je vering.
Hoewel de 1100 wel een fiets is waar dat happen vaker voorkomt.
Welke bandenspanning heb je voor en achter?
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 020
Re: Waarom cuppen banden?
Profiel aangepast, sinds 2 weken rij ik eenscan schreef:Volgens mij noem je dat niet cuppen maar zijn er happen uit.Op diverse plekken veel verder afgesleten wat geen compleet rond loopvlak meer geeft.
Dat is wel iets anders en zou iets te maken kunnen hebben met je vering.
Hoewel de 1100 wel een fiets is waar dat happen vaker voorkomt.
Welke bandenspanning heb je voor en achter?
Voor is de spanning 2,7 en achter 3 bar.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Waarom cuppen banden?
Prima, daar rij ik ook mee. Rijdt strakker en geen gecup of happen eruit.
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Waarom cuppen banden?
Heb nu ook de Dunlop RSIII eronder liggen, nu al bijna 600 km. mee gereden en zeer tevreden. Rijden erg lekker, en superstrak (2,5 en 2,9 achter. R1150RT).Rien schreef:Na 4000 km last van cuppende voorband Bridgestone BT 023 GT, dat heeft diverse oorzaken volgens de zaak waar de 1100 RT in onderhoud is.
De afstelling van de vering, het remmen en rijstijl.
Zou in mijn geval best kunnen want ik doe er begeleidingswerk mee, dat wil zeggen met gezwinde spoed voorbij een wielerpeloton of groep motorrijders of wat er maar te begeleiden valt en dan hard remmen, invoegen stoppen snel accelereren dat soort werk.
Er zit nu een Dunlop Roadsmart III op, vanaf januari in de handel dus nog vrij nieuw, ben benieuwd.
Volgens Dunlop moet deze band ruim 10% langer meegaan, dus ik ben benieuwd. En nog kunnen profiteren van de Dunlop Cashback actie http://www.lovedunlop.com/nlnl/2016fuelpromotion
Volgens de bandenman een goede keuze tov. Michelins, die vaak zachtere wangen hebben en dan zouden gaan dweilen...?
Maar snelle en korte bochten is nog wel even wennen met deze banden, maar ze geven tot nu heel veel vertrouwen onder de motor.
Nu nog kijken naar Hyperpro veren/afstelling (of JJ)...
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Alle nieuwe banden rijden fijn natuurlijk.
Is deze RS 3 ook geschikt voor zwaardere motoren zoals de 1150RT?
Ik bedoel dat ze bij Michelin en Bridgestone juist voor zwaardere motoren speciale GT versies hebben.
Is deze RS 3 ook geschikt voor zwaardere motoren zoals de 1150RT?
Ik bedoel dat ze bij Michelin en Bridgestone juist voor zwaardere motoren speciale GT versies hebben.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Inmiddels 12.000km gereden met een setje (km.stand 58.500).
Het gaat nog steeds goed met het cuppen. Het is wel aanwezig maar blijft binnen de perken.
Voor heb ik nog 1,5 tot 2 mm over en achter nog ongeveer 3.
Gisteren een ritje gereden van dik 300km met een sportieve rijstijl, banden gaven geen krimp.
Alleen bij rustig rijden merk je dat ze langzaam aan gevoeliger worden voor oneffen wegdek in de vorm van naden en rullen.
Het gaat nog steeds goed met het cuppen. Het is wel aanwezig maar blijft binnen de perken.
Voor heb ik nog 1,5 tot 2 mm over en achter nog ongeveer 3.
Gisteren een ritje gereden van dik 300km met een sportieve rijstijl, banden gaven geen krimp.
Alleen bij rustig rijden merk je dat ze langzaam aan gevoeliger worden voor oneffen wegdek in de vorm van naden en rullen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Waarom cuppen banden?
Is absoluut geschikt voor zwaardere motoren. Zoals gezegd is de Dunlop RSIII bijzonder stijf in de wangen, itt. bv. Michelin (die zouden meer comfort geven/dweilen volgens de bandenboer).WaltzingMatilda schreef:Alle nieuwe banden rijden fijn natuurlijk.
Is deze RS 3 ook geschikt voor zwaardere motoren zoals de 1150RT?
Ik bedoel dat ze bij Michelin en Bridgestone juist voor zwaardere motoren speciale GT versies hebben.
Waar andere merken er prat op gaan dat ze "speciale" banden maken met een centrale strook van harder rubber (zijkanten zachter door het gebruik van silica), heeft Dunlop dit standaard voor hun bandenprogramma.
Ben benieuwd hoe de banden zich gaan houden op de lange termijn.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
De bandenboer verkoopt graag wat de bandenboer verkoopt....Viaantje schreef:Is absoluut geschikt voor zwaardere motoren. Zoals gezegd is de Dunlop RSIII bijzonder stijf in de wangen, itt. bv. Michelin (die zouden meer comfort geven/dweilen volgens de bandenboer).WaltzingMatilda schreef:Alle nieuwe banden rijden fijn natuurlijk.
Is deze RS 3 ook geschikt voor zwaardere motoren zoals de 1150RT?
Ik bedoel dat ze bij Michelin en Bridgestone juist voor zwaardere motoren speciale GT versies hebben.
Waar andere merken er prat op gaan dat ze "speciale" banden maken met een centrale strook van harder rubber (zijkanten zachter door het gebruik van silica), heeft Dunlop dit standaard voor hun bandenprogramma.
Ben benieuwd hoe de banden zich gaan houden op de lange termijn.
Bij mijn bandenboer was ik toevallig deze morgen en vroeg hem naar een setje Dunlop's Road smart 3.
Hij was er geen dealer van maar verkocht ze wel, setje à €310,- . Vond de Dunlop's echter maar niets.
Was een echte voorstander van BT T30 Evo Gt's (setje €285,-)....toeval? Hij is Bridgestone dealer.....tja.
Vond wel een test waar de Dunlop's goed uit kwamen:
http://www.motorfreaks.nl/testen/2016/t ... lusie.html
Nu maar hopen (on topic) dat deze banden minder (of niet) cuppen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Waarom cuppen banden?
Met je laatste zin ben ik het eens.WaltzingMatilda schreef: De bandenboer verkoopt graag wat de bandenboer verkoopt....
Bij mijn bandenboer was ik toevallig deze morgen en vroeg hem naar een setje Dunlop's Road smart 3.
Hij was er geen dealer van maar verkocht ze wel, setje à €310,- . Vond de Dunlop's echter maar niets.
Was een echte voorstander van BT T30 Evo Gt's (setje €285,-)....toeval? Hij is Bridgestone dealer.....tja.
Vond wel een test waar de Dunlop's goed uit kwamen:
http://www.motorfreaks.nl/testen/2016/t ... lusie.html
Nu maar hopen (on topic) dat deze banden minder (of niet) cuppen.
Maar de bandenboer waar ik was is een onafhankelijke detaillist, verkoopt en adviseert.
Bandenboer had ook een mooie vergelijking van 2 tweelingbroers, rijden allebei een zelfde motor. De één doet 4000 km. met een setje en de ander 40K... Met exact dezelfde banden, zou het dan toch aan de rechterpols liggen
We gaan het zien, en of ze ons gaan verrassen.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Ja ja...jouw bandenboer heeft ook 2 duimen en op allebei heeft "ie" goed gezogen
Alleen op de ene duim wat langer dan op de andere
Alleen op de ene duim wat langer dan op de andere
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Waarom cuppen banden?
Dit antwoord gaat eind dit jaar mee voor de originaliteitsprijs 2016!WaltzingMatilda schreef:Ja ja...jouw bandenboer heeft ook 2 duimen en op allebei heeft "ie" goed gezogen
Alleen op de ene duim wat langer dan op de andere
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: Waarom cuppen banden?
Blij dat ie enkel op duimen zuigtWaltzingMatilda schreef:Ja ja...jouw bandenboer heeft ook 2 duimen en op allebei heeft "ie" goed gezogen
Alleen op de ene duim wat langer dan op de andere
En met de andere vingers de banden naar wens hebben gemonteerd
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Waarom cuppen banden?
Bij km stand 58.900 mijn 60.000 beurt laten doen en bij de bandenboer de dag erna een setje BT T30 EVO Gt's laten monteren.
Heb er inmiddels nu zo'n 2000 km mee kunnen rijden en ik moet zeggen dat deze BT voor mij een veel betere band is dan de PR 4.
Veel lichter sturen (moest wel ff wennen), maar wát een vertrouwen geeft deze band als je er eenmaal aan gewend bent. Super!
Echt sportiever te berijden dan de Michelin's en zeker ook prima in de regen.
Klein nadeeltje is wel dat de BT op natte tram/spoorrails minder grip heeft dan de PR 4. (zal dus ook bij natte putdeksels zo zijn)
Heb op weg naar mijn bedrijf een mooi referentiepunt in de vorm van schuin over de weg gelegen spoorrails die ik altijd een beetje haaks moet oversteken. Doe dat altijd met ongeveer 50km/u en merk dus bij natte rails dat de voorband ff een stapje opzij zet. Iets dat bij de Michelin's niet was.
Van cuppen natuurlijk nog niets te zien.
Ben benieuwd voor de toekomst...
Heb er inmiddels nu zo'n 2000 km mee kunnen rijden en ik moet zeggen dat deze BT voor mij een veel betere band is dan de PR 4.
Veel lichter sturen (moest wel ff wennen), maar wát een vertrouwen geeft deze band als je er eenmaal aan gewend bent. Super!
Echt sportiever te berijden dan de Michelin's en zeker ook prima in de regen.
Klein nadeeltje is wel dat de BT op natte tram/spoorrails minder grip heeft dan de PR 4. (zal dus ook bij natte putdeksels zo zijn)
Heb op weg naar mijn bedrijf een mooi referentiepunt in de vorm van schuin over de weg gelegen spoorrails die ik altijd een beetje haaks moet oversteken. Doe dat altijd met ongeveer 50km/u en merk dus bij natte rails dat de voorband ff een stapje opzij zet. Iets dat bij de Michelin's niet was.
Van cuppen natuurlijk nog niets te zien.
Ben benieuwd voor de toekomst...
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..