Michelin voor, Bridgestone achter
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Michelin voor, Bridgestone achter
In korte tijd achter elkaar had ik 2 lekke achterbanden. De eerste keer kwam het goed uit, want er moesten toch nieuwe banden op. Maar na 3 weken had ik weer een lekke achterband. De dealer kon me de 2e keer alleen helpen met een andere band.
Nu heb ik voor een Michelin Pilot Road 4 band, en achter een Bridgestone (Battrax, geloof ik - kan dat?).
Ik merk er voorlopig niks van - geen voordelen, geen nadelen. Natuurlijk voelt de Bridgestone achter iets anders aan dan de Michelin maar groot vind ik het verschil niet.
Ik ben benieuwd of er meer mensen met verschillende banden rijden en wat de praktische voor/nadelen zijn?
(dat dit volgens de leveranciers niet mag of grote nadelen heeft, geloof ik wel; dat hoef je mij hier niet te vertellen - het gaat me om de ervaring van de forumleden)
Nu heb ik voor een Michelin Pilot Road 4 band, en achter een Bridgestone (Battrax, geloof ik - kan dat?).
Ik merk er voorlopig niks van - geen voordelen, geen nadelen. Natuurlijk voelt de Bridgestone achter iets anders aan dan de Michelin maar groot vind ik het verschil niet.
Ik ben benieuwd of er meer mensen met verschillende banden rijden en wat de praktische voor/nadelen zijn?
(dat dit volgens de leveranciers niet mag of grote nadelen heeft, geloof ik wel; dat hoef je mij hier niet te vertellen - het gaat me om de ervaring van de forumleden)
Laatst gewijzigd door HansD op 28 sep 2015, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Michelin voor, Bridgestone achter
Hoi Hans,
Voor ik de Michelins had lagen er op mijn motor twee Bridgestones. Toen ik de BT21 voor verving en de MPR3 erop ging reed de motor 100% beter. Toen de MPR3 na ongeveer 350km er ook achter op ging was er geen verbetering merkbaar met droog weer.
Ik heb vandaag de voorband laten vervangen door een Pirelli Angel GT en weer meteen verbetering ook in combinatie met een MPR3 achter. Dus ik zou zeggen niks om je zorgen over te maken.
Natuurlijk hebben de leveranciers liever dat we een set kopen en je zou zeggen dat in theorie die samen ontwikkelt zijn en beter zouden zijn. Michelin heeft echter voor mijn motor geen MPR4 voor het achterwiel dus hun aanbeveling is MPR3 achter en voor dan de MPR4. Eigenlijk zeggen ze natuurlijk ook net wat in hun straatje past.
Voor ik de Michelins had lagen er op mijn motor twee Bridgestones. Toen ik de BT21 voor verving en de MPR3 erop ging reed de motor 100% beter. Toen de MPR3 na ongeveer 350km er ook achter op ging was er geen verbetering merkbaar met droog weer.
Ik heb vandaag de voorband laten vervangen door een Pirelli Angel GT en weer meteen verbetering ook in combinatie met een MPR3 achter. Dus ik zou zeggen niks om je zorgen over te maken.
Natuurlijk hebben de leveranciers liever dat we een set kopen en je zou zeggen dat in theorie die samen ontwikkelt zijn en beter zouden zijn. Michelin heeft echter voor mijn motor geen MPR4 voor het achterwiel dus hun aanbeveling is MPR3 achter en voor dan de MPR4. Eigenlijk zeggen ze natuurlijk ook net wat in hun straatje past.
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Michelin voor, Bridgestone achter
Hans,
Ook ik heb ervaring welke overeenkomt met jouw bevindingen. Reed ooit met achter een Bridgestone BT23gt en voor met een ( niet versleten) Metzeler. Type weet ik zo gauw niet meer.
Ik ondervond geen hinder en ook de RT1200 bleef stoïcijns onder deze verschillende banden.
Ben het dus met Ton eens dat het misschien beter is om met hetzelfde merk/type voor-en achterband te rijden, maar de rijeigenschappen verslechteren niet of nauwelijks als je met verschillende banden rijdt. Ik heb echter geen idee wat er gebeurt wanneer je op het scherpst van de snede gaat rijden met twee verschillende banden.
En voor alle duidelijkheid: ook ik heb me laten vertellen dat twee dezelfde banden beter zijn. Dus die heb ik dan ook.....
Ook ik heb ervaring welke overeenkomt met jouw bevindingen. Reed ooit met achter een Bridgestone BT23gt en voor met een ( niet versleten) Metzeler. Type weet ik zo gauw niet meer.
Ik ondervond geen hinder en ook de RT1200 bleef stoïcijns onder deze verschillende banden.
Ben het dus met Ton eens dat het misschien beter is om met hetzelfde merk/type voor-en achterband te rijden, maar de rijeigenschappen verslechteren niet of nauwelijks als je met verschillende banden rijdt. Ik heb echter geen idee wat er gebeurt wanneer je op het scherpst van de snede gaat rijden met twee verschillende banden.
En voor alle duidelijkheid: ook ik heb me laten vertellen dat twee dezelfde banden beter zijn. Dus die heb ik dan ook.....
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- Snellecees
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
- Type: R1200RT
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: Michelin voor, Bridgestone achter
Hans,
ik heb op mijn R1200RT ook 2 verschillende banden een Michelin PR4 voor en een Metzler Z8 achter. Prima combinatie en de motor stuurt prima. In de motorplus van deze zomer was er een toerbanden test en daar kwam de Metzler als nr 1 en de Michelin PR4 als nr.2 uit de test met een minimal verschil. Ik stuur ook nooit tot op het scherpst van de snede en rij ook niet dagelijks door weer en wind en dus kom ik ook nooit aan de grenzen van het kunnen van beide banden.
Op de motorrad day ben ik in de Metzler stand geweest en de man van Metzler wist mij te vertellen dat de Michelin en de Metzeler vergelijkbaar zijn. Beide banden zijn bestemd voor de toermarkt en hebben vergelijkbare ontwerpspecificaties.
Michelin presteert iets beter op natte wegen en Metzler op droge wegen.
Zijn advies was natuurlijk wel om 2 dezelfde banden te laten monteren maar als een combinatie.
Groet
Cees
ik heb op mijn R1200RT ook 2 verschillende banden een Michelin PR4 voor en een Metzler Z8 achter. Prima combinatie en de motor stuurt prima. In de motorplus van deze zomer was er een toerbanden test en daar kwam de Metzler als nr 1 en de Michelin PR4 als nr.2 uit de test met een minimal verschil. Ik stuur ook nooit tot op het scherpst van de snede en rij ook niet dagelijks door weer en wind en dus kom ik ook nooit aan de grenzen van het kunnen van beide banden.
Op de motorrad day ben ik in de Metzler stand geweest en de man van Metzler wist mij te vertellen dat de Michelin en de Metzeler vergelijkbaar zijn. Beide banden zijn bestemd voor de toermarkt en hebben vergelijkbare ontwerpspecificaties.
Michelin presteert iets beter op natte wegen en Metzler op droge wegen.
Zijn advies was natuurlijk wel om 2 dezelfde banden te laten monteren maar als een combinatie.
Groet
Cees
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Michelin voor, Bridgestone achter
Ik heb de combinatie Michelin voor / Bridgestone achter, op mijn eerste R1100RT gehad en voor mijn waarneming was dat geen stabiele combinatie en heb dit binnen een maand ongedaan laten maken door de oudere Bridgestone te vervangen door een nieuwe Michelin. En dat reed een stuk beter.
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Michelin voor, Bridgestone achter
Dit vergelijk is erg lastig omdat meestal een versleten band door een nieuwe van een ander merk vervangen wordt en daarmee wordt het per definitie appels en peren vergelijken. Alleen de situatie die Hans nu heeft leent zich voor een fatsoenlijk vergelijk: beide banden ongeveer even oud. Onder deze voorwaarden zou je dus meer combinaties moeten vergelijken anders meet je helemaal niks en heb je het alleen over gevoel. Daarom vraagt Hans naar vergelijkbare situaties.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Michelin voor, Bridgestone achter
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben zeker geen sportieve rijder, maar de nieuwe Lc nodigt je wel uit. Ik ga bij goed weer over een paar weken een weekje sturen in heuvels of bergen. Als ik jullie zo hoor, moet dat gewoon kunnen. Ik ben benieuwd of ik daar verschil merk. De vorige keer in de Eifel was ook op een setje redelijk nieuwe Michelins bij droog weer, en de keer daarvoor op Contis bij nat weer. Dus ik heb wat vergelijkingsmateriaal.
Ik heb nog geen stabiliteitsproblemen, zoals Bert vermeldt, maar dat was dus bij hem met een oudere achterband.
Regen zal de komende maanden geen probleem zijn. Ik ben benieuwd hoe de Bridgestone achter zich dan houdt...
Ik heb nog geen stabiliteitsproblemen, zoals Bert vermeldt, maar dat was dus bij hem met een oudere achterband.
Regen zal de komende maanden geen probleem zijn. Ik ben benieuwd hoe de Bridgestone achter zich dan houdt...
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Michelin voor, Bridgestone achter
Ik ben inmiddels een weekje weg geweest (Eifel, Pfalz, Vogezen, Zwarte woud) en de banden deden het prima. Voor mijn gevoel geeft de Bridgestone achter wat minder feedback dan ik gewend ben van de Michelin PR4, maar dat kan heel goed aan de temperatuur hebben gelegen. Met de Michelin reed ik in de zomer (25-30 graden) en nu met de Bridgestone was het tussen de 0-8 graden. Dat is natuurlijk moeilijk vergelijken.
Het gedrag bij nat wegdek heb ik ook kunnen testen, en die was in mijn ogen prima; zeker veel beter dan de Conti RA2. Wel is de Michelin PR4 in het nat nog beter dan de Bridgestone. Die geeft mij het meest vertrouwen en komt er ook in de toekomst weer op (eerst even de Bridgestone op rijden).
Ik heb niets gemerkt van nadelen die het rijden met 2 verschillende banden zou kunnen of moeten hebben. We hebben best sportief gestuurd in de duitse heuvelen en dat ging prima.
Het gedrag bij nat wegdek heb ik ook kunnen testen, en die was in mijn ogen prima; zeker veel beter dan de Conti RA2. Wel is de Michelin PR4 in het nat nog beter dan de Bridgestone. Die geeft mij het meest vertrouwen en komt er ook in de toekomst weer op (eerst even de Bridgestone op rijden).
Ik heb niets gemerkt van nadelen die het rijden met 2 verschillende banden zou kunnen of moeten hebben. We hebben best sportief gestuurd in de duitse heuvelen en dat ging prima.
- JoJothefirst
- 2024
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
- Type: R1200RT
- Bijz: zumo XT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Groningen
Re: Michelin voor, Bridgestone achter
Zou je nu een kritische blik op je Michelin kunnen werpen, specifiek gericht op cuppen? Ik sta ook op het punt om de banden te vervangen en ik was bij een bandenleverancier die bij de MPR3 al na 3000 km duidelijk cup-verschijnselen aan kon wijzen. En volgens hem is dat nog steeds het grote probleem bij Michelin. Een voelbaar (én soms zichtbaar) hoogteverschil in het rubber aan weerszijden van een groef. Daar zou volgens hem de Bridgetone veel stabieler in zijn.
JoJo
(Tapatalk op iPhone, dus geen emoticons )
JoJo
(Tapatalk op iPhone, dus geen emoticons )
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Michelin voor, Bridgestone achter
Daar kan ik niet echt commentaar op geven.
Ik heb volgens mij nog nooit last gehad van cuppende banden; of misschien weet ik niet goed wat het is. Ik vond de MPR4 wel nog beter dan de MPR3 en ook gaan ze langer mee.
Ik heb volgens mij nog nooit last gehad van cuppende banden; of misschien weet ik niet goed wat het is. Ik vond de MPR4 wel nog beter dan de MPR3 en ook gaan ze langer mee.
Re: Michelin voor, Bridgestone achter
Vooral bij de RT hebben mijn voorbanden het zwaar.
Ik heb nu de metzeler Z8 voren (net nieuw) en de PR4 (net nieuw) achter. Ik rijd veelal het scherpst op de snede en wellicht soms daarover heen. Vorige week had ik de Michelin PR4 achter en PR4 voren. Ik vind de Michelin het toonbeeld van rust en souplesse. Daarnaast geeft de PR4 een ontzettend veilig gevoel in regen en leg ik hem verder plat dan met de Z8 achter. Nu met de Z8 voor, de PR4 achter merk ik nauwelijks verschil, behalve dat de Z8 bij hard afremmen voor een hairpin de RT minder 'afstraft' (PR4 piept en geeft blurry gevoel). Ik vind de Z8 sportiever dan de PR4. Mijn banden gaan 6500km mee en
dan moet er voren sowieso een nieuwe op en wissel ik achter ook direct.
Wat betreft gelijke banden:
Denk dat het profiel op elkaar afgestemd is... Dat er bij twee verschillende profielen iets meer slijtage op zal treden of er wat meer weerstand is.
Ik heb nu de metzeler Z8 voren (net nieuw) en de PR4 (net nieuw) achter. Ik rijd veelal het scherpst op de snede en wellicht soms daarover heen. Vorige week had ik de Michelin PR4 achter en PR4 voren. Ik vind de Michelin het toonbeeld van rust en souplesse. Daarnaast geeft de PR4 een ontzettend veilig gevoel in regen en leg ik hem verder plat dan met de Z8 achter. Nu met de Z8 voor, de PR4 achter merk ik nauwelijks verschil, behalve dat de Z8 bij hard afremmen voor een hairpin de RT minder 'afstraft' (PR4 piept en geeft blurry gevoel). Ik vind de Z8 sportiever dan de PR4. Mijn banden gaan 6500km mee en
dan moet er voren sowieso een nieuwe op en wissel ik achter ook direct.
Wat betreft gelijke banden:
Denk dat het profiel op elkaar afgestemd is... Dat er bij twee verschillende profielen iets meer slijtage op zal treden of er wat meer weerstand is.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Michelin voor, Bridgestone achter
Waar moet die slijtage en die extra weerstand dan vandaan komen?Wat betreft gelijke banden:
Denk dat het profiel op elkaar afgestemd is... Dat er bij twee verschillende profielen iets meer slijtage op zal treden of er wat meer weerstand is.
Is mij nog een raadsel!
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Michelin voor, Bridgestone achter
Goede vraag: hoe weet de voorste band welke band er achter ligt, en dat ie daarom harder moet slijten?scan schreef:Waar moet die slijtage en die extra weerstand dan vandaan komen?Wat betreft gelijke banden:
Denk dat het profiel op elkaar afgestemd is... Dat er bij twee verschillende profielen iets meer slijtage op zal treden of er wat meer weerstand is.
Is mij nog een raadsel!
Re: Michelin voor, Bridgestone achter
Het is maar een brouwsel van gedachten... Hopende op een tip of verklaring.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Michelin voor, Bridgestone achter
De enige verklaring die ik daarvoor kan bedenken is dat je wellicht vergeten bent je pilletje in te nemen :lol: .
Hoop dat je die duisternis nog mag overwinnen, wetenschap is het bepaalt niet.
Hoop dat je die duisternis nog mag overwinnen, wetenschap is het bepaalt niet.