BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

MPR3 levensduur

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De MPR3 achter ligt er bij mij nu 12500km op en er zit nog 5,45 mm profiel op. De voorband vind ik minder goed en die is er bij mij afgegaan vanwege het cuppen. Met De Pirelli GT voorop in combinatie met de MPR3 achter werd de wegligging toch al beter. Dus cuppende banden geven in mijn gevoel toch een behoorlijke verslechtering van de wegligging. Zelfs de combinatie van twee verschillende merken geeft toch al een betere wegligging als ik had met de MPR3 voor die ik niet fijn meer vond sturen.
Voor mijn gevoel is de Pirelli GT beter dan de MPR3 maar als ik al 15000km met de Pirelli kan halen ga ik niet meer terug naar Michelin. Voor mijn motor is er geen MPR 4 combinatie van voor en achterband.
Maar de MPR3 achterband lijkt wel enorm lang mee te zullen gaan. Als de MPR 3 voorband nieuw is dan is hij zeer goed. De MPR achterband is goed in de regen en met droog weer maar ik ben nu wel zeer nieuwsgierig of mijn motor nog beter gaat sturen als ik achter ook de Pirelli GT heb.
Het gekke is dat met droog weer de MPR3 achter niet veel beter aanvoelde dan de Bridgestone BT21. Terwijl de nieuwe voorband MPR3 wel veel beter was dan de BT21 voor. Voor mijn gevoel bepaald de voorband bij mijn motor het meest hoe de motor aanvoelt. Maar dat kan ook liggen aan mijn rustige rijstijl.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Als ik zo in elk bandendraadje lees hoeveel kms jullie met jullie banden doen krijg ik meer en meer de indruk dat jullie meer naast de motor lopen en hem voort duwen ipv er mee te rijden. "Zunige Nederlanders" LOL. Combinatie voor/achter gaat telkens maar tussen de 6500 en de 8500km mee onafhankelijk van het merk. Enige band die er niet meer op komt zijn de Metzlers.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door Ton1959 »

aantzeetje schreef:Als ik zo in elk bandendraadje lees hoeveel kms jullie met jullie banden doen krijg ik meer en meer de indruk dat jullie meer naast de motor lopen en hem voort duwen ipv er mee te rijden. "Zunige Nederlanders" LOL. Combinatie voor/achter gaat telkens maar tussen de 6500 en de 8500km mee onafhankelijk van het merk. Enige band die er niet meer op komt zijn de Metzlers.

Het gaat er een beetje om waar je het meeste plezier in hebt. Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde rijstijl. Ik kan banden ook snel verslijten maar ik hoef niet bij elk verkeerslicht het eerste weg te zijn. Het is nooit te laat om het ook te leren hoor.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik ben het voor de verandering weer met Ton eens en ook ik ben niet altijd als eerste weg bij het stoplicht. Snel rijden is geen kunst, beheerst rijden des te meer! ;)

Mijn MPR3 zitten er nu bijna 10 K onder en de achterband is ook bij mij nog zeer goed. De voorband heeft een lichte vorm van cupping, maar zeker niet hinderlijk of storend in het rijgedrag. Beide banden zijn er tegelijkertijd opgekomen. Dat de voorband enige cupping geeft na 10 K is logisch: de grootste remkracht wordt aangesproken op het voorwiel. De MPR3 bestaat uit een wat zachtere compound. Het nadeel is dat deze wat sneller slijt, het voordeel is dat de band meer "kleeft" aan de weg. Banden die minder snel slijten, bestaan uit een hardere compound, maar leveren in op rijcomfort. Ik ben overigens van mening dat de Hyperpro veren op mijn RT ook bijdragen aan het slijtage patroon van de banden en rijgedrag.

[groet] Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 12 apr 2016, 20:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En dan vernieuw ik banden zelfs nog voor ze zover versleten zijn als bij een ander. Tenminste als ik dan vergelijk met de rest van de banden op de bandenstapel naast het bandenapparaat. Misschien staat BMW bij mij wel voor Bewust Motor Toeren.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door EileRT »

Ton1959 schreef:En dan vernieuw ik banden zelfs nog voor ze zover versleten zijn als bij een ander. Tenminste als ik dan vergelijk met de rest van de banden op de bandenstapel naast het bandenapparaat.
Ik rijd ook nooit de banden op tot het wettelijk minimum. Niet bij mijn tweewieler en niet bij mijn vierwieler. En ook ik zie mijn oude banden wel eens liggen tussen banden die echt zijn versleten . . . :O
Ton1959 schreef:Misschien staat BMW bij mij wel voor Bewust Motor Toeren.
Big RT Smile _004

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door aantzeetje »

@ Ton [off topic], rij vnl. in het noorden van FR (woon op 8 km van de grens) en Spanje. Daar komen we max 2 stoplichten tegen waar we zeker niet als eerste hoeven weg te zijn daar in de bebouwde kom waar we ons steeds netjes aan de max toegelaten snelheid houden. We rijden zelden in het week end om verkeer en zondagsrijders te vermijden wat maakt dat we heel vlot kunnen doorrijden op de kleine kronkelwegen Dus niet te vergelijken met NL noch B eigenlijk. Neem daar dan ook nog eens de grofheid van het asfalt (en in Spanje ook nog eens de temperatuur) mee in rekening, ja dan is de rekening snel gemaakt: banden verslijten er sneller vandaar dat ik niet hoger uitkom zonder een echte wegpiraat te zijn. Heb verschillende motorbehendigheidscursi gevolgd aangevuld met de "tips and trics" van mijn B motoragent vrienden waarmee we regelmatig rijden. Na jaren pas je die eigenlijk toe zonder er nog bij stil te staan maar ga je wel veel sneller door de bocht dan de gemiddelde motorrijder.

EDIT: Terug on topic: http://www.motorfreaks.nl/testen/2016/t ... t-iii.html
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door Ton1959 »

aantzeetje schreef:@ Ton [off topic], rij vnl. in het noorden van FR (woon op 8 km van de grens) en Spanje. Daar komen we max 2 stoplichten tegen waar we zeker niet als eerste hoeven weg te zijn daar in de bebouwde kom waar we ons steeds netjes aan de max toegelaten snelheid houden. We rijden zelden in het week end om verkeer en zondagsrijders te vermijden wat maakt dat we heel vlot kunnen doorrijden op de kleine kronkelwegen Dus niet te vergelijken met NL noch B eigenlijk. Neem daar dan ook nog eens de grofheid van het asfalt (en in Spanje ook nog eens de temperatuur) mee in rekening, ja dan is de rekening snel gemaakt: banden verslijten er sneller vandaar dat ik niet hoger uitkom zonder een echte wegpiraat te zijn. Heb verschillende motorbehendigheidscursi gevolgd aangevuld met de "tips and trics" van mijn B motoragent vrienden waarmee we regelmatig rijden. Na jaren pas je die eigenlijk toe zonder er nog bij stil te staan maar ga je wel veel sneller door de bocht dan de gemiddelde motorrijder.

EDIT: Terug on topic: http://www.motorfreaks.nl/testen/2016/t ... t-iii.html
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al op je vraag. Het is niet te vergelijken met NL maar toch doe je het. _001
Maar de rechter hand heeft toch over het algemeen de meeste invloed dat geef je zelf toch ook al aan. De motor agent vrienden zullen ook wel aardig doorrijden verwacht ik.
Hier kan je overigens binnendoor niet comfortabel doorrijden rijden tenzij je een GS hebt met al die drempels.
DE MPR 3 gaat heel lang mee hier als ik zo de meeste hoor. Maar ik ga de situatie van daar en hier niet vergelijken. Ik rijd ook meestal alleen waardoor ik me niet constant hoef aan te passen aan de snelheid die een ander wil rijden. Alles heeft zo zijn invloed.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik zeg maar zo: wie de bal kaatst, kan 'm terug verwachten!

Graag weer terug naar de duurzaamheid van de MPR3

Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Eigenlijk is de MPR3 als set vrij goed maar de rijkwaliteit van de voorband word minder door het cuppen. Het verschil met een nieuwe voorband is dan ineens enorm. En dit terwijl er op mijn voorband ook nog veel profiel zat. Dus ook al gaat de band veel langer mee dan nog is het vervangen van de band de moeite waard. Voor mijn motor word alleen een MPR4 als voorband gemaakt maar ook die moet dan met de MPR3 achter worden gebruikt. Vandaar mijn overstap naar een ander merk. De voorband is na 14586 km vervangen en had zeker wel de 20000km kunnen halen.
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

4 dagen vóór 1 maart heb ik mijn MPR3 voor en achter vervangen door MPR4 GT (jammer, kom nu niet in aanmerking voor de cashback actie). De achterband had er bijna 20000 op en had nog profiel over, nota bene. Zelfs de leverancier was verbaasd. Nu, met een nieuwe set merk ik wel dat de bochten echt een heel stuk soepeler gaan dan voorheen. Dat heeft meer te maken met het platten van de banden (dus in het midden meer afslijten dan aan de zijkanten). Ik heb geen spijt van mijn Michelin's

[groet]

JoJo


(Tapatalk op iPhone, dus geen emoticons _001 )
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het is voornamelijk de achterband die wat platter zal worden. Het cuppen van de voorband voel je in de langere bochten dan lijkt de voorkant een beetje te zwabberen. Maar na vervanging van mijn voorband is dat helemaal weg. De achterband lijkt bijna onverslijtbaar.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Zoals ik eerder al eens schreef in het topic met dezelfde naam als deze :D : hebben bij mij de MPR3's het nog geen 10k volgehouden. Met een rustige rijstijl en voor elke toerrit de bandjes op de
juiste spanning, was de voorband versleten en zat er achter weliswaar nog ruim voldoende profiel op maar was ie vierkant geworden...
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Berrybeer schreef:Zoals ik eerder al eens schreef in het topic met dezelfde naam als deze :D : hebben bij mij de MPR3's het nog geen 10k volgehouden. Met een rustige rijstijl en voor elke toerrit de bandjes op de
juiste spanning, was de voorband versleten en zat er achter weliswaar nog ruim voldoende profiel op maar was ie vierkant geworden...

Rustig blijft een betrekkelijk begrip natuurlijk. Ik lees ook op het forum dat er meerdere forumleden er 20000km mee gereden hebben. Ik kijk wel hoe ver ik kom. Als ik op de 3,5 mm achter zit zal hij er zeker af gaan.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Nou Ton, als je maten je steevast "Captain Slow" noemen dan is "rustig" wellicht nog zachtjes uitgedrukt :lol: . Wel is het zo dat ik nooit in de regen op mijn brommert te zien ben en slechts heel zelden op een snelweg. Heeft/had er misschien ook wel invloed op gehad.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Berrybeer schreef:Nou Ton, als je maten je steevast "Captain Slow" noemen dan is "rustig" wellicht nog zachtjes uitgedrukt :lol: . Wel is het zo dat ik nooit in de regen op mijn brommert te zien ben en slechts heel zelden op een snelweg. Heeft/had er misschien ook wel invloed op gehad.
Ik rijd regelmatig wel op de snelweg . Dus ik zou zeggen 65% snelweg en de rest binnenwegen. Telkens tot stilstand komen en weer optrekken zal ook zijn effect hebben op je bandenslijtage. Maar ik denk wel dat je met de meeste banden niet meer kilometers zal halen.
JC1150
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door JC1150 »

Ik heb met een MPR3 achterband ongeveer 22500 kilometer gedaan. De voorband was verrassend genoeg ietsje sneller op! Beide banden zaten net iets boven het wettelijk minimum toen. Mijn meest recente MPR3 ging maar 7000 kilometer mee door een stuk staal... :neutral:

Ik vind het een erg prettige band onder alle omstandigheden :)
borfun
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2011, 12:08
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Scharwoude

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door borfun »

Ik heb eerst op mijn 1150Rt ook MPR3 banden gehad, maar ben daarna op MPR4 banden overgestapt en er zit een wereld van verschil in de 3 en 4.
De 4 plakt meer op de weg, vooral bij nat wegdek geeft dat ook meer vertrouwen en over de levensduur ben ik alleen maar positief, want met de voorband heb ik nu 21.500km gereden en deze zal van de week vervangen worden omdat ik binnenkort op vakantie ga met de motor, maar e zit nog steeds voldoende profiel op. Hij is nog niet bij de wettelijke minimum, maar ik ga ook altijd voor zekerheid.
De achterband zit er al 17.000km op en die gaat gerust nog een tijd mee, kan daar rustig mee op vakantie gaan.
Ik ben ook jaren motorrijinstructeur geweest en heb dus ook op verschillende motoren en bandenmerken gereden, maar kan nu zeggen dat de MPR4 bij mij op de motor blijven, maar iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Ik kies zelf voor veiligheid, stabiliteit en levensduur
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door Ton1959 »

borfun schreef:Ik heb eerst op mijn 1150Rt ook MPR3 banden gehad, maar ben daarna op MPR4 banden overgestapt en er zit een wereld van verschil in de 3 en 4.
De 4 plakt meer op de weg, vooral bij nat wegdek geeft dat ook meer vertrouwen en over de levensduur ben ik alleen maar positief, want met de voorband heb ik nu 21.500km gereden en deze zal van de week vervangen worden omdat ik binnenkort op vakantie ga met de motor, maar e zit nog steeds voldoende profiel op. Hij is nog niet bij de wettelijke minimum, maar ik ga ook altijd voor zekerheid.
De achterband zit er al 17.000km op en die gaat gerust nog een tijd mee, kan daar rustig mee op vakantie gaan.
Ik ben ook jaren motorrijinstructeur geweest en heb dus ook op verschillende motoren en bandenmerken gereden, maar kan nu zeggen dat de MPR4 bij mij op de motor blijven, maar iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Ik kies zelf voor veiligheid, stabiliteit en levensduur
Ik had de MPR4 ook graag getest maar helaas niet beschikbaar voor mijn type. Gelukkig vond ik een goed alternatief.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: MPR3 levensduur

Ongelezen bericht door aantzeetje »

De achterband zit er al 17.000km op en die gaat gerust nog een tijd mee, kan daar rustig mee op vakantie gaan.
Met de nadruk op "rustig" lol
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”