BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Wielen

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
etienne

Wielen

Ongelezen bericht door etienne »

Welk 17" achterwiel van een ander bmw type past perfect in bmw r1100rt ( 18" ) ?
Als dat zou kunnen is er dan een verschil in snelheid op de kilometerteller ?
Mvg
Etienne
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3296
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Wielen

Ongelezen bericht door HansD »

etienne schreef:...Als dat zou kunnen is er dan een verschil in snelheid op de kilometerteller ?
...
Volgens mij niet want de kabel van de snelheidsmeter gaat bij de -1100- naar het voorwiel. Wel verandert de overbrengingsverhouding met 6 % (1/17 deel) wat als gevolg zal hebben dat de motor wat beter trekt, maar de topsnelheid wat lager zal zijn.
Ook zal de wegligging veranderen doordat zonder aanpassingen, met alleen een groter wiel, de achterkant 2,6 cm hoger zal staan. Dit is te compenseren door de veervoorspanning achter te verlagen. (zwarte draaiknop achter)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Wielen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

HansD schreef:
etienne schreef:...Als dat zou kunnen is er dan een verschil in snelheid op de kilometerteller ?
...
Volgens mij niet want de kabel van de snelheidsmeter gaat bij de -1100- naar het voorwiel. Wel verandert de overbrengingsverhouding met 6 % (1/17 deel) wat als gevolg zal hebben dat de motor wat beter trekt, maar de topsnelheid wat lager zal zijn.
Ook zal de wegligging veranderen doordat zonder aanpassingen, met alleen een groter wiel, de achterkant 2,6 cm hoger zal staan. Dit is te compenseren door de veervoorspanning achter te verlagen. (zwarte draaiknop achter)
Als je wiel een inch groter word dan staat je motor toch maar de helft daarvan hoger _001 ? ik zou dat niet willen compenseren door de voorspanning aan te passen.
Maar volgens mij wil hij een kleiner wiel hoor dus de motor gaat achter 13 mm ongeveer omlaag. Je motor zal wel iets moelijker op de standaard gaan. En een iets hoger brandstofverbruik verwacht ik ook maar dat zou mee kunnen vallen. Lijkt me geen goed idee maar wel meer keuze van banden misschien.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Wielen

Ongelezen bericht door Dingeman »

Alhoewel ik technisch niet goed ben onderlegd, vermoed ik heel sterk dat ook het stuurgrdrag zal worden beïnvloed. Maar er zijn er hier op het forum vast mensen die daar iets van kunnen zeggen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Wielen

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Grootte van het achterwiel heeft veel minder invloed op wegligging/stuurgedrag dan die van het voorwiel. Vraag me ook af wat de reden is om af te wijken van het ontwerp van deze fiets.Banden? "Standaard" toerbanden zijn volgens mij ruim verkrijgbaar in de maat van de R1100RT...
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3296
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Wielen

Ongelezen bericht door HansD »

Ton1959 schreef:
HansD schreef:
etienne schreef:...Als dat zou kunnen is er dan een verschil in snelheid op de kilometerteller ?
...
Volgens mij niet want de kabel van de snelheidsmeter gaat bij de -1100- naar het voorwiel. Wel verandert de overbrengingsverhouding met 6 % (1/17 deel) wat als gevolg zal hebben dat de motor wat beter trekt, maar de topsnelheid wat lager zal zijn.
Ook zal de wegligging veranderen doordat zonder aanpassingen, met alleen een groter wiel, de achterkant 2,6 cm hoger zal staan. Dit is te compenseren door de veervoorspanning achter te verlagen. (zwarte draaiknop achter)
Als je wiel een inch groter word dan staat je motor toch maar de helft daarvan hoger _001 ? ik zou dat niet willen compenseren door de voorspanning aan te passen.
Maar volgens mij wil hij een kleiner wiel hoor dus de motor gaat achter 13 mm ongeveer omlaag. Je motor zal wel iets moelijker op de standaard gaan. En een iets hoger brandstofverbruik verwacht ik ook maar dat zou mee kunnen vallen. Lijkt me geen goed idee maar wel meer keuze van banden misschien.
Ton, gelukkig ben jij wel wakker :$
Uiteraard is het maar de helft, en lager (niet hoger). Ik heb een beetje een Peter Heerschop gevoel. ("dit weekend gaat de klok een uur vooruit, / nee, achteruit" )
BMWood
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jul 2009, 20:14
Type: R1200RT
Bijz: midnightblue-metallic N87 is beautiful
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Oentsjerk

Re: Wielen

Ongelezen bericht door BMWood »

Stuureigenschappen veranderen ook een beetje
De hoek 'balhoofd' kontakt weg van voorvork zal 1 a 2 graden platter worden
Rechtuit wordt stabieler, bocht om zal in fractie moeilijker worden


Don't follow me, I'm lost too
Don't follow me, I'm lost too
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”