Wielen
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Wielen
Volgens mij niet want de kabel van de snelheidsmeter gaat bij de naar het voorwiel. Wel verandert de overbrengingsverhouding met 6 % (1/17 deel) wat als gevolg zal hebben dat de motor wat beter trekt, maar de topsnelheid wat lager zal zijn.etienne schreef:...Als dat zou kunnen is er dan een verschil in snelheid op de kilometerteller ?
...
Ook zal de wegligging veranderen doordat zonder aanpassingen, met alleen een groter wiel, de achterkant 2,6 cm hoger zal staan. Dit is te compenseren door de veervoorspanning achter te verlagen. (zwarte draaiknop achter)
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Wielen
Als je wiel een inch groter word dan staat je motor toch maar de helft daarvan hoger ? ik zou dat niet willen compenseren door de voorspanning aan te passen.HansD schreef:Volgens mij niet want de kabel van de snelheidsmeter gaat bij de naar het voorwiel. Wel verandert de overbrengingsverhouding met 6 % (1/17 deel) wat als gevolg zal hebben dat de motor wat beter trekt, maar de topsnelheid wat lager zal zijn.etienne schreef:...Als dat zou kunnen is er dan een verschil in snelheid op de kilometerteller ?
...
Ook zal de wegligging veranderen doordat zonder aanpassingen, met alleen een groter wiel, de achterkant 2,6 cm hoger zal staan. Dit is te compenseren door de veervoorspanning achter te verlagen. (zwarte draaiknop achter)
Maar volgens mij wil hij een kleiner wiel hoor dus de motor gaat achter 13 mm ongeveer omlaag. Je motor zal wel iets moelijker op de standaard gaan. En een iets hoger brandstofverbruik verwacht ik ook maar dat zou mee kunnen vallen. Lijkt me geen goed idee maar wel meer keuze van banden misschien.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Wielen
Alhoewel ik technisch niet goed ben onderlegd, vermoed ik heel sterk dat ook het stuurgrdrag zal worden beïnvloed. Maar er zijn er hier op het forum vast mensen die daar iets van kunnen zeggen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Wielen
Grootte van het achterwiel heeft veel minder invloed op wegligging/stuurgedrag dan die van het voorwiel. Vraag me ook af wat de reden is om af te wijken van het ontwerp van deze fiets.Banden? "Standaard" toerbanden zijn volgens mij ruim verkrijgbaar in de maat van de R1100RT...
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Wielen
Ton, gelukkig ben jij wel wakkerTon1959 schreef:Als je wiel een inch groter word dan staat je motor toch maar de helft daarvan hoger ? ik zou dat niet willen compenseren door de voorspanning aan te passen.HansD schreef:Volgens mij niet want de kabel van de snelheidsmeter gaat bij de naar het voorwiel. Wel verandert de overbrengingsverhouding met 6 % (1/17 deel) wat als gevolg zal hebben dat de motor wat beter trekt, maar de topsnelheid wat lager zal zijn.etienne schreef:...Als dat zou kunnen is er dan een verschil in snelheid op de kilometerteller ?
...
Ook zal de wegligging veranderen doordat zonder aanpassingen, met alleen een groter wiel, de achterkant 2,6 cm hoger zal staan. Dit is te compenseren door de veervoorspanning achter te verlagen. (zwarte draaiknop achter)
Maar volgens mij wil hij een kleiner wiel hoor dus de motor gaat achter 13 mm ongeveer omlaag. Je motor zal wel iets moelijker op de standaard gaan. En een iets hoger brandstofverbruik verwacht ik ook maar dat zou mee kunnen vallen. Lijkt me geen goed idee maar wel meer keuze van banden misschien.
Uiteraard is het maar de helft, en lager (niet hoger). Ik heb een beetje een Peter Heerschop gevoel. ("dit weekend gaat de klok een uur vooruit, / nee, achteruit" )
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 20:14
- Type: R1200RT
- Bijz: midnightblue-metallic N87 is beautiful
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Friesland
- Locatie: Oentsjerk
Re: Wielen
Stuureigenschappen veranderen ook een beetje
De hoek 'balhoofd' kontakt weg van voorvork zal 1 a 2 graden platter worden
Rechtuit wordt stabieler, bocht om zal in fractie moeilijker worden
Don't follow me, I'm lost too
De hoek 'balhoofd' kontakt weg van voorvork zal 1 a 2 graden platter worden
Rechtuit wordt stabieler, bocht om zal in fractie moeilijker worden
Don't follow me, I'm lost too
Don't follow me, I'm lost too