BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Voorband slijtage rechts erger dan links?

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
wouterb
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jul 2015, 12:15
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100S zwart met dakar yellow velgen
Land: nl
Woonplaats of omgeving: kop nh

Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door wouterb »

Hoi allen,
Vraagje: mijn voorband is na 6k km aan vervanging toe (michelins pr2, R1100s) (kogelgewricht op de telelever is ruim en wss reden van snelle slijtage).
Nu valt mij op dat het 'platte vlak' rechts nog 1mm profiel heeft en aan de linkerzijde volledig kaal.
Is dit des Boxers? Ik kan me niet herinneren dat ik dit op eerder motoren heb gezien. (OA SV650, Duc st2).
Nu wordt ik met de BMW wel erg enthousiast op rotondes. Maar ook met erop en eraf. Dus voor mijn gevoel zit het daar niet.
Iemand een idee?
Thnx
Grt
Wouter
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door blackers »

Een collega van mij reed veel dezelfde route - ook in NH! - en diens motor had ook meer slijtage aan één kant van de band. Volgens de monteur had dat te maken met de richting vanwaar uit de wind kwam. Klinkt wel vreemd, maar ook wel weer logisch.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
wouterb
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jul 2015, 12:15
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100S zwart met dakar yellow velgen
Land: nl
Woonplaats of omgeving: kop nh

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door wouterb »

Heb ik eerder gehoord. Ik rijd 15k km/j woon werk. Maar dat is dezelfde route heen en weer. En dat zou het weer recht trekken lijkt me.Bovendien zou het erg ernstig aan toe moeten gaan om continu 45° schuin te rijden ;)
Kan het zijn dat het kantelmoment van het boxerblok linksaf meer druk op de voorband zet bij uit accelereren.
Daarmee zou het Boxer specifiek zijn en zouden meer R-rijders last van moeten hebben.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door AGVerheij »

wouterb schreef: kantelmoment van het boxerblok linksaf meer druk op de voorband zet
Yep, dat kan. Is hier al meer over geschreven.
Maar als het verschil zo groot is zou ik ook kijken naar de uitlijning, vering, demping en dergelijke
wouterb schreef:1mm profiel heeft en aan de linkerzijde volledig kaal.
:shock: na 6000 km ? :O
Dan heb je flink te lang doorgereden, voor je eigen veiligheid (en die van je omgeving) wordt aangeraden de banden bij een profiel minder dan 1.6mm al te vervangen. Ik krijg het idee dat jouw RT aan een goede beurt toe is, zo'n slijtageslag is niet normaal
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Volgens mij heeft dat te maken met het camber van de weg. Onze wegen zijn niet vlak maar ze staan bol. Dit is nodig voor de afwatering van de weg. Wat me vroeger al opviel tijdens het rijden in de auto is dat de meeste auto's richting trottoir gaan als je het stuur loslaat. Wij zitten dus constant tegen te sturen met de auto maar ook met de motor. Je doet dit automatisch. Onze klanten gaven altijd de uitlijning van de auto de schuld. Toen ik echter in Engeland ging wonen trokken alle auto's voornamelijk naar links. Tenzij je in de midden van de weg gaat rijden dan rollen ze wel rechtdoor. Maar het kantel effect van de motor moet ook een bijdrage leveren aan de bandenslijtage. En dan speelt de gewichtsverdeling een rol. En dan heeft de shim die tussen cardan en wiel ligt ook weer effect. Dus er blijven meerdere oorzaken bestaan. Wat belangrijk is houd je banden op spanning en let op afstelling van schokbrekers en controleer speling op wiellagers en achtervork lagering met regelmaat. Bovendien rijd je veel te lang met je banden. Ik leef graag nog even dus bij mij komen ze nooit onder de 2,5mm.
Ik zou eerst zorgen dat dat kogelgewricht in orde is en dan kijken hoe het verder gaat met de bandenslijtage.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 18 jun 2016, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

wouterb schreef:1mm profiel heeft en aan de linkerzijde volledig kaal.
:shock: na 6000 km ? :O
[/quote]Dan heb je flink te lang doorgereden, voor je eigen veiligheid (en die van je omgeving) wordt aangeraden de banden bij een profiel minder dan 1.6mm al te vervangen. Ik krijg het idee dat jouw RT aan een goede beurt toe is, zo'n slijtageslag is niet normaal[/quote]

Wettelijk gezien is dit 1mm.
De "slijtagenokjes" zitten hier iets boven nl op 1,2 of 1,4 mm afhankelijk van de producent.
Het beste is om de norm van "vervangen bij 2mm profieldiepte" aan te houden.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door scan »

In de wet spreekt men over een 'ononderbroken' profiel.
Als je de TWI's bereikt hebt voldoe je daar niet mee aan.
Deze staan op 1,6mm.
Maar met minder dan 2,5mm met het weer van de afgelopen weken ben je een gevaar voor je zelf en voor anderen.
wouterb
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jul 2015, 12:15
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100S zwart met dakar yellow velgen
Land: nl
Woonplaats of omgeving: kop nh

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door wouterb »

Normaliter laat ik het ook niet zover komen. De situatie is door omstandigheden ontstaan. Ik ben me er van bewust dat ik mij op glad ijs begeef (en, voor wat het waard is, rij daar ook naar).
Nieuwe banden en kogelgewricht liggen klaar. Controle van lagers en schokdempers gebeurd dan ook.

Mijn vraag was of het slijtageprofiel op de voorband boxer-eigen is of dat ik de fiets technisch uitgebreider moet controleren.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

wouterb schreef:Normaliter laat ik het ook niet zover komen. De situatie is door omstandigheden ontstaan. Ik ben me er van bewust dat ik mij op glad ijs begeef (en, voor wat het waard is, rij daar ook naar).
Nieuwe banden en kogelgewricht liggen klaar. Controle van lagers en schokdempers gebeurd dan ook.

Mijn vraag was of het slijtageprofiel op de voorband boxer-eigen is of dat ik de fiets technisch uitgebreider moet controleren.
Daar heb ik een antwoord op gegeven. Maar het kogelgewricht en de andere dingen die je nu laat doen zullen waarschijnlijk voldoende zijn.
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door Arjan W »

Ik woon ook in een rotonde achtige omgeving en ik heb er veel last van. De rechterzijde van mijn band is altijd gladder dan mij linker zijde.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door bmwalter »

Das niet logisch. Als je een route met veel rotondes heen en terug aflegt ben je net zo vaak linksom gegaan als rechtsom. Daar kun je volgens mij nooit een scheve band van krijgen.
Het is ook geen boxer-eigen probleem: ik rij al 40 jaar boxers en heb nog nooit een band aan de ene kant meer zien slijten als aan de andere.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door blackers »

Arjan W schreef:Ik woon ook in een rotonde achtige omgeving en ik heb er veel last van. De rechterzijde van mijn band is altijd gladder dan mij linker zijde.
We nemen de ronde rechtsom. Stel dat we de ronde gemiddeld vaker 2/4 of 3/4 nemen dan 1/4, dan zou de band theoretisch links harder slijten dan rechts.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Is puur een geometrie issue en (dus) mogeljk ook met slijtage verschijnselen van de voorvork/telelever. Ik heb jaren op een K100RS-16V gereden (twee verschillende fietsen). Beiden vertoonden hetzelfde verschijnsel: rechterkant van de voorband sleet veel harder dan de linkerkant.
Daarna een K1100LT: geen verschil meer merkbaar. Daarna een R1100RT: ook geen scheve slijtage, idem nu voor de F800GT.
Aflopende wegen/rotondes etc. is volgens mij flauwekul, dan zouden alle motorfietsen dit in meer of mindere mate moeten hebben.......
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

PaPinkelman schreef:Is puur een geometrie issue en (dus) mogeljk ook met slijtage verschijnselen van de voorvork/telelever. Ik heb jaren op een K100RS-16V gereden (twee verschillende fietsen). Beiden vertoonden hetzelfde verschijnsel: rechterkant van de voorband sleet veel harder dan de linkerkant.
Daarna een K1100LT: geen verschil meer merkbaar. Daarna een R1100RT: ook geen scheve slijtage, idem nu voor de F800GT.
Aflopende wegen/rotondes etc. is volgens mij flauwekul, dan zouden alle motorfietsen dit in meer of mindere mate moeten hebben.......
Als het iets te maken had met de telelever had je R1100RT het ook gehad _001

Als je de rechter bochten sneller instuurt dan de linkse kan het al een verschil maken of gewoon de gewichtsverdeling op de motor al. Maar ik zie het wel vaker ook bij onze boxers dan de ene kant van de band meer versleten is. Ik had het bij mijn Bridgestone BT21 ook. Maar bij mijn huidige band nog niet gezien.
pvdwerff
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2016, 19:13
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door pvdwerff »

Heb in het verleden 2 x R1100RT en 1 x R1150RT gehad en de voorband sleet altijd ongelijk. De gewichtverdeling is niet in balans; de tank is rechts groter als links en de kardan zit rechts waardoor je constant iets aan het tegensturen bent. Als je het stuur loslaat trekt een RT ook naar rechts. Het is dus in ieder geval RT specifiek. Of dit op een S zo is weet ik niet


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
wouterb
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jul 2015, 12:15
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100S zwart met dakar yellow velgen
Land: nl
Woonplaats of omgeving: kop nh

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door wouterb »

Het verschil zit niet een beetje van het midden maar echt het deel dat in de bocht op het asfalt ligt.
Afbeelding
(Ja, is inmiddels vervangen)
Beetje gewicht meer links of recht zal dit verschil niet maken toch? Tenzij het gevolg is dat je links dus altijd iets platter gaat dan rechtsom.
Hoe dan ook er ligt linksaf duidelijk meer druk op het voorwiel.

Hartelijke groeten van HUAWEI G525-U00 aan alle forumleden
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door mkoskamp »

bmwalter schreef:Das niet logisch. Als je een route met veel rotondes heen en terug aflegt ben je net zo vaak linksom gegaan als rechtsom. Daar kun je volgens mij nooit een scheve band van krijgen.
Het is ook geen boxer-eigen probleem: ik rij al 40 jaar boxers en heb nog nooit een band aan de ene kant meer zien slijten als aan de andere.
Ik neem de rotondes altijd linksom, ook op de terugweg ;)

Als je een rotonde rechtdoor neemt heb je 2x rechts en 1x links gestuurd. Op de terugweg is dat hetzelfde.
Zit er een rotonde in de route waar je rechts afslaat stuur je op de heenweg 2 keer rechts. Op de terugweg 2x rechts en een halve cirkel links.

Het zou theoretisch een verschil kunnen maken. Maar of die paar meters over de rotonde over de totale afstand nu echt significant bijdragen aan de slijtage vraag ik mij af. Ik denk dan eerder aan oneven wegdek of een mechanische oorzaak in het stuur.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik merk wel dat we dus praten over de linker kant van de voorband. We kijken vanaf de bestuurder niet vanaf de voorkant. Ik had al het vermoeden dat het om links ging en niet om rechts. Dit beeld zie je vaker al was het bij mijn Bridgestone niet zo duidelijk. Misschien omdat ik ook nooit zolang met een versleten band blijf rijden. Correctie je vind bij mij nooit een band zo slecht als deze. Hier wil ik geen meter mee rijden.

Je zou bijna denken dat er tussen links en rechts voor een remkrachtverschil is. Rem je vaak vrij hard? Anders denk ik toch ook wel aan bandenspanning vrij laag.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 13 jul 2016, 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door EileRT »

Het gaat bij de getoonde band op de foto meer om een zgn "slick". Onverantwoord en levensgevaarlijk voor zowel de motorrijder als het overige verkeer om zo lang op een band door te rijden en het dus zo ver te laten komen . . . :shock:

[groet] Eilert

wouterb schreef:(Ja, is inmiddels vervangen)
Ton1959 schreef:Misschien omdat ik ook nooit zolang met een versleten band blijf rijden. Correctie je vind bij mij nooit een band zo slecht als deze. Hier wil ik geen meter mee rijden.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Heren

Afgezien van het feit als wel of niet verantwoord is, maar als dit komt door rotondes, bolle weg, Westenwind, boxer effect... dan moet achterband toch gelijkaardig ( mogelijk iets minder) slijtagepatroon hebben?

[groet]
Tom
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door EileRT »

In alle eerlijkheid, maar bij het zien van de foto van deze band (en ja er is sprake van een slijtagepatroon, hoewel je nog nauwelijks een profiel kunt herkennen) zijn "onverantwoord" en "levensgevaarlijk" de woorden die direct bij mij opkomen. Ik vind dat ik dat dus met reden mag zeggen op dit forum.

Voor mij einde discussie, nu maar weer on-topic over het slijtagepatroon van deze band . . .

[groet] Eilert

TomDujardin schreef:Heren

Afgezien van het feit als wel of niet verantwoord is, maar als dit komt door rotondes, bolle weg, Westenwind, boxer effect... dan moet achterband toch gelijkaardig ( mogelijk iets minder) slijtagepatroon hebben?

[groet]
Tom
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Voorband slijtage rechts erger dan links?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

TomDujardin schreef:Heren

Afgezien van het feit als wel of niet verantwoord is, maar als dit komt door rotondes, bolle weg, Westenwind, boxer effect... dan moet achterband toch gelijkaardig ( mogelijk iets minder) slijtagepatroon hebben?

[groet]
Tom
Niet echt. Met het voorwiel besturen we de motor en dwingen de motor in een bepaalde richting te gaan. En tevens zorgen we voor de balans van de motor met het voorwiel. Rol eens een knikker op een oppervlak wat niet echt plat is. Het achterwiel kan niet anders dan volgen. En daar krijg je toch weer een ander slijtagebeeld.
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”