BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

foutieve meting RDC

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 750
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door siebke »

Vandaag na het wegrijden las ik op de display een bandendruk voor van 2.0 bar en achter 2.4 bar. :O . Met de gewone analoge bandenspanningsmeter mat ik de normale waarden, bij beide wielen 0.4 bar hoger. Dat zijn ook de waarden die ik gewoonlijk aflees op de display, Gedurende de hele rit bleef de spanningsweergave gelijk.
Niet dat ik er niet mee kan leven (meet toch altijd met de analoge meter) maar wie kan mij vertellen waar dit aan kan liggen?
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Re: foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Toch zullen de BMW sensoren over het algemeen redelijk tot zeer goed moeten kloppen qua meetwaardes.

Uiteraard loopt de temperatuur van de band en ook bandendruk flink op als je een paar minuten rijdt, maar de boordcomputer compenseert dat altijd door het terug te rekenen naar een druk bij een temperatuur van 20 graden Celcius.
Vandaar dat je ziet dat de bandendruk altijd "gelijk" blijft.
Anders zou je wel eens van je zadel kunnen rollen dat de druk met een bar of wat oploopt.

Stond toevallig je motor gedurende enige tijd in de brandende zon? _001
Je analoge meter compenseert niet voor de temperatuur, de RDC namelijk.

Andere mogelijke oorzaken waar ik ff snel zo aan denk;

- De RDC waardes kloppen wel, je analoge meter wijkt toch af.
Oplossing:
Probeer eens waar er ook een digitale meting is, (auto met RDC, mede-RT rijder in jou buurt, bevriende garage, etc) en doe de meting ook met jou analoge meter.
Je zou denken, dan koop ik toch zo'n handzame digitale meter, alleen blijken die in de praktijk ook nogal eens af te wijken.
(tenzij je een dure koopt, die zijn over het algemeen nauwkeuriger)
PS: Als je bij de garage langs gaat, hebben ze vaak ook een zogenoemde wake-up tool, dan kan je a-la-minuut de RDC waardes zien.

- De RDC batterijen beginnen langzaam leeg te raken waardoor de meetwaardes niet meer kloppen.
Oplossing:
Ultimo de sensoren vervangen of via de "bekende" methode de batterijen eruit hakken en nieuwe batterijen monteren via hotglue.
De batterij is van het lithium-type, en die heeft een vrij constante spanningsafgifte tot aan het einde, waarop de spanning vrij snel naar beneden wegvalt. Dan zal je "opeens" na een paar weken helemaal geen RDC waardes meer zien. :$

- Er zit een storingsbron op de motor die interfereert met het RDC signaal.
De frequenties waarop RDC werkt, worden ook gebruikt door andere draadloze apparaten.
Hoewel die gebruikte techniek ook een zogenoemde ID meestuurt, kán het voor komen dat er verstoring ontstaat.
Oplossing:
Denk na over welke apparaten je recentelijk op je motor gemonteerd hebt, en schakel deze eventueel tijdelijk uit.

- De software van je motor heeft last van een bepaalde bug.
Oplossing:
Ga bij je bevriende BMW dealeRT langs en vraag of er een update voor jou motor beschikbaar is.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 750
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door siebke »

Inspector Gadget schreef:Toch zullen de BMW sensoren over het algemeen redelijk tot zeer goed moeten kloppen qua meetwaardes.

Uiteraard loopt de temperatuur van de band en ook bandendruk flink op als je een paar minuten rijdt, maar de boordcomputer compenseert dat altijd door het terug te rekenen naar een druk bij een temperatuur van 20 graden Celcius.
Vandaar dat je ziet dat de bandendruk altijd "gelijk" blijft.
Anders zou je wel eens van je zadel kunnen rollen dat de druk met een bar of wat oploopt.
De meetwaarden van het RDC en mijn analoge meter kwamen altijd goed overeen (meting bij koude banden) met een verschil van max. 0.1 bar +/-.
Wat mij bevreemd is dat ineens 0,4 bar lager wordt getoond dan normaal en ook nog eens tegelijkertijd aan beide wielen.
Stond toevallig je motor gedurende enige tijd in de brandende zon? _001
Je analoge meter compenseert niet voor de temperatuur, de RDC namelijk.
Hij (of is 't zij?) stond zo'n 30 min. met de kont richting zon voordat ik ging rijden. Ik heb ruim 15 minuten gereden, een rustige rit, waarna ik thuis met de analoge meter de gebruikelijke 2,4 bar (v) en 2.8 bar (a) mat. Het motordisplay bleef steeds 2.0 en 2.4 tonen, ook nadat ik weer was opgestapt. Daarna nog een leuk toertje van een paar uur gemaakt, met steeds dezelfde lage waardes in het display.
Andere mogelijke oorzaken waar ik ff snel zo aan denk;

- De RDC waardes kloppen wel, je analoge meter wijkt toch af.
Oplossing:
Probeer eens waar er ook een digitale meting is, (auto met RDC, mede-RT rijder in jou buurt, bevriende garage, etc) en doe de meting ook met jou analoge meter.
Je zou denken, dan koop ik toch zo'n handzame digitale meter, alleen blijken die in de praktijk ook nogal eens af te wijken.
(tenzij je een dure koopt, die zijn over het algemeen nauwkeuriger)
PS: Als je bij de garage langs gaat, hebben ze vaak ook een zogenoemde wake-up tool, dan kan je a-la-minuut de RDC waardes zien.
Ik weet vrijwel 100% zeker dat mijn analoogje nauwkeurig weergeeft. Overigens denk ik dat het weggedrag wel héél anders zou zijn geweest met een bandendruk van écht de getoonde waardes in het display van de motoRT.
Ooit heeft een digitaal metertje hardhandig contact gemaakt tussen mijn schoenzool en oprit en heb er een knoopcelbatterij aan overgehouden. Gekocht bij een zichzelf érg waarderende organisatie (waar ik overigens dit jaar 40 jaar lid van ben _001 ).
Je tip om langs te gaan bij een garage lijkt me een prima idee, tenminste als mijn servicegerichte autodealer de passende wake-up tool heeft. Ga ik navragen.
- De RDC batterijen beginnen langzaam leeg te raken waardoor de meetwaardes niet meer kloppen.
Oplossing:
Ultimo de sensoren vervangen of via de "bekende" methode de batterijen eruit hakken en nieuwe batterijen monteren via hotglue.
De batterij is van het lithium-type, en die heeft een vrij constante spanningsafgifte tot aan het einde, waarop de spanning vrij snel naar beneden wegvalt. Dan zal je "opeens" na een paar weken helemaal geen RDC waardes meer zien. :$
Vervangen vind ik een in verhouding dure optie; voor beide oplossingen zullen de banden verwijderd moeten worden. De sensoren zullen niet door de ventielopening passen, laat staan de elders genoemde CR 20XX batterijen :) . Dat zal dan bij een bandenwissel moeten gebeuren, indien het euvel aan de batterijen ligt.
- Er zit een storingsbron op de motor die interfereert met het RDC signaal.
De frequenties waarop RDC werkt, worden ook gebruikt door andere draadloze apparaten.
Hoewel die gebruikte techniek ook een zogenoemde ID meestuurt, kán het voor komen dat er verstoring ontstaat.
Oplossing:
Denk na over welke apparaten je recentelijk op je motor gemonteerd hebt, en schakel deze eventueel tijdelijk uit.
Het enige wat ik onlangs gemonteerd heb is de Garmin Zumo 590 houder (craddle heet 't geloof ik) ter vervanging van de 660 houder op dezelfde accessoire-connector. De Zumo wordt zoals gebruikelijk middels blauwe tand gekoppeld met de SRC-headset en de Samsung Phone.
- De software van je motor heeft last van een bepaalde bug.
Oplossing:
Ga bij je bevriende BMW dealeRT langs en vraag of er een update voor jou motor beschikbaar is.
Dat wordt wat lastiger; in de regio zijn de dealers dun gezaaid, de dichtstbijzijnde voert thans een Motoportlogo. Mijn ervaring met hun servicegerichtheid is nou niet zo overweldigend, ook al heb ik al aardig wat (teveel?) centjes bij hun gelaten.
Maar in ieder geval wederom hartstikke bedankt voor het meedenken -top- .

Misschien toch een forumlid dat hierin ervaringsdeskundige is en weet wat er precies aan de hand is?
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Re: foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

sibbe schreef:Maar in ieder geval wederom hartstikke bedankt voor het meedenken -top- .
Graag gedaan.
sibbe schreef:Wat mij bevreemd is dat ineens 0,4 bar lager wordt getoond dan normaal en ook nog eens tegelijkertijd aan beide wielen.
Vandaar dat ik jou, met alle respect, analoge meter begin te wantrouwen.
Overigens, puur ter informatie, RDC bij de 1200RT is dezelfde module als het alarm.
sibbe schreef:Dat wordt wat lastiger; ...
Van welk bouwjaar is jou RT?
Ik weet dat er met name voor de bouwjaren 2005 t/m 2006 toentertijd vele updates voor geweest zijn.

Je kan gevoegelijk aannemen dat je analoge meter meer afwijkt dan de RDC.
En ikzelf zou de RDC aanhouden als meer "ware" meting.
siebke schreef:Hij (of is 't zij?) stond zo'n 30 min. met de kont richting zon voordat ik ging rijden.
Dat zou in principe mogelijk wel enige afwijking in de meting voor de analoge meter kunnen geven, want die compenseert niet voor de temperatuur.
De RDC compenseert wel voor de temperatuur, altijd.
Ik neem aan dat je de band ff goed gevoeld hebt voordat je met de analoge meter de druk ging meten?
Als de band warm tot heet aanvoelt, zal dat invloed gehad hebben op de meetwaardes van de analoge meter.
Want die compenseert niet voor temperatuur.
siebke schreef: Ik heb ruim 15 minuten gereden, een rustige rit, waarna ik thuis met de analoge meter de gebruikelijke 2,4 bar (v) en 2.8 bar (a) mat. Het motordisplay bleef steeds 2.0 en 2.4 tonen, ook nadat ik weer was opgestapt. Daarna nog een leuk toertje van een paar uur gemaakt, met steeds dezelfde lage waardes in het display.
Ik had verwacht dat de analoge meter een hogere temperatuur dan zou hebben aangegeven bij die langere rit (vandaar ook dat je die altijd met koude banden moet meten) dus dan zou ik die analoge meter eerder gaan verdenken.
siebke schreef:De meetwaarden van het RDC en mijn analoge meter kwamen altijd goed overeen (meting bij koude banden) met een verschil van max. 0.1 bar +/-.
Wat mij bevreemd is dat ineens 0,4 bar lager wordt getoond dan normaal en ook nog eens tegelijkertijd aan beide wielen.
Wat doet jou geloven dat jou analoge meter niet "opeens" afwijkend kan zijn? _001
Bijvoorbeeld omdat deze, per ongeluk uiteraard, een tik heeft gehad, bijvoorbeeld op de grond gevallen is/was. Ik noem maar wat.
sibbe schreef:k weet vrijwel 100% zeker dat mijn analogie nauwkeurig weergeeft.
Met alle respect maar een RDC acht ik over het algemeen toch iets meer betrouwbaar & nauwkeurig qua meting dan een analoge meter.
Tenzij jij die analoge elk jaar laat kalibreren, of elk jaar vervangt en een nieuwe koopt? _001
sibbe schreef:Overigens denk ik dat het weggedrag wel héél anders zou zijn geweest met een bandendruk van écht de getoonde waardes in het display van de motoRT.
Dat ben ik helemaal met je eens, ikzelf bemerk een te lage druk als deze (circa) 0,2~ 0,3 bar afwijkt met de voor mij gekozen waardes. Met name in de bochten. Maar, je moet wel eerlijk tegenover jezelf zijn;
Heb je wel eens met een te lage bandendruk gereden? _001
siebke schreef:Je tip om langs te gaan bij een garage lijkt me een prima idee, tenminste als mijn servicegerichte autodealer de passende wake-up tool heeft. Ga ik navragen.
Als je binnen enkele minuten na stilstand de bandendruk meet, zal de RDC nog wel werkzaam zijn.
Als je bij een garage langs gaat van met name de Duitse merken zullen hun meters vaak ook/wel nauwkeurig zijn omdat bij moderne auto's ook RDC aan de diagnose van de auto gekoppeld zit.
siebke schreef:Misschien toch een forumlid dat hierin ervaringsdeskundige is en weet wat er precies aan de hand is?
We zijn natuurlijk geen vervanging van de garagist als het gaat om mogelijke storingen, maar ik heb een dure meter die elk jaar gekalibreerd wordt/werd met dank aan de, ach dat laat ik verder in het midden, de RDC is bij mij heel nauwkeurig, minder dan 0,1 bar afwijking.
siebke schreef:Vervangen vind ik een in verhouding dure optie; voor beide oplossingen zullen de banden verwijderd moeten worden. De sensoren zullen niet door de ventielopening passen, laat staan de elders genoemde CR 20XX batterijen :) . Dat zal dan bij een bandenwissel moeten gebeuren, indien het euvel aan de batterijen ligt.
Ik zou dat inderdaad pas doen als het echt, echt nodig is.
Dus pas als je RDC de waardes "--" aangeeft, dan zijn de batterijen echt leeg.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 750
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door siebke »

Inmiddels heb ik mijn analoge meter uitgetest op de banden van 2 vierwieligen, én tig keer vergeleken met een andere (ook analoge) meter. Beide meters gaven een vrijwel identieke bandenspanning aan, conform de druk waarop de banden gepompt zijn volgens het manometertje van de elektrieke bandenpomp.
Nog even ter verduidelijking: beide banden blijven normaal gesproken, ook de meting door het RDC-systeem, goed op druk en hoef ik zelden iets of wat (0,1 - 0,2 bar over een peiode van maanden ) bij te pompen. Het verschil tussen de analoge - en RDC-meting was altijd verwaarloosbaar. De analoge meter (een oudje, maar steeds trouwtje) heeft bij mijn weten geen 'tik' gehad en hoort bij de standaarduitrusting.

Dat het RDC nu plotseling 0,4 bar minder druk toont, en ook nog eens, zoals ik al schreef, op beide wielen, zie ik nog steeds als het fenomeen.

Achteraf realiseer ik me dat de motoRT (nog steeds) in de schaduw stond, voordat ik ging rijden en ben weer gauw genoeg huiswaarts gekeerd om evt. bij te pompen omdat het RDC (te) lage waardes bleef tonen.

Bij een lage bandendruk is mijn ervaring dat, vooral het achterwiel, een echte 'spoorzoeker' wordt en scherper genomen bochten wat 'zwabberiger' worden. Bij een hoge druk vind ik de -1200- wat springerig worden. Daar was nu totaal geen sprake van.

Mijn -1200- is gebouwd in februari 2009, en heb 'm aangeschaft in november 2014 met bijna 80.000 km op de telleRT.

Beide auto's zijn niet van Die Deutsche Grundlichkeit. De een is een suvve Koreaan van 11 jaar jong met diverse toeters en bellen :oops: .De ander een 4-pittig :lol: Italiaantje van het vorige model. Beiden zonder RDC . Maar er even langs gaan staat nog wel op het program, tenzij de display heel snel RDC-waardes aan gaat geven van "--". Dan weet ik ook genoeg.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Re: foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou bij een BMW dealeRT langs gaan en vragen of zij kunnen nazien of er een software-update beschikbaar is.
Want het begint mij als een "bug" (in de software) te klinken.
Zeker omdat die afwijking zo consequent is.

Je merkt bij de 1200RT, die relatief een zware motor is, inderdaad zeker wel als die bandendruk echt zo laag zal zijn, afhankelijk met hoeveel "gevoel" je rijdt. ;)

Zou de batterij-spanning van de sensoren Im Frage zijn, zou je, wat ik zoal hier-endaar heb begrepen, je "rare" waardes krijgen en al vrij snel dus die "--".
Dat is bij jou situatie niet het geval, dus verwacht ik niet dat de sensoren aan het einde van hun "leven" zijn.

Kortom, op naar een "echte" BMW dealeRT, eventueel over grens. :idea: _001
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 750
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door siebke »

Dank InG :D voor je raadgevingen en suggesties. Mogelijke opties van dealers zijn Keram in Beek, en over de grens ligt in Krefeld (D) een dealer. Beiden even ver, maar niet onoverbrugbaar. Verder dacht ik aan Quispel in Deurne. Ben daar al eerder netjes en goed geholpen, maar is helaas geen dealeRT. Maar een belletje kan geen kwaad.
Kan ik wellicht meteen de automatisch-knipperlicht-uit instelling laten blokkeren, die ongevraagd weer ingesteld is bij de beurt door de dealeRT :evil: .
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Re: foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

sibbe schreef:Kan ik wellicht meteen de automatisch-knipperlicht-uit instelling laten blokkeren, die ongevraagd weer ingesteld is bij de beurt door de dealeRT :evil: .
Zover mij bekend, zijn (o.a) die knipperlicht-automaat instellingen iets wat je bewust en niet zo 1-2-3 kunt instellen, het zit redelijk "diep" in de configuratie via de BMW Diagnose apparatuur.
Ik vermoed, maar dat is een pure gok, dat de laatste keer van de beurt, waarschijnlijk ook de software van je motor is geüpdate en dan worden dergelijke instellingen (weer) naar default overschreven heb ik begrepen.
Is de vorige keer (beurt) mogelijk aangegeven dat er (ook) een terugroep-actie op je motor is uitgevoerd?

En mogelijk dat door die laatste software-update dit verschil in RDC waarde, kan verklaren. _001
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 750
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: foutieve meting RDC

Ongelezen bericht door siebke »

De beurt is gedaan tijdens de recall van de wielflens in november 2015. Tegelijkertijd is, op mijn verzoek en wat moeilijkdoenerij, toch nagekeken of er nóg een recall open stond (zoals die van de brandstofpomp). Dat was niet het geval. Ook is toen de service-intervalmelding gereset. Sindsdien werkt die knipperlichtautomaat :x Door de diverse draadjes op dit Forum begon ik ook al te vermoeden dat er wel eens tevens een software-update uitgevoerd is, zonder daarvan melding te maken.
De perikelen met het RDC dateren van vanaf vorige week woensdag :( . Begon me eveneens af te vragen of het verband zou kunnen houden met de intensieve poestbeurt die 'madam' een paar weken geleden heeft gehad. En ja, (wel voorzichtig, omzichtig én op afstand) de hogedrukreiniger gehanteerd, echter niet op de 'edele delen'. :$
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”