Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14 feb 2016, 14:06
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Goedemorgen allen,
Ik ben alweer een tijd op zoek naar nieuwe banden. Aangezien ik door rijd in de herfst/winter, ben ik op zoek naar banden met een breed en diep profiel die met hevige regenval of wellicht wat natte sneeuw de boel goed weg krijgt. Ik was de Michelin ANAKEE 2 (zie link) tegen gekomen, maar die kan ik niet vinden in mijn maat.
Wat extra moeilijk te vinden is, is profiel op het rijvlak (dus bij gewoon recht door rijden). Meeste banden hebben daar een iel profiel wat uiteindelijk wel breder wordt.
Hebben jullie goede alternatieven van banden die (even zwart/wit gezegd) een droog spoor trekken ook bij hevige weersomstandigheden ?
Alvast bedankt,
Chris
Ik ben alweer een tijd op zoek naar nieuwe banden. Aangezien ik door rijd in de herfst/winter, ben ik op zoek naar banden met een breed en diep profiel die met hevige regenval of wellicht wat natte sneeuw de boel goed weg krijgt. Ik was de Michelin ANAKEE 2 (zie link) tegen gekomen, maar die kan ik niet vinden in mijn maat.
Wat extra moeilijk te vinden is, is profiel op het rijvlak (dus bij gewoon recht door rijden). Meeste banden hebben daar een iel profiel wat uiteindelijk wel breder wordt.
Hebben jullie goede alternatieven van banden die (even zwart/wit gezegd) een droog spoor trekken ook bij hevige weersomstandigheden ?
Alvast bedankt,
Chris
- mkoskamp
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Ik zou eens kijken naar de Michelin Pilot Road 4. Dat is een tourband die goede reviews krijgt op nat wegdek. Is ook snel op temperatuur, hetgeen handig is bij koude dagen. Die is er als achterband niet in 18" dus afhankelijk van het bouwjaar van je RT kan je die monteren. Heb je een 18" achterwiel, dan kan je gaan voor een MPR3 achter en een MPR4 voor.
- Big Pete
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Hoe zit het met winterbanden in duitsland? Moeten de banden aan bepaalde specificaties voldoen?
, Pete
, Pete
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
De vraag over "motor winterbanden" komt in de herst en winter telkens weer terug op ons forum . . .
Eilert
Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 29 sep 2016, 00:21, 6 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Het gekke is dat veel banden met een droge weg maar ook met regen wel een goede grip hebben maar met sneeuw totaal geen grip.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Ton, jij geeft naar mijn mening het enige juiste antwoord.
Eilert
Eilert
Ton1959 schreef:Het gekke is dat veel banden met een droge weg maar ook met regen wel een goede grip hebben maar met sneeuw totaal geen grip.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Ik denk dat een band met een flink profiel de regen goed kan afvoeren en dat die band het met sneeuw ook beter doet dan een gladde band. Maar bij veel banden is de gebruikte rubber niet geschikt voor het rijden op sneeuw. Gewoon de verkeerde samenstelling voor dat soort werk.EileRT schreef:Ton, jij geeft naar mijn mening het enige juiste antwoord.
Eilert
Ton1959 schreef:Het gekke is dat veel banden met een droge weg maar ook met regen wel een goede grip hebben maar met sneeuw totaal geen grip.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Een tijd terug had ik een site waar al deze info te vinden was overigens. Maar ik kan hem zo snel niet gevonden krijgen.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Voor mij is het heel eenvoudig. Bij sneeuw of ijzel laat ik de RT op stal staan . . .
Eilert
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1150RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Arnhem
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Dat kan niet iedereen toch? Ik gebruik mijn BMW als auto (bij gebrek aan)...naar het werk en terug, boodschappen, bezoekjes aan ouders en vrienden etcetera. Ook in de winter rijd ik door...het is geen showmodelletje, maar een gebruiksvoorwerp! :)EileRT schreef:Voor mij is het heel eenvoudig. Bij sneeuw of ijzel laat ik de RT op stal staan . . .
Eilert
Ik ben an sich ook wel geinteresseerd in winterbanden, al kan ik niet zeggen dat ik de PR3's slecht vind presteren met kou of nattigheid!
Jeroen
- Big Pete
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Het gaat mij niet om rijden in de sneeuw - dat doe ik gewoon niet. Waar het mij om gaat is hoe het zit als de temperatuur onder de 7 graden zakt. Met de auto ben je verplicht om zgn winterbanden te gebruiken maar ik weet niet hoe het zit met een motor, vandaar mijn vraag.
, Pete
, Pete
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Het is niet verplicht om met winterbanden te rijden in Nederland alhoewel de diverse commerciële partijen het prachtig zouden vinden als dat verplicht zou worden, die zien alleen maar handel (net als de APK voor motorfietsen).Big Pete schreef: knip knip ..........
Met de auto ben je verplicht om zgn winterbanden te gebruiken maar ik weet niet hoe het zit met een motor, vandaar mijn vraag.
, Pete
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Big Pete
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
MIjn vraag ging over duitsland.:
Hoe zit het met winterbanden in duitsland? Moeten de banden aan bepaalde specificaties voldoen?
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1150RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Arnhem
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Ja, ook die regels gelden ook voor motorfietsen volgens de anwb: http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2010/nov ... ngescherptBig Pete schreef:MIjn vraag ging over duitsland.:Hoe zit het met winterbanden in duitsland? Moeten de banden aan bepaalde specificaties voldoen?
- Big Pete
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Dank je wel JC1150, goed om te weten
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Heidenau heeft winterbanden voor motorfietsen. FF googlelen.
Een diep profiel zegt niets. De sneeuw gaat bij een normale band in het profiel zitten en dan rij je als het ware op slicks.
Winterbanden hebben een schubben structuur die dwars op de rijrichting staat, die a) bij openen in de sneeuw grijpt en b) bij het sluiten de sneeuw weer uit het profiel werpt.En zo ontstaat de grip.
Een diep profiel zegt niets. De sneeuw gaat bij een normale band in het profiel zitten en dan rij je als het ware op slicks.
Winterbanden hebben een schubben structuur die dwars op de rijrichting staat, die a) bij openen in de sneeuw grijpt en b) bij het sluiten de sneeuw weer uit het profiel werpt.En zo ontstaat de grip.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Een M en S band moet je hebben die zijn er voor gemaakt. Maar dan lijkt het een beetje op een motorcross band.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14 feb 2016, 14:06
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
mkoskamp schreef:Ik zou eens kijken naar de Michelin Pilot Road 4. Dat is een tourband die goede reviews krijgt op nat wegdek. Is ook snel op temperatuur, hetgeen handig is bij koude dagen. Die is er als achterband niet in 18" dus afhankelijk van het bouwjaar van je RT kan je die monteren. Heb je een 18" achterwiel, dan kan je gaan voor een MPR3 achter en een MPR4 voor.
Ik heb gezocht op zowel Internet, maar ben ook bij 2 motorzaken naar binnen gegaan voor advies. En die gaven beide inderdaad aan dat breed profiel niets zegt over de grip, en dat de genoemde "schubbetjes" de geadviseerde banden zijn. Dus kwam ik uit op de MPR4, en heb deze voor het voorwiel dan ook aangeschaft. Hij bleek inderdaad voor de achterkant niet beschikbaar, maar achter zat er al een MPR3 op met ruim voldoende profiel dus daar kan ik mee voort.doov650 schreef:Heidenau heeft winterbanden voor motorfietsen. FF googlelen.
Een diep profiel zegt niets. De sneeuw gaat bij een normale band in het profiel zitten en dan rij je als het ware op slicks.
Winterbanden hebben een schubben structuur die dwars op de rijrichting staat, die a) bij openen in de sneeuw grijpt en b) bij het sluiten de sneeuw weer uit het profiel werpt.En zo ontstaat de grip.
Ik was trouwens niet van plan om met sneeuw te rijden, maar natte sneeuw en hevige regenval moet wel afgevoerd kunnen worden, plus uiteraard de grip op de weg.
Heidenau zal ik googlen vor het geval ik achter ook een nieuwe band nodig ga hebben.
Bedankt allen voor jullie reacties !!
p.s. : Heb trouwens achter 160/60-18 dus dat maakte mijn zoektocht een stukkie lastiger.
Laatst gewijzigd door Chris69 op 29 sep 2016, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14 feb 2016, 14:06
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Op het forum, maar ook op de diverse websites is het vinden van informatie best nog wel een dingetje. Ik heb lang gezocht, maar bij veel sites kwam ik uit bij "Zomer" banden. Weet niet of dat te maken heeft met het verminderde aantal motorrijders in de winter, maar ik vond het nogal lastig de juiste keuze te maken op basis van de aangeboden banden en hun specificaties op de sites.EileRT schreef:De vraag over "motor winterbanden" komt in de herst en winter telkens weer terug op ons forum . . .
Eilert
Daarbij komt dat de ontwikkeling van banden ook maar doorgaat, en dat er om de zoveel tijd nieuwe banden geproduceerd worden. Dus om ervaringen vragen, of de ervaringen delen via de forums (ook al is het een terugkerend topic) word iig van mijn kant zeer op prijs gesteld.
:)
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Daar heb je gelijk in. Ik zeg dus ook "voor mij . . . "JC1150 schreef:Dat kan niet iedereen toch?EileRT schreef:Voor mij is het heel eenvoudig. Bij sneeuw of ijzel laat ik de RT op stal staan . . .
Eilert
En laat ik nogmaals voor mijzelf spreken, mijn RT is een motorfiets voor gebruik. Echter niet onder winterse omstandigheden met sneeuw en ijzel. Als een ander wel onder die omstandigheden wil rijden, dan moet diegene dat vooral zelf bepalen.
Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 29 sep 2016, 23:49, 4 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Big Pete
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:45
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Klopt - ik had eerst de zoekfunctie gebruikt maar er is niet veel te vinden. Nu wel
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Ik constateer slechts dat dit een veelvuldig terugkomend onderwerp is. Er kan inderdaad sprake zijn van een ontwikkeling in banden en een forum kan bij uitstek geschikt zijn om informatie c.q. ervaringen te delen.Chris69 schreef:Op het forum, maar ook op de diverse websites is het vinden van informatie best nog wel een dingetje. Ik heb lang gezocht, maar bij veel sites kwam ik uit bij "Zomer" banden. Weet niet of dat te maken heeft met het verminderde aantal motorrijders in de winter, maar ik vond het nogal lastig de juiste keuze te maken op basis van de aangeboden banden en hun specificaties op de sites.EileRT schreef:De vraag over "motor winterbanden" komt in de herst en winter telkens weer terug op ons forum . . .
Eilert
Daarbij komt dat de ontwikkeling van banden ook maar doorgaat, en dat er om de zoveel tijd nieuwe banden geproduceerd worden. Dus om ervaringen vragen, of de ervaringen delen via de forums (ook al is het een terugkerend topic) word iig van mijn kant zeer op prijs gesteld.
:)
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Chris69 schreef:Op het forum, maar ook op de diverse websites is het vinden van informatie best nog wel een dingetje. Ik heb lang gezocht, maar bij veel sites kwam ik uit bij "Zomer" banden. Weet niet of dat te maken heeft met het verminderde aantal motorrijders in de winter, maar ik vond het nogal lastig de juiste keuze te maken op basis van de aangeboden banden en hun specificaties op de sites.EileRT schreef:De vraag over "motor winterbanden" komt in de herst en winter telkens weer terug op ons forum . . .
Eilert
Daarbij komt dat de ontwikkeling van banden ook maar doorgaat, en dat er om de zoveel tijd nieuwe banden geproduceerd worden. Dus om ervaringen vragen, of de ervaringen delen via de forums (ook al is het een terugkerend topic) word iig van mijn kant zeer op prijs gesteld.
:)
Ben het wel eens met je antwoord Chris69.
Het is voor mij inderdaad ook geen probleem om dit ieder jaar weer onder de aandacht te brengen en je hebt verder ook weinig aan antwoorden van mensen die niet rijden in de winter.
Ik vind in dezen het antwoord van doov650 wel correct, ik zou er zeker mee aan de slag gaan.
Verder stond de PR 4 goed aangeschreven als regenband maar deze is inmiddels al achterhaald.
In een test van Motoplus kwam de PR 4 op plaats 4 (wat natuurlijk niet wil zeggen dat het een slechte band is) en is de Metzeler Roadtec 01 op de eerste plaats geëindigd. (ook als regenband)
Prijsindicatie voor een setje is rond de €400,-, best wel duur.
Ben zelf ook een doorrijder dus zal dit draadje blijven volgen
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
De zomerband is geschikt voor het grootste gedeelte van het jaar. In feite is dus de naam van de band niet echt goed gekozen. Dus ook voor de herfst is een gewone band zeer geschikt en zelfs voor de meeste dagen in de winter voldoet de zomerband gewoon in Nederland. Maar soms hebben we een keer nog een gewone ouderwetse winter en dan zou je wat langer kunnen genieten van een winterband. Maar dan is alternatief vervoer vaak toch een stuk veiliger .
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14 feb 2016, 14:06
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Heb hem even bekeken, (en dit is mijn gevoel) en qua profiel ziet hij er niet echt uit alsof hij veel water kan afvoeren bij een enorme stortbui. Maar hoor graag de ervaringen van anderen :-)WaltzingMatilda schreef:In een test van Motoplus kwam de PR 4 op plaats 4 (wat natuurlijk niet wil zeggen dat het een slechte band is) en is de Metzeler Roadtec 01 op de eerste plaats geëindigd. (ook als regenband)
Prijsindicatie voor een setje is rond de €400,-, best wel duur.
Ben zelf ook een doorrijder dus zal dit draadje blijven volgen
Echter is hij voor achter bij mij niet te verkrijgen zoals bij meerdere merken (ZR18).
Voor wat betreft de prijs kan ik iedereen eens aanraden om te kijken op de site https://www.bandenleader.nl.
Heb daar voor mijn MPR4 (voorband) nog net geen 100 euro betaald, en gratis verzending. Plus dat ik hem de volgende dag al in huis had :)
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Heel belangrijk in dezen is de leeftijd van de gekochte band.Chris69 schreef:Heb hem even bekeken, (en dit is mijn gevoel) en qua profiel ziet hij er niet echt uit alsof hij veel water kan afvoeren bij een enorme stortbui. Maar hoor graag de ervaringen van anderen :-)WaltzingMatilda schreef:In een test van Motoplus kwam de PR 4 op plaats 4 (wat natuurlijk niet wil zeggen dat het een slechte band is) en is de Metzeler Roadtec 01 op de eerste plaats geëindigd. (ook als regenband)
Prijsindicatie voor een setje is rond de €400,-, best wel duur.
Ben zelf ook een doorrijder dus zal dit draadje blijven volgen
Echter is hij voor achter bij mij niet te verkrijgen zoals bij meerdere merken (ZR18).
Voor wat betreft de prijs kan ik iedereen eens aanraden om te kijken op de site https://www.bandenleader.nl.
Heb daar voor mijn MPR4 (voorband) nog net geen 100 euro betaald, en gratis verzending. Plus dat ik hem de volgende dag al in huis had :)
Vaak worden grote partijen "overjarige" banden opgekocht door handelaren en tegen dumpprijzen verkocht.
Ik zeg niet dat dit bij jou ook gebeurt is maar controleer het "dot" nummer dat op de band staat.
Bijvoorbeeld 4014 wil zeggen dat je band geproduceerd is geworden in de 40 week van 2014 en zou nu dus 2 jaar oud zijn.
Motorbanden die 4-5 jaar oud zijn moeten eigenlijk vervangen worden. Ze hebben niet meer die goede eigenschappen (grip) die nieuwe banden wel hebben omdat ze door indroging harder worden en dus minder elastisch zijn.
Goedkoop kan dan vaak ook duurkoop zijn.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1150RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Arnhem
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Klopt wel, is vooral van belang als je weinig rijdt. Ik koop mijn banden ook altijd online met dat "gevaar" in mijn achterhoofd. Ik heb dat echter nog nooit gecheckt toen ze binnen kwamen. Op dit moment ligt er een verse Michelin PR3-voorband te wachten op montage dus zal ik eens kijken.WaltzingMatilda schreef:Heel belangrijk in dezen is de leeftijd van de gekochte band.Chris69 schreef:Heb hem even bekeken, (en dit is mijn gevoel) en qua profiel ziet hij er niet echt uit alsof hij veel water kan afvoeren bij een enorme stortbui. Maar hoor graag de ervaringen van anderen :-)WaltzingMatilda schreef:In een test van Motoplus kwam de PR 4 op plaats 4 (wat natuurlijk niet wil zeggen dat het een slechte band is) en is de Metzeler Roadtec 01 op de eerste plaats geëindigd. (ook als regenband)
Prijsindicatie voor een setje is rond de €400,-, best wel duur.
Ben zelf ook een doorrijder dus zal dit draadje blijven volgen
Echter is hij voor achter bij mij niet te verkrijgen zoals bij meerdere merken (ZR18).
Voor wat betreft de prijs kan ik iedereen eens aanraden om te kijken op de site https://www.bandenleader.nl.
Heb daar voor mijn MPR4 (voorband) nog net geen 100 euro betaald, en gratis verzending. Plus dat ik hem de volgende dag al in huis had :)
Vaak worden grote partijen "overjarige" banden opgekocht door handelaren en tegen dumpprijzen verkocht.
Ik zeg niet dat dit bij jou ook gebeurt is maar controleer het "dot" nummer dat op de band staat.
Bijvoorbeeld 4014 wil zeggen dat je band geproduceerd is geworden in de 40 week van 2014 en zou nu dus 2 jaar oud zijn.
Motorbanden die 4-5 jaar oud zijn moeten eigenlijk vervangen worden. Ze hebben niet meer die goede eigenschappen (grip) die nieuwe banden wel hebben omdat ze door indroging harder worden en dus minder elastisch zijn.
Goedkoop kan dan vaak ook duurkoop zijn.
Ik neem dat risico voor lief omdat ik uit een PR3 zo'n 20-22k km pers en ik dus ieder jaar mijn banden moet vervangen. Ze worden eerder slechter door het vele rijden dan door het verstrijken van de jaren :)
Hoewel ik winterbanden wel op waarde kan schatten (mede omdat mijn afstudeer-docent positieve ervaringen had met Heidenau), vind ik het nog een beetje prijzig eerlijk gezegd. Ik heb ook geen klachten over de PR3, dus daar blijf ik het nog even mee doen. Idealiter zou er een tweede setje velgen komen met winterbanden, dan kun je zelf makkelijker wisselen aan het begin en einde van de winter.
Jeroen
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 14 sep 2016, 18:03
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R850GS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hellevoetsluis
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Ik heb geen ervaring met deze banden maar Heidenau maakt wel diverse winterbanden. Kijk eens op hun site of er wat voor je bij is?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 27 dec 2016, 11:39
- Type: R1200RT
- Bijz: kale uitvoering , met throttlemeister
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Alkmaar
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Op m'n R850RT voor en achter Pilot Road 3 gehad, voor ging 20 k mee, achter 50 k, een nieuw record. Hele winter mee doorgereden, en pas afgelopen November nieuwe erop. Rij ca 35k/jaar, woon-werk , A9-A5-A4-A44. Ben rustige rijder om op 1 tank 3 x Alkmaar-Leiden (vv) te kunnen rijden.
zit nu voor een PR4 op, achter is weer PR3. echte winter moet nog komen, maar ik vertrouw er wel op.
80% van mijn collega's op motoren hebben PR3 of 4 gemonteerd. Die rijden allen dagelijks, ook winter door.
zit nu voor een PR4 op, achter is weer PR3. echte winter moet nog komen, maar ik vertrouw er wel op.
80% van mijn collega's op motoren hebben PR3 of 4 gemonteerd. Die rijden allen dagelijks, ook winter door.
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Ik ben ook een door rijder. Heb PR2, PR3 en PR4 gehad. De PR4 is mij een tikje tegengevallen qua grip bij kou en nattigheid. Motoplus kwam met een bandentest, daarbij is de PilotRoad onttroond als nat wegdek kampioen. De winnaar was de Metzler Roadtech Z1, de "runner up" de Dunlop Road Smart 3. Een geheel nieuw ontworpen Road Smart, aanbevolen voor "door weer en wind rijders". Ik heb er nu zo'n 4k mee gerold, tot -8.5 graden, moet zeggen dat ik dik tevreden ben. Enig "nadeeltje" van de RS3: op hogere snelheid met en wat wind gaat de RT een beetje "kwispelen". Mijn R1200RS staat ook op RS3, 4.7k mee gereden tot zo'n 217 km/u, geen gekwispel (behalve met de grote tas achterop en wat wind). De RT is altijd voorzien van de grote topkoffer.
Enig mogelijk minpuntje vd RS3 band: slijtvastheid. Goed grip bij koud wegdek/koude banden komt waarschijnlijk door zachter rubber en dat zal eerder versleten zijn.
Enig mogelijk minpuntje vd RS3 band: slijtvastheid. Goed grip bij koud wegdek/koude banden komt waarschijnlijk door zachter rubber en dat zal eerder versleten zijn.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
- white
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Er is ook een winterband van "Anlas".
Dat is de WinterGrip Plus, een radiaalband.
Timon Quispel heeft hem in het assortiment, in Janauri en Februari toevallig een actie met gratis montage.
Zie o.a: klik
Dat is de WinterGrip Plus, een radiaalband.
Timon Quispel heeft hem in het assortiment, in Janauri en Februari toevallig een actie met gratis montage.
Zie o.a: klik
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Vandaag door de code oranje naar huis gereden.
Met de Dunlop Road Smart 3 heb je geen winterbanden nodig . . .
Met de Dunlop Road Smart 3 heb je geen winterbanden nodig . . .
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 020
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Vraag mij alleen af hoe je 50k met een achterband rijdt?
Ik haal 20k redelijk, maar dan is het midden wel redelijk weg.
En 20k voor kan, maar ik gok het er zelf niet op als doorrijder.
Ik haal 20k redelijk, maar dan is het midden wel redelijk weg.
En 20k voor kan, maar ik gok het er zelf niet op als doorrijder.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
50 k lijkt mij ook onmogelijk. Dan is die band wel zo plat en volgens mij kaal dat het gevaarlijk rijden is volgens mij.Markus schreef:Vraag mij alleen af hoe je 50k met een achterband rijdt?
Ik haal 20k redelijk, maar dan is het midden wel redelijk weg.
En 20k voor kan, maar ik gok het er zelf niet op als doorrijder.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 jan 2017, 21:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Wat dacht je van de Michelin City Grip Winter?
Deze kan je hier checken of je het wat vindt.
https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/ ... zeugart=MO
Deze kan je hier checken of je het wat vindt.
https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/ ... zeugart=MO
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Heavy Duty motor/herfst-winterbanden
Die is voor scooters.
In het algemeen zijn winterbanden voor de motor alleen geschikt voor sneeuw en rijden ze waardeloos op droge en natte wegen, en omgekeerd zoals Ton al aangeeft. Motorbanden die gescikt zijn voor droog, nat en sneeuw bestaan volgens mij, maar bedankt voor de link.
In het algemeen zijn winterbanden voor de motor alleen geschikt voor sneeuw en rijden ze waardeloos op droge en natte wegen, en omgekeerd zoals Ton al aangeeft. Motorbanden die gescikt zijn voor droog, nat en sneeuw bestaan volgens mij, maar bedankt voor de link.