Voorband slijt rechts?

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
FDE_RT

Voorband slijt rechts?

Ongelezen bericht door FDE_RT »

Op dit moment ben ik aan het kijken naar een R1150RT. Mooie fiets, maar bij het rijden en insturen van een bocht, wil hij al te enthousiats zelf de bocht induiken. Dit effect is sterk aanwezig bij een rechterbocht en nauwelijks tot niet bij een linkerbocht. Verder voelt het sturen wat onzekerder aan dan ik van een proefrit op een andere RT gewend ben. Het stuur lijkt een klein beetje zijn eigen weg te zoeken en het trilt een beetje, niet heel erg. Hierbij moet gezegd dat de voorband zowat aan vervanging toe is en vooral aan de rechterzijde (orientatie: als je op de motor zit) slijtage vertoont. Volgens de verkoper (die op mij overigens zeer betrouwbaar overkomt) zou dat een gekende "kwaal" van BMW's zijn. Als ik echter de diverse fora lees, dan zou een motorband in het algemeen juist eerder links dan rechts moeten slijten? Da's dan blijkbaar voor een RT anders?

Alles bij elkaar levert dit een aantal vragen op waar ervaren R-RT ridders mij misschien wel antwoord op kunnen geven:
- Is het nou normaal dat een voorband van een motorfiets aan één zijde harder slijt dan aan de andere?
- Is het specifiek voor BMW dat dat vooral de rechterzijde is en waardoor komt dat dan?
- Kan slijtage aan de voorband zorgen voor de effecten die ik hierboven beschrijf (trillen stuur, beetje zijn eigen weg zoeken bij rechtdoor en al te enthousiast zelf de boch om willen bij het insturen van de bocht).

Ben niet zo'n techneut, dus ik hoop dat ik niet al te voor de hand liggende vragen stel. kwam op dit forum ook niet zo snel combinatie van het bovenstaande tegen, vandaar mijn vragen.

Ik hoop dat iemand een beetje licht kan laten schijnen op mijn vragen!

Vast bedankt!

Frans.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Voorband slijt rechts?

Ongelezen bericht door siebke »

Hoi Frans,

Mijn recente ervaring met slijtage zat 'm in de linkerzijde van de voorband, ook met de door jou geschetste kenmerken. Het linkerloopvlak van de band (Conti) was om en om dieper weggesleten (gecupt?!) met als gevolg dat linkse bochten en vooral rotondes niet prettig meer aanvoelden. Op de rechte stukken zocht mijn -1100- alle mogelijke 'Spurrillen' op. Maak nog eens een proefrit met die -1150- maar dan met een nieuwe voorband. Dan moet het verschil aanmerkelijk opmerkelijk zijn en/of laat hem eerst keuren voordat je tot koop besluit.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Re: Voorband slijt rechts?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik denk dat een keuring door bijv. Kenny van MotorServiceAmersfoort raadzaam is.

Rechterkant kan meer slijten als je veel snelweg rijd, immers afritten van snelwegen zijn rechts-afbuigend.

Maar ik lees ook hier-en-daar een mogelijk probleem met een keerring in de voorpoten. (rechts?)
Wat ook het afwijkende stuurgedrag m.i. zou kunnen verklaren.

Kijk ook even naar de bandendruk.

Meer informatie over bandenslijtage is te vinden op de navolgende link;
http://www.rattlebars.com/tirewear/
Ton1959

Re: Voorband slijt rechts?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij mij zal de rechterkant ook meer moeten slijten dan. Ik ga harder door een rechtse bocht dan door een linkse. Maar ook voel je het kanteleffect van de motor waardoor hij iets gemakkelijker in een rechtse bocht valt en de motor zich meer opricht in een linker bocht.
Of er is misschien iets niet in de haak met het frame of de voorvork. En de wegen zijn natuurlijk ook niet vlak. In ieder geval kan een onjuiste bandenspanning ook zorgen voor rare slijtagepatronen van de band.

Ton
Gebruikersavatar
aartjw
Berichten: 234
Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Re: Voorband slijt rechts?

Ongelezen bericht door aartjw »

Hoi Frans,

Heel lang geleden :O (opa vertelt uit de oude doos) bij de introductie van de -1100- stond in de Moto73 een langeduurtest van deze prachtige motor. Ook daarin kwam het probleem van het aan een kant (de rechterkant) sneller slijten van de voorband aan de orde. Het werd niet helemaal duidelijk waar dat aan te wijten was; er was een redacteur die dacht dat het kon komen doordat de tank aan de rechterkant verder doorloopt dan aan de linkerkant i.v.m. het handschoenenvakje. Ik vind dat een beetje vergezocht; ik heb ook nooit last gehad van dat probleem.
Ik herken wel het enthousiast de bocht in willen gaan, m.n. bij iets meer versleten of niet goed op spanning zijnde banden, maar dat is - voor zover ik mij herinner - bij linker- en rechterbochten min of meer gelijk.
Bij mijn badkuip heb ik nooit last gehad van trillingen in het stuur, dus ik denk dat er daar iets niet goed zit.
Veel wijsheid gewenst!
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Gebruikersavatar
bmwrene
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:25
Type: R1200RT/LC
Bijz: Je voelt het pas als je het door hebt.
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Bladel
Locatie: Hapert

Re: Voorband slijt rechts?

Ongelezen bericht door bmwrene »

Nou ik ben dit jaar naar Ljubljana, Slovenië geweest _005 en ben vanaf Ljubljana, tourtochten gaan maken naar het noorden / oosten / zuiden en het westen _004 Allemaal Links om en daaar is dit het resultaat van. _002
en ik heb het lef gehad om vanuit Villach terug te rijden op deze band. Big RT Smile Dus weer het geluk aan m'n donder wat ik altijd op me afroep _001 . Het was een Pilot road 2 _004 en deze band hangt in m'n garage als souvenir :lol:
En wat zal ik me druk maken :-) kocht ik toch gewoon weer nieuwe :-) daar is motorrijden toch voor ? JATOCHNIETDAN ? Big RT Smile _004 Big RT Smile _004
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1100RT Marc

Re: Voorband slijt rechts?

Ongelezen bericht door 1100RT Marc »

@FDE_RT, maak je totaal geen zorgen om die banden slijtage.
Helemaal normaal voor een RT.
In sommige gevallen trekken de RT's sowieso naar rechts bij het loslaten van het stuur.
Dit doet zich vooral voor bij RT's die geen Radio hebben welke meestal in het linkervak vooraan zit.
De benzine pomp steekt rechts van uw benzinetank welke normaal gezien in balans is met het gewicht die zich links bevind, pseudo-radio in mijn geval.
Ik heb een dik stuk metaal van 150/5/3 welke ongeveer een 2 kg weegt in het radio vak gelegd welke grotendeels mijn probleem oplost. ideaal is een 3 kg.

Succes!
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Voorband slijt rechts?

Ongelezen bericht door moh_fan »

Daar is al erg veel over gespeculeerd... laat je licht ook maar eens op andere fora schijnen...
Bandenspanning, profiel van de baden, Boxer-effect, off-camber bochten, voorkeur voor rechts-om-bochten, tot kromme frames aan toe. Waag er zelf ook eens een gokje aan.
Een plausibele verklaring waar iedereen het mee eens is, schijnt nog niet te bestaan.
1100RT Marc schreef:Helemaal normaal voor een RT.
1200 's hebben hier geen last van...
Het lijkt dan ook voornamelijk, een 11xx-ding te zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”