spikes in motorbanden

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
marcel

spikes in motorbanden

Ongelezen bericht door marcel »

Heeft iemand ervaring met rijden in de winterperiode met spikes in de banden? Ik weet dat het niet mag volgens de Nederlandse wetgeving, maar harder dan 120 mag ook niet.
Ik rij normaal de hele winter door. Door de winterperiode kan ik sommige dagen niet rijden ivm ijzel. Ik heb de motor wel nodig.
Ik heb er een Bridgestone battlax 021 onder liggen. Op de site van bestgrip staan verschillende spikes in een pdf bestand. Ook voor toer en wegmotoren.
zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik hoor verhalen dat er motorrijders zijn die in de winterperiode spikes monteren. Hoe is het dan met de grip als er geen ijzel ligt en dat je op asfalt rijd? Hoeveel km gaan spikes mee?
Ik ben benieuwd.

groet Marcel
Inspector Gadget

Re: spikes in motorbanden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb geen ervaringen met spikes, maar het is inderdaad in NL verboden.
Net als sneeuwkettingen, overigens.

Ikzelf heb nu ruim twee winterseizoenen ervaringen met sneeuwkettingen op de motor;
http://www.mv-motorrad.de/lshop,showdet ... 26436,.htm
of
http://www.wunderlich.de/frame.php?such ... &gruppen=0

Als verkeersregelaar ben ik een paar keer genoodzaakt geweest met deze "claws" van MV Verholen te rijden, en ik kreeg een keer enig aandacht van de politie, waarbij 1 motoragent ook eens een rondje op mijn fiets gereden heeft om te voelen hoe dat was. Het werd oogluikend "toegestaan" omdat ik "overvallen" was door de sneeuwval aldaar.

Je kunt er zeker geen hoge snelheden mee rijden, je moet je snelheid zeker sterk reduceren, maar ook je stuurgedrag aanpassen.

Sneeuwkettingen zijn verboden omdat de wegbeheerders dan verwachten dat het wegdek ernstig beschadigt zou kunnen worden.

Spikes zijn verboden, omdat deze mogelijk ernstig letsel kunnen toebrengen aan de berijder mocht het mis gaan of aan de overige verkeersdeelnemers (voetgangers, fietsers e.d.)

Ik zie het als een noodmaatregel, maar als het weer enige duiding geeft dat het glad gaat worden (zoals vanavond, ijzelwaarschuwing) laat ik de motor staan.
De RT is mij een iets te zware motor om ten alle tijden goed onder controle te kunnen houden, als je een zwieperd maakt.

Wat mij overigens wel vaak opvalt bij spike-rijders is dat de banden vaak zogenoemde dirt-track, meer open/grof, profiel hebben.
Ton1959

Re: spikes in motorbanden

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik bekeek net hun site en snap dat de spikes niet toegestaan zijn. Ik denk dat je niet alleen problemen met de politie krijgt maar ook met je verzekering. Maar ja ik ga ze personlijk nooit gebruiken dus kan je niet verder helpen. Kan me niet voorstellen dat de bandenfabrikanten deze spikes goedkeuren.

Ton
Mike Philippens

Re: spikes in motorbanden

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

R1Sjaak, die meneer die de hele wereld rond is geweest op zijn R1, heeft ook een trip gemaakt naar de Noordkaap. Maar dan in de winter, waneer ie eigenlijk gesloten is zelfs. Hij deed dat geloof ik voor een goed doel oid. Anyway...hij heeft zijn normale banden voorzien van spikes. Tenminste...als ik het verhaaltje lees, staat er 'bolds', want denk ik Denglish is voor 'bolts' ofwel bouten. Zou zomaar kunnen dat ie gewoon bouten in die banden heeft gedraaid. Lees maar.
marcel

Re: spikes in motorbanden

Ongelezen bericht door marcel »

dutchmidiman schreef:Ik heb geen ervaringen met spikes, maar het is inderdaad in NL verboden.
Net als sneeuwkettingen, overigens.

Ikzelf heb nu ruim twee winterseizoenen ervaringen met sneeuwkettingen op de motor;
http://www.mv-motorrad.de/lshop,showdet ... 26436,.htm
of
http://www.wunderlich.de/frame.php?such ... &gruppen=0

Als verkeersregelaar ben ik een paar keer genoodzaakt geweest met deze "claws" van MV Verholen te rijden, en ik kreeg een keer enig aandacht van de politie, waarbij 1 motoragent ook eens een rondje op mijn fiets gereden heeft om te voelen hoe dat was. Het werd oogluikend "toegestaan" omdat ik "overvallen" was door de sneeuwval aldaar.

Je kunt er zeker geen hoge snelheden mee rijden, je moet je snelheid zeker sterk reduceren, maar ook je stuurgedrag aanpassen.

Sneeuwkettingen zijn verboden omdat de wegbeheerders dan verwachten dat het wegdek ernstig beschadigt zou kunnen worden.

Spikes zijn verboden, omdat deze mogelijk ernstig letsel kunnen toebrengen aan de berijder mocht het mis gaan of aan de overige verkeersdeelnemers (voetgangers, fietsers e.d.)

Ik zie het als een noodmaatregel, maar als het weer enige duiding geeft dat het glad gaat worden (zoals vanavond, ijzelwaarschuwing) laat ik de motor staan.
De RT is mij een iets te zware motor om ten alle tijden goed onder controle te kunnen houden, als je een zwieperd maakt.

Wat mij overigens wel vaak opvalt bij spike-rijders is dat de banden vaak zogenoemde dirt-track, meer open/grof, profiel hebben.
Hallo, ik had nog een vraag over het onderwerp.
Had jij nu ervaring met de kettingen of de klauwen? Worden de sneeuwklauwen als set verkocht en gebruik je ze op beide wielen of alleen het achterwiel? Ik ga uit van beide wielen. Is het makkelijk de sneeuwkettingen om te leggen?

Groetjes Marcel
Inspector Gadget

Re: spikes in motorbanden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het zijn de klauwen die ik gebruikt heb.

Het is afhankelijk bij wie je ze aanschaft of het een setje is of alleen voor een bepaald wiel.
Meestal wordt er een set verkocht, 3 (of 5 klauwen) per wiel.

Ik heb ze op beide wielen gebruikt.

Ja, het is vrij gemakkelijk om ze te monteren, zeker als je van tevoren geoefend hebt. ;)

Alleen, dit is een echte NOODMAATREGEL, het is en blijft heel onplezierig en eigenlijk LEVENSGEVAARLIJK om in sneeuw en op ijs te rijden, ik heb die fout 1 keer gemaakt, heeft mij geen plezier van het motorrijden gegeven, je moet heel erg oppassen dat je niet alle kanten op gaat.

Met deze klauwen kan je niet sneller rijden dan 60 ~ 70km/uur, max.

Veel verstandiger was het geweest als ik iets beter naar de weersvoorspellingen gekeken had.
marcel

Re: spikes in motorbanden

Ongelezen bericht door marcel »

dutchmidiman schreef:Het zijn de klauwen die ik gebruikt heb.

Het is afhankelijk bij wie je ze aanschaft of het een setje is of alleen voor een bepaald wiel.
Meestal wordt er een set verkocht, 3 (of 5 klauwen) per wiel.

Ik heb ze op beide wielen gebruikt.

Ja, het is vrij gemakkelijk om ze te monteren, zeker als je van tevoren geoefend hebt. ;)

Alleen, dit is een echte NOODMAATREGEL, het is en blijft heel onplezierig en eigenlijk LEVENSGEVAARLIJK om in sneeuw en op ijs te rijden, ik heb die fout 1 keer gemaakt, heeft mij geen plezier van het motorrijden gegeven, je moet heel erg oppassen dat je niet alle kanten op gaat.

Met deze klauwen kan je niet sneller rijden dan 60 ~ 70km/uur, max.

Veel verstandiger was het geweest als ik iets beter naar de weersvoorspellingen gekeken had.
Dat klopt, het is een noodmaatregel, en levensgevaarlijk.
Maar het punt is.Ik heb een ander baan gekregen en waar ik ga werken, rijd geen openbaar vervoer, en het is zo'n 7km lopen vanaf de bushalte. Daarbij komt, er word niet gestrooid.
Ik ben dus aan het stoeien wat een oplossing zou kunnen zijn om toch te kunnen rijden.

Groetjes Marcel.
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”