Banden onder R1150RT

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
H.G. Schelling

Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door H.G. Schelling »

Ik voel mij onzeker op mijn motor, mogelijk door te weinig ervaring, maar ik wil eigenlijk wel uitsluiten of het geen bandenprobleem is. Mijn motor is van 2002 en ik heb nu ruim 16.000 km gereden en 2 jaar geleden mijn originele banden maar eens laten vervangen en toen werden door de dealer dezelfde banden gemonteerd als origineel, Bridgestone dus. Het probleem bleef echter bestaan, namelijk het gevoel van wegglijden in bochten (ik durf dus niet te hangen want ik ben bang dat ik dan val, het voelt erg onzeker), nerveus bij strepen en pijlen op de weg.
Mijn vraag is of dit mijn weinige ervaring is, of dat het merk band hiervoor verantwoordelijk is, want dan ga ik toch maar weer eens praten met de dealer.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Als je Brigdestones nog niet "vierkant" of versleten zijn kan het in principe niet aan de banden liggen. Ik zou ze wel even laten inspecteren.
Maar . . . is een voortgezette rijopleiding geen optie voor je? Je leert dan weer wat zekerder te sturen en de mogelijkheden van je -1150- kennen . . . . :idea:

[groet]
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij strepen en pijlen moet je ver vandaan blijven, die kunnen superglad zijn.
En niet alleen in de regen, dat kan menigeen je bevestigen.

Ik had hetzelfde probleem en heb het op 3 manieren aangepakt;
- Verhogen van de bandendruk voor en achter.
2,7 bar voor en 2,9 bar achter. Hierdoor vond ik mijn banden (Metzlers, ook niet de beste banden) beter "rollen".

- Laat je vering eens nazien, controleren en goed afstellen.
Bij slechts 48000 km bleken mijn veren al versleten te zijn.
Na de montage van HyperPro's leek het wel of ik een hele andere motor had.
Het goed afstellen van de vering (zoals veervoorspanning) kan een hoop comfort-verbetering geven.

- Investeer in een verhoogde rijvaardigheidscursus.
Ik spreek niet over het racen over een circuit, maar het leren vinden van de grenzen dat je motor (met jou er op ;) ) veel meer kan dat jij in eerste instantie dacht. Het hangen in de bochten, sturen vanuit de heupen, ideale rijlijn vinden, kijk- en remtechniek en zo voort.
Eventueel kan je overwegen, afhankelijk hoe je relatie is/was met je rijschool, een paar privé-lesjes te nemen maar nu op je eigen motor, in plaats van dat rijlesmotor-gedrocht met al die valbeugels, zonder kuip en comfort.
Dus ook de oefeningen die verplicht waren voordat je de examen Verkeersdeelneming deed en dergelijke.
Als je een goede instructeur had (en niet zoals ik eentje die de hele tijd zat te schelden en te tieren), bouw je ook zelfvertrouwen op.
Het is een kwestie van opbouwen van ervaring en vertrouwen, niet alleen wat je motor kan, maar ook waar jij toe in staat bent.

En laat niemand grapjes maken over je rijvaardigheid, het is een serieus punt en is wat mij betreft al een heel gewin als je zelf erkent dat dit verbeterd kan worden.
Bij mij is dat niet veel anders.


Naar wat ik begrepen heb zijn Bridgestones niet de beste type banden voor ons type motoren, maar daar kan je verschillende meningen over horen en lezen.
Meestal zijn bandentesten een redelijke goede indicatie welke banden onder variërende omstandigheden een goede keuze zouden zijn.
Waarbij Bridgestones meestal op de 3e of 4e plaats komen.
Laat je banden eens inspecteren door iemand zoals Kenny van MotorServiceAmersfoort, die heeft er oog voor of er iets met je banden aan de hand is.
vioma

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door vioma »

Bridgestones horen niet onder een motorfiets maar in een afval container . :!:
Zet er maar eens een andere onder bv dunlop roadsmart ik denk dat je probleem dan over is _004
Hub

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door Hub »

Ik heb ook een dergelijke ervaring gehad met mijn vorige banden(brigdstone). Vorig jaar heb ik een vervolgopleiding gedaan en ben hier een heel stuk zelfverzekerderd uit gekomen.
Ook heb ik dit voorjaar mijn banden gewisseld. Ik rij nu met Michelin Pilotroad 3. Ik kan je zeggen, een wereld van verschil.
Mijn motor ligt veel vaster in de bochten en zelf heb ik het gevoel dat het steeds beter gaat. Het kan dus wel degelijk aan je banden liggen.
Veel succes met je probleempje.
[groet] Hub
Ton1959

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De Bridgestone BT21 voor is inderdaad een slechte band. De voorband slijt echt niet normaal af en daardoor stuurt de motor ook niet echt goed. De Mpr3 is goed maar houd de bandenspanning 0.2 hoger dan Michelin aangeeft.
Maar de standaard veren zij ook wel zo slecht en dit helpt ook niet echt. Eraf die rotzooi en Hyperpro erop.
Maar het ergst is die voorband vond ik. DE BT21 achter ligt er nu 12000 op bij mij maar die is niet zo slecht. Bij 16000 km zijn beide banden volgens mij toch op?
Ik merk ook dat als je te weinig rijd je daardoor meer onzeker word. Oplossing is meer rijden en als het rustig op de weg is wat meer testen.

Ton _004
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

als cross-check: laat eens iemand anders op jouw motor rijden om te laten beoordelen. Ook: rij even bij Hyperpro bij jou in Alphen langs en laat die je standaard veren/demping afstellen, wij hebben daar ook voorlichtingavonden gehad, zijn vriendelijke lui de je best willen helpen zonder meteen je portemonnee om te keren.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Hoi,

Ook ik had de BT21 onder mijn motor liggen toen ik deze kocht. Het is mijn eerste 'zware' motorfiets en ik dacht dat het onzekere rijgedrag aan mij lag.
Diverse mensen adviseerden mij toen de banden te vervangen. Ik heb dat gedaan en nu staat de motor op de MPR2 banden. Het onzekere rijgedrag (het idee van uitbreken) is nu volledig weg en ik betrap mijzelf er nu heel af en toe op dat mijn laarzen het asfalt raken in de bochten :D Natuurlijk niet te overmoedig worden! Maar bij mij lag het dus echt wel aan de Bridgestones.

Succes met je besluit _004
Laatst gewijzigd door Robin0341 op 03 sep 2011, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Beamietoo

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Hierboven vindt je zeer goed commentaar en advies.
Mijn mening is dat de Bridgestone niet een goede keuze is voor de BMW.

gr,
Kenny
vioma

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door vioma »

Beamietoo schreef:Hierboven vindt je zeer goed commentaar en advies.
Mijn mening is dat de Bridgestone niet een goede keuze is voor de BMW.
gr,
Kenny
Ook niet onder een FJR ik heb er een week op gereden , DOODENG nu rij ik Pirelli Angel st en dat bevalt prima
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door Benji »

Na al deze negatieve opmerkingen over de Bridgestones, wil ik niks anders onder mijn motor DAN Bridgestones. Heb in het verleden altijd met BT021 gereden op mijn R1100RT en nu met BT023 GT op de 1150. Maar ja, dit is mijn persoonlijke mening en als men over banden begint, verschillen de meningen nogal.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Ton1959

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik neem toch wel aan dat je dan niet de BT21 goed vond? Ik ken de andere types niet dus daar kan ik niks over zeggen.

Ton _004
robmw

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door robmw »

Hallo H.G. Schelling, Dit had mijn tekst kunnen zijn 2 jaar geleden. Ik reed met Metzeler en met te lage bandenspanning. Na veel gelees (kan ik je aanraden) op dit forum rijd ik met voor 2,6 en achter met 2,9. Dat rijdt al beter. Ook onlangs de banden vervangen door Michelin Pilot Road 2 (over MPR3 was nog niet zoveel geschreven op het forum). Dat rijdt een stuk zekerder. Door een dag rijvaardigheidstraining bij de ANWB (trainer was motorrijder bij de politie) heb ik veel vertrouwen gekregen. Hoe fors je kunt remmen leer je daar ook. Over de vering kan ik je niets vertellen, daar heb ik geen ervaring mee.
Hartelijke groet,
Rob
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door wil51 »

Ook ik kreeg advies van de BMW dealer de bandenspanning te verhogen. 2.5 voor en 2.9 achter. Dat was toen op de K75RT met michelin macadam. Dat reed al veel beter. Op mijn huidige R850RT (uitvoering 2003 gelijk aan de 1150) zitten twee verschillende types banden. :roll: Metzeler Roadtec Z6 voor en Michelin Macadam achter. In een ander draadje al geschreven over deze vreemde combinatie.
Ik voel mij ook niet prettig in de bochten. Maar dat was pas toen ik er achter kwam twee verschillende banden te hebben. :lol:
Michelin Macadam is bijna aan zijn eind. De Metzeler is echter nog prima voor vele kilometers. Toch overweeg ik beide te vervangen voor de Michelin PR3 voor de betere grip bij regen en goede ervaring door andere gebruikers.
Tenzij iemand mij kan overtuigen dat ik rustig alleen de achterband kan vervangen voor de Metzeler Roadtec Z6 om weer twee gelijke type banden te hebben.
Op de K75 begon ik met Metzelers, toen over op advies van dealer op Michelin Macadam. Ik vond dat ik met de Michelins veel last had van lengte richels. Maar anderen vinden dat weer van de Metzelers. Het blijft toch allemaal maar persoonlijk wat je prettig vindt rijden.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Van de Michelin PR3 zul je heel veel voordeel hebben en plezier aan beleven . . . . _004
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door wil51 »

Net prijsopgave van onze bandensponsor in Assendelft. Hij vindt het geen probleem om alleen achter te vervangen door Michelin PR3 omdat de voorband Metzeler Z6 nog goed is. Maar bankrekening zal bepalen of ik toch maar niet liever ook gelijk maar de voorband vervang.
Misschien zit het tussen de oren maar ik heb toch liever gelijk merk banden voor en achter.
Beamietoo

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door Beamietoo »

wil51 schreef:Misschien zit het tussen de oren maar ik heb toch liever gelijk merk banden voor en achter.
Ik ook !
Inspector Gadget

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mij werd ook sterk aangeraden dezelfde type- en merk banden voor en achter te gebruiken.

Dat is uiteindelijk de MPR3's geworden en die keren dat ik er op gereden heb, is het _004

Ik ben er eens ingedoken waarom gelijke banden voor- en achter zo belangrijk zijn;

- Het profiel van je band heeft invloed op de koeling, slijtage en stabiliteit van je band.
Het profiel zorgt ervoor dat water, modder en dergelijke afgevoerd wordt.

- De banden zijn op elkaar afgestemd, qua gedrag en (reguliere) slijtage(gedrag).
Gebruik je twee verschillende merken, zal je dus ook twee banden hebben die totaal verschillend zullen reageren.
Zowel de afvoer van het water en de stabiliteit bij slijtage kunnen in het geding komen.

- Ga je twee verschillende merken gebruiken, slijt je band mogelijk eerder, verbruik je meer brandstof, het is minder comfortabel en zal je motor gevaarlijk weggedrag kunnen gaan vertonen.

- De profielvorm van de banden zijn bij het zelfde merk op elkaar afgestemd, wat je merkt in het bochtengedrag en waterafvoer.

Kortom, het lijkt zelfs cruciaal te zijn dezelfde banden-merken te gebruiken, aangezien de voor- en achterband met elkaar moeten samenwerken onder alle omstandigheden.
En aangezien we maar twee wielen hebben, niet bepaald onbelangrijk.
Wellicht zelfs gevaarlijk. _001
thooms

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door thooms »

Mijn tip als je band nog goed is gewoon lekker rijden. merk je niets dan is er met de combinatie niets aan de hand.
Ik heb vaak met verschillende banden gereden je kan er een hoop ophef over maken maar dat vind ik een beetje overtrokken.

Soms heb je inderdaad een combinatie band dat niet wil sturen omdat het frame bv instabiel is denk maar eens aan de pan europeen 1300 nou dan merk je het snel genoeg.
Nogmaals laat je niet direct gek maken .
Rijd de motor goed dan is het ook goed


En dutchmidiman wil niet gelijk zeggen dat het niet klopt maar je moet alles wel met een korreltje zout nemen .
Inspector Gadget

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

thooms schreef:En dutchmidiman wil niet gelijk zeggen dat het niet klopt maar je moet alles wel met een korreltje zout nemen .
Ben ik zeker met je eens!

Ik ga er vanuit dat de bandenfabrikant de voor- en achterband op elkaar heeft afgestemd, en dat dit mij tot op zekere hoogte extra marges, en wellicht zekerheden geeft.
Ton1959

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Beide banden vernieuwen is inderdaad het beste als je van bandenmerk en type gaat wisselen. Ik deed het overigens niet omdat ik er het geld niet voor had maar hij komt er wel zeer binnenkort op. Ik ben zeer benieuwd of het weg gedrag nog beter word als de Bridgestone BT21 er ook achter af gaat. De voorband vervangen voor een MPR3 gaf al een veel beter weg gedrag maar zoals Kenny al aangaf word mijn achterband wel erg plat dus het moet echt gedaan worden.

Ton _004
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 08 sep 2011, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Beamietoo

Re: Banden onder R1150RT

Ongelezen bericht door Beamietoo »

De door DMM commentaar is een schot in de roos. In gesprekken met Michelin heb ik geleerd dat heel veel onderzoek wordt gedaan om de motorfiets optimaal door TWEE compatibel banden te laten rijden. Deze onderzoeken en testen is gedaan door duur betaalde ingenieurs en test apparatuur en vele modellen zijn geproefd onder diverse omstandigheden om de beste resultaat te krijgen. Doe je twee verschillende merken of zelfs twee verschillende types van hetzelfde fabrikant dan is alles overboord gegooid.
Je kunt aanvankelijk misschien niets merken met twee merken/ types op je motor maar dat sluit niet uit dat 1. iemand is niet in staat om het rijgedrag kritisch te beoordelen, of 2. je heb misschien een kritische grens tijdens het rijden niet bereikt waarbij nadelige gevolgen kunnen gebeuren.
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”