Dagrijverlichting

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 21:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door moh_fan »

dutchmidiman schreef:Dagrijverlichting is namelijk ook maar maximaal 2 of 3 watt lichtvermogen, vandaar. ;)
dutchmidiman schreef:Dagrijverlichting is redelijk fel aan de ogen, en 5 ~ 6 watt qua lichtvermogen.
Contradictie in hetzelfde draadje, welke ik rete interessant vind overigens!
Ik ben namelijk heel benieuwd wat BMW ons in de toekomst naarst de K1600GT(L) aan nieuwe verlichting gaat geven.

@DMM: Heb je die ConnectedRide info ergens op een BMW site gevonden? Ik had er nog nooit van gehoord, maar er lijkt al een paar jaar over gesproken / geschreven te worden...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4375
Lid geworden op: 21 mar 2009, 16:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Baird »

dutchmidiman schreef:Ik weet niet of het dagrijverlichting is (dus met de DRL op de lens) of contour-verlichting.
Want het lichtvermogen (dus hoe intens het licht geeft) schijnt nogal uit te maken..................
Het maakt mij niet zoveel uit hoe je het noemt maar als ik een gloednieuwe auto zie met links en rechts zo'n rij witte LED-lampjes aan de voorkant is dat voor mij de 'dag rij verlichting'. Als die bij nieuwe auto's gelijk met de dimlichten mogen branden mag ik dat op mijn motor toch ook?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dat kan je wel doen Bert maar het is natuurlijk onzin om beide aan te zetten. De dagrijverlichting is toch om goed zichtbaar te zijn en toch minder stroomverbruik en daardoor ook een lager benzineverbruik te hebben. Ga je beide aanzetten dan is de dagrijverlichting overbodig.

Ton
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik ben ook al geruime tijd het world wide web aan het afstruinen naar allerlei led daglicht verlichting wat ik mogelijk tussen de voorforkpoten van mijn R1150RT kan monteren. In een eerder lijntje heb ik daar al eens iets over gelezen maar dat kwam dan uit Amerika en moest iets van 140 euro kosten.
Ik ben via via nu uitgekomen op het merk Bikevis (http://www.bikevis.com) ook uit Amerika en wat scherts mijn verbazing er is zelfs een Nederlandse dealer en laat die nu ook nog eens in Dordrecht zitten. http://www.kimacho.nl
Zij hebben ook een ledstrip van drie led in een nette behuizing die je kan monteren tussen de voorforkpoten om een zo groot mogelijke afstand te creeren tussen de koplamp en dat voor een prijsje van 57,- euries.
Verder hebben ze ook hele mooi kleine onopvallend te monteren led lights voor een mooi prijsje.
Binnenkort ga ik er even langs om wat informatie in te winnen en zal dat dan met jullie delen.
De bedoelde ledstrip kan je vinden via deze link :
http://kimacho.nl/index.php?option=com_ ... Itemid=100

Groetjes Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb de "LED Ultimate Light Pods" van ze liggen maar nog niet gemonteerd, maar die 3-led versie is redelijk fel.
Alleen geen E-keur vooralsnog kunnen ontdekken.

De "LED Mini Running Light Pods" zijn de moeite niet, die kan je goedkoper krijgen van AutoStyle, dezelfde fabrikant maar ook, helaas, matige kwaliteit.
(roesten van de beugels, water/vocht in de unit)

Ik heb ook de "BikeVis Bullets v2" en de modulators maar weet niet of ik die ga monteren, de uitstraling is mij iets te G.ldwing-achtig. ;)
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1415
Lid geworden op: 05 okt 2009, 12:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Berrybeer schreef:
BertL schreef:
Berrybeer schreef:Uiteraard Hans....zodra ze er op zitten... ;)

Dat was 24 uur gelden. Hoe is het nu ? Lukt t met de foto ? ;)
Nou Bert...zó snel is mijn dealert nu ook weer niet. :D Ik heb ze gisteren pas gebracht en mijn goedlachse dealert vond ze zo mooi,dat ie ze eerst aan zijn zoon wilde laten :). We hebben overigens ook nog samen gekeken hoe de lampjes er op zijn allermooist op konden _004.
Ennuh....ik heb hem overigens ook niet gevraagd wánneer hij tijd heeft om ze er op te zetten. Spannend.. :lol:
Vandaag zo vlak voor mijn tripje naar het buitenland nog snel ff langs gereden om te kijken of ze erop zaten....YES!... :D
Het bleek (zoals verwacht) nog niet zo eenvoudig te zijn om ze er goed & veilig op te krijgen en ik weet nu al zeker dat ik het veelvuldige aan arbeidsuren kwijt ben dan dat de lampjes zelf gekost hebben.. :(...Om mijn vakantiegevoel niet te laten bederven heb ik mijn goedlachse dealert ook maar niet verder gevraagd toen hij vertelde dat "'t veul werruk" was geweest... ;).
Wat ik wel weet is dat hij:
- hij de draden eerst met één of andere hittebestendige spray heeft behandeld
- hij vervolgens een klein stukje van de draden heeft afgeknipt, ze op de cilinders heeft gelegd en vervolgens de brommert een paar minuten stationair heeft laten lopen om te kijken wat de draadjes gingen doen. Gelukkig werden ze op een bepaald plekje alleen een héél klein beetje wit, verder niets
- hij de draadjes via de achterkant van de cilinderbeschermers heeft laten lopen, eigenlijk er in
- hij daarvoor speciale hitte bestendige lijm heeft gebruikt en die lijm er nog een keer extra overheen heeft gedaan nadat de draadjes al vastzaten
- hij toch het één en ander heeft moeten (de-) monteren om de aansluiting te maken met de mistlamp knop

Had ik al dat bovenstaande dan niet zelf gekunnen.. :?: Misschien wel....maar als het op mijn brommert aankomt ben ik nogal een zei(*)erd...dan had het vast niet meteen gegaan zoals ik het mij had voorgesteld....was ik boos geworden...etc.. :lol: Tezamen met de nieuwe bandjes, de nieuwe Baehr, de winterstalling & de grote beurt zélf en al het bovenstaande....wordt dit waarschijnlijk mijn duurste winterstalling ooit.. _003

Maar goed....genoeg getypt.....ennuh.....een ieder alvast een spetterende maar vooral veilige jaarwisseling toegewenst en tot volgend jaar.. :D :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3367
Lid geworden op: 10 sep 2008, 11:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door HansD »

Mooie oplossing zeg! Prachtig gemonteerd en je hebt zo een perfecte licht-driehoek, waardoor je een stuk beter zichtbaar zult zijn, en medeweggebruikers je afstand en snelheid beter in kunnen schatten.
Heb je al patent aangevraagd?
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1415
Lid geworden op: 05 okt 2009, 12:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Bedankt voor het compliment Hans.. _004

...ik had alleen het idee, maar het al het werk is natuurlijk niet door mij gedaan.. ;) Patent?... :D ..Nou, ik ben voorlopig al heel blij met de wetenschap dat ik de eerste ben die ze zo op een -1150- heeft zitten, tenminste...ik heb er nog nooit een andere mee zien rondrijden.. _001
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@moh_fan;
:oops: ik heb je reactie over het hoofd gezien, ik zie deze nu pas;
Correctie: contourverlichting is vaak laag-vermogen (minder dan 1 watt), dagrijverlichting is hoog (of hoger-) vermogen.
Dagrijverlichting is bedoelt om goed zichtbaar te zijn, overdag. Zonder dat je andere verlichting daarvoor behoeft te gebruiken.
Een "gloeiende kaars" zal daarbij niet echt helpen, vandaar dat je dagrijverlichting ziet die redelijk fel (en intens) aan de ogen is, als je daarin kijkt.
DRS (Daylight Running Stand) versus DRL (Daylight Running Light).
(over DRL zijn de geleerden het ook niet altijd eens hoe effectief die is bij de vier-wielige, maar dat terzijde)

Contourverlichting was hoofdzakelijk bedoelt om de omtrekken van een voertuig af te bakenen, zoals vrachtwagens, aanhangers, laadbakken e.d.
Om zo duidelijk(er) te maken dat het voertuig wat lang(er) was dan je wellicht in 1e instantie wellicht verwacht.

Wat betreft BMW's Connected Riding (of Connected Drive) is op mening motorshow BMW druk bezig dit te promoten aan de pers.
En inderdaad, dat loopt al heel wat jaren.
Zoek maar eens via G00gle naar "bmw connecteddrive motorcycle".

@ Berrybeer;
Netjes en mooi opgelost zo. _004
De led-lampen lijken een beetje op degene van Moto-LED maar dan ook weer niet. :$
Ze zijn in ieder geval flink fel! _004

@ HansD;
Zijn er voor die driehoek nog specifieke adviezen?
Want degene die ik wil monteren heeft een montage-set gekregen die onderop (!) de voorvork gemonteerd wordt. (montage-punt van het voorspatbord, heb ik begrepen)
Ikzelf wil dat liever niet, mij iets te veel chopper-achtig.
Zelf zat ik te denken onderaan de olie-koeler maar dan is het te dichtbij bij de bestaande koplamp. (ze zijn wel amber :roll: )

Een andere montage-set die ik erbij gekregen heb, plaatst de lampen naar verluid nabij de kuipspiegels.
Maar dan is die driehoek er natuurlijk weer niet.

Ander plek is natuurlijk zoals bij Berrybeer maar bij mij dan op de valbeugels.
Alleen, zoals Berrybeer aangeeft, wordt de warmte echt een probleem voor de bedrading.
Dat heb ik nog gezien op degene die op mijn -1100- zaten, hierdoor begonnen zelfs de montage-beugels te roesten.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3367
Lid geworden op: 10 sep 2008, 11:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door HansD »

Als je niet alleen goed zichtbaar wit zijn, maar je verlichting wilt gebruiken om beter je snelheid en afstand te laten zien, dan is een zo groot mogelijke driehoek denk ik het beste. Monteren op de voorvorkpoten lijkt me prima, maar op de cilinders of daar voor is natuurlijk beter. Bovenop de cilinder of aan de zijkant van de kuip zijn andere (minder fraaie) oplossingen om een mooie grote driehoek van licht te maken. Ik vind bij mijn R1200RT de verlichting aan de achterkant het meest voor verbetering vatbaar en zoek naar een simpele en fraaie oplossing om dat te verbeteren. Achter mag je echter geen driehoek voeren, ook al zie je menigeen met een " kerstboom" achter rijden.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 871
Lid geworden op: 14 jun 2010, 09:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik zat zelf aan iets als dit te denken, hoewel ze als mistlicht zijn toegelaten - dus geen DRL of zo:
Twee fraaie halogeen stralers van Wunderlich, en op de cilinder te plaatsen.
Op de site wordt verder niet ingegaan op hitte problemen of speciale bekabeling, maar ze zijn ontworpen om op de cilinder te plaatsen, dusss....
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat zijn dus degene die op mijn -1100- op de valbeugels had;

Het zijn de bekende AutoStyle lampen met een extra (aluminium) behuizing er omheen.
(oftewel, op de keeper beschouwt zijn ze best wel duur, mooi, maar wel duur)

Alleen de eerste 5 cm van de lamp-bedrading is warmte-werend uitgevoerd, de rest niet. (waarschijnlijk omdat er een H3 35 watt in zit, en dat is de uiteinde van de lampdraad. :roll: )
De bouten gingen roesten, waarschijnlijk door de warmte.

De beugels van DRL lampen die ik er extra op gemonteerd had, gingen ook roesten waarschijnlijk, wederom, door de warmte.

En oh ja, die led-lampjes die Wunderlich er optioneel voor verkoopt, zijn prut.
Niet waterdicht en daarna al snel defect. Naast het feit dat die al helemaal duur zijn.
Qua lichtintensiteit komen ze wel in de buurt van DRL's, ietwat.
Alleen niet voor zo heel lang. Tssk. :roll: :(
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

HansD schreef:..je verlichting wilt gebruiken om beter je snelheid en afstand te laten zien, dan is een zo groot mogelijke driehoek denk ik het beste.
Duidelijk, dan hanteer ik dat als "richtlijn".
HansD schreef:Monteren op de voorvorkpoten lijkt me prima, maar op de cilinders of daar voor is natuurlijk beter. Bovenop de cilinder of aan de zijkant van de kuip zijn andere (minder fraaie) oplossingen om een mooie grote driehoek van licht te maken.


Ter illustratie, enkele afbeeldingen zoals de led-lampen waarnaar ik refereer, die gemonteerd zouden gaan worden op de voorvorkpoten.
Clearwater on R1200RT
Clearwater on R1200RT
En zoals het dan in de praktijk zou uit zien;
Met Witte lenzen:
Glenda - White
Glenda - White
Met de Amber lenzen:
Glenda - Amber
Glenda - Amber
HansD schreef:Ik vind bij mijn R1200RT de verlichting aan de achterkant het meest voor verbetering vatbaar en zoek naar een simpele en fraaie oplossing om dat te verbeteren...
Ben ik roerend met je eens!
Vooral door de overhang van de koffer, wordt m.i. het achterlicht (en knipperlichten) gedeeltelijk afgedekt, zeker voor voertuigen waar de bestuurders óf te vlak achter je rijden :roll: óf de bestuurders hoog zitten (zoals vrachtwagens).

Momenteel heb ik de BMW USA Deluxe rear LED Light bovenop mijn topkoffer gemonteerd, maar dat is alleen rem- en dimlicht.
JosWRSM gaf laatst wel aan dat hij het lastig kon zien, maar het is mij vooralsnog niet geheel duidelijk of dat het remlicht (3x knipperen en dan aan) versus dimlicht was, oftewel te klein verschil in lichtintensiteit, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Nu behoort deze normaal gesproken wel op de kentekenplaat-plek gebruikt te worden. :roll:

Misschien dat ik toch maar degene van AdMoreLight ga monteren, hoewel dat wat meer werk is qua bedrading.
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Hallo Berrybeer,
Waar heb je die mooi blokjes met 3 leds gekocht , want ik heb bij www.xenonlamp iets soortgelijk gezien maar die waren volgens mij lang niet zo fel als die jij hebt laten monteren. dit is een mooie oplossing.
[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1415
Lid geworden op: 05 okt 2009, 12:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Beemer-Tycoons schreef:Hallo Berrybeer,
Waar heb je die mooi blokjes met 3 leds gekocht , want ik heb bij http://www.xenonlamp iets soortgelijk gezien maar die waren volgens mij lang niet zo fel als die jij hebt laten monteren. dit is een mooie oplossing.
[groet] Peter -1150-
Hey Peter!
.....zo net terug van een tripje verweggistan en de koffers staan nog in de gang.. :D . Blij dat ik het forum weer op een normale pc kan bekijken ipv van op zo'n piepklein touch-screen schermpje van de gsm van mijn zoon.. _003..Je zat toch goed vwb die site Peter...want dit zijn ze... ;) :
http://www.xenonlamp.nl/webshop/shop.ht ... ory_id=116
Laatst gewijzigd door Berrybeer op 08 jan 2012, 13:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik heb ze enige tijd geleden al eens besteld en toen ik ze thuis had ontvangen vond ik op dat moment de licht opbrengst een beetje tegenvallen en ik had ook niet aan die mooie montage oplossing gedacht die jij nu hebt toegepast _004 , dus ik heb mijn H3 lampjes die ik al enige tijd gebruik laten zitten en heb de ledblokje retour gestuurd.
Afbeelding
Ik zit nu nog te wachten tot de led knipperlichten voor de voorkant geleverd worden door Whitelights, spannend want ik heb het achterlicht van Whitelights al enige tijd ingebruik en die bevalt erg goed.

[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een vergelijk maken met een H3 35 watt/55 watt (en ze zijn er zelfs in 100 watt) gaat niet op tegenover een 1 watt LED. ;)
Zeker niet tegen breedstraler versus dagrijverlichting.
(of is de "AutoStyle" lamp een mistlamp. _001 )

Anyhoe, ik meen de Osram Dragon LED te herkennen in deze dagrij-verlichting.
Voordeel van deze led is dat er een kapsel omheen zit (waterdicht) en geen verdere optics (voorzetlensjes o.i.d) bij nodig zijn.
Ideaal voor dergelijke applicaties.
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Lampen op bewegende vorkpoten lijkt mij niet ideaal.
Ik zag op diverse Amerikaanse sites dat men graag dingen aan vorkpoten hangt.
Het geeft extra onafgeveert gewicht.
Dan krijgen de lampen extra veel te voorduren door alle klappen van de vorkpoten
En de bedrading moet alle veer bewegingen volgen. Wetende dat dit ook bij ABS sensors regelmatifg problemen geeft volgens mij een slecht idee.
Van de andere kant het geeft wel een mooie driehoek.
Lampen voor de cylinders ook niet perfect in verband met koeling en de extra hitte die de lampen daar krijgen en de bedrading.
Ik ben blij dat M Verholen iets beter heeft ontwikkelt voor de R1100R. Lampen die net onder en opzij van de tank bevestigd worden. Helaas werkt dit weer niet bij de RT's.
Het blijft dus moelijk om achteraf en perfecte plaats te vinden voor extra lampen.

Ton
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mij lijkt gloeilampen op de voorvorkpoten ook niet ideaal.
Denk dat je gelijk hebt, voorvork-trillingen zouden invloed kunnen hebben op de levensduur van de lampen.
Qua bedrading is het m.i. een kwestie van ruime(re) marges nemen.
Toch ken ik diverse oplossingen die dit weldegelijk aanbieden.
Zoals MotoLights;
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=121351
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=123359

Of op de fairing;
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=121352
Overigens, PIAA heeft een eenvoudig te installeren beugel voor de -1200- om een fairing-installatie te doen.

Of naast de spiegel;
http://www.touratech.com/shops/011/prod ... ts_id=8278

In mijn bescheiden optiek is het ansicht niet zo moeilijk extra lampen te monteren, vraag is wel welke plaatsen zijn handig/verstandig en goed zichtbaar(der).

Ikzelf overweeg de spiegelpositie en de fairing.

De Clearwater LED lampen zijn voor de -1200- gepositioneerd voor de Glenda op de caliper (montage-punt van de remklauwen) en de Krista onder de spiegels.

Maar ik heb de keuze ook voor de PIAA beugeltjes.

Kortom, voor mij eigenlijk best wel veel keuzes. ;)
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dan leken deze de beste optie inderdaad Rob.

http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=121352


Maar de remklauwlampen geld hetzelfde voor als de vorkpoten.

Ton
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik rij nu reeds twee jaar en ruim 50.000 Km verder nog steeds erg tevreden en zonder problemen met de conrad H3 lampen op deze positie voor de cilinders.
Zowel de lampen als de bedrading hebben geen last van de warmte van de uitlaat of cilinder ik heb alleen wel een warmte isolerend hoesje over de bedrading gedaan.
Ook de cilinders hebben volgens mij hier door geen problemen met iets minder koeling. _001

Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Warmte is een probleem voor de bedrading rondom de cilinderkop, heb ik wel eens bemerkt inderdaad. _002

Ik ben dus heel benieuwd naar die hittebestendige spray waar Berrybeer's dealeRT over spreekt.
Of Beemer-tycoon's warmtewerend hoesje.

Ikzelf overweeg om de bedrading te gebruiken welke vaak bij brandmelders gebruikt wordt, alleen is dat een massieve kern en dus kan gemakkelijk(er) breken.


Anyhoe, voor fairing installatie ga ik de PIAA brackets gebruiken, zie bijlage.
http://www.sierrabmwonline.com/product_ ... 0rt-p-2523
Slechts 1 gaatje te boren, en kan je m.i. in principe elke lamp monteren.
In mijn geval de Clearwater Glenda's. _005 _004

Ander alternatief voor wat betreft de montage; (lijkt m.i. heel erg veel op degene van PIAA _001)
http://www.sierrabmwonline.com/product_ ... 224-p-1567
De diverse afbeeldingen zijn te vinden op MotoLight website.
http://www.motolight.com
Bijlagen
74124.pdf
(6.09 MiB) 62 keer gedownload
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik zelf heb de bedrading van mijn extra verlichting voor de cilinders de afgelopen twee jaar met succes tegen de warmte kunnen afschermen met dit kunststof kabelgootje.
Afbeelding
Nu heb ik een ander materiaal gevonden wat als het goed is ook hitte bestendig is en dat is een soort sok die je over de bedrading heen trekt, maar ik weet nog niet of dit inderdaad ook goed werkt anders ga ik weer terug naar het kunststof kabelgootje.
Afbeelding
Al met al blijft het een beetje uitzoeken en proberen.
[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Die sok werkt wel net als het kabelgootje. Maar wat beide verkomen is meer het directe wegsmelten van de isolatie. Wat ze beide denk ik niet zullen verkomen is het uitdrogen verharden en uiteindelijk scheuren van de isolatie.
Dus eigenlijk moet je het meer zoeken in bedrading die wel tegen de hoge temperaturen kan volgens mij. Bij de Hall gevers was uiteindelijk de bedrading toch ook de schuld van het falen als ik het me goed herinner.
Hitte en bedrading gaat bij verkeerde keuze van materialen nou eenmaal niet goed samen.

Ton
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Daar kon je wel eens gelijk in hebben, maar aangezien ik al het kuipwerk toch verwijder tijdens het groot winteronderhoud wat ik zelf doe kan ik dat soort dingen best wel goed in de gaten houden.

-1150- Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
eravenzw

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door eravenzw »

En Running ligths toepassen? ik heb mijn gloednieuwe R1200Rt direct met de RA-module uitgevoerd van safetylights.nl. Wel de canbus trucen met diodes, maar de running lights werken! Ik ben in gesprek met de constructeur om ook de overige RA functies (alarmlichten, pacecar, etc) te activeren. De installatie is gedaan door safetylights zelf.

Groet

Erik
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb een beetje "mixed emotions" over de SafetyLight oplossing;
En heb via email prima contact met hen, ze reageren over het algemeen zeer kundig.

Alleen mijn issue is het feit dat je toch direct in het CAN-bus circuit zit met de oplossing.
(Vandaar ook die sper-diodes, die zijn echt noodzakelijk)

Naar verluid, althans wat ik via-via heb vernomen, werkt de remlicht-functionaliteit nog niet.
Omdat het remlicht via een enkelvoudige verbinding een paar gloeilampen aanstuurt die ook maar 1 gloeidraad hebben.
Want het remsignaal komt ook direct vanuit de CAN-bus, zijnde een 3 volt (gemoduleerd) signaal voor dimlicht, en het volledige 12 volt (gelijkspanning) bij remming.
Desondanks zullen ze dat ook wel oplossen.
(bijvoorbeeld dimlicht betrekken uit de accessoires aansluiting en remlicht signaal bennen 12 volt (de dimlicht-stand) daarvan volledig negeren.
Een soort elektronische XOR-schakeling, en dat kan je weer oplossen met.....(zener)diodes. ;)
Maar dat zal SafetyLights t.z.t. wel oplossen, verwacht ik.

Op de keeper beschouwd is het een prima oplossing, hoewel je het ook kunt overdrijven;
Dan vraag je volgens mij om de totaal verkeerde aandacht. :shock:

[media]Zy2eauSU2lg[/media]
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2314
Lid geworden op: 26 dec 2011, 15:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Bert M »

Dat heeft wel een erg hoog "kermis"-gehalte. Dat komt de rust in het verkeersbeeld iig niet ten goede...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Na lang wachten want ik had ze al afgelopen december al besteld heb ik gisteren de lang verwachte led knipperlichten met Daylight running lights voor de voorkant ontvangen van de firma "Whitelights". Montage was een fluitje van een cent aangezien ik al een kabeltje van het stadlicht naar de beide knipperlichten had getrokken.
Na montage zag het er gelikt uit zoals te zien is op de foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op de foto's lijkt het alsof het gehele knipperlicht wit verlicht is maar het is maar een dunne streep aan de onderzijde en ongeveer 2/3 deel is voor het oranje knipperlicht.
Ik heb hier van ook nog een filmpje wat het iets duidelijker laat zien maar ik weet nog niet hoe ik dat op het forum kan laten zien maar als er leden zijn die hier echt in geintreseert zijn kan ik het filmpje ook wel mailen.

[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Dave

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Dave »

Jammer, nou ben ik niet langer de enige... Wel nog de enige met huisvlijt :D

Ik vind deze oplossing wel sjiek uiteraard!!!

Big RT Smile
Fedor

Re: Het zwarte gat: wat heb je nu weer gekocht?

Ongelezen bericht door Fedor »

Berrybeer schreef:@Rob: nope....die ik heb zijn overigens net pas op de markt..geduld... :D
@Peter & Erik; ik heb alle draadjes op dit forum over extra verlichting nog eens een keer extra gelezen. Formeel mag ik het op mijn -1150- niet voeren, maar over het algemeen schijnt het in de praktijk qua boetegehalte allemaal wel mee te vallen... ;)

ik lees net je berichtje.
nou, nee dus, het is zelfs een speerpunt.
dagrijverlichting moet je gewoon niet willen
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1415
Lid geworden op: 05 okt 2009, 12:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Het zwarte gat: wat heb je nu weer gekocht?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Fedor schreef:ik lees net je berichtje.nou, nee dus, het is zelfs een speerpunt.dagrijverlichting moet je gewoon niet willen
Hallo Fedor. Sinds ze er bij mij opzitten - en ik heb er nog geen meter mee gereden - heb ik op de weg er eens goed op gelet en constateer dat er inmiddels veel auto's rondrijden die tegelijkertijd dimlicht én drv voeren ;). Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet wat men er op tegen zou kunnen hebben indien je je (zonder hinder te veroorzaken) als motorrijder beter zichtbaar wilt maken... _001
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door wil51 »

Beemer-Tycoons schreef:Na lang wachten want ik had ze al afgelopen december al besteld heb ik gisteren de lang verwachte led knipperlichten met Daylight running lights voor de voorkant ontvangen van de firma "Whitelights". Montage was een fluitje van een cent aangezien ik al een kabeltje van het stadlicht naar de beide knipperlichten had getrokken.
Na montage zag het er gelikt uit zoals te zien is op de foto's.
{knip}
Op de foto's lijkt het alsof het gehele knipperlicht wit verlicht is maar het is maar een dunne streep aan de onderzijde en ongeveer 2/3 deel is voor het oranje knipperlicht.
Ik heb hier van ook nog een filmpje wat het iets duidelijker laat zien maar ik weet nog niet hoe ik dat op het forum kan laten zien maar als er leden zijn die hier echt in geintreseert zijn kan ik het filmpje ook wel mailen.

[groet] Peter -1150-
Als je filmpje op youtube kan zetten, kun je hier een link daar naar toe plaatsen.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 20:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Het zwarte gat: wat heb je nu weer gekocht?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Fedor schreef:
knipperdeknip.....................
dagrijverlichting moet je gewoon niet willen............................
Gezien de meesterlijke uitvoering van een aantal voorbeelden in dit draadje ben ik niet ongelukkig met de vrijheid hier totaal anders tegen aan te mogen kijken.
DRL zou net als bij automobielen i.c.m. xenon gewoon als fabrieksoptie leverbaar moeten zijn.

Ronald
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Het zwarte gat: wat heb je nu weer gekocht?

Ongelezen bericht door wil51 »

Jekihero schreef:
Fedor schreef:
knipperdeknip.....................
dagrijverlichting moet je gewoon niet willen............................
Gezien de meesterlijke uitvoering van een aantal voorbeelden in dit draadje ben ik niet ongelukkig met de vrijheid hier totaal anders tegen aan te mogen kijken.
DRL zou net als bij automobielen i.c.m. xenon gewoon als fabrieksoptie leverbaar moeten zijn.

Ronald
Volgens onderzoeken is het wel zo als iedereen dagrijverlichting en gele hesjes draagt het effect weg is van opvallen. Wat mij er niet van weerhoud om een geel hesje te dragen en als de portemonnee het weer toelaat de voorste richtingaanwijzers te vervangen voor de leds van Whitelights.
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik vind eigenlijk dagrijverlichting op een auto alleen zinnig als je de gewone verlichting uitzet. Er zit genoeg licht op een gewone om goed gezien te worden. Ik ziehet meer als een middel om je gewone dimlichten te sparen en misschien minder benzineverbruik te hebben op een auto. Maar zelf heb ik het niet op de auto.
Op een motor is het wel veilig om goed gezien te worden. Maar ik weet niet of je blij moet zijn met verlichting die op allerlei mogelijke plaatsen word aangebracht. Ik kan me voorstelen dat veel mensen de dagrijverlichting ook 's nachts gaan aanzetten of vergis ik mij hierin?
Overdag zal die dagrijverlichting wel bijdragen tot de eigen zichtbaarheid en veiligheid dus.
renebeamer

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door renebeamer »

Zoals zo vaak met dit soort onderwerpen, heel veel meningen, gelukkig wel!
Maar even terug naar de basis.
Waarom wil je dagrijverlichting op een motorfiets? Volgens mij ben je met de huidige normale verlichting (lees dimlicht en achterlicht) goed te zien. Dus waarom zou je dargrijverlichting willen. Nou kan ik me voorstellen dat je dat wilt om minder stroomverbruik te hebben overdag. Dus dat je dan denkt aan een vorm van LED verlichting die de functie van het dimlicht overneemt bij rijden overdag. Ik zou bij die dagrijverlichting nog wel steeds de achterlichten aan willen laten (is volgens mij niet zo bij auto's) vanwege de zichtbaarheid.
Hoe schakelen jullie die dagrijverlichting? Via het toch altijd ongebruikte stadslicht?
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 20:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Jekihero »

renebeamer schreef:
Knipperdeknip.....
Waarom wil je dagrijverlichting op een motorfiets? Volgens mij ben je met de huidige normale verlichting (lees dimlicht en achterlicht) goed te zien. Dus waarom zou je dargrijverlichting willen.
Je werkt duidelijk niet op de marketingafdeling van een automobielproducent.
We willen het omdat we ons willen onderscheiden, gewoon leuk!
Bovendien moet je er voor zorgen dat je als motorrijder beter zichtbaar bent en meer opvalt dan de autos.
Is dat een goede reden? Ik denk het wel.
renebeamer schreef:
Knipperdeknip.....
Nou kan ik me voorstellen dat je dat wilt om minder stroomverbruik te hebben overdag.
En dat kan ik mij nou weer niet voorstellen. Het verbruik wordt toch nauwelijks beinvloed?
55 Watt voor de koplamp en 20 Watt voor het achterlicht.........................
Als bij 100 km/h het afgegeven vermogen pakweg 10 kW is dan is die 75 Watt 0,0075% !

Ronald
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik snap niet wat je zegt Ronald.
Het stroomverbruik met een dimlicht en achterlicht aan is toch hoger dan het verbruik van alleen dagrijverlichting? Wat probeer jij nou duidelijk te maken?

Ton
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 20:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Jekihero »

Ton1959 schreef:Ik snap niet wat je zegt Ronald.
Het stroomverbruik met een dimlicht en achterlicht aan is toch hoger dan het verbruik van alleen dagrijverlichting? Wat probeer jij nou duidelijk te maken?

Ton
Het verbruik van de de koplamp en het achterlicht samen is ca. 75 Watt.
Het verbruik van LED's is nihil, stel zelfs nul.
Dan is het verschil 75 Watt als de gewone verlichting uitgaat en de LED's aan.
In dat geval bespaar je nog niet 1% brandstof en ik maak me sterk dat men dat zo onbelangrijk vind dat daarvoor niet geinvesteerd wordt.

Dat is wat ik probeer duidelijk te maken.

Ronald
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat de dagrijverlichting het rijden overdag veiliger zal maken. Wel zou ik graag zien dat er toch weer reglementen kwamen over de hoogte waarop ze geplaatst mogen worden en de manier waarop ze gemonteerd zijn.Ik wil het kerstboomeffect een beetje zien verminderen en door de plaatsing meer binnen bepaalde richtlijnen te doen is een motor dan ook echt herkenbaar als zijnde een motor.
De reden dat ik ze niet heb is dat ik ze pas toepas als ik het gevoel heb dat ik ze nodig heb. Misschien is het mijn eigen manier van rijden waardoor ik zorg dat ik wel gezien word. Ik ga nooit hangen in iemand zijn dode hoek en blijf ook niet onnodig links hangen. Ik zie veel mensen tussen files doorkruipen op vrij hoge snelheid en dan vraag ik me vaak af waar ze mee bezig zijn. En dat probleem word niet opgelost door een kerstboom te hangen aan een motor maar gewoon op een andere manier te rijden. Maar ik zie zeer zeker wel de zin van die driehoekvorm van de verlichting voor de veiligheid.

Ton
renebeamer

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door renebeamer »

Beste Ronald,

Als je dagrijverlichting wilt voor het leuke dan is dat voor degene die dat wil een natuurlijk prima keus.

Ik probeerde een meer rationele reden te vinden waarom je het zou doen; want we rijden om onze zichtbaarheid te verhogen toch allemaal ook overdag met dimlicht. _004 . Omdat ook de auto's dat steeds meer doen is dat opvallen trouwens ook al flink minder.

Mijn redenering heeft te maken met stroomverbruik in verband met de relatief kleine "laadinstallatie" die we aan boord hebben in combinatie met relatief kleine accu's die het daarom toch al zwaarder hebben. Als je zoals in dit jaargetijde dan ook nog eens met handvatverwarming rijdt dan blijft er niet zo veel over om de accu snel weer op peil te hebben.
Ben met je eens dat het effect op brandstofverbruik minimaal zal zijn.

Groet,

René
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Volges mij René beantwoord je zelf hier je vraag:

Ik probeerde een meer rationele reden te vinden waarom je het zou doen; want we rijden om onze zichtbaarheid te verhogen toch allemaal ook overdag met dimlicht. . Omdat ook de auto's dat steeds meer doen is dat opvallen trouwens ook al flink minder.
renebeamer

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door renebeamer »

Beste Ton,

Dat dacht ik niet want ik ben van menig dat dagrijverlichting niet meer doet dan rijden met dimlicht! Misschien is dit iets dat eens wat wetenschappelijker moet worden onderzocht? Dus dat was geen vraag maar deelname aan de discussie! ;)

Mijn vraag is echter nog niet beantwoord en dat is hoe schakel je die dagrijverlichting aan, via de stadslichtschakelstand?
Erikh

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Erikh »

De opzet van dagrijverlichting (DRL) is dat het hoort aan te gaan zodra de motor gestart is.
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En DRL dient weer geheel uit te gaan zodra je andere verlichting (dimlicht, grootlicht) aan zet.
Dat is de wettelijke eis.

Nu zie je ook DRL die zich dimmen zodra andere verlichting aan gezet wordt.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 14:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Rob,

Ik zie nu zelfs nieuwe Audi's rijden met zowel DRL als gewoon licht (dimlicht) aan.
Wel zie je dat de DRL minder licht geeft als de knipperlichten aan gaan.
Maar dat komt ook omdat die knipperlicht heel dicht bij de DRL zitten.

Maar is dit nieuw? DRL en Dimlicht?
Erikh

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Erikh »

Zoals Rob al aangaf:
Nu zie je ook DRL die zich dimmen zodra andere verlichting aan gezet wordt.
Inspector Gadget

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ken de wet aangaande DRL niet geheel tot op de letter, maar zodra DRL gedimd wordt, wordt het volgens mij aangemerkt als contourverlichting.
Het zou mij niet verbazen als er ergens een dergelijke regel is.
Feit is dat de felheid van een DRL dusdanig kan zijn, dat het de knipperlichten minder goed zichtbaar kan maken, vandaar de dimming.

Maar, voor alle duidelijkheid, dergelijke dimmende DRL heb ik vooralsnog alleen af-fabriek (OEM) op voertuigen gezien, en is het dus dan onderdeel van de type-goedkeuring van dat voertuig.
(lees: Als RDW het akkoord vindt tijdens de toelating tot typekeuring, is het vanaf dan ook toegestaan, herinner de Volvo-truc)
Naast eventuele extra functies, zoals het inschakelen van de mistlampen aan de voorzijde aan 1 kant zodra het knipperlicht aangezet wordt, etc, etc.

Ik ben "dimmende DRL" vooralsnog niet als zelf- of eigen-inbouw tegengekomen, anders dan degene die uit gaan zodra je dimlicht aangaat.
(zoals het hoort).
Doe-het-zelf setjes welke je mistlamp aanzetten zodra je het knipperlicht aanzet ben ik wel al tegengekomen.

Het is natuurlijk een kwestie van tijd, want de markt daarvoor is vrij eenvoudig, het komt zodra genoeg mensen roepen "dat wil ik ook".
Vraag-en-aanbod en zo. ;)
Ton1959

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als een motor een dimlicht voor hebt en daarbij komt de dagrijverlichting dan heb je een meer opvallend geheel en dat kan in een driehoeksvorm. Dat dit meer opvalt als een dimlicht daar hoef ik verders geen bewijs voor.
Een auto met een kapot dimlicht valt ook minder op overdag dan een auto met twee werkende lampen.
Maar zoals ik al eerder aangaf als mensen niet kijken valt niks op en dat is maar al te vaak het geval.
Voor mij betekend dit dat bij een auto dagrijverlichting meer is om je dimlichten te sparen en dus ook een lager benzineverbruik te hebben. Maar bij een auto voegt de dagrijverlichting in combinatie met het gewone dimlicht niks toe zoals ik het bekijk.
Bij een motor word het verlichtte vooraanzicht vergroot dus de kans dat ze je zien is groter volgens mij. Maar helaas rijden vele mensen iets minder sociaal dan ze vroeger deden. Ik noem het een beetje de Bullbar cultuur. De grootte en stevigheid van het voertuig plus de minder soiale bestuurder bepalen wie voorrang heeft (krijgt).
Ton

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Verlichting & Elektronica”