Is optimate 3 wel de juiste druppellader?

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
hbtwin
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 mei 2011, 22:19
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: kampen

Is optimate 3 wel de juiste druppellader?

Ongelezen bericht door hbtwin »

Heb sinds mei een nieuwe accu, namelijk een unibat 20ah.geadviseerd door de motorzaak.
Nu ben ik 2,5 maand weg geweest en de accu gaat dan weekelijks een dag aan de optimate 3 ,gaat om een ongeveer 8 jaar oude druppellader.
Bij thuiskomst was de accu helemaal leeg en zelf kreeg ik de accu niet opgeladen ,zelfs niet met het gebruik van een normale lader.

Om in de toekomst geen problemen te hebben bij thuis komst vraag ik mij af of de optimate 3 wel de juiste accu druppellader is voor deze accu.( volgens de motorzaak is de accu goed))


Groet hbtwin
Cowcatcher
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 jul 2012, 12:40
Type: Overig R-serie
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Nijkerk
Locatie: Appel

Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?

Ongelezen bericht door Cowcatcher »

Hallo,

Effe checken maar als ik het goed lees schrijf je dat hij 1 dag in de week aan de lader gaat.
verwacht dat dit gebeurd dmv een tijdklok.

Nu bestaat er dus de mogelijkheid dat bij het uit/inschakelen van de voedingsspanning de lader niet in laad modus gaat.

Effe na controleren met een multimeter en je hebt een antwoord.

Andere oplossing is natuurlijk 2,5 maand druppelen.... is niet voor niets een druppel lader.
Inspector Gadget

Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De UniBat 20Ah is een gel-accu.
Die heeft een wat hogere laadstroom nodig versus een natte accu.
Je moet, om de accu fris-en-fruitig te houden een accu-lader kiezen die qua laadstroom tenminste 10% van de accu-capaciteit in Ah.
Dus, in jou geval, met een accu van 20Ah, heb je een accu-lader nodig van minstens 2 ampere.
De Optimate 3 is een druppellader en die zal je accu nooit helemaal opgeladen krijgen, die heeft onvoldoende kracht.
Zeker als je motor ook nog een alarm heeft of andere "stille" verbruikers.
De Optimate 3 zal gemiddeld genomen een accu niet veel voller krijgen dan op circa 80% van de lading, voldoende voor een paar keer starting.

Inderdaad, goede vraag, is je Optimate 3 aangesloten via een schakelklok?

Een druppellader heeft enkele dagen (!) nodig om een accu weer wat op lading te krijgen, al snel tenminste 2 dagen soms nog langer.

Eventueel zou je kunnen overwegen een vol-automatische meer-traps acculader te gebruiken, dan heb je geen schakelklok meer nodig en is je accu ten alle tijden op 100% geladen.
Scheelt ook voor de levensduur van je accu, want al 1x proberen te starten met een te lege accu kan de accu onherstelbaar beschadigen!
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Voorkeur voor een merk Inspector?
Iets wat niet alleen geschikt is voor het opladen van een losse accu maar ook eentje die via het "motorstopcontact" een 2010 model RT kan laden.(zonder met losse kabels te werken, plug and play dus)
Ik bedoel, bij de "echte dealer" kost een Optimate lader als snel meer dan € 100,- en er zijn vast wel betere/goedkopere merken te koop.
Toch?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?

Ongelezen bericht door RToon »

zelf heb ik er regelmatig een lader aanhangen van de Aldi
die heeft een keuze voor motor en auto
natuurlijk ingesteld op motor
die kan niet via een tijdklok
elke keer als die stroom krijgt moet hij via de modes knop weer ingesteld worden op motor
daar zelf de accu klemmen afgeknipt en een plug aan gemaakt zodat hij via het dashbord contact geladen kan worden
goekoper kunnen we het niet maken
wel moeilijker :D :D
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Inspector Gadget

Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

WaltzingMatilda schreef:Iets wat niet alleen geschikt is voor het opladen van een losse accu maar ook eentje die via het "motorstopcontact" een 2010 model RT kan laden.(zonder met losse kabels te werken, plug and play dus)
Als het om een lader gaat en aan bovenstaande eis moet voldoen heb je maar 2 keuzes, want de lader moet dan voldoen aan CAN-bus compatibiliteit;

- De Optimate 4 Dual Program lader.
Maar dat is een druppellader, met een laadstroom van maximaal 0,8 ampere.
Te weinig in mijn optiek.
Daarnaast is het een vrij dure (druppel)lader als je euro's per laadstroom berekend.

- De BMW can-bus compatible accu-laders.
Naast het bekende grijze blokje, wat een druppellader is.
Of de duurdere accu-lader 77 02 8 551 896, maar die heeft dan wel een laadstroom van 2 ampere.

Je kunt het jezelf eenvoudiger (& betaalbaarder) maken door bijvoorbeeld een accessoires-aansluiting aan de achterzijde (er zitten 2 speciaal vaste plekken, 1x links & 1x rechts) te gebruiken, direct aangesloten op de accu.
Dan kan je elke acculader gebruiken, en ik & vele met mij op het forum hebben goede ervaringen met CTek acculaders.
(soms zit er al 1x links achter een accessoires-aansluiting maar die loopt ook via CAN-bus).
De Mat schreef:zelf heb ik er regelmatig een lader aanhangen van de Aldi .. die heeft een keuze voor motor en auto .. natuurlijk ingesteld op motor
Kijk ff goed in de handleiding welke laadstroom die Aldi lader afgeeft in motor- en auto-stand, het kan zijn dat je beter de auto-stand kunt kiezen!
hbtwin
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 mei 2011, 22:19
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: kampen

Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?

Ongelezen bericht door hbtwin »

Bedankt voor de reactie,s.

Nee de motor staat voor het huis en smorgens gaat via een draad vanuit het slaapkamer raam aan de accu lader en avond,s er weer vanaf,
Anders hangt er een versnoer de hele nacht uit het raam.

Ik heb 2 optimate 3 druppelladers kan die gelijktijdig aan de accu hangen om een de accu vol te krijgen?
Inspector Gadget

Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

hbtwin schreef:Ik heb 2 optimate 3 druppelladers kan die gelijktijdig aan de accu hangen om een de accu vol te krijgen?
Nee, dat is niet verstandig, de ene Optimate kan de andere Optimate foppen of erger, doen defect raken.

Mijn advies is om te overwegen een echte acculader (= een lader met een laadstroom van tenminste 2 ampere of hoger) aan te schaffen, liefst 1tje die meer-traps is.
Die krijgt je accu dan binnen enkele uurtjes vol.
Gaat je accu ook heel veel langer mee.
Want een te lege accu of niet goed opgeladen accu kan al heel snel defect raken. Zeker nu het ook nog kouder gaat worden, dat is sowieso al niet goed voor de startcapaciteit van elke accu.

Er staan bijvoorbeeld enkele CTek 3600 laders als 2ehands op MarktPlatz. :idea:
hbtwin
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 mei 2011, 22:19
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: kampen

Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?

Ongelezen bericht door hbtwin »

Inspecteur Gadget bedankt voor het advies, zal een goede lader kopen zoals geadviseerd een ctek 3600.

Ben er net achtergekomen dat de optimate geen laadspanning gaf terwijl hij aangesloten zat op de accu,terwijl volgens het display wel aan het laden was. Deze gelijk weg gegooid.

Mvg hbtwin
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Inspector Gadget schreef:
WaltzingMatilda schreef:Iets wat niet alleen geschikt is voor het opladen van een losse accu maar ook eentje die via het "motorstopcontact" een 2010 model RT kan laden.(zonder met losse kabels te werken, plug and play dus)
Als het om een lader gaat en aan bovenstaande eis moet voldoen heb je maar 2 keuzes, want de lader moet dan voldoen aan CAN-bus compatibiliteit;

- De Optimate 4 Dual Program lader.
Maar dat is een druppellader, met een laadstroom van maximaal 0,8 ampere.
Te weinig in mijn optiek.
Daarnaast is het een vrij dure (druppel)lader als je euro's per laadstroom berekend.

- De BMW can-bus compatible accu-laders.
Naast het bekende grijze blokje, wat een druppellader is.
Of de duurdere accu-lader 77 02 8 551 896, maar die heeft dan wel een laadstroom van 2 ampere.

Je kunt het jezelf eenvoudiger (& betaalbaarder) maken door bijvoorbeeld een accessoires-aansluiting aan de achterzijde (er zitten 2 speciaal vaste plekken, 1x links & 1x rechts) te gebruiken, direct aangesloten op de accu.
Dan kan je elke acculader gebruiken, en ik & vele met mij op het forum hebben goede ervaringen met CTek acculaders.
(soms zit er al 1x links achter een accessoires-aansluiting maar die loopt ook via CAN-bus).
De Mat schreef:zelf heb ik er regelmatig een lader aanhangen van de Aldi .. die heeft een keuze voor motor en auto .. natuurlijk ingesteld op motor
Kijk ff goed in de handleiding welke laadstroom die Aldi lader afgeeft in motor- en auto-stand, het kan zijn dat je beter de auto-stand kunt kiezen!
En bedankt maar weer _004 , denk dat het de duurdere BMW lader gaat worden ivm "Plug and Play".
Verder met de korting eraf en de BTW zijn de kosten uiteindelijk niet meer zo hoog.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?

Ongelezen bericht door RToon »

Inspector Gadget schreef:
De Mat schreef:zelf heb ik er regelmatig een lader aanhangen van de Aldi .. die heeft een keuze voor motor en auto .. natuurlijk ingesteld op motor
Kijk ff goed in de handleiding welke laadstroom die Aldi lader afgeeft in motor- en auto-stand, het kan zijn dat je beter de auto-stand kunt kiezen!
in motorstand geeft de specificatie ervan op
0,8A voor 12 volt/1,2Ah-14Ah accu's
in autostand
3,8 voor 12Volt/14Ah-120Ah accu's
het lijkt er dus inderdaad op dat hij beter in de auto stand kan staan
maar wat als je hem al met een volle accu aansluit en dus alleen maar gebruik voor druppellading
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Inspector Gadget

Re: Is optimate 3 wel de juiste druppellader?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad auto-stand is beter dan de motor-stand.
Je zult ook merken dat je accu sneller geladen zal zijn en mogelijk merk je het ook aan de starting.

Als het een goede acculader is gaat deze automatisch over in druppellader-stand zodra de accu opgeladen is, zie de handleiding van die lader. _001
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”