Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
twin
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2012, 20:02
Type: R1200RT
Bijz: mooie volle fiets
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: noord-holland

Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door twin »

Laatst begaf een van de 2 halogeen 55 W koplampjes het. Met het gebruikelijke gepriegel heb ik er een nieuwe ingezet.
Deze keer geen A-merk aangelegenheid van gemaakt maar het goedkoopste lampje bij de Action gekocht. Kosten: nog geen € 1,50.... En na vele weken intensief rijden brandt dat ding nog steeds.
Geen spectaculair nieuws maar wellicht toch waard om te vermelden.
Gebruikersavatar
wil_kok
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 jul 2009, 08:50
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door wil_kok »

Hoi,

Hoe is de lichtopbrengst vergeleken met je vorige lampen :?
Gebruikersavatar
twin
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2012, 20:02
Type: R1200RT
Bijz: mooie volle fiets
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: noord-holland

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door twin »

Lampje brandt heel helder. Zodanig dat er nu onbalans is met de andere die er nog in zit.
Maar die heeft natuurlijk er wel wat jaartjes opzitten..
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Dan kan je erop wachten dat de andere binnenkort ook stuk gaat. Beide lampjes tegelijk vervangen lijkt me het beste, voor die Action prijs hoef je het niet te laten....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik vervang juist nooit de lampjes tegelijk.
Als je ze tegelijk vervangt is de kans dat ze vrijwel tegelijk stuk gaan fors groter, en dan zit je helemaal zonder licht als je niet direct de gelegenheid hebt een nieuwe H7 te plaatsen.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Neen totaal niet. De levensduur van een gloei/halogeenlamp heeft in de statisitek een Poison-verdeling.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

AGVerheij schreef:Als je ze tegelijk vervangt is de kans dat ze vrijwel tegelijk stuk gaan fors groter
De kans dat de twee op exact hetzelfde tijdstip (zelfs binnen een paar uur...) kapot gaan is vrijwel nihil.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
twin
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2012, 20:02
Type: R1200RT
Bijz: mooie volle fiets
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: noord-holland

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door twin »

Allen,
Dank voor jullie reacties. Ik heb het 2e Action lampje al klaar liggen en ga die er ook maar binnenkort inpriegelen.
Groeten,
Hans.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door HansD »

aantzeetje schreef:Neen totaal niet. De levensduur van een gloei/halogeenlamp heeft in de statisitek een Poison-verdeling.
En in Jip-en-Janneke taal?
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door Lemoi »

.... zeg maar dat je niet weet wanneer ze kapot gaan -> het geval dat de levensduur van 2 halogeen lampen erg bij elkaar in de buurt liggen errug laag is
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door Baird »

Poisson ...anders wordt het een beetje giftig :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Moet inderdaad met 2 s-en zijn. Foei, foei van me en inderdaad anders beetje giftige bedoening. En zeggen dat ik jaaaaaaaaaaaaren geleden alle statistische berekeningen uit men hoofd kende. Waar is de tijd?
En in JipJantje taal: hier al aangehaald: kunnen op elk ogenblik stuk gaan of 'nnoit'
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het beste is de lampen tegelijk vervangen. Maar mijn ervaring met dimlichten bij auto's is dat de ene kort na de andere sneuvelt. En hetzelfde met staslichtlampjes. Eerst worden ze zwart en dan is het plotseling over. Soms is een tik tegen het lamphuis al voldoende om de zwakkere lampjes uit te laten gaan. En met een goed tik gaan ze soms weer even branden maar dat is van zeer korte duur.
Gebruikersavatar
Mark1200rs
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 nov 2015, 10:15
Type: Overig R-serie
Bijz: R1100RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Elst (Gld)

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door Mark1200rs »

PaPinkelman schreef:
AGVerheij schreef:Als je ze tegelijk vervangt is de kans dat ze vrijwel tegelijk stuk gaan fors groter
De kans dat de twee op exact hetzelfde tijdstip (zelfs binnen een paar uur...) kapot gaan is vrijwel nihil.
Had ik even pech, beide lampen kapot (auto) binnen een uur... Shit happens.
BMW R1100RS ABS '94 'Doornroosje' BMW K1100RS '94 'Doornroosje II' Moto Guzzi V11 Sport '00
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door HansD »

aantzeetje schreef:Moet inderdaad met 2 s-en zijn. Foei, foei van me en inderdaad anders beetje giftige bedoening. En zeggen dat ik jaaaaaaaaaaaaren geleden alle statistische berekeningen uit men hoofd kende. Waar is de tijd?
En in JipJantje taal: hier al aangehaald: kunnen op elk ogenblik stuk gaan of 'nnoit'
Het is "Jip-en-Janneke-taal"; ik hoor trouwens steeds vaker "kabouter-Plop-taal" als vervanger.

Plopperdeplop, nou begrijp ik het ook! _004
Gebruikersavatar
BenR1250RT
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door BenR1250RT »

Ik heb ook Action koplampen (alle 3) en dat gaat super!
Lichtopbrengst is beter dan ik eerst had en ze zitten er nu meer dan een jaar in.
Volgende keer weer Action koplampen. _004
Jurgen
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 jul 2014, 15:26
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hilvarenbeek

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door Jurgen »

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt dat goedkope halogeenlampen dusdanig veel UV- licht uitstralen, dat je koplampglas op den duur melkkleurig gaat worden. Je ziet het relatief vaak bij auto's. Ik heb alleen dure Philipslampen, dus heb er zoals gezegd geen ervaring mee, maar een waarschuwing lijkt mij wel op z'n plaats! Een nieuwe koplampunit is wel een stuk duurder dan een halogeenlampje.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door aantzeetje »

daarbovenop gebruiken Philips/Osram/Sylvania... quartzglas voor het maken van hun halogeen lampen. Goedkopere merken gebruiken hard glas. Je wilt het niet meemaken als dat glas kapot springt. Duizenden stukjes.
Inspector Gadget

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je moet inderdaad goed opletten en goed oppassen;

Je ziet meer en meer halogeen lampen met een duiding op de verpakking in de trend van UV-beveiliging, UV-filter e.d.
Omdat meer en meer koplampen van voertuigen uit vrijwel volledig en/of meer(ere) plastics bestaan en halogeen lichtbronnen dekfacto heel veel meer UV uitstralen versus conventionele of andere lichtbronnen.
En UV en plastics gaan heel slecht samen, plastics worden door UV in meer of mindere mate aangetast.
Daarnaast wordt een halogeen lamp heel veel heter versus conventionele of andere lichtbronnen.
Waar je vroeger een koplampglas had en een metalen frame waarin de lamp zat (hitte-ongevoeligheid respectievelijk warmte-afvoer) zie je met moderne (niet-glas)koplampen en de plastics dat die soms wel eens behoorlijk aangetast (ook) kunnen raken die warmte van halogeen.
Dus een "double whammy", is het niet de UV die je koplamp kan aantasten, kan het ook de grote(re) warmte zijn.

http://technotheek.utwente.nl/wiki/Halogeenverlichting
&
https://nl.wikipedia.org/wiki/Halogeenlamp

In de pogingen meer lumen per watt te generen, hebben diverse fabrikanten, zoals Philips, halogeen lampen met aangepaste mixen van edelgassen, filters e.d.
Tevens zijn er ook zogenoemde Heavy Duty of Prolonged Life versies van gloeilampen waarbij de gloeidraad dikker en/of van ander materiaal gemaakt is.
Want (ook) trillingen kunnen invloed hebben op de levensduur van een gloeilamp.

Ik adviseer altijd een defecte gloeilamp goed te bekijken wat de staat van die gloeilamp is/was;

- Gloeilamp-glas is zwart betekend dat de gloeidraad-atomen door een te hoge warmte (met name slechte warmte-afvoer c.q oververhitting) neergeslagen zijn op het lampenglas. Maar kan ook komen door een te lage spanning!
- Gloeilamp-glas is wit betekend vaak overspanning of spanningspiek.
- De gloeidraad onderbroken of een stukje tussenuit betekend meestal door trillingen c.q schokken terwijl de lamp (net) aan of (net) uit was.
- De gloeidraad langer gerekt en/of duidelijk vervormd, kan duiden op koude/lage temperaturen, met name van de omgeving.
- Een vreemde verkleuring op het glas op 1 plek, dat was een vette vinger of vuil op die plek van de lamp wat inbrandt. (op het quartz glas)
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Gloeilamp-glas is zwart betekent dat de gloeidraad-atomen door een te hoge warmte (met name slechte warmte-afvoer c.q oververhitting) neergeslagen zijn op het lampenglas. Maar kan ook komen door een te lage spanning!
Komt meestal voor door een te lage spanning. Indien je bv thuis een dimmer op je halogeenlampen hebt geplaatst en die steeds gedimd gebruikt gaat na verloop van tijd de wolfraam verdampen en zich op het warmste deel van de lamp vastzetten. Zet je je dimmer op 100% vermogen dan keert zich het proces om en gaat de wolfraam terug naar de gloeidraad. Zo verhoog je de levensduur van je halogeen lamp.
Gelijk welke halogeenlamp kan echter zeer slecht tegen overspanning (dus bij eentje stuk onmiddellijk vervangen anders volgt de andere in no time). Voor zover ik me herinner van men tijd bij Osram max 10%. Bij gelijk welke motorfiets wordt dit dikwijls overschreden wat de levensduur niet ten goede komt. Dus eigenlijk zou je parallel op de lamp een zehner-diode dienen te plaatsen om de spanning exact op 12V te houden.
En inderdaad de UV straling maakt de plastic na verloop van tijd broos (eerst verharden, dan breken/haarscheurtjes).
Inspector Gadget

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De stadslichten bij de 1100RT en 1200RT zijn vaak vrij zwart (en nog niet gelijk defect) na verloop van tijd en daar is het hoofdzakelijk warmte-afvoer. ;)
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Dat zijn dan ook geen halogeen lampjes....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het verschil tussen halogeen en "reguliere" gloeilampen is voornamelijk hogere temperaturen van de halogeenlampen.
Door gebruik van edelgassen en gloeidraden van diverse soorten van materialen.
Maar het principe is hetzelfde, beide zijn gloeilampen, beide kennen gelijkende problemen.
Alleen de ene soort wat sneller/eerder dan de ander.

Halogeen is niets meer (en niets minder) dan een variant van de gloeilamp, met hoger rendement, maar ook hogere temperaturen.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Niet helemaal... Halogeen lampen zijn niet alleen gevuld met edelgas, maar bevatten ook een kleine hoeveelheid broom of jood. Dit zorgt ervoor dat bij hogere temperaturen het uit de gloeidraad verdampende wolfraam (wat altijd gebeurt) weer als wolfraam op de gloeidraad wordt afgezet. Hierdoor kunnen halogeenlampen een hogere gloeidraad temperatuur aan (en dus een hogere lichtopbrengst per Watt) dan niet-halogeenlampen.
De lampen voor dim- en grootlicht zijn daarom tegenwoordig bijna altijd halogeenlampen. De lampen voor stadslicht zijn (bijna) nooit halogeenlampen. Vandaar dat stadslichten lampjes (en andere signaal lampjes), vrijwel altijd na verloop van tijd zwart worden.

Het "glas" van halogeenlampen is dan ook kwartsglas en geen normaal glas (normaal glas kan de hogere temperatuur niet aan). En daarom kan je halogeenlampen herkennen aan het "puntje" aan de top van het lampje, waar het glas is dichtgesmolten. Niet-halogeenlampen worden gemaakt van normaal glas dat geperst of geblazen kan worden.

Sorry, maar ik moest het even kwijt... ;)

(en aangezien mijn werkgever in de lampen business zit... zoek maar op waar Geldrop ligt... ;) )
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik gaf ook aan voornamelijk, want het ging in den beginne van mijn reactie om te duiden waarom op de RT's de gloeilampen vrij snel zwart worden. (o.a)
Met name de "reguliere" gloeilampen.

Als je goed kijkt naar een defecte lamp kan je redelijk goed herleiden waardoor het defect ontstaan is.
En dat was de doelstelling van mijn reactie.

De rest zal lang niet iedereen zo meer kunnen boeien.
GinoVDC
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 jul 2015, 18:16
Type: R1200RT
Bijz: Bmw R1200RT LE '09 Black Sapphire
Land: België
Woonplaats of omgeving: Asper/15 km van Gent

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door GinoVDC »

Hi folks , zouden de LED lampen uit onderstaande link misschien geen oplossing kunnen zijn :

http://www.ebay.co.uk/itm/H7-80W-CREE-L ... Sw5ZBWNCXs

Ze zijn wel geen 55w maar 80w maar het zijn LED's en voor de prijs hoef je het zeker niet te laten _004 ongeveer € 13 voor 2 lampen (met gratis verzending ) !!!!!!

Misschien dat deze wel een foutmelding zouden kunnen geven _001

Groeten ,
Gino .
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door Bert M »

Als ik dit soort teksten zie in de "Condition"-omschrijving zegt dat al genoeg, denk ik...
New other (see details): A new and unused item with absolutely no signs of wear. The item may be missing its original packaging, or in its original packaging but not sealed. The item may be a factory second, or a new and unused item with defects. See the seller’s listing for full details and description of any imperfections. See all condition definitions
[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

En het is maar de vraag of dit soort lampen hetzelfde lichtbeeld geven als de halogeenlampen waarvoor de reflector ontworpen is.

Anders gezegd: de kans is groot dat dit soort lampen bij dimlicht een zeer verstrooid, of verblindend licht geven. Zeer onplezierig en zelfs gevaarlijk voor andere weggebruikers! (en de politie zal je wel even aan de kant zetten....).
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

In Nederland waren er ook enkele verkopers van krek deze lampen die er spoedig mee zijn gestopt;
Sorry dat het hard klinkt, maar dit soort led-lampen is "speelgoed", leuk voor de skelter van de kinders maar hoort absoluut niet thuis in enig voertuig die deelneemt aan het verkeer.

Ten eerste klopt de claims voor wat betreft wattage niet, het is gelogen, riekt naar oplichting, foutief en volledig onjuist.
Daarnaast komt het uit China, en daar nemen ze het al helemaal niet zo nauw met regels en maatstaven.

Voor een led-lamp een dergelijk hoog (licht)wattage te kunnen geven, praat je ook over serieuze stroom, oftewel warmte.
Dus koelvinnen, en bij sommige modellen koelvinnen zelfs met ventilators.

Daarnaast de prijs;
Als het te goed klinkt, is dat het ook.

Er zijn mensen die fel gekant zijn tegen niet-OEM Xenon, die zullen door het dak gaan als ze de "resultaten" van dergelijke LED-troep zouden zien.
Inderdaad redelijk groot risico op verstrooid en met name een "gloeiende spijker" als je beoordeelt hoeveel licht er daadwerkelijk uitgestraald wordt, schrikbarend minder versus de OEM gloeilamp.
Ik vermoed dat ze de wattage's van de diverse led's (w.o. SMD) opgeteld hebben.

Er zou (1x?) CREE LED in zitten van, stellen zij, 5 watt. Dat alleen een koellichaam mist voor een dergelijke 5 watt CREE led-lamp moet je in beetje in die "scene" zitten omdat te herkennen.
En mijn twijfel wordt verder nog versterkt, omdat je in de afbeeldingen alleen maar foto's ziet van de zijkanten & zijaanzichten, niet van degene die voorop zit.
Want die led's aan de zijkant zijn zeker-weten geen 5 watt CREE led's.

Daarnaast geeft de advertentie aan dat het lichtbeeld zou als een 80 watt lamp zijn, maar de lumens die opgegeven wordt is 1600 ~ 2000 lumen.
Does not compute!
http://www.tnw.tudelft.nl/samenwerken/s ... umen-watt/

Trap er niet in.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Vervangen 55 w lampje R 1200 RT

Ongelezen bericht door aantzeetje »

+1 kon het biet beter verwoorden . Top _004
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”