lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk
lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk
Hoi allemaal,
Ik zou graag willen weten hoe ik op eenvoudige wijze (lees: voor iemand zonder technische kennis en dus zonder veel te moeten sleutelen) mijn verlichting kan uitschakelen en dit zowel mijn koplamp als mijn achterlicht (mijn stoplicht mag ook maar is iets minder noodzakelijk) richtingsaanwijzers mogen daarbij ook mee uitgeschakeld worden moest dat nodig zijn, maar is net als mijn stoplicht geen prioriteit. En dit uiteraard zonder dat de werking van de motor daar hinder van ondervind, al de rest moet foutloos blijven functioneren en ze moeten daarna ook weer net zo eenvoudig weer in werking kunnen gebracht worden. Het is voor een dagje circuit rijden.
Tot hiertoe plakte ik de lampen af met ducktape op mijn vorige moto's maar door de warmte van de lampen blijven er steeds lijmresten aanwezig die er heel moeilijk weer afgaan of je moet middelen gaan gebruiken die dan weer heel slecht voor de lak zijn,...
Ik hoop dat ik ergens simpelweg een zekering kan uittrekken? En zo ja, waar dan exact?
Alvast bedankt.
Edit: ik vraag dit liever niet aan mijn dealer want als hij weet dat er circuit mee gereden is (ook al is dat bij de beginners en kan dit geen kwaad voor de motor) zou hij mogelijk moeilijk doen moest ik een garantieclaim voor iets nodig hebben. Het is dan heel makkelijk om de oorzaak op het circuit rijden te schuiven, terwijl dit er dan niks mee te maken heeft. Dus hoe minder hij daar van weet hoe beter
Ik zou graag willen weten hoe ik op eenvoudige wijze (lees: voor iemand zonder technische kennis en dus zonder veel te moeten sleutelen) mijn verlichting kan uitschakelen en dit zowel mijn koplamp als mijn achterlicht (mijn stoplicht mag ook maar is iets minder noodzakelijk) richtingsaanwijzers mogen daarbij ook mee uitgeschakeld worden moest dat nodig zijn, maar is net als mijn stoplicht geen prioriteit. En dit uiteraard zonder dat de werking van de motor daar hinder van ondervind, al de rest moet foutloos blijven functioneren en ze moeten daarna ook weer net zo eenvoudig weer in werking kunnen gebracht worden. Het is voor een dagje circuit rijden.
Tot hiertoe plakte ik de lampen af met ducktape op mijn vorige moto's maar door de warmte van de lampen blijven er steeds lijmresten aanwezig die er heel moeilijk weer afgaan of je moet middelen gaan gebruiken die dan weer heel slecht voor de lak zijn,...
Ik hoop dat ik ergens simpelweg een zekering kan uittrekken? En zo ja, waar dan exact?
Alvast bedankt.
Edit: ik vraag dit liever niet aan mijn dealer want als hij weet dat er circuit mee gereden is (ook al is dat bij de beginners en kan dit geen kwaad voor de motor) zou hij mogelijk moeilijk doen moest ik een garantieclaim voor iets nodig hebben. Het is dan heel makkelijk om de oorzaak op het circuit rijden te schuiven, terwijl dit er dan niks mee te maken heeft. Dus hoe minder hij daar van weet hoe beter
- AGVerheij
- Berichten: 852
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk
Pffft, leuke vraag !
Ik kan me vaag herinneren iets ergens hier (heel duidelijk, maar ik kan het niet terugvinden) gelezen te hebben over een knoppen-combinatie om de verlichting uit te schakelen. Ergens verborgen in een soort 'service menu' dat eigenlijk alleen bedoeld is voor monteurs.
Zou het anders met een GS911 wel kunnen ?? Daarmee zijn diverse fabrieks- en menu instellingen aan te passen......
Ik kan me vaag herinneren iets ergens hier (heel duidelijk, maar ik kan het niet terugvinden) gelezen te hebben over een knoppen-combinatie om de verlichting uit te schakelen. Ergens verborgen in een soort 'service menu' dat eigenlijk alleen bedoeld is voor monteurs.
Zou het anders met een GS911 wel kunnen ?? Daarmee zijn diverse fabrieks- en menu instellingen aan te passen......
Groets, GerbeRT
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
- Jos1200rt
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 18 sep 2011, 14:22
- Type: R1250RT
- Bijz: Vstream ruit, BMW topcase, Navigator 6, Metzler
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Hoogland
Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk
Drive carefully, alleen n kat heeft meerdere levens.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk
Zware bak om een race-cursus mee te gaan doen.
Let ook ff op de beperkingen voor wat betreft je verzekering! Het zou jammer zijn om de LC op z'n kant te leggen en achteraf tot de conclusie te komen dat de fiets op het circuit niet verzekerd bleek te zijn...
Maar in elk geval heel veel plezier toegewenst!
Bert M
Let ook ff op de beperkingen voor wat betreft je verzekering! Het zou jammer zijn om de LC op z'n kant te leggen en achteraf tot de conclusie te komen dat de fiets op het circuit niet verzekerd bleek te zijn...
Maar in elk geval heel veel plezier toegewenst!
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Henk7777
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: Overig R-serie
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk
ik heb een andere motor(GSX-R 750) uit 1999 aangeschaft (1500 euro) voor op het circuit....je bmw lc is namelijk niet verzekert op het circuit..
Het is natuurlijk zonde van de LC als je onderuit gaat en hij is total loss..
En je banden gaan
Maar je moet het zelf weten...
Henk7777
Het is natuurlijk zonde van de LC als je onderuit gaat en hij is total loss..
En je banden gaan
Maar je moet het zelf weten...
Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk
Bij de 1200-serie wordt de verlichting direct vanuit de centrale computer (ZFE) aangestuurd, dus ff een zekering eruit halen is helaas niet mogelijk.
Met de GS911 kan je vooralsnog geen fabrieks-opties aan of uitzetten, alleen testen en uitlezen e.d.
Of de eerder beschreven methodiek met de knoppenpartij ook werkt op de nieuwe(re) RT is zeer de vraag, naast het feit dat het geen permanente uitschakeling is, je licht kan zo weer aanfloepen.
Naast afplakken kan je eventueel overwegen de lampen zelf te verwijderen maar zal je dealeRT zich daarna mogelijk afvragen waar de foutmeldingen in de service-logging vandaan komen.
Met de GS911 kan je vooralsnog geen fabrieks-opties aan of uitzetten, alleen testen en uitlezen e.d.
Of de eerder beschreven methodiek met de knoppenpartij ook werkt op de nieuwe(re) RT is zeer de vraag, naast het feit dat het geen permanente uitschakeling is, je licht kan zo weer aanfloepen.
Naast afplakken kan je eventueel overwegen de lampen zelf te verwijderen maar zal je dealeRT zich daarna mogelijk afvragen waar de foutmeldingen in de service-logging vandaan komen.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk
Hoi Danny, beste wensen nog en een goed motorjaar.theridingman schreef:...
Ik hoop dat ik ergens simpelweg een zekering kan uittrekken? En zo ja, waar dan exact?
Heb je de zekeringkast al gevonden?
Je motor heeft een electronische zekeringenkast (ZFE genaamd), waarin de zekeringen vervangen zijn door software. Helaas kun je daar helemaal niks meer mee, en de werking van de ZFE is ook nergens gedocumenteerd.
Dus toch maar weer afplakken?
Laatst gewijzigd door HansD op 05 jan 2016, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk
Bedankt voor het mee zoeken. Helaas geen betrouwbare oplossing als dan het licht weer ineens weer kan aanslaan, dat wil je op circuit niet voorhebben, is ten strengste verboden.
Circuit rijden is nooit verzekert. Je moto zowiezo niet, en in extreme gevallen kan zelfs een hospitalisatieverzekering moeilijk doen bij lichamelijke schade. Voor 15€ sluit je wel een ongevallenverzekering af op de circuitdag zelf die alle lichamelijke schade dekt. Wat het circuit rijden zelf betreft vermoed ik dat je daar een verkeerd beeld van hebt. Je hebt verschillende klasses, ik rij uitsluitend bij de beginners (bij diegene die voor het eerst of eerste paar keren op circuit komen) snelheid ligt relatief laag. Je hebt geen gevaarlijke borduurs, geen verkeerslichten, geen tegenliggers, geen kruispunten, geen gladde witte lijnen, geen vuiligheid op de baan (of het wordt met vlaggen aangegeven) en het is eigenlijk op een relatief veilige manier eens wat steviger aan de gas draaien zonder geflitst te kunnen worden, puur hobby/beginners niveau. Ik zeg niet dat je niet kan vallen, maar kans op ongevallen op de openbare weg zijn groter dan op dit lage niveau van circuit rijden. Het verbaast me wel dat je de RT LC een zware bak noemt, ik heb al andere motoren gehad die kwestie van gewicht veel lager zaten maar waar je veel harder moest op werken om de bochten door te komen. De RT is echt een pluimpje, zijn gewicht smelt als sneeuw voor de zon van zodra hij in beweging is. En nogmaals, ja natuurlijk kan het mis gaan, maar mijn veiligheidsgevoel in de ardennen tijdens dagritten is minder groot, daar weet je nooit wat er je achter de bocht te wachten staat en op circuit normaal gezien wel.Bert M schreef:Zware bak om een race-cursus mee te gaan doen.
Let ook ff op de beperkingen voor wat betreft je verzekering! Het zou jammer zijn om de LC op z'n kant te leggen en achteraf tot de conclusie te komen dat de fiets op het circuit niet verzekerd bleek te zijn...
Maar in elk geval heel veel plezier toegewenst!
[/quote]HansD schreef:
Hoi Luc, beste wensen nog en een goed motorjaar.
Heb je de zekeringkast al gevonden?
Je motor heeft een electronische zekeringenkast (ZFE genaamd), waarin de zekeringen vervangen zijn door software. Helaas kun je daar helemaal niks meer mee, en de werking van de ZFE is ook nergens gedocumenteerd.
Dus toch maar weer afplakken?
Ik heet Danny, voor jou (en alle forumleden) ook de beste wensen en een goede gezondheid gewenst.
Weer wat bijgeleerd wat betreft de electronica. Het zal dan afplakken worden "vrees" ik. Zal het eenvoudigste van allemaal zijn dan.
Als iemand dan nog een tip heeft wat ik kan gebruiken om af te plakken ben ik misschien alsnog heel goed geholpen. Tot hiertoe schilder/behang tape en ducktape gebruikt en beide lieten na een dagje circuit rijden hardnekkige lijmresten na.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk
Sorry Danny.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk
Waarom haal je de lampen er niet ff uit? Geen lijmresten en ook weet je zeker dat ze niet gaan branden..
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk
Ook al plak je alles af de dealer kan dan nog zien wat jij met de motor uitspookt.
Alles maar dan ook alles wordt geregistreerd en bij het uitlezen in de werkplaats voor een servicebeurtje of anderszins onderhoud wordt onmiddelijk deze informatie gedownload.
Dus als jij claimt dat je altijd netjes gereden hebt en nooit de motor in de begrenzing hebt gejaagd sta je wel voor l*l want de feiten zijn daar!
Vergeet dat afplakken maar... Big Brother (BMW in dit geval) is watching you!
Alles maar dan ook alles wordt geregistreerd en bij het uitlezen in de werkplaats voor een servicebeurtje of anderszins onderhoud wordt onmiddelijk deze informatie gedownload.
Dus als jij claimt dat je altijd netjes gereden hebt en nooit de motor in de begrenzing hebt gejaagd sta je wel voor l*l want de feiten zijn daar!
Vergeet dat afplakken maar... Big Brother (BMW in dit geval) is watching you!