lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
theridingman

lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk

Ongelezen bericht door theridingman »

Hoi allemaal,

Ik zou graag willen weten hoe ik op eenvoudige wijze (lees: voor iemand zonder technische kennis en dus zonder veel te moeten sleutelen) mijn verlichting kan uitschakelen en dit zowel mijn koplamp als mijn achterlicht (mijn stoplicht mag ook maar is iets minder noodzakelijk) richtingsaanwijzers mogen daarbij ook mee uitgeschakeld worden moest dat nodig zijn, maar is net als mijn stoplicht geen prioriteit. En dit uiteraard zonder dat de werking van de motor daar hinder van ondervind, al de rest moet foutloos blijven functioneren en ze moeten daarna ook weer net zo eenvoudig weer in werking kunnen gebracht worden. Het is voor een dagje circuit rijden.

Tot hiertoe plakte ik de lampen af met ducktape op mijn vorige moto's maar door de warmte van de lampen blijven er steeds lijmresten aanwezig die er heel moeilijk weer afgaan of je moet middelen gaan gebruiken die dan weer heel slecht voor de lak zijn,...

Ik hoop dat ik ergens simpelweg een zekering kan uittrekken? En zo ja, waar dan exact?

Alvast bedankt.

Edit: ik vraag dit liever niet aan mijn dealer want als hij weet dat er circuit mee gereden is (ook al is dat bij de beginners en kan dit geen kwaad voor de motor) zou hij mogelijk moeilijk doen moest ik een garantieclaim voor iets nodig hebben. Het is dan heel makkelijk om de oorzaak op het circuit rijden te schuiven, terwijl dit er dan niks mee te maken heeft. Dus hoe minder hij daar van weet hoe beter ;)
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Pffft, leuke vraag !
Ik kan me vaag herinneren iets ergens hier (heel duidelijk, maar ik kan het niet terugvinden) gelezen te hebben over een knoppen-combinatie om de verlichting uit te schakelen. Ergens verborgen in een soort 'service menu' dat eigenlijk alleen bedoeld is voor monteurs.
Zou het anders met een GS911 wel kunnen ?? Daarmee zijn diverse fabrieks- en menu instellingen aan te passen......
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Jos1200rt
Berichten: 153
Lid geworden op: 18 sep 2011, 14:22
Type: R1250RT
Bijz: Vstream ruit, BMW topcase, Navigator 6, Metzler
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Hoogland

Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk

Ongelezen bericht door Jos1200rt »

Drive carefully, alleen n kat heeft meerdere levens.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk

Ongelezen bericht door Bert M »

Zware bak om een race-cursus mee te gaan doen.

Let ook ff op de beperkingen voor wat betreft je verzekering! Het zou jammer zijn om de LC op z'n kant te leggen en achteraf tot de conclusie te komen dat de fiets op het circuit niet verzekerd bleek te zijn...

Maar in elk geval heel veel plezier toegewenst!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk

Ongelezen bericht door Henk7777 »

ik heb een andere motor(GSX-R 750) uit 1999 aangeschaft (1500 euro) voor op het circuit....je bmw lc is namelijk niet verzekert op het circuit..

Het is natuurlijk zonde van de LC als je onderuit gaat en hij is total loss..

En je banden gaan

Maar je moet het zelf weten...

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Inspector Gadget

Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de 1200-serie wordt de verlichting direct vanuit de centrale computer (ZFE) aangestuurd, dus ff een zekering eruit halen is helaas niet mogelijk.
Met de GS911 kan je vooralsnog geen fabrieks-opties aan of uitzetten, alleen testen en uitlezen e.d.

Of de eerder beschreven methodiek met de knoppenpartij ook werkt op de nieuwe(re) RT is zeer de vraag, naast het feit dat het geen permanente uitschakeling is, je licht kan zo weer aanfloepen. :$

Naast afplakken kan je eventueel overwegen de lampen zelf te verwijderen maar zal je dealeRT zich daarna mogelijk afvragen waar de foutmeldingen in de service-logging vandaan komen.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk

Ongelezen bericht door HansD »

theridingman schreef:...
Ik hoop dat ik ergens simpelweg een zekering kan uittrekken? En zo ja, waar dan exact?
Hoi Danny, beste wensen nog en een goed motorjaar.
Heb je de zekeringkast al gevonden? :D
Je motor heeft een electronische zekeringenkast (ZFE genaamd), waarin de zekeringen vervangen zijn door software. Helaas kun je daar helemaal niks meer mee, en de werking van de ZFE is ook nergens gedocumenteerd.
Dus toch maar weer afplakken?
Laatst gewijzigd door HansD op 05 jan 2016, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
theridingman

Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk

Ongelezen bericht door theridingman »

Jos1200rt schreef:Gevonden
viewtopic.php?f=31&t=7493#p79032
[groet] Jos
Bedankt voor het mee zoeken. Helaas geen betrouwbare oplossing als dan het licht weer ineens weer kan aanslaan, dat wil je op circuit niet voorhebben, is ten strengste verboden.


Bert M schreef:Zware bak om een race-cursus mee te gaan doen.

Let ook ff op de beperkingen voor wat betreft je verzekering! Het zou jammer zijn om de LC op z'n kant te leggen en achteraf tot de conclusie te komen dat de fiets op het circuit niet verzekerd bleek te zijn...

Maar in elk geval heel veel plezier toegewenst!

[groet]
Circuit rijden is nooit verzekert. Je moto zowiezo niet, en in extreme gevallen kan zelfs een hospitalisatieverzekering moeilijk doen bij lichamelijke schade. Voor 15€ sluit je wel een ongevallenverzekering af op de circuitdag zelf die alle lichamelijke schade dekt. Wat het circuit rijden zelf betreft vermoed ik dat je daar een verkeerd beeld van hebt. Je hebt verschillende klasses, ik rij uitsluitend bij de beginners (bij diegene die voor het eerst of eerste paar keren op circuit komen) snelheid ligt relatief laag. Je hebt geen gevaarlijke borduurs, geen verkeerslichten, geen tegenliggers, geen kruispunten, geen gladde witte lijnen, geen vuiligheid op de baan (of het wordt met vlaggen aangegeven) en het is eigenlijk op een relatief veilige manier eens wat steviger aan de gas draaien zonder geflitst te kunnen worden, puur hobby/beginners niveau. Ik zeg niet dat je niet kan vallen, maar kans op ongevallen op de openbare weg zijn groter dan op dit lage niveau van circuit rijden. Het verbaast me wel dat je de RT LC een zware bak noemt, ik heb al andere motoren gehad die kwestie van gewicht veel lager zaten maar waar je veel harder moest op werken om de bochten door te komen. De RT is echt een pluimpje, zijn gewicht smelt als sneeuw voor de zon van zodra hij in beweging is. En nogmaals, ja natuurlijk kan het mis gaan, maar mijn veiligheidsgevoel in de ardennen tijdens dagritten is minder groot, daar weet je nooit wat er je achter de bocht te wachten staat en op circuit normaal gezien wel.

HansD schreef:
Hoi Luc, beste wensen nog en een goed motorjaar.
Heb je de zekeringkast al gevonden? :D
Je motor heeft een electronische zekeringenkast (ZFE genaamd), waarin de zekeringen vervangen zijn door software. Helaas kun je daar helemaal niks meer mee, en de werking van de ZFE is ook nergens gedocumenteerd.
Dus toch maar weer afplakken?
[/quote]

Ik heet Danny, voor jou (en alle forumleden) ook de beste wensen en een goede gezondheid gewenst.
Weer wat bijgeleerd wat betreft de electronica. Het zal dan afplakken worden "vrees" ik. Zal het eenvoudigste van allemaal zijn dan.

Als iemand dan nog een tip heeft wat ik kan gebruiken om af te plakken ben ik misschien alsnog heel goed geholpen. Tot hiertoe schilder/behang tape en ducktape gebruikt en beide lieten na een dagje circuit rijden hardnekkige lijmresten na.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk

Ongelezen bericht door HansD »

Sorry Danny. :oops:
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Waarom haal je de lampen er niet ff uit? Geen lijmresten en ook weet je zeker dat ze niet gaan branden..
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: lichten uitzetten, zo eenvoudig mogelijk

Ongelezen bericht door scan »

Ook al plak je alles af de dealer kan dan nog zien wat jij met de motor uitspookt.
Alles maar dan ook alles wordt geregistreerd en bij het uitlezen in de werkplaats voor een servicebeurtje of anderszins onderhoud wordt onmiddelijk deze informatie gedownload.
Dus als jij claimt dat je altijd netjes gereden hebt en nooit de motor in de begrenzing hebt gejaagd sta je wel voor l*l want de feiten zijn daar!
Vergeet dat afplakken maar... Big Brother (BMW in dit geval) is watching you!
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”