Led kenteken verlichting

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
Type: R1200RT
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Led kenteken verlichting

Ongelezen bericht door mikanos »

Al enige tijd wil ik de verlichting van mijn kentekenplaat in het Led hebben.
Vandaag mijn achterlamp eraf gehaald. Zitten 2 bolletjes in. Ik gok 1 voor de gewone verlichting en voor het remlicht. Heb een bolletje eruit gedraaid en daar staat op P21W. Alleen welke type led verlichting zou ik moeten kiezen? Beide lampjes vervangen voor led of alleen het achterlicht?

Had al gezocht op het forum maar niks exact kunnen vinden.

Afbeelding

Hartelijke groeten van GT-I9505 aan alle forumleden
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
BMWood
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jul 2009, 20:14
Type: R1200RT
Bijz: midnightblue-metallic N87 is beautiful
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Oentsjerk

Re: Led kenteken verlichting

Ongelezen bericht door BMWood »

21 watt zal voor remlicht zijn
5 watt voor verlichting
(Andersom zou het niet opvallen bij het remmen)


Don't follow me, I'm lost too
Don't follow me, I'm lost too
Inspector Gadget

Re: Led kenteken verlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Toch staan er weldegelijk diverse draadjes over de verlichting van de 1200RT.

Sorry, je gok is helaas verkeerd, beide bolletjes zijn voor het rem- en dimlicht, gelijktijdig;

Je hebt sowieso zogenoemde CANus-compatible LED lampen nodig.
Anders krijg je zeker en vast (ver)storingen en storingsmeldingen.

Daarnaast moet je rekening houden met het feit dat de ZFE (de centrale computer die op de 1200RT alle verlichting direct aanstuurt) desondanks roet in het eten kan blijven gooien;
Als je cruise-control zou hebben, faalt deze bij stap 3 (e.v) van de "officiële" BMW test.
Ook je ABS kan op de meest vreemde momenten opeens een storing aangeven.
Je lichten-defect controle kan af-en-toe ook opspelen.

Mijn dringende advies;
Aangezien de armatuur niet ontworpen is voor de directionele licht van leslampen (lees: onvoldoende uniforme spreiding) en de voorgenoemde mogelijke storingen, zou ik adviseren je keuzes zorgvuldig te heroverwegen.

Daarnaast is het mijn ervaringen dat je zichtbaarheid c.q waarneembaarheid (lees: verschil tussen remming of niet, en daarin een duidelijk verschil ziende voor degene die achter jou rijdt) er ook lang niet altijd op vooruit gaat.
Want, zoals je gezien hebt, zitten er wel 2 gloeilampen in, met elk een enkelvoudige gloeidraad, maar die worden beide gelijktijdig (!) aangestuurd.
Dim-licht is een gemoduleerd signaal naar die beide gloeilampen en remlicht is de volle 12 volt naar diezelfde gloeilampen, dat wordt allemaal elektronisch geregeld.

En zeg nou eerlijk, hoeveel defecte rem- en dimlichten heb je nu al gehad? _001
Als het er veel zijn (meer dan eens), zou je eens moeten laten kijken naar de aarding (= de bruine draad) van de achterlicht-unit.

Kortom, het voegt weinig toe en de risico's zijn van dien, dat ik het dringend adviseer gewoon te laten voor wat het is.
Maar dat is mijn mening en ervaringen, en ik heb aardig wat aan de verlichting gedaan op mijn 1200RT. :$

Als je echt wat aan je zichtbaarheid aan de achterkant wilt doen, kan je overwegen:
- reflectie-stickers op je koffers.
- OEM mistlamp, te gebruiken op die momenten dat de wetgever het toestaat.
- Additionele 2e "3e" remlicht, op ooghoogte van de 4-wielige. (hoewel je moet oppassen wat is toegestaan & de regelgeving)
Inspector Gadget

Re: Led kenteken verlichting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS: De 1200RT, ook die van jou van 2009, heeft geen aparte kentekenplaat-verlichting.
Het is een transparante uitsparing onderop de armatuurverlichting die samen met het dimlicht de kenteken verlicht.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”