koplamp/bermverlichting r1200rt lc aanpassen

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Advanos
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2011, 20:10
Type: R1200RT
Bijz: Liquid cooled quartz blau
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland
Locatie: Rotterdam

koplamp/bermverlichting r1200rt lc aanpassen

Ongelezen bericht door Advanos »

Hallo allemaal,

heeft iemand ervanring met de koplamp van de r1200rt lc aan te passen voor the left side of the road avonturen, een weekje naar Engeland maar ik ozu niet wetetn hoe de lamp te beplakken of in te stellen kan hierover ook niets vinden in de manuel . Wie kan mij hier meer over vertellen?

grtz

ad
Leef !
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: koplamp/bermverlichting r1200rt lc aanpassen

Ongelezen bericht door Bert M »

Op RealOem is er geen onderdeelnummer voor een koplamp voor linksrijdend verkeer te vinden. Dat ZOU erop kunnen duiden dat de R1200RT LC een neutrale koplamp heeft. Zet de motor in de schemer eens met de lamp op een muur of garagedeur gericht en kijk eens of de bundel een driehoek naar rechtsboven maakt. Is dat niet aan de orde, dan is er inderdaad sprake van een neutrale 'dip'. Mocht die driehoek er wel zijn, dan zou je eens kunnen kijken in je menu voor 'afstellingen', wellicht dat er, net als bij de K1600GT een afstellingsmogelijkheid "links/rechts verkeer" verborgen zit.

Overigens: Ik rijd sinds 2010 met diverse LHD geconfigureerde auto's en motoren in Engeland rond en ik heb er nog nooit iets, in juridische zin, van gemerkt... (Niet dat ik anderen zou adviseren om zo eigenwijs te zijn natuurlijk; dat zou ik als moderator van het RT-forum niet mogen en mocht ik je, vanzelfsprekend volledig onbedoeld, je onbewust toch aanzetten tot een dergelijke overtreding, dan is en blijft het natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid... ;) )

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Advanos
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2011, 20:10
Type: R1200RT
Bijz: Liquid cooled quartz blau
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland
Locatie: Rotterdam

Re: koplamp/bermverlichting r1200rt lc aanpassen

Ongelezen bericht door Advanos »

Hoi Bert,

dank voor je info , ik wil dat in het donker inderdaad eens gaan proberen maar dacht zal me eerst grondig voorbereiden. wbt de k1600gt is inderdaad een menu funktie ingebouwd om de spiegel te verplaatsen , helaas is dat bij de r1200 rt lc niet het geval.

Waarschijnlijk gaat het ook niet voorkomen dat er in het donker gereden gaat worden maar een beetje voorbereiding voor het geval dat lijkt me niet helemaal ongepast. het zou inderdaad kunnen dat de lamp neutraal staat, ik hoop het dat zou een hoop kunnen schelen. in juridische zin lijkt het overdag geen probleem te zijn gezien er dan geen kans op verblinding kan zijn voor het tegemoet komende verkeer, des avonds ligt dit beduidend anders heb ik mij laten voorlichten... goed , bedankt voor je meedenken. ik kan weer even vooruit.

groet

Ad
Leef !
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: koplamp/bermverlichting r1200rt lc aanpassen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als ik met de auto het afplakken vergeet laat ik altijd de koplampen naar de laagste stand zakken. Dan ligt de driehoek die omhoog gaat zo laag dat er geen probleem met verblinden aanwezig is.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: koplamp/bermverlichting r1200rt lc aanpassen

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Wij zijn vorig jaar juni naar Schotland geweest en van te voren had ik ook bij de dealer informatie gevraagd over afplakken en links rijden...

Antwoord: Afplakken van lichtbundel of koplamp bij de LC is niet nodig.

Douane in Schotland let er wel op.....

Ben naar Schotland geweest en heb geen problemen gehad,

Dus....gewoon naar Engeland gaan, geen probleem..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
Advanos
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2011, 20:10
Type: R1200RT
Bijz: Liquid cooled quartz blau
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland
Locatie: Rotterdam

Re: koplamp/bermverlichting r1200rt lc aanpassen

Ongelezen bericht door Advanos »

dank voor de info mensen , _004
Leef !
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”