Xenon of led op RT LC
Xenon of led op RT LC
Ik dacht hier nog niets over gevonden te hebben, heeft er iemand zijn koplamp al aangepast?
Ik had gedacht om de H7 lamp te vervangen door een ledlamp maar weet niet goed welk merk er degelijk is voor deze aanpassing en stoort het de Canbus?
Ik hoor het graag.
Ik had gedacht om de H7 lamp te vervangen door een ledlamp maar weet niet goed welk merk er degelijk is voor deze aanpassing en stoort het de Canbus?
Ik hoor het graag.
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Xenon of led op RT LC
Berichten over vervangingslampen op dit forum gelezen? Vooral in Duitsland en Frankrijk schijnt streng gecontroleerd te worden op niet-standaard verlichting (is daar verboden). Met willekeurige vervangingslampen (lees: 'goedkope') is de kans op strooistraling/verblinding best groot...
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Xenon of led op RT LC
Ik had Xenon en heb het met betrekking tot het rijden in Duitsland en Frankrijk laten vervangen door H7.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- 1-handed
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Re: Xenon of led op RT LC
Als je een leuke bekeuring wild vooral xenon monteren
Spreek uit ervaring en 200 euries armer
Spreek uit ervaring en 200 euries armer
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
Re: Xenon of led op RT LC
Wat betreft Xenon;
Er zijn al de nodige topics over geweest, inclusief degene die in het buitenland al eens tegen een fikse bekeuring (of erger!) zijn tegenaan gelopen.
Ik weet niet wat de wet- en regelgeving in België is aangaande Xenon.
Wat betreft de can-bus compatibiliteit (lees: lichten-defect detectie/storingen) heb je daar wat minder kans op bij bekendere merken after-market Xenon. Maar is geen garantie, het kan soms voor komen en de oplossing is vaak dan vervanging onder garantie.
Qua led, en dan vermoed ik dat je LED H7 bedoelt ter vervanging van je halogeen H7, ben ik vooralsnog geen goede vervangers tegengekomen.
Of je loopt tegen technische uitdagingen aan zoals het wegwerken van de geforceerde koeling (lees: ventilator) van dergelijke oplossingen.
Het is helemaal afhankelijk van jou toepassing, wat jou doel is, of het niet beter is externe, extra lampen te monteren, met een aparte schakelaar e.d.
Er zijn al de nodige topics over geweest, inclusief degene die in het buitenland al eens tegen een fikse bekeuring (of erger!) zijn tegenaan gelopen.
Ik weet niet wat de wet- en regelgeving in België is aangaande Xenon.
Wat betreft de can-bus compatibiliteit (lees: lichten-defect detectie/storingen) heb je daar wat minder kans op bij bekendere merken after-market Xenon. Maar is geen garantie, het kan soms voor komen en de oplossing is vaak dan vervanging onder garantie.
Qua led, en dan vermoed ik dat je LED H7 bedoelt ter vervanging van je halogeen H7, ben ik vooralsnog geen goede vervangers tegengekomen.
Of je loopt tegen technische uitdagingen aan zoals het wegwerken van de geforceerde koeling (lees: ventilator) van dergelijke oplossingen.
Het is helemaal afhankelijk van jou toepassing, wat jou doel is, of het niet beter is externe, extra lampen te monteren, met een aparte schakelaar e.d.
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Xenon of led op RT LC
Dan koop je een dure RT/LC en laat je niet af-fabriek Xenon monteren? Misplaatste zuinigheid, lijkt mij. Of is dit geen optie bij deze fiets?
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Re: Xenon of led op RT LC
De waterbuffel 1200RT heeft geen van dergelijke fabrieks-af opties, helaas!
Fabrieks-af zitten er de led-halo ringen (als zijnde stadslichten, als ik het wel heb) maar de reguliere verlichting is alleen de standaard "ouderwetse" H7 halogeen gloeilampen, net als de voorgaande "droge" 1200RT.
Je kunt alleen optioneel extra led-lampen laten monteren nabij de cilinderkoppen.
Terwijl de K1600 en de waterbuffel 1200GS wel revoluties in de verlichtingen gekregen hebben.
Wat dat betreft, met alle respect, lijkt de 1200RT LC een "rush job".
Het enige wat revolutionair is, zijn de knipperlichten en rem/dim-licht die zijn wel in led uitgevoerd.
Fabrieks-af zitten er de led-halo ringen (als zijnde stadslichten, als ik het wel heb) maar de reguliere verlichting is alleen de standaard "ouderwetse" H7 halogeen gloeilampen, net als de voorgaande "droge" 1200RT.
Je kunt alleen optioneel extra led-lampen laten monteren nabij de cilinderkoppen.
Terwijl de K1600 en de waterbuffel 1200GS wel revoluties in de verlichtingen gekregen hebben.
Wat dat betreft, met alle respect, lijkt de 1200RT LC een "rush job".
Het enige wat revolutionair is, zijn de knipperlichten en rem/dim-licht die zijn wel in led uitgevoerd.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Xenon of led op RT LC
Wat is nou precies het probleem? Te weinig licht?
Ik heb de extra leds op de LC en ben voldoende zichtbaar. De verlichting vind ik voldoende en heb ik zelden nodig. Ik rijd in de winter wel eens in het donker, maar veel daarvan is snelweg.
Ik heb de extra leds op de LC en ben voldoende zichtbaar. De verlichting vind ik voldoende en heb ik zelden nodig. Ik rijd in de winter wel eens in het donker, maar veel daarvan is snelweg.
- aantzeetje
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Xenon of led op RT LC
Mag dus ook niet in België omdat het voertuig niet met Xenon/LED gehomologeerd werd door de DIV. Zou moeten kijken wat er op het EU bewijs van conformiteit staat (leuk he, wij moeten dat altijd bij hebben als B in B-land. Maakt deel uit van de boorddocumenten). Als daar H7 vermeld staat dan ben je zeker de pineut.Wat betreft Xenon;
Er zijn al de nodige topics over geweest, inclusief degene die in het buitenland al eens tegen een fikse bekeuring (of erger!) zijn tegenaan gelopen.
Ik weet niet wat de wet- en regelgeving in België is aangaande Xenon.
Beter investeren in 2 degelijke LED verstralers. Verhoogt je visibiliteit ook nog.
Re: Xenon of led op RT LC
ik ben vorig jaar met xenon naar het zwarte woud gereden en het jaar ervoor naar de vulkaan eifel had wel de originele lampen bij me en zijn daar een week geweest en ben toch wat politie tegengekomen ook toen we Oostenrijk in zijn geweest en totaal geen problemen gehad heb nu ook van mijn rt 1150 de mistlampen met xenon voorzien en merk het wel als het niet goed bevonden word in het buitenland ik heb de originele lampen bij me en is zo vervangen .PaPinkelman schreef:Berichten over vervangingslampen op dit forum gelezen? Vooral in Duitsland en Frankrijk schijnt streng gecontroleerd te worden op niet-standaard verlichting (is daar verboden). Met willekeurige vervangingslampen (lees: 'goedkope') is de kans op strooistraling/verblinding best groot...
mijn motto is vaak ben je te bang of hoe bang laat je jezelf maken .
het ligt er denk ik ook wel een beetje aan hoe jij jezelf gedraagt zijn ook meerdere malen politie tegen gekomen met een laserpistool ze namen niet eens de moeite die op te tillen om de snelheid te meten ;laat staan je aan de kant te zetten voor je xenon verlichting
moet wel zeggen xenon geeft een bak licht niet normaal meer beter gezien dan niet gezien worden we zijn al zo kwetsbaar op de weg
gr paul
Re: Xenon of led op RT LC
Klopt, maar daarmee geef je zelf al de reden aan;btw r 1150 rt rijder schreef:moet wel zeggen xenon geeft een bak licht niet normaal meer beter gezien dan niet gezien worden we zijn al zo kwetsbaar op de weg
Xenon verlichting in een niet-Xenon koplamp kán het overige verkeer behoorlijk hinderen. Of soms zelfs gevaarlijke situaties opleveren.
Bijvoorbeeld door het wegvuil op de koplamp, water/condens op of in de lens, of krassen, of domweg niet goed afgesteld, het komt vaak/vaker voor.
En de wetgever in de genoemde andere landen is van mening te vaak, en daarom verboden.
Ook in Nederland was het in 1e instantie verboden maar door een hiaat in de regelgeving werd het oogluikend toegestaan.
Totdat het ook hier behoorlijk uit de klauw liep en enige tijd onderdeel uitmaakte van een APK-keuringseis en zelfs verboden voor een tijdje.
Daarnaast hebben de handhavers in NL het bekende kapstok-artikel, dus is de wet- en regelgeving aangaande dergelijke verlichting weer ietwat versoepeld.
Het heeft m.i. niets met bang zijn of niet te maken, maar gewoon goed buurmanschap dat je als je op bezoek bent in een ander land, je ook aan de daar geldende regels houdt, zolang dat niet op EU niveau geregeld is.
Net zo als het lawaai van uitlaten van motoren (vrijwel geen handhaving op in NL) in de buurlanden je wel de nodige ongewenste aandacht kan opleveren, met alle gevolgen van dien. Of het overschrijden van de maximum snelheid.
Als genoeg mensen maar willens en wetens regels aan hun laars lappen, worden er maatregelen getroffen. Via wetgeving, strengere handhaving en soms zelfs seizoensafsluitingen, om er maar een paar te noemen.
Of denk je ook bij een oranje verkeerslicht gas-erop want ik ben niet bang voor een bekeuring?
En zo chargeer ik dus nu ook.
Ik bedoel maar.
Een ieder moet zijn eigen afwegingen maken, maar heeft m.i. weinig met te bang of hoe bang jezelf laat maken.
Er is ook nog zo iets als het gezonde verstand.
(ik haal, heel flauw natuurlijk, ff een berichtje van jou eigen hand aan waar jij overweegt het vrijwel splinternieuwe i-ABS systeem uit jou motor te verwijderen omdat je liever niet ziet dat het faalt in bijvoorbeeld het Zwarte Woud. Over te bang of hoe bang jezelf laat maken gesproken. Als het i-ABS systeem uitvalt heb je nog altijd remming alleen zal je heel veel harder in de handels moeten knijpen.)
Let wel, ik ben pro-Xenon maar niet ten koste van, of, desondanks.
En als jij denkt dat meer of heel veel licht jou gaat helpen beter of überhaupt gezien te gaan worden, dan ben ik bang dat je daar toch iets te veel op vertrouwd, sommige verkeersdeelnemers kijken soms wel maar zien dan nog altijd totaal niets.
- 1-handed
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer: