Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
aukman
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jul 2016, 10:57
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hilversum

Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door aukman »

Hallo,

Ik heb een BMW r850rt uit 1997. Ik heb een probleem dat mijn rechter richtingaanwijzer niet meer uitgaat. Weet iemand hoe je dit op kunt lossen?
Alvast bedankt!
Gr. Mark
Mootje1200
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

Heb je geprobeerd om even je accu spanning eraf te halen?


Sent from my iPhone aan alle forumleden
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door Isaac »

Zo ver ik weet wordt het relais door één en dezelfde knop uit gezet. Als de linkerzijde wel goed uit gaat en rechts niet dan blijft of het relais plakken door vervuiling of wordt deze elektronisch niet afgeschakeld. Als het één relais is wat beide kanten bediend dan kan het elektronisch zijn en zijn het twee relais dan blijft deze vermoedelijk plakken. Ik heb hier geen schema ter beschikking van de 850 dus kan ook even niet een gerichter advies geven.
Waar ik wel benieuwd naar ben is als je omschakelt van rechts naar links knipperen of je dan wel alles gewoon uit kan zetten.
Inspector Gadget

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kijk ff goed naar de schakelaar én trek het relais ff een paar keer los en weer vast in de houder te vinden in het zekeringskastje.
(inknijpen zijkanten dan kan je het heveltje overhalen en komt de connector vanzelf los van de houdervoetje)

De clignoteur van de 11x & 850 serie is volledig elektronisch.

Mogelijk blijft je rechterknop permanent "hangen" in de aan-stand.
De schakelaars zijn allemaal massa-gestuurd.
De rechter knop is de bruin-gele draad die uit dat handvat komt.

Maar even zo vaak komt het wel eens voor dat de clignoteur defect is.
Goed moment om deze dan te vervangen door de Kisan SignalMinder SM5. _005 _004

ps: In de handige download-sectie staat ook het elektrische schema.
Afhankelijk van de bouwjaar van jou 850RT is die gebaseerd op de 1100RT of de 1150RT.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door Isaac »

Inspector Gadget schreef:Mogelijk blijft je rechterknop permanent "hangen" in de aan-stand.
Dat zou ook kunnen. Dit is te testen door de linker knop in te drukken als rechts blijft hangen. Krijg je dan een alarm licht situatie (rechts en links knipperen) dan heeft Inspector Gadget het schot in de roos gegeven.
Inspector Gadget

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Echter, het inschakelen van de alarm-licht functie is bij 850RT gebaseerd op de 1100RT via de alarmlicht-schakelaar (met het gevarendriehoek symbool) op het dashboard.
De 2e schakelaar tussen de handvatverwarming- en de ABS-schakelaar respectievelijk.

Bij de 850RT gebaseerd op de 1150RT zit de alarmlicht-schakelaar boven op de linker knoppenpartij met hetzelfde symbool.

Het inschakelen van de alarmlichten door gelijktijdig indrukken van knipperlichten-links en -rechts was volgens mij alleen mogelijk als je de Kisan SignalMinder SM5 gebruikte.
Of de 1200RT.

Zover mij bekend heeft de 11xxRT/850RT deze functie vooralsnog niet op deze manier.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Alle BMW's die ik tot op heden heb hehad, hadden die functie K75s, K100RS, R1100RS, R1100RT.
Inspector Gadget

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij mijn 1999 1100RT was dat in ieder geval niet zo, totdat ik de Kisan SignalMinder SM5 gemonteerd had. _001
Tevens werd het ook niet aangegeven in de gebruikershandleiding noch op de knipperlicht-knop(pen) links; (zoals bijvoorbeeld op de 1200RT)
Maar zal het zeker eens proberen/controleren op een 1100RT. _004
Screen Shot 2016-07-28 at 08.13.37.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door Isaac »

Inspector Gadget schreef:Echter, het inschakelen van de alarm-licht functie is bij 850RT gebaseerd op de 1100RT via de alarmlicht-schakelaar (met het gevarendriehoek symbool) op het dashboard.

Zover mij bekend heeft de 11xxRT/850RT deze functie vooralsnog niet op deze manier.
Klopt bijna helemaal. De echte alarm functie is een schakelaar die uitsluitend werkt als het contact aan staat en door blijft werken als het contact uit gezet wordt.
Als je bij de 850/1100RT beide knoppen indrukt dan gaan ook beide kanten knipperen. Zoals de standaard knop lijkt te werken. Alleen als er 1 knop wordt los gelaten (of beide) dan blijft de laatste knop die los komt het knipperlicht bedienen. Een reset (uit zetten) blijft dan noodzakelijk.
Vandaar dat ik de vraag stelde of bij het indrukken van de linker knop beide kanten gaan knipperen. Dat zou dan aangeven dat de rechter knop ingedrukt blijft zoals jij aan gaf.

Deze functie is er trouwens ingezet om achterop komend verkeer te waarschuwen bij bijvoorbeeld een file vorming. Het stuur hoeft dan niet los gelaten te worden en er hoeft niet 'gezocht' te worden naar de knop op het dashboard.
aukman
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jul 2016, 10:57
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hilversum

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door aukman »

Zo gauw ik beide richtingaanwijzers indruk, gaan ze inderdaad beide knipperen (alarmlicht). Ik vermoed dan ook dat de schakelaar in de 'aan' modus blijft hangen. Heb het relais er uit gahad en schoongemaakt en een paar keer in en uit gehaald, maar dat was het ook niet. Blijft waarschijnlijk de schakelaar over. Ga wel ff naar de dealer, ben zelf niet zo handig :cry: ..Bedankt voor de tips en reacties allemaal!! _004
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door Isaac »

Nu het antwoord nog op de vraag; als rechts aan staat (en niet uit wil) je laat die knop los, drukt op links en houdt deze vast wat gebeurd er dan?
Bij een alarm situatie blijft dan je rechter knop hangen (of maakt ergens de draad sluiting)
Bij omschakeling van rechts naar links zit het probleem dieper.

We willen natuurlijk wel weten wat er aan de hand is.
aukman
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jul 2016, 10:57
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hilversum

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door aukman »

Isaac,

In eerste instantie de situatie niet goed verwoord, sorry. Het is inderdaad zo dat rechts blift knipperen ondanks het loslaten van de knop en ongeacht of de uit schakelaar indruk. Indien de uitschakelaar ingedrukt hou, stopt de richting aanwijzer wel. Gaat echter vrolijk door als de uitknop wordt losgelaten.
Op het moment dat ik (alleen) de linker richtingaanwijzer in druk, ontstaat er inderdaad een alarmlichtsituatie. Op het moment dat de linkerknop wordt losgelaten, blijft het rechterknipperlicht gewoon doorgaan.

Ik heb de mod verzameld om de schakelunit los te halen en voor zover mogelijk uit elkaar te halen. Heb alles zoveel mogelijk gereinigd. Op het oog is er geen schade of beschadiging waarneembaar. Na monteren is de situatie echte ongewijzigd.

Conclusies? Ik heb geen idee. Toch sluiting ergens?

Ontzettened bedankt voor het meedenken. _004
Inspector Gadget

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Haal de clignoteur uit zijn houder en meet met een ohm-meter (of pieper, nog beter, dan hoor je het) op de blauw-gele draad in die connector+ massa/chassis (bruine draad in diezelfde connector) of je met het bedienen van de knipperlicht-knop rechts een toon hoort/0 ohm meet.

Als dat een constante toon is ongeacht of je de schakelaar bedient of niet, zit er inderdaad vanaf dat punt tot aan je schakelaar ergens een kortsluiting.
Of is de schakelaar defect.
Als het een kortsluiting is, begin dan te kijken naar de kabelboom vanaf die schakelaar en volgt die helemaal. Kijk heel goed naar de buitenmantel of die niet beschadigt is, met name op die plekken waar de kabel op het chassis gemonteerd zit en/of daarmee in aanraking kan komen.

Als je wel daarentegen wel een aan/uit-toon hoort van 0 tot oneindig ohm meet, zodra je de schakelaar bedient & loslaat, is de schakelaar in orden en is het zeer waarschijnlijk de clignoteur.
Zoals aangegeven, dan het moment om te overwegen deze te vervangen door de Kisan SM5 Signal Minder.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 30 jul 2016, 23:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door Isaac »

Met wat hulp en uitleg is het zelfs voor een beginneling te doen. Aan de hand van het schema, wat Inspector Gadget vermoedelijk al onder ogen heeft (gehad) kunnen we gericht aanwijzingen verstrekken. Wel moet je uiteraard beschikken over een ohm-meter, pieper of 12 spannings meter (mag een lampje met draden zijn).
Zelf hoop ik zondagavond weer in Nederland te zijn en kan ik desgewenst, als een ander het al niet gedaan heeft, meer gedetailleerde aanwijzingen geven. Met ons allen komen we er wel uit en kan je het zelf vermoedelijk oplossen of weet je in ieder geval precies wat er stuk is.
Zoals Inspector Gadget al aan gaf zijn er, als het relais zelf stuk zou zijn, goede alternatieven. Ook daarin kan je adviezen krijgen.
Maar eerst meten. Meten is weten.
Inspector Gadget

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Staat ook in Handige Downloads sectie maar vooruit, hier nogmaals;
R1150RT-Electric-Diagram-V3_3.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door Isaac »

Inspector Gadget schreef:Staat ook in Handige Downloads sectie maar vooruit, hier nogmaals;
Dat had ik begrepen. Maar op een schermpje van 4 bij 6 cm is het toch wel erg onhandig. Zeker als ik moet schakelen wat op dit apparaat niet mogelijk is. Ik was al blij dat ik regelmatig ontvangst had om te kunnen werken en de mail te lezen.
Inspector Gadget

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Off-topic, maar heel even dan;
4x6 cm scherm is ok voor het lezen van een email en zo, maar een forum mee browsen, dat is dan echt postzegelwerk lijkt mij. :$
Mijn scherm is 7x15cm op het mobiele apparaat en zelfs dat is maar beperkt bruikbaar, ervaar ik zelf.

Nu weet ik niet of je gebruik maakt van een browser, maar een app zoals TapaTalk (Owl, als je een Mac desktop gebruikt, bijvoorbeeld) kan ook helpen de leesbaarheid van een forum flink te verbeteren. :idea:

En weer terug on-topic.
aukman
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jul 2016, 10:57
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hilversum

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door aukman »

Hallo allemaal,

Jullie hebben nog antwoord van mij te goed, wat betreft de oorzaak van het niet meer uitgaan van mijn rechterknipperlicht. Het loden kogeltje wat onder de gele schuifschakelaar zit, zat los en was verschoven, waardoor hij m'n knipperlicht continue activeerde. Kogeltje is nu verwijdert, en de schakelaar "professorisch" in elkaar gezet. Het was in ieder geval dus geen sluiting. Het werkt nu wel, maar ik ben wel nu op zoek naar een stuurschakelaar. Ding kost nieuw om en nabij de €145.- ex BTW... :cry: Toch maar even op zoek naar een 2e hansje....Bedankt voor jullie reacties!

Gr. Mark
Inspector Gadget

Re: Rechter richtingaanwijzer gaat niet meer uit

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bedankt voor de terugkoppeling. _004
Hopelijk dat je snel slaagt voor een 2ekansje!
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”