lichtschakelaar doet het niet

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door WebWim »

Hallo,

Ik heb een BMW R1150RT

Het probleem is de nu alleen het kleine lampje in de koplamp nog maar brand

de dag daarvoor deed alles het nog

De schakelaar aan de rechter stuur zijde blijkt het te doen want als ik hem in de bovenste stand werken wel de lampjes op het dashboard dus dimlicht grootlicht maar er gebeurd niets in de koplamp
Lampen gekontroleerd en die zijn in orde
Ik heb de schakelaar aan de rechterzijde gedemonteerd maar hoe kom je bij de contacten want de binnenkant van de schakelaar komt niet los

Wie heeft een hint of de oplossing

Alvast bedankt

Wim Hendrix
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door Isaac »

Zoals je dit omschrijft begrijp ik het volgende.
Zowel het groot licht als het dimlicht werken niet.
Het blauwe lampje van groot licht werkt wel.
De lamp is in orde.

Dan kan het uitsluitend de aarde draad zijn van je koplamp die afwezig is (bruine draad)
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door WebWim »

Ik ga op onderzoek

Alvast bedankt

Big RT Smile

WebWim
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door WebWim »

bij het doormeten blijkt dat als ik van de accu naar de koplamp meet deze draad niet te meten is.
en er komt ook geen spanning op de geel witte, en de gele draad

zit er tussen zekering, relais soms ergens een stekker die los zou zitten en waar moet ik zoeken.

ik heb de kuip aan de linkerkant er al af gehad maar daar kon ik niet vinden _001

Groeten

Wim Hendrix
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik weet natuurlijk niet hoe je meet.
Als je de zwarte meetpen aan massa knoopt dan kan je met de rode pen metingen verrichten.
Uiteraard eerst op een spanningspunt testen of de meter werkt.
Elk onderdeel wat naar een verbruiker loopt is gezekerd. Uitzondering de dikke kabels naar startmotor, ABS en dergelijke.
Bij de 1150 worden de mistlampen geschakeld op de draad van de verlichting.
Als de mistlampen wel werken of je hoort het relais wel klikken dan moet er op de lampendraad spanning staan.
De kleuren zijn iets anders dan dat ik hier kan vinden. Ik zie een geel-witte draad (dimlicht) en een witte draad (grootlicht).
Om de spanning te testen naar de schakelaar is dit het eenvoudigst door de claxon te proberen.
Werkt deze niet dan zit de fout verder terug. Werkt deze wel dan zou je een defekte schakelaar kunnen hebben. Niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk. Middels de meter zou je nog kunnen testen of er 12v op 1 van de draden komt.
Laat even weten wat er wel en niet werkt. Ik krijg het idee dat er meer weigert.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door Isaac »

In het eerste bericht staat dat het groot licht lampje wel werkt (het blauwe lampje dus)
Dan MOET er spanning staan achter de schakelaar en kom ik toch weer terug op mijn eerste antwoord.
Dan moet er gewoon een meet fout zijn gemaakt of de informatie klopt niet.
Laatst gewijzigd door Isaac op 10 aug 2016, 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ben het met Isaac eens, kijk heel goed hoe je meet.

De groot-licht indicator lamp heeft een eigen massa.
Want ik vermoed een probleem met de massa-aansluiting van je koplamp, als groot-, dim- en fog-lichten niet werken.
Dat zijn 2x gescheiden circuits met 1 gemeenschappelijke, namelijk de massa op connector pen nummer 1 (zie bijlage, pagina 3).
En zal een bruine draad moeten zijn, en zit in de connector van de kabel die achterop uit de koplamp komt, aan de rechter kant (!).

Je zult dus de tupperware aan de rechterkant moeten loshalen.
Maar zou in principe niet nodig hoeven zijn, de kabel aan de koplamp is vrij kort, dus die stekker zit in de buurt. :$

Wat je (ook) kunt proberen, is in de stand continuïteit/ohm/weerstand/piepeRT met je universeelmeter meten of je nul ohm/verbinding/"kortsluiting" meet tussen de bruine draad van die koplamp-kabel en een goed punt op het chassis (nog beter de min-aansluiting van je accu, als je daar bij kunt komen, met je meter en zo)
$_57-2.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door WebWim »

Beste mensen,

Heerlijk jullie respons, voelt goed aan _004

Ik heb het bijna gevonden :D

Het is de kabel die van de koplamp achterzijde zoals te zien op de foto hierboven van Inspector Gadget ( dus die dikke jongen) legt er los in

Maar ik kan niet vinden waar die in moet :?

Zit de connector aan de linker of rechterkant

heb nu beide zijkanten van de motor er af gehaald en al meer dan een uur of twee aan het zoeken

WebWim

Haarlem
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door strik »

Ik heb eens iets gelijks gehad en heb toen in pure wanhoop (ik kon ook niet bij de contacten komen) de schakelaars ingespoten met wd40 en flink heen en weer geschakeld. Probleem was en is nog steeds opgelost. Alles doet het weer perfect.
Snel en eenvoudig om eens te proberen.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Inspector Gadget

Re: lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

WebWim schreef:Het is de kabel die van de koplamp achterzijde zoals te zien op de foto hierboven van Inspector Gadget ( dus die dikke jongen) legt er los in
Wil je zeggen dat die kabel met de connector gewoon los aan jou koplamp-unit zit? _001
Raar, want volgens mij trek je die stekker niet zomaar los, je moet de zijkanten inknijpen.
Dan heeft de stekker mogelijk niet goed vast gezeten. (en waarom überhaupt ooit los genomen is mij een volslagen raadsel)
WebWim schreef:Maar ik kan niet vinden waar die in moet :?
Zit de connector aan de linker of rechterkant
Ik heb alle boeken weggedaan van motoren die ik niet meer heb, maar volgens mij zit de contra-stekker ergens opgeknoopt (via tie-rap) rondom je balhoofd. (kijk ook ff heel goed onderaan, en gebruik een zaklantaarn)

Anders morgen bij een bevriende BMW dealeRT langs gaan die kan het je waarschijnlijk zo vertellen.

Of, als je overweegt wel vaker aan je eigen motor te gaan sleutelen, schaf het Haynes boek aan. :idea:
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door WebWim »

Yes

Gevonden stekker zat in het dashboard boven de lamp sectie, dus weer even sleutelen

Kwam daar ook een schakelaartje tegen met 3 standen, er zat al een gaatje in het dashboard, dus maar gelijk terug geplaatst

Nu de hamvraag

Wat is de functie hiervan

Groeten

WebWim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door Isaac »

Dat is een schakelaartje die ik ook gebruik als zijnde goedkoop, goed en redelijk tot goed waterdicht.
De functie die dat schakelaartje heeft is helemaal afhankelijk van wat er op aangesloten is.
Het is een zelf bij gemaakt schakelaartje. Dus het kan werkelijk voor van alles ingezet zijn.
Ik zou de draden volgen en kijken waar deze naar toe gaan. Het zou ook, omdat het 3 standen heeft, een functie kunnen hebben om iets aan te kunnen zetten, automatisch te laten werken en als 3e stand iets uit te kunnen zetten. Het is echt koffiedik kijken wat ik nu doe. Volg de draden en vertel ons wat je aan treft.
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door WebWim »

Spannend

Ga draden volgen
;)
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door WebWim »

Gevonden

Blijkt de speakers aan en uit te schakelen

Zou liever een keuze dat het ook de radio via bluetooth zien

Kijken of dit mogelijk is

WebWim
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door Isaac »

Die vraag hoort thuis in een andere rubriek. Maar ik zou zeggen kijk een naar de Sena SM10 Dual Stereo Bluetooth Transmitter.
Nog even en je weet waar alles zit en heen gaat bij je motor. :D
Inspector Gadget

Re: lichtschakelaar doet het niet

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

WebWim schreef:Blijkt de speakers aan en uit te schakelen
Zou liever een keuze dat het ook de radio via bluetooth zien
/Offtopic Mode aan:
Ik zou dan even ook verder goed kijken onder het zadel of je daar geen (DIN)stekkers liggen want een dergelijke schakelaar kom je vaak tegen bij Baehr intercoms, dan kon je radio horen via je intercom in de helm.
/Offtopic Mode uit.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”