Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

De title zegt het eignelijk al,

Ik heb op mijn 2000 1100RT een maxia topkoffer met aansluiting op het BMW remlicht, best prettig om extra remlicht te hebben en lekker hoog. Maar nu de verlcihting door het kleine lampje achter nou niet echt veilig voelt vroeg ik me af of iemand de maxia op het achterlicht heeft aangelsoten ipv op het remlicht? Dan voer je twee extra achterlichten.....
Risico dat ik zie is dat achterop rijders allicht denken dat je voortdurend aan het remmen bent.

Gedachten?

Groet,
Marc
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door R1nus »

Je kan ook een paar ledstrippen op je zijkoffer monteren als extra achterlichten en laat je het remlicht op de topkoffer als remlicht.

Dat heb ik zelf ook zie:
viewtopic.php?f=64&t=11890&p=128425&hil ... ip#p128425

Alleen is op de -1200- het achterlicht en remlicht verwerkt in één lampje en gaat deze feller branden bij remmen.
Dus daarom heb ik de ledstrippen op de zijkoffers niet op het achterlicht aangesloten.
Voor zover ik weet is bij de -1100- het remlicht gescheiden van het achterlicht, dus dan kan je zonder veel moeite de extra verlichting Parallel aansluiten.

[groet]
Rinus
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Klopt, is gescheiden. Ik zou er nog wat bij kunnen plakken inderdaad maar vind de geintegreerde oplossing van Givi wel netjes...
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door japachap »

Zou het niet doen. De achterlicht moet altijd goed worden. Da's niet geguarandeerd met de GIVI.
Heb en E52 MAxia al 14 jaren op mijn 1150RT. Had de remlichten aangesloten zo'n 8-10 jaren geleden.
De GIVI connector tussen koffer en steunplaat is iets gevoelig voor vuil en trillingn (slijtage) de draden in de koffer aansluiting kunnen ook afbreken of loskomen (makkelijk te repareeren).
Ik raad de GIVI lampen aan puur als toevoeging aan de remlicht.

Plaats een extra LED lampje als ondersteuning voor de achterlicht.

Als bijzaak- ik gebruik een LED mistlamp van aanhangwagendirect.nl achter als mistlamp. Misschien hebben ze ook wat voor gewoon LED achterlicht?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Inspector Gadget

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Pas ook op als je met de achter-verlichting van de R11xx's gaat "rommelen", het remlicht is integraal onderdeel van het ABS systeem.
LED's toevoegen kan geen kwaad, maar anders heb je het risico van een ABS storing.
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Goede tips.
De Givi koffer lampjes doen het nu als extra remlicht en geven vooralsnog geen abs storing. Ik heb het zo geconstrueerd dat de Givi aansluiting er in 2 minuten af kan mocht er inderdaad een storing optreden. Ik zou zelfs nog denken dat mocht het originele remlicht lampje tuk gaan dat de givi lampjes misschien genoeg stroom trekken om de abs niet uit te schakelen.

Voor het normale achterlicht spijkertje probeer ik wel eens een ietwat pittiger led pitje. Mocht dit niet genoeg licht geven klan ik altijd nog beetje sparen voor een vol led achterlicht...

Dank,
Marc
Inspector Gadget

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Extra verlichting is geen probleem, bestaande lampen vervangen of laten vervallen vergt wel wat meer, zeker met de remlichten op de RT's.
Anders zal je op een ongunstig moment bemerken dat ABS helemaal niet meer werkt, soms storing aangeeft, en in een gunstig geval, hapert.

Je kunt rustig zwaardere gloeilampen plaatsen, bijvoorbeeld voor het dimlicht (10 watt bijvoorbeeld, scheelt al een hele hoop) want dat is inderdaad een beschamende gloeiende spijker en in mijn optiek levensgevaarlijk.
Deel van het zichtbaarheidsprobleem is dat bij de RT's ook geen reflector-materiaal *in* de achterlicht-unit zit.
Hoe dat ooit door de keuring gekomen is ... _001
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 11 jul 2017, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
theotrucker
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2016, 19:36
Type: R1100RT
Bijz: 2004
Land: nl
Woonplaats of omgeving: landgraaf

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door theotrucker »

Achterlicht is standaard 10 W.
De mooiste weg van A naar B is geen rechte lijn!
Inspector Gadget

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ok, dan in ieder geval een iets zwaardere dan 10 watt, bijvoorbeeld. :$
Maar niet te "dichtbij" de 21 watt want anders is het verschil niet goed te zien als je gaat remmen.
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door R1nus »

Er zijn ook 15W lampjes. Die hebben een groter glazen bolletje dan een 10W lamp.
Deze kan je in je achterlicht plaatsen i.p.v. Het 10W lampje, zodat het achterlicht wat duidelijker is maar niet zo vel als het remlicht.
IMG_0217.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Inspector Gadget

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Andere mogelijkheid, wel duurder, van de makers van de Kisan Signal Minder;
https://kisantech.com/mag/pfin/20w-s.html
of
https://kisantech.com/mag/pfin/100hd.html
Gebruikersavatar
theotrucker
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2016, 19:36
Type: R1100RT
Bijz: 2004
Land: nl
Woonplaats of omgeving: landgraaf

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door theotrucker »

15 watt wordt misschien te heet. Dan toch beter led?
De mooiste weg van A naar B is geen rechte lijn!
Inspector Gadget

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De plastics van de BMW's kunnen inderdaad over het algemeen vrij slecht tegen de standaard verlichting, zie je koplamp, de stadsverlichting van de 1200RT, et cetera.
Je hebt dus zeker een goed punt.
Het grootste gemis is dat het alleen plastics zijn, vrij weinig metalen om de warmte van lampen weg te geleiden.

Alleen bij de 11xxRT, in tegenstelling tot de 1200RT, is het dimlicht en het remlicht aparte lampen.
Je moet dus oppassen dat je geen dim-licht led-vervanger plaatst die het remlicht eventueel kan "over schijnen", alsjebegrijptwatikbedoel.
Oftewel het verschil tussen dimlicht en remlicht moet nog ruim voldoende zijn.
Wat dat betreft is het bijplaatsen van led-stripte o.i.d. bij de 11xxRT een wat betere keuze, in mijn optiek.
Er was wel een hele goede optie voor de 11xxRT qua led, maar die fabrikant is helaas niet meer.
(en de oplossing was schreeuwend duur, ook al werkte deze perfect)

Daarnaast, zie de diverse draadjes met mijn ervaringen, als je er een led-vervangingslamp in gaat zetten, krijg je te maken met 1x probleem wat ik hier eerder al ff had aangehaald;
Bij de BMW's zit er géén(!) reflectors aan de binnenkant van het achterlicht, of "opgedampt" reflectie-materiaal (wat je soms wel eens tegen komt bij plastic armaturen).
Een led-lamp heeft 1x vervelende eigenschap, en dat is het licht is enorm directioneel.
Oftewel, het licht straalt 1 kant uit.
Vandaar dat je vaak bij "de Chinese" led-vervangingslampen meerdere leds in 1x lamp gebruikt ziet worden; aan de bovenkant maar vaak ook enkele aan de zijkanten.

Wat weer een ander nadeel geeft: dergelijke leds zijn zelden zogenoemde powerleds, oftewel echt krachtige leds.
Want powerleds hebben een koellichaam of een vlak nodig om hun eigen warmte weg te geleiden.
Anders gaat die led heel snel defect.
Maar met zo'n "tros" aan (Chinese) leds, links, rechts, boven etc aan 1x lamp-voetje geeft al die leds geen mogelijkheid tot koellichamen, ergo, zijn dus zelden powerleds.

Er zijn wel powerleds die dat oplossen, door het plaatsen van een lensje boven op de leds.
Dat lensje verspreidt dan het licht, en dat werkt in de praktijk heel redelijk zijn mijn ervaringen.

Dus, tja, je hebt wat keuzes te maken wat dat aan gaat.
Niets is sluitend in deze, als je met leds (vervangslamp) aan de slag gaat, zal je het moeten uitproberen wat dat betreft.
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

https://www.immers.info/2x-BA15s-10w-CO ... Wit-10-30v
Mooi rondschijnend 10 W led lampje. Geeft best een hoop meer licht dan het standaard lampje. Ik heb remlichten in de givi koffer zitten zodat ook het remmen nog goed zichtbaar is. Het lampje zelf heeft wat koelribbetje in de voet, ik hoop dat het voldoende koeling geeft. We zullen zien wat het met het lamphoudertje doet, die zijn gelukkig los te verkrijgen.

Marc
Inspector Gadget

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik denk dat die best wel eens een goede kandidaat zou kunnen zijn, qua vormgeving vwbt de led-kop e.d.
Die aangegeven 10 watt is een "Chinese" waarde, lumen is de lichtopbrengst, terwijl watt het opgenomen vermogen is, feitelijk.
Die aangegeven 610 lumen lijkt mij een klein beetje overdreven.

Maar een 21 watt gloeilamp is ongeveer 160 tot zo 180 lumen.
Laat het 200 lumen zijn als het een splinternieuwe halogeen is, maar dat is dus max bij de 1e levensuren van een gloeilamp.
Met deze 610 lumen led-lamp als dim-licht ga je dus nooit je remlicht zien!

Beter is om het dan om te draaien;
Je bestaande remlicht-lamp van 21 watt als dimlicht en die led-lamp als remlicht. Alleen dan is er weer een redelijk risico op ABS-storing.
Of je moet een load-weerstand moeten monteren, die dan weer warm gaat worden, dus qua plaatsing een uitdaging.

Een 15 watt gloeilamp qua dimlicht lijkt mij de meest verstandige keuze wat dat betreft...
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Het overstemmen van het remlicht zag ik ook wel als mogelijk probleem, maar ik zie het remlicht oplichten en ik heb de extra remlichten in de givi koffer. Dezen zitten op genoeg afstand van het dimlicht om nog steeds goed op te vallen. Als je geen extra remlichten hebt zou het inderdaad kunnen lijken alsof je de hele tijd met remlicht aan rijdt...
Inspector Gadget

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat je dimlicht lijkt alsof je de hele tijd met je remlicht aan rijdt hoeft in principe geen enkel probleem te zijn;
Diverse personen van het forum gaven aan dat ze mij heel goed zichtbaar vonden, zelfs van grotere afstand, zonder dat het als hinderlijk werd ervaren. (op mijn 1100RT toentertijd)
dimlicht-aan.jpg
remlichten-aan.jpg
Het punt wat ik probeer duidelijk te maken is dat een eventuele remming helemaal niet meer gezien wordt omdat je remlicht te zwak is qua lichtstroom versus je (led) dimlicht.
(en bij de 1150RT een zeker risico op ABS problemen als je het rem-licht en/of dim-licht lampje vervangt door een led-versie omdat deze direct aan de ABS module hangt)
R1150RT-iABS-Electric-Diagram-V1.0.pdf
Vandaar het advies het dus eventueel om te draaien, qua lampen.
Dat kan bij de 1100RT redelijk straffeloos, daar hangt de gloeilamp niet direct aan de ABS module.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Dat is een mooie bak licht Inspector... :-)

Bij mij nu aan de voorkant nog even een Philips x-treme vision moto er in die ik net met de post ontvang.... :-)

Klaar voor de donkere dagen in dit minder fijne weer.....
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Bert M »

Marc Lenssen schreef: 06 jul 2017, 10:13
Dan voer je twee extra achterlichten.....
En die twee extra achterlichten is in strijd met de Regeling Voertuigen. Zie Artikel 5.4.57 sub k, waarin duidelijk gesteld wordt dat je maar 1 extra achterlicht mag voeren.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Ik hou het ook maar bij de twee extra remlichten... met led pitje als achterlicht ben ik goed zichtbaar.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door siebke »

In mijn -1100- had ik als achterlicht een 15 W lampje geplaatst een duidelijk verschil met de standaard 10 W. Van kaarslicht naar schemerlamp met voldoende verschil van lichtopbrengst tussen rem- en achterlicht. In de 5 jaar gebruik geen smeltend/vervormend kunststof meegemaakt.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Re: Givi maxia met remlicht, als standaard licht te gebruiken?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is de meest gangbare en kosteneffectieve oplossing.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”