Remcilinder

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
We2be
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mar 2016, 19:59
Type: Overig R-serie
Bijz: R 1100 R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steenwijk

Remcilinder

Ongelezen bericht door We2be »

Hoor net dat de remcilinder op het stuur (rempomp en reservoir) beetje lekt.
Dit schijnt vaker voor te komen bij R850 en R1100 vanaf 1994. En ze zijn nieuw erg duur blijkt.

Weet iemand een tweedehands exemplaar voor mijn R1100R uit 1995 ??

Alle suggesties zijn zeer welkom.

Bedankt
Edwin
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remcilinder

Ongelezen bericht door Ton1959 »

We2be
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mar 2016, 19:59
Type: Overig R-serie
Bijz: R 1100 R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steenwijk

Re: Remcilinder

Ongelezen bericht door We2be »

Ton, wederom bedankt voor je reactie.
Onderaan de remcilinder op het stuur zit blijkbaar een bout (waar ook de hendel om scharniert ) deze zit volgens de monteur muurvast. Als hij meer geweld gebruikt is hij bang dat het afbreekt en dan is vervangen de enige optie. Nu is er sprake van een lichte lekkage dus ik kan nog rijden. Monteur heeft revisiesetje al besteld maar als genoemde bout afbreekt hebben we daar niets aan en is een nieuw (of liever gebruikte) remcilinder nodig.
Daarom wil ik eerst kijken naar een oplossing voordat we met afgebroken bout zitten en niet meer kunnen rijden.
Suggesties of ervaringen zijn welkom!
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 760
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Remcilinder

Ongelezen bericht door siebke »

Kijk eens of de Knalpot, Boonstra of Beerens er gebruikte hebben. Of misschien Quispel (dealer) in Deurne, die heeft ook vaker gebruikt goed spul.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remcilinder

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hopelijk is het echt een minimaal lek. Je wil geen remvloeistof op je motor. Niet te lang mee rijden het kan snel erger worden. Nu maar hopen dat de bout straks niet afbreekt. Goed inspuiten met kruipolie zou kunnen helpen. Als er tenminste al iets bweging in zit. De kruipolie moet er ook nog bij kunnen komen.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Remcilinder

Ongelezen bericht door white »

Normaal zit er wat Loctite aan die schroef, hij hoort er natuurlijk ook niet zomaar uit te kunnen.
Indien er al eens aan gewerkt is, en er is Loctite extra sterk gebruikt, kan het wel eens zijn dat je moet gaan verhitten om hem los te krijgen.
Gezien de plek waar de bout zit word dat wat omslachtig, en moet dat zeker voorzichtig worden uitgevoerd.
Guardian
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2015, 17:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Remcilinder

Ongelezen bericht door Guardian »

ik heb een soort gelijk probleem. Geen lekkage maar een zuigertje in de hoofdremcilinder die niet goed terug komt. Ook bij mij zit de bedoelde bout als een huis zo vast. Ik heb mijn kappenset al verwijderd maar zit nu met de handvatverwarming die nog gedemonteerd moet worden.
Ga proberen om alles verder te demonteren en het befaamde boutje voorzichtig warm te stoken. ben benieuwd :evil:
Gelukking geen haast omdat er nog een oude motor staat. geen zin om met dit weer in de auto te rijden.
Gebruikersavatar
PeterPallas
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mei 2016, 21:39
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oosterhout Nb

Re: Remcilinder

Ongelezen bericht door PeterPallas »

Heeft iemand ervaring om zelf zo'n revisie setje te plaatsen.Heb de remhandel kunnen verwijderen en zie nu een kunststof cupje welke door de handel naar binnen wordt gedrukt zodat er vloeistof druk ontstaat.Heb geprobeerd om deze naar buiten te trekken maar krijg deze er niet uit. Kan niet zien hoe dit plastic is geborgd en of dit is geborgd. Neem aan dat er onder dit gedeelte een veer zit en een borgveer/circlip en een afdichting om de remvloeistof af te dichten.Het zou ook kunnen dat het kunststof gedeelte zelf als zuiger werkt en voor de afdichting zorgt.
De remleiding is nu nog aangesloten, misschien als deze los is gehaald en het geheel drukloos is, het cupje verder naar binnen kan en de borging wel te zien is.
Alle advies is welkom.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remcilinder

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Helpt dit iets of is die van jou anders?

http://laudeman.com/bmw_r850r/front_mas ... inder.html
Gebruikersavatar
PeterPallas
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mei 2016, 21:39
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oosterhout Nb

Re: Remcilinder

Ongelezen bericht door PeterPallas »

Ja dat heeft zeker wel geholpen, zie nu hoe de "piston"in de cilinder zit. Heb deze inmiddels kunnen verwijderen , er zat nog een inbusboutje haaks op het reservoir deze had ik nog niet opgemerkt., denk dat ik nu met een revisie setje het probleem kan verhelpen.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remcilinder

Ongelezen bericht door Ton1959 »

PeterPallas schreef:Ja dat heeft zeker wel geholpen, zie nu hoe de "piston"in de cilinder zit. Heb deze inmiddels kunnen verwijderen , er zat nog een inbusboutje haaks op het reservoir deze had ik nog niet opgemerkt., denk dat ik nu met een revisie setje het probleem kan verhelpen.


Dat had ik al gedacht Big RT Smile
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remcilinder

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ton1959 schreef:
PeterPallas schreef:Ja dat heeft zeker wel geholpen, zie nu hoe de "piston"in de cilinder zit. Heb deze inmiddels kunnen verwijderen , er zat nog een inbusboutje haaks op het reservoir deze had ik nog niet opgemerkt., denk dat ik nu met een revisie setje het probleem kan verhelpen.


Dat had ik al gedacht Big RT Smile
Al ben ik wel een beetje huiverig. Als je het principe van een hoofdremcilinder niet kent dan blijft het reviseren ervan niet eenvoudig. Maar je bent wel bezig aan een zeer belangrijk onderdeel voor jou veiligheid en degene die achterop zit. Mijn advies is ben voorzichtig en bij twijfel niet in elkaar zetten.
Gebruikersavatar
PeterPallas
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mei 2016, 21:39
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oosterhout Nb

Re: Remcilinder

Ongelezen bericht door PeterPallas »

Dank je Ton1959 Zal zeker de remmen met zorg behandelen, sleutelen aan auto's en motoren doe ik al heel veel jaren dus dat gaat wel goed komen.
Heb alleen aan de BMW nog nooit echt gewerkt, maar algemene techniek is geen probleem.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remcilinder

Ongelezen bericht door Ton1959 »

PeterPallas schreef:Dank je Ton1959 Zal zeker de remmen met zorg behandelen, sleutelen aan auto's en motoren doe ik al heel veel jaren dus dat gaat wel goed komen.
Heb alleen aan de BMW nog nooit echt gewerkt, maar algemene techniek is geen probleem.
Okay dan moet het goed komen _004
mschils

Re: Remcilinder

Ongelezen bericht door mschils »

hallo ALL

ik lees dit net iets te laat zie ik. ik heb deze bij mij ook vervangen. als je eenmaal alle schroefjes weet te zitten stelt het vervangen niet veel voor.
maar dat heeft bij mij niet geholpen, hij blijft een klein beetje lekken.

ik heb zelfs geprobeerd de binnenkant (waar het revisie setje in komt te zitten) gepolijst met de Dremel;
maar misschien zit er toch nog 1 kuiltje of krasje in;
dit onderdeel vervangen kost nieuw 229€ en 2dehands kon ik het uithalen voor 175€ (nog niet besteld)

nu ben ik benieuwd of ik een set van de 1150RT hiervoor kan gebruiken.
natuurlijk moet dan ook de knoppenbediening mee om worden gezet, maar ik ben niet zeker of het diameter van het stuur 20mm overeen komt .

iemand hier ervaring mee??

thanks
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Remcilinder

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Hoi,

Vervelend dat je lekkage hebt.
De R1150RT heeft een compleet ander remsysteem dan de R1100RT.
Op de 1150 zit het eerste generatie bekrachtigde remsysteem i-ABS1. De 1100 heeft een ouder ABS-2 systeem, dat onbekrachtigd is. Het is denk ik niet verstandig een setje van de 1150 te monteren, mocht dat al passen.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”