Storring ABS R1100 RS

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
RuudR
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2015, 16:26
Type: Overig R-serie
Bijz: Geen bijzonderheden
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steggerda

Storring ABS R1100 RS

Ongelezen bericht door RuudR »

Voor de winter heb ik mijn motor gewassen. Toen ik naar de stalling reed, begonnen de 2 ABS lampjes om en om te knipperen, iets minder dan één seconde aan en dan het andere lampje. Nu lees ik van alles over storingen, maar het is mij nog niet duidelijk, wat en waar ik kan zoeken. Persoonlijk verdenk ik de sensor aan het voorwiel, wellicht vocht in gekomen tijdens het soppen. Ik had deze hoop en verwachtte dat alles, na de winterstalling, weer droog zou zijn en goed zou werken. Donderdag heb ik mijn motor weer opgehaald, maar de lampjes knipperden nog steeds. Gisteren 2 langere ritten gereden, maar ook daarna gingen, bij herstart, de de lampjes niet uit. Wie helpt mij op weg om de storing te vinden? Kan ik de sensor testen? En hoe doe ik dat eventueel? Anders overweeg ik om de ABS volledig uit te bouwen en te laten vervallen. Hiervan heb ik al de Engelse handleiding gevonden op het forum. Alleen een Nederlandse uitvoering zou wel iets makkelijker lezen. Nu moet de kop er heel erg goed bij blijven...
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Storring ABS R1100 RS

Ongelezen bericht door Isaac »

Als je de storing uitleest dan weet je wat er aan de hand is. Dit uitlezen is met 1 ledje en 1 weerstand als te doen.
Waarom zou de de ABS er uit halen als deze echt stuk is? Bij de ABS II is er geen verschil in remkracht. Alleen mis je bij het niet werken van de ABS het anti blokkeer systeem van de wielen en is de kans van onderuit gaan bij een ongecontroleerde noodstop stukken groter.

Heb je hem al een keer gereset? Mogelijk dat de lage startspanning deze klacht veroorzaakt heeft.

Eerst testen alvorens een conclusie te trekken of een aktie te ondernemen die niet aan te raden is.
RuudR
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2015, 16:26
Type: Overig R-serie
Bijz: Geen bijzonderheden
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steggerda

Re: Storring ABS R1100 RS

Ongelezen bericht door RuudR »

Isaac,

De "moderne" BMW is mij nog niet bekend. Hoe geef ik een reset en wat voor LED en weerstand zijn er nodig om te testen? Wat, hoe en waar moet ik dan testen? Zoals ik al aan gaf, is deze "nieuwe" motortechniek voor mij nog een vraagteken. Eerder heb ik R80/7, R100 RS en K100 RT gereden. De R1100 RS is wel een heel erg modern ding voor mij.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Storring ABS R1100 RS

Ongelezen bericht door Isaac »

Als de 1100RS op dezelfde plaats als de 1100RT zijn plug heeft zitten dan moet je onder het buddysit een plug hebben zitten met 3 aansluitingen.
Deze plug ligt gewoon los en is afgedekt met een blind plug/dop. Als je een ledje neemt in serie meteen weerstand van 1K (als het ledje 20mA is) of 4K7 (als het ledje 2mA is). De weerstand knoop je vast aan een positieve aansluiting (een plus dus) en de andere zijde (de kathode van de led dus) steek je in de midden aansluiting van de gevonden plug. (als je de led toevallig net andersom hebt gesoldeerd aan de weerstand dan kan je de aansluitingen natuurlijk ook omdraaien.
Als je nu het kontakt aan zou zetten gaat de led knipperen. Het aantal malen dat deze knippert is het alarm nummer.
Het ritme is x maal knipperen, even rust, x maal knipperen, even rust, ect.
Mocht je het aantal aan knippers geteld hebben dan ga ik hier weer verder zoeken voor een lijstje en een mogelijk advies.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Storring ABS R1100 RS

Ongelezen bericht door Isaac »

Lijstje met foutmeldingen intussen gezocht en gevonden.

* 1. front pressure modulator
* 2. rear pressure modulator
* 3. front wheel speed sensor
* 4. rear wheel speed sensor
* 5. battery voltage too low
* 6. ABS relay
* 7. ABS control unit
* 8. sensor gap front or rear, or other outsude influence
* 9. <unknown, but seems to exist>
* 16. reportedly "Failed plunger test" (also seems to be persistent)
RuudR
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2015, 16:26
Type: Overig R-serie
Bijz: Geen bijzonderheden
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steggerda

Re: Storring ABS R1100 RS

Ongelezen bericht door RuudR »

Isaac,

Die plug met rubber dop heb ik, volgens mij, zien zitten. Ik ga een maatje van mij komende week even vragen om de LED. Hij werkt in die bedrijfstak. Hopelijk kom ik dan snel meer te weten. Maar hoe ga ik resetten? Haal ik dan de accu een paar minuten los?

Ruud
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Storring ABS R1100 RS

Ongelezen bericht door Isaac »

Het resetten moet je pas doen (is het advies) na het meten. Anders reset je iets zonder te weten wat de fout is geweest. Historie vind ik belangrijk.
Het resetten is redelijk eenvoudig.
De middelste pen van die plug (dus waar je ook de led op aan moet sluiten) met de massa (aarde) verbinden en verbonden laten zitten.
Kontakt aan zetten. De ABS knop op je dashboard 8 seconden indrukken. Na die tijd zouden beide lampjes weer moeten branden.
Kontakt uit, draad los nemen en als je het kontakt weer aan zou zetten zou deze weer normaal moeten werken.
Nogmaals, ik zou eerst kijken wat de storing is voordat je deze reset geeft.
RuudR
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2015, 16:26
Type: Overig R-serie
Bijz: Geen bijzonderheden
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steggerda

Re: Storring ABS R1100 RS

Ongelezen bericht door RuudR »

Direct even gekeken naar de plug met rubber dop.... Helaas, dit is een 2-polige en is als "extra" rechtstreeks vanaf de accu. Wat hierop aangesloten is kan ik zo direct niet zien...
Laatst gewijzigd door RuudR op 27 mar 2016, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
RuudR
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2015, 16:26
Type: Overig R-serie
Bijz: Geen bijzonderheden
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steggerda

Re: Storring ABS R1100 RS

Ongelezen bericht door RuudR »

Komende week ga ik eens even op zoek naar deze connector. Het paasweekend is verder vol gepland met visite hier thuis en op visite gaan.... Dinsdag heb ik late dienst, dus in de ochtend kan ik wel even zoeken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Storring ABS R1100 RS

Ongelezen bericht door Isaac »

Op youtube staan er mooie voorbeelden waar je tevens de plaats van de plug kan zien.
Trefwoorden;
Clearing a fault from BMW ABS I & ABS II systems

Succes
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”