Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Viaantje »

Beste allemaal,

Gezien er veel mensen slechte ervaringen hebben met de ABS-unit van "onze" BMW, dat wil zeggen verstoppingen van rubberdeeltjes van de remslangen dacht ik Stahlflex remleidingen te nemen.
Nu ben ik zeer onthutst van het ontvangen antwoord; "Ik heb geinformeerd bij onze leverancier van stahlflex remleidingen voor uw BMW.
Ze hebben me het ten zeerste afgeraden om te monteren op dit type met abs omdat ze er heel veel problemen mee hebben gehad.
Dat is ook de reden waarom ik het niet wist omdat wij normaal gesproken wel nieuwe leidingen / slangen monteren op bmw’s maar uitsluitend origineel.".

Weet iemand waar dit mee verband houdt? Want Stahlflex is toch juist om problemen te voorkomen (remt beter, geen vervuiling meer in/van de ABS-unit?
Of heb ik het nu mis?

Alvast bedankt,
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Mijn leverancier heeft ze https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... 5_30_HA_70

Ik zou niet weten waarom ze niet geschikt zouden zijn. _001

Wie is je leverancier dan?
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Wat een bijzonder vreemd bericht van de betreffende leverancier en jouw gedachte is ook mijn gedachte en overtuiging. De verouderde rubberen deeltjes van oude rubberen remleidingen komen in de dure ABS module, met alle gevolgen van dien. Ik heb ze er destijds, tegelijk met de revisie van de ABS module, op laten zetten bij MSA. Het is een stalen remleiding set vervaardigd uit een teflon buis met een RVS gevlekte mantel en een PVC coating aan de buitenkant. Ik rij er nu twee jaren mee en ze bevallen mij zeer goed (en ik ga ervan uit dat mijn ABS module er wel bij vaart . . . euh . . . rijdt!) De jaarlijkse spoeling van het gehele remsysteem blijft overigens wel van groot belang . . .

[groet] Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 29 mei 2016, 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Viaantje »

Ton1959 schreef:Mijn leverancier heeft ze https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... 5_30_HA_70

Ik zou niet weten waarom ze niet geschikt zouden zijn. _001

Wie is je leverancier dan?
Een officiële BMW dealer waar de betreffende motorzaak voor mij ging informeren... In de buurt van Zwolle/Hoogeveen.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik ben zeer benieuwd of er nog meer forumleden zijn die dergelijke geluiden gehoord hebben van een BMW dealer . . .

[groet] Eilert

Viaantje schreef:
Ton1959 schreef:Mijn leverancier heeft ze https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... 5_30_HA_70

Ik zou niet weten waarom ze niet geschikt zouden zijn. _001

Wie is je leverancier dan?
Een officiële BMW dealer waar de betreffende motorzaak voor mij ging informeren... In de buurt van Zwolle/Hoogeveen.
Laatst gewijzigd door EileRT op 28 mei 2016, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Bert M »

De BMW dealer raadt dus het gebruik van andere dan de originele BMW-remleidingen af. Tja, dat klinkt als: "wij van WC-eend adviseren WC-eend"...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Bert M »

Ton1959 schreef:Mijn leverancier heeft ze https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... 5_30_HA_70

Ik zou niet weten waarom ze niet geschikt zouden zijn. _001

Wie is je leverancier dan?
Fijn bedrijf, Ton _004 ! Ben er gisteren op bezoek geweest om een keurige gebruikte Engelse koplamp voor mijn GS te kopen. Erg vriendelijke mensen met duidelijk erg veel verstand van BMW's. Dus dat zij de remleidingen wel/ook aanbieden, doet mij denken dat er geen reden tot zorg hoeft te bestaan!
[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Viaantje schreef:
Ton1959 schreef:Mijn leverancier heeft ze https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... 5_30_HA_70

Ik zou niet weten waarom ze niet geschikt zouden zijn. _001

Wie is je leverancier dan?
Een officiële BMW dealer waar de betreffende motorzaak voor mij ging informeren... In de buurt van Zwolle/Hoogeveen.

Nou is het duidelijk. Ik zou dat advies gewoon negeren. Maar dat neemt niet weg dat er niks mis is met de originele remslangen. Remslangen moeten op een bepaalde tijd vervangen worden en de meeste dealers maar ook andere motorzaken doen dat zelfs niet eens. Let maar op alle motoren die te koop worden aangeboden en die een beurt krijgen voor aflevering.
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door bratus »

Viaantje schreef:Nu ben ik zeer onthutst van het ontvangen antwoord; "Ik heb geinformeerd bij onze leverancier van stahlflex remleidingen voor uw BMW.
Ze hebben me het ten zeerste afgeraden om te monteren op dit type met abs omdat ze er heel veel problemen mee hebben gehad.
Dat is ook de reden waarom ik het niet wist omdat wij normaal gesproken wel nieuwe leidingen / slangen monteren op bmw’s maar uitsluitend origineel."
Alvast bedankt,
Ik kan mij dit antwoord wel degelijk voorstellen en vind een aantal van bovenstaande reacties wat naief. Het gaat niet alleen om de technische aspecten.

Deze uitspraken doen fabrikanten en motorzaken om claims van (gevolg)schade te voorkomen en ik kan mij dat in het geval van een claim waarbij BMW (en verzekeringsmaatschappijen) zijn betrokken erg goed voorstellen. Met name verzekeringsmaatschappijen proberen kosten liever te verhalen op anderen.

In het verleden ergens gelezen (volgens mij een Amerikaanse website n.a.v. een verzekeringsclaim) dat BMW stelt dat remleidingen een onderdeel zijn van het remsysteem en dat het remsysteem hierop is ontworpen. De rubberen leidingen geven iets mee en dat schijnt meegenomen te zijn in de berekeningen/dimensionering. Monteert men dus iets anders dan voldoet het remsysteem niet aan de geldende normen/eisen gesteld door BMW.

Dus mocht een motor betrokken geraakt zijn bij een ongeval waarbij blijkt dat er mogelijk iets aan de hand is met het remsysteem (en dat is het geval indien het niet voldoet aan de eisen van BMW) dan heb je dus een (groot) probleem. Reken er maar op dat BMW op dat moment zegt dat de toegepaste remleidingen van invloed zijn geweest, zo zijn zij niet meer verantwoordelijk maar degene die ze geplaatst heeft. En wegmoffelen lukt niet zo, stahlflex leidingen zie je zo zitten.

Kortom, als bedrijf zou ik inderdaad mijn vingers hier niet aan branden (Want een rechtzaak verlies je in dit geval) en kan echt kostbaar worden indien de verzekeringsmaatschappij alles op jou verhaalt. Je wilt niet weten wat het kost als je bijvoorbeeld de kosten moet dekken van iemand die door jouw toedoen in de invaliditeit belandt. Dat blijft niet alleen bij ziektekosten etc maar ook inkomensderving in de toekomst. Dit kan (maar is ook meestal het geval) in de tonnen lopen.

Wel wil ik hierbij aangeven dat ik ook in twijfel trek of de stahlflex leidingen een negatieve invloed hebben. Maar onthoud maar bij een verschil van inzicht met een verzekeringsmaatschappij (en eventuele rechtzaak): gelijk hebben en gelijk krijgen is een wereld van verschil.

Kortom, bedrijven die stahlflex leidingen plaatsen nemen een risico.
Inspector Gadget

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik neem die eventuele product-aansprakelijkheid met een dopje zout;
Ik gok dat bij diverse klanten na het wisselen van de remleidingen en het spoelen/vullen van het systeem mogelijk de (ondertussen) beroemde ABS-rempomp problemen ontstaan zijn. En dat daarom sommige handelaren zich er niet aan willen branden, risico's.

Want dergelijke leidingen geven aantoonbaar een vele betere (lees: dosering) remkracht, omdat de leidingen veel minder c.q niet expanderen bij een remming zoals de oude(re) leiding wel doen.

Naast de US is er 1 ander land waar men wettelijk heel erg op de regels en ook handhaving daarvan, let, en dat is Duitsland.
Daar mag je helemaal niets verkopen noch monteren wat geen TÜV-keuring kent of je krijgt daar expliciet voor de koning een duidelijk waarschuwing dat het "Nur for sportvergleich" (ob so iets :lol: )

En in Duitsland is een dergelijke set voor de 1150RT gewoon te koop, zonder restricties of waarschuwingen, uitsluitingen e.d;
(bijvoorbeeld, als je ff zoekt met g00gle op "r1150rt stahlflex)
http://www.stahlflex-shop.de/-19127/Sta ... plett.html

Dat een handelaar/dealeRT zich niet voor inzet omdat je geen reguliere klant bent en komt met een 1150RT waarvan bekend is dat het nogal storingsgevoelige rem-pompen, kan ik daarom wel begrijpen.

Maar product-aansprakelijkheid c.q verzekering, ik heb nimmer de indruk gekregen dat Nederlandse handelaren dat altijd in het achterhoofd hebben, eerlijk gezegd. _001
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door bratus »

Inspector Gadget schreef:Ik neem die eventuele product-aansprakelijkheid met een dopje zout;
Dat is aan jou en vind ik een ernstige vorm van onderschatting. Maar mocht je een eigen bedrijf hebben dan zou ik daar niet te luchtig over doen en mocht je voor een baas werken dan hoop ik dat hij daar niet te luchtig over doet. Kijk maar een op letselschades.nl. Klik daar maar eens op de rechterzijde op gebrekkig product en je ontdekt waar het over gaat. (Let wel, ik vind stahlflex geen gebrekkig pruduct maar een verzekeringsmaatschappij zal zeggen dat er een gebrekkig product is gecreerd doordat je niet meer voldoet aan de eisen van BMW.)

Persoonlijk denk ik dus dat je het gevaar onderschat. De kans dat je aan de beurt ben is niet zo groot maar als het zo ver is dan ben je aan de beurt.
Inspector Gadget schreef:Naast de US is er 1 ander land waar men wettelijk heel erg op de regels en ook handhaving daarvan, let, en dat is Duitsland. Daar mag je helemaal niets verkopen noch monteren wat geen TÜV-keuring kent of je krijgt daar expliciet voor de koning een duidelijk waarschuwing dat het "Nur for sportvergleich" (ob so iets :lol: )
Onderschat niet hoeveel er in Nederland ook geprocedeerd wordt.
Inspector Gadget schreef:En in Duitsland is een dergelijke set voor de 1150RT gewoon te koop, zonder restricties of waarschuwingen, uitsluitingen e.d; (bijvoorbeeld, als je ff zoekt met g00gle op "r1150rt stahlflex)
http://www.stahlflex-shop.de/-19127/Sta ... plett.html
Dat kan, misschien ook niet nagedacht over dit soort zaken. Er worden veel webwinkels opgestart zonder dat men nadenkt over de juridische aspecten.
Inspector Gadget schreef:Maar product-aansprakelijkheid c.q verzekering, ik heb nimmer de indruk gekregen dat Nederlandse handelaren dat altijd in het achterhoofd hebben, eerlijk gezegd.
Velen denken, het valt we mee. Heb echter wel ervaringen met claims. In dit geval niet met letselschade maar wel met productaansprakelijkheid van landbouwproducten. Iedereen die in de keten zat vanaf het land tot aan de winkel kon aansprakelijk gesteld worden voor schade aan het product en het bedrijf waar ik toen werkzaam was werd toch wel gemiddeld 2 maal per jaar aangeklaagd voor schade. Men was er voor verzekerd (claims gingen om bedragen van tienduizenden tot honderdduizenden Euro. Is indertijd gebeurd in 2 van de 11 zaken) maar het gedoe aan tijd en hoge verzekeringspremies heeft er toen aan bijgedragen dat de juridische aspecten wel net zo belangrijk waren als de technische aspecten. Dus toen werd er soms gewoon iets niet verkocht omdat de juridische risico's te groot waren.

Topicstart geeft ook aan over garagebedrijf: "Ik heb geinformeerd bij onze leverancier van stahlflex remleidingen voor uw BMW.
Ze hebben me het ten zeerste afgeraden om te monteren op dit type met abs omdat ze er heel veel problemen mee hebben gehad." Ik vermoed zelfs dat de leverancier zich heeft ingedekt in hun voorwaarden (ook in dit schrijven raden zij het af) waarmeer de verantwoordelijkheid al komt te liggen bij degene die het tegen het advies in monteert.

Waarschijnlijk heeft het bedrijf van topicstarter er dus wel over nagedacht of is er over geinformeerd door hun juridisch specialist. Zeer verstandig.
Inspector Gadget

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

beatus schreef:Dat is aan jou en vind ik een ernstige vorm van onderschatting.
Dat is aan jou en vind ik een ernstige vorm van overdrijven.

Landbouwvoertuig is toch wel heel iets anders als remleidingen van motoren.

Persoonlijk vind ik dat jij de topic op deze manier zwaar overschat.

Het is waar, ook in Nederland is de cultuur van schadeclaims zo'n beetje overgewaaid uit de Angelsaksische landen, die daar letterlijk een sport van gemaakt hebben.
beatus schreef:Dat kan, misschien ook niet nagedacht over dit soort zaken.
Koeienvlaai, in Duitsland mag je niets verkopen zonder die TUV, de handhaving is daar vele malen strenger dan ooit het in Nederland het zal zijn.

En je geeft het zelf al aan via de via-quote;
Topicstart geeft ook aan over garagebedrijf: "Ik heb geinformeerd bij onze leverancier van stahlflex remleidingen voor uw BMW.
Ze hebben me het ten zeerste afgeraden om te monteren op dit type met abs omdat ze er heel veel problemen mee hebben gehad."
Want de 1150RT werd alleen maar met ABS geleverd en het is een gekende issue dat die ABS pomp op de meest ongunstige momenten er de brui aan kán geven.

Maar het heeft niets van doen met productaansprakelijkheid anders dan, zoals BMW soms ook aangeeft bij het testen, "het gebeurt op eigen risico".

Maar goed, ieder zijn eigen mening.

Ik wilde in ieder geval aangeven wat ik sterk vermoed waarom de terughoudendheid.
En dat is ook begrijpelijk, hoewel erg apart zonder het te duiden dat de klant het ook goed begrijpt hoe-of-waarom, exact.

/Unsubscribe.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ook BMW dealers monteren en verkopen niet originele rem en vering onderdelen . Het heeft in dit geval volgens mij niks te maken met de aansprakelijkheid bij ongevallen. Er rijden meer motoren rond met remslangen die ouder zijn dan 10 jaar. Die vaak door dealers niet vervangen worden terwijl het wel noodzakelijk is. Ik kan me dus niet voorstellen dat dit vaak ter sprake komt bij claims anders zouden dealers deze remslangen zeker wel op tijd vervangen bij het regulier onderhoud.
Maar toen ik zelf werkte voor een auto dealer werd de importeur wel een beetje vervelend over het feit dat er bij ons Knecht oliefilters op de plank stonden en dat we minder originele filters afnamen bij hun. En dat terwijl Knecht en het originele filter van dezelfde fabrikant kwam maar het ging wel in een andere verpakking. Als dealer kan je daar problemen mee krijgen. Ik verwacht ook dat je met juist gemonteerde Stahlflex remslangen nooit geen problemen zal krijgen ook niet bij een ongeval. Ik heb het nooit mee gemaakt in de garage in ieder geval dat over dit soort zaken problemen gemaakt werden. Wel ooit een probleem meegemaakt maar hierbij was het duidelijk dat een ongeluk was veroorzaakt door imitatie schroefveren waardoor de auto zo laag lag dat hij achter een putdeksel bleef hangen.
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door bratus »

Wel jammer dat er zo geregeerd wordt.

Ik onderschrijf het volgende motto: Vraag mij & ik informeer je graag. Daarnaast hanteer ik het motto ik luister graag naar ervaringen van anderen en laat die op mij inwerken.

Volgens mij geef ik gewoon (en onderbouwd (ik geef gewoon keurig een juridische link) hoe het juridisch zit voor zover mijn ervaringen zijn) aan waarom ik wel begrip heb waarom een motorzaak en leverancier van remleidingen een bepaald soort remleidingen niet wil monteren en dat men om bepaalde redenen geen risico's wil lopen. Men heeft zwaarwegende gronden om iets niet te monteren en dit kan een reden zijn. Je moet als leverancier anders wel gek zijn als je iets niet wilt verkopen.

Beetje jammer dat er van alles wordt bijgehaald (t/m koeienvlaaien aan toe) en dat er verschillende aannames (termen als vermoed, volgens mij, ik verwacht) worden gedaan. Aannames houden juridisch (bijna) nooit stand.

Maar er zal vast wel een jurist in ons midden zijn die meer duidelijkheid kan schetsen.
Laatst gewijzigd door bratus op 29 mei 2016, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

bratus schreef:Wel jammer dat er zo geregeerd wordt. Ik onderschrijf het volgende motto: Vraag mij & ik informeer je graag.

Volgens mij geef ik gewoon (en onderbouwd hoe het juridisch zit voor zover mijn ervaringen zijn) aan waarom ik wel begrip heb waarom een motorzaak en leverancier van remleidingen een bepaald soort remleidingen niet wil monteren en dat men om bepaalde redenen geen risico's wil lopen.

Beetje jammer dat er van alles wordt bijgehaald (t/m koeienvlaaien aan toe) en dat er verschillende aannames (termen als vermoed, volgens mij, ik verwacht) worden gedaan. Aannames houden juridisch (bijna) nooit stand.

Maar er zal vast wel een jurist in ons midden zijn die meer duidelijkheid kan schetsen.
Jij hebt jou de ervaringen en wij de onze. Misschien waren de problemen die de motorzaak had van een andere aard als hetgene wat je naar voren brengt. Wie zal het zeggen? Ik zou zeggen bel de dealer en vraag hun waarom ze de Stahlflex remslangen niet verkopen. Misschien ben je er zelf door jou aanname nou net meer aan het bijhalen.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Berrybeer »

bratus schreef: .. Aannames houden juridisch (bijna) nooit stand..
En bedenk het oud Hollands gezegde: "Assumption is the mother of all fuck-ups!" :D
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En de Stahlflex remslangen hebben ook gewoon de ABE goedkeuring.

Het verhaal ging erover dat men deze remslangen niet moest monteren ivm met drukpulsen in het remsysteem. Maar ondertussen monteren ook BMW dealers deze remslangen ook. Maar of er waarheid zat in het verhaal _001 .
Het zou best kunnen dat BMW er niet blij mee is en in geval van ABS unit problemen de niet originele remslang de schuld zal geven . En dat daarom het verhaal in de wereld is gekomen. Maar heb al even gezocht en geen reden kunnen vinden om geen Stahlflex te monteren.BMW zal natuurlijk graag zien dat elke gemonteerde remslang uit hun magazijn komt.
Maar ik zou ze gewoon monteren al heb ik zelf die van Goodridge al dus ik zal ze nooit meer hoeven te vervangen...... verwacht ik.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 29 mei 2016, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door bratus »

Ton1959 schreef:En de Stahlflex remslangen hebben ook gewoon de ABE goedkeuring.

Het verhaal ging erover dat men deze remslangen niet moest monteren ivm met drukpulsen in het remsysteem. Maar ondertussen monteren ook BMW dealers deze remslangen ook. Maar of er waarheid zat in het verhaal _001 .
Voer eens in google in de volgende zoekterm: freigabe stahlflex bmw

Je zult dan wel ontdekken waarom sommige partijen huiverig zijn om stahlflex te monteren voor sommige typen. Een antwoord voor een R1100R met integral ABS is
=================================================================================================================
hab gerade nachricht von BMW bekommen ist anscheinend ein Standardbrief

Zitat.:
Sehr geehrter Herr ........,

Ihre R 1150 R ist unseren Daten zufolge mit dem BMW Integral ABS ausgerüstet.

Die Nachrüstung von Stahlfelx-Bremsleitungen an Fahrzeugen mit ABS, die mit herkömmlichen Leitungen ausgerüstet sind, ist werkseitig nicht freigegeben, da dieses System nicht auf diesen Leitungstyp ausgelegt sind.

Stahlflex-Leitungen dürfen ausschließlich an Fahrzeugen verbaut werden, bei denen das ABS ensprechend ausgelegt ist, und die ab Werk bereits mit Stahlflex Bremsleitungen versehen sind.

Für Gummi-Bremsleitungen besteht unsererseits keine Vorgabe diese in bestimmten Intervallen zu tauschen. Hier sind unsere Händler angehalten die Leitungen zu prüfen und nach Bedarf zu wechseln. Wir empfehlen Ihnen daher von Ihrem BMW Motorrad Partner eine Prüfung vornehmen zu lassen, bevor Sie sich für den Tausch entscheiden.

Wir wünschen Ihnen schon jetzt einen sonnigen Start in die neue Saison und stets gute Fahrt.

Viele Grüße
BMW Motorrad Direct
==================================================================================================================
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

bratus schreef:
Ton1959 schreef:En de Stahlflex remslangen hebben ook gewoon de ABE goedkeuring.

Het verhaal ging erover dat men deze remslangen niet moest monteren ivm met drukpulsen in het remsysteem. Maar ondertussen monteren ook BMW dealers deze remslangen ook. Maar of er waarheid zat in het verhaal _001 .
Voer eens in google in de volgende zoekterm: freigabe stahlflex bmw

Je zult dan wel ontdekken waarom sommige partijen huiverig zijn om stahlflex te monteren voor sommige typen. Een antwoord voor een R1100R met integral ABS is
=================================================================================================================
hab gerade nachricht von BMW bekommen ist anscheinend ein Standardbrief

Zitat.:
Sehr geehrter Herr ........,

Ihre R 1150 R ist unseren Daten zufolge mit dem BMW Integral ABS ausgerüstet.

Die Nachrüstung von Stahlfelx-Bremsleitungen an Fahrzeugen mit ABS, die mit herkömmlichen Leitungen ausgerüstet sind, ist werkseitig nicht freigegeben, da dieses System nicht auf diesen Leitungstyp ausgelegt sind.

Stahlflex-Leitungen dürfen ausschließlich an Fahrzeugen verbaut werden, bei denen das ABS ensprechend ausgelegt ist, und die ab Werk bereits mit Stahlflex Bremsleitungen versehen sind.

Für Gummi-Bremsleitungen besteht unsererseits keine Vorgabe diese in bestimmten Intervallen zu tauschen. Hier sind unsere Händler angehalten die Leitungen zu prüfen und nach Bedarf zu wechseln. Wir empfehlen Ihnen daher von Ihrem BMW Motorrad Partner eine Prüfung vornehmen zu lassen, bevor Sie sich für den Tausch entscheiden.

Wir wünschen Ihnen schon jetzt einen sonnigen Start in die neue Saison und stets gute Fahrt.

Viele Grüße
BMW Motorrad Direct
==================================================================================================================
Ik lees daar niet het woord "huiverig" in. En dit is het BMW verhaaltje niet dat van een verzekering. Misschien moet je op het forum de vraag stellen of er al ooit iemand problemen heeft gehad met zijn verzekering na het monteren van Stahlflexremslangen. En natuurlijk ook de vraag wie er al ooit problemen mee had achteraf na montage.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Bert M »

als het alleen om de betekenis van het woordje "Freigabe" (of interpretatie daarvan), dan komen we gelijk als BMW-rijders collectief diep in de problemen. Kijk maar eens welke banden er per type motor daadwerkelijk een "Freigabe" van de schepper hebben meegekregen.

En voor de juridisch onderlegden lust ik er nog eentje: namelijk de R&B van het Recht. Niet de muziek, maar Redelijkheid en Billijkheid. En daar gaat Bratus gemakshalve volledig aan voorbij. Als een client verzoekt om Stahlflex leidingen en hiertoe opdracht geeft, hoe groot is dan mijn aansprakelijkheid als leverancier van Stahlflex leidingen als client om wat voor reden verongelukt? Laat eerst maar eens onomstotelijk bewezen worden dat het ongeluk is ontstaan door mijn leidingen... Dat is reeds nagenoeg onmogelijk, tenzij de leidingen na intensief onderzoek daadwerkelijk van flutkwaliteit blijken te zijn. Maar we gaan het pad van volstrekte onredelijkheid (óók in juridische zin) op, als een eisende partij beweert dat het ongeluk is ontstaan door montage van kwalitatief correcte leidingen mét ABE (Allgemeine Betriebs Erlaubnis) die echter niet door fabriek (BMW in casu) zijn "vrijgegeven".

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door bratus »

Bert M schreef:Als een client verzoekt om Stahlflex leidingen en hiertoe opdracht geeft, hoe groot is dan mijn aansprakelijkheid als leverancier van Stahlflex leidingen als client om wat voor reden verongelukt?Bert M
Ik weet niet hoe groot de verantwoordelijk van de leverancier hierin is. Echter in 2006 zou ik bij Kwik-Fit een paar banden kopen met een R-codering (maximum snelheid 170 km/h). Men weigerde echter om ze er om te leggen omdat de topsnelheid hoger lag dan deze waarde.

Nou ben ik zelf ook geen heilig boontje dus ben naar een andere leverancier gegaan en die verkocht en plaatste ze zonder mitsen of maren.

Maar bedrijven gaan dus verschillend om met de te nemen risico's.

(Zojuist trouwens net nog een leuk item over letselschade en hoe verzekeringsmaatschappijen daar mee omgaan in het programma de Monitor. Voor de geinterresseerden even terugkijken op uitzending gemist.)
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Volkomen mee eens.
Bert M schreef:als het alleen om de betekenis van het woordje "Freigabe" (of interpretatie daarvan), dan komen we gelijk als BMW-rijders collectief diep in de problemen. Kijk maar eens welke banden er per type motor daadwerkelijk een "Freigabe" van de schepper hebben meegekregen.
Bert M schreef:Maar we gaan het pad van volstrekte onredelijkheid (óók in juridische zin) op, als een eisende partij beweert dat het ongeluk is ontstaan door montage van kwalitatief correcte leidingen mét ABE (Allgemeine Betriebs Erlaubnis) die echter niet door fabriek (BMW in casu) zijn "vrijgegeven".
Ik ben het overigens ook geheel eens met de redeneringen van Inspector Gadget en Ton1959 . . . kortom, laten we de redelijkheid vooral niet uit het oog verliezen.

[groet] Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 29 mei 2016, 23:57, 4 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

bratus schreef:
Bert M schreef:Als een client verzoekt om Stahlflex leidingen en hiertoe opdracht geeft, hoe groot is dan mijn aansprakelijkheid als leverancier van Stahlflex leidingen als client om wat voor reden verongelukt?Bert M
Ik weet niet hoe groot de verantwoordelijk van de leverancier hierin is. Echter in 2006 zou ik bij Kwik-Fit een paar banden kopen met een R-codering (maximum snelheid 170 km/h). Men weigerde echter om ze er om te leggen omdat de topsnelheid hoger lag dan deze waarde.

Nou ben ik zelf ook geen heilig boontje dus ben naar een andere leverancier gegaan en die verkocht en plaatste ze zonder mitsen of maren.

Maar bedrijven gaan dus verschillend om met de te nemen risico's.

(Zojuist trouwens net nog een leuk item over letselschade en hoe verzekeringsmaatschappijen daar mee omgaan in het programma de Monitor. Voor de geinterresseerden even terugkijken op uitzending gemist.)
De keus tussen een Stahlflex remslang die kwalitatief goed is en een band die niet geschikt is voor de snelheid van het voertuig lijkt mij eenvoudig. BMW zal zelfs zeggen dat Brembo blokken niet goed zijn als ze niet in de BMW verpakking komen. Maar de verzekering zal er geen problemen over maken. Maar ja voor mij eind discussie.
Inspector Gadget

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

In alle redelijkheid;


Over Banden:
Het willens en wetens laten monteren van verkeerde banden (en dat ook nog toegeven), is toch echt van een heel andere strekking dan waar dit onderwerp voor gestart is, denk ik zo;

Een verzekering zal bij een ongeval of schade en bij constatering (door een schade-expert, politie/VOA etc) dat de verkeerde banden gemonteerd zijn (en alhier publiekelijk wordt toegegeven dat het een bewuste keuze is ook wetende dat dit niet goed is) mogelijk je eigen schade niet betalen en wellicht zelfs de schade betaald aan de tegenpartij op jou komen verhalen. Want ongetwijfeld zal er wel iets in de kleine lettertjes van je polis over staan of als zodanig geïnterpreteerd zou kunnen gaan worden. Uiteraard hoop ik dat je nooit met een dergelijke situatie geconfronteerd gaat worden.

Daarnaast, het is verboden om banden te monteren met een lagere snelheidsindex dan voor de oorspronkelijk op het voertuig gemonteerde banden of dan wat wordt aanbevolen door de fabrikant. Tevens kan bij een APK keuring een voertuig met verkeerde banden, ook zijn die verder op-en-top, er een afkeuring op die basis plaatsvinden.

Kortom, je bent dan niet heiliger dan.. etc, maar je overtreed toch wel ff willens en wetens de wet en geeft dat toe.
Ik weet niet of dat zo slim is, maar dat moet je zelf weten.
Ikzelf zou die keuze nooit zo gemaakt hebben, als ik daar zo op gewezen zou worden.

De merken & modellen banden worden door voertuig-fabrikanten aangegeven, naast de snelheidsindex (een: verhitting & vervorming van banden bij die hogere snelheden) maar zeker ook de belasting/gewicht/massa van het motorvoertuig, de zogenoemde belastingindex. Sommige fabrikanten hebben hele lijsten van banden die zij getest hebben en goed hebben bevonden.
BMW Motorrad is ietwat laks daarin en vandaar dat hun lijstje kort is, met banden die BMW wel verkoopt c.q monteert af-fabriek.
Schoorvoetend kan je soms ook het lijstje krijgen met de merk & modellen banden die ook gebruikt kunnen worden.


Over letselschade & verzekeringsmaatschappijen:
Het duiden van letselschades & verzekeringsmaatschappijen draagt m.i weinig bij aan de redelijkheid van dit draadje.
De Monitor gaf vooral aandacht aan het inschakelen van recherchebureaus door verzekeraars. Dit gebeurt met name voor fraudeonderzoek naar verkeersslachtoffers die letselschade claimen.


Over Stahlflex remleidingen:
Met gierende banden (leuke woordspeling ;) ) het draadje weer on-topic brengende;
Ik weet van diverse reacties dat degene, met een 1150RT die gekozen hebben voor (vaak veel duurder dan OEM!) Stahlflex leidingen melding maken van een veel betere response en dosering van de remkracht. Merkbaar verschil. Dus een verbetering van de veiligheid.

Als ik het mij goed herinner heeft toentertijd Kenny op zijn eigen (supermooie) commemorance 1150RT motor (!) ook StahlFlex (of gelijkende) leidingen gemonteerd. Als er 1 persoon is (naast enkele anderen die ik ook ken en erken op dit forum) die geen enkele concessie wenst te doen aan zijn eigen veiligheid is dat Kenny wel (en Ton, en Richard, om er maar eens een paar te noemen). Als Kenny maar ook het idee heeft dat het ten koste gaat van de veiligheid, klop je bij hem aan de verkeerde deur.

Op de 1200RT wordt altijd al staal-omvlochten leidingen gebruikt, zowel voor de remmen alsook de koppeling, vanaf het 1e modeljaar al.
En die 1e modeljaar 1200RT heeft krek dezelfde ABS en rem-circuits als de 1150RT.

Ik vermoed dat de bewuste dealeRT er gewoon geen zin aan had met alle risico's van dien, en het op zijn manier zo heeft "opgelost".
Zorg dat de klant weg gaat zonder jou "de schuld" te geven o.i.d
Maar dat is een pure gok natuurlijk, je moet echt bij dat gesprek aanwezig geweest zijn en die bewuste dealeRT in de ogen hebben kunnen zien (en lichaamshouding etc) om dat te kunnen beoordelen.

En ik heb aardig wat experts die keihard stellen:
Rubber vs. omvlochten: in alle gevallen is omvlochten beter.
Dergelijke remleidingen geven een veel beter remgevoel en verdwijnt het eventuele 'sponzige' gevoel vaak als sneeuw voor de zon.

I rest my case en dit draadje, klaar is klaar, genoeg over niet-remleidingen en zo. :$
Laten we inderdaad redelijk zijn & blijven en back on-topic naar het onderwerp.
Het was weer een lange "zit". :$
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Viaantje »

Zojuist bericht ontvangen van BMW Motorrad zelf!!!


Beste Michael,

U heeft ons op 1 juni 2016 een vraag gesteld over het monteren van andere remleidingen op uw BMW RT.
In ons antwoord op de door u gestelde vraag hebben wij u verwezen naar de BMW Motorrad dealer.

Wij hebben zelf ook nog verder gezocht in onze archieven en vonden een informatiebulletin wat in 2003 naar de BMW Motorrad dealers is verzonden.
Hierin staan de gevolgen van gevlochten rvs-remleidingen voor motorfietsen met Integral ABS.
Uw BMW R 1150 RT is met dit Integral ABS remsysteem uitgerust.
Hieronder de voor u relevante informatie afkomstig uit dit technische informatiebulletin:

Het Integral ABS remsysteem bestaat uit een wielkring (tussen drukmodulator en de remklauw) en een regelkring (tussen drukmodulator en remarmatuur). Plaatsing van gevlochten rvs-remleidingen in de wielkring is niet toegestaan door BMW Motorrad vanwege de volgende redenen:
-Onder bepaalde omstandigheden kan met de gevlochten rvs-remleidingen bij het I-ABS de remdruk worden begrenst en de blokkeergrens niet worden bereikt.
-De ombouw brengt geen performance verbetering, omdat door het actieve remsysteem de volumetoename van de remslangen via de pompen wordt gecompenseerd.

Het naderhand monteren van gevlochten rvs-remleidingen in de regelkring kan alleen tot een gewijzigd remgevoel (doseergedrag) leiden, hier ziet BMW Motorrad echter geen veiligheidsrelevante beperkingen. Maar het is dus niet toegestaan om naderhand gevlochten rvs-remleidingen te monteren in de wielkringen, omdat dit gevolgen kan hebben voor de werking van het ABS systeem.


Wij hopen dat u met dit antwoord geholpen bent, zodat u nog lang en veilig kan genieten van uw BMW R 1150 RT.

Met vriendelijke groet,
BMW Motorrad
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dus BMW geeft aan "Onder bepaalde omstandigheden kan met de gevlochten rvs-remleidingen bij het I-ABS de remdruk worden begrenst en de blokkeergrens niet worden bereikt".


Misschien zou ik dan vragen wat die omstandigheden zijn.

En hoeveel mensen hebben hier al problemen gehad met hun gevlochten stalen remleidingen op hun R1150RT met het iABS systeem?

Als ik zo lees op het forum zitten de meeste hier nooit tegen die blokkeer grens aan dus het lijkt me überhaupt niet iets om je zorgen over te maken.
Waar ik me wel zorgen om maak is dat veel BMW dealers gebruikte motoren verkopen die volgens hun een grote beurt bij aflevering krijgen maar waar nog steeds de oude remslangen op zitten terwijl die al jaren geleden maar ook voor aflevering van de motor al door hun vervangen hadden moeten worden. Let er maar eens op bij al die gebruikte BMW's. De oude remslangen vergaan en al die rommel komt ook in de ABS unit.
Die dealers weten ook wat de vervangingstermijn is maar toch schijnt dit niet van belang te zijn als het ten koste gaat van de winst.

Ik blijf zelf het liefst ook een stuk onder die blokkeergrens omdat ik zonder ABS rijd. Ik heb daarom een integraal denk systeem dat liever iets te veel in plaats van iets te weinig afstand houd.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Een antwoord wat nergens op slaat.
De pomp bepaald de druk en niet de leiding. Bij de gevlochten leidingen is er minder rek dus is de druk eerder bereikt.
Het ABS systeem regelt de druk afhankelijk van de sensoren. Het enige effect kan zijn dat de frequentie van de ABS iets hoger is, wat in mijn ogen zelfs beter is, doordat de gewenste druk eerder wordt bereikt.
Ik zie alleen maar voordelen van gevlochten remleidingen.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En BMW geeft ook aan,

"De ombouw brengt geen performance verbetering, omdat door het actieve remsysteem de volumetoename van de remslangen via de pompen wordt gecompenseerd".

Dus zelfs een eventuele volumetoename heeft geen effect op de remmen omdat de pompen dit natuurlijk al compenseren.

Als de inhoud van de slang al geen effect heeft dan ben ik benieuwd welke factoren er nog meer zijn _001 .

Maar het is nog niet eens echt belangrijk tenzij het hier klachten zou regenen van niet werkende ABS systemen waarbij de gevlochten remslang als oorzaak gezien werd. Ik lees alleen maar veel over ABS units die kapot gaan maar dat staat los van dit verhaal.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Bert M »

Dit is wat je krijgt als je vriendelijke maar volstrekt a-technische mensen, een technische vraag laat beantwoorden. De hele redenatie, zoals ook reeds door vorige schrijvers aangegeven, slaat werkelijk als een tang op het spreekwoordelijke varken...

Ik ben het daarnaast volledig met Ton eens dat het niet vervangen van verouderde remleidingen voor aflevering van een gebruikte fiets volstrekt verwerpelijk is!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Dingeman »

Bert M schreef:Dit is wat je krijgt als je vriendelijke maar volstrekt a-technische mensen, een technische vraag laat beantwoorden. De hele redenatie, zoals ook reeds door vorige schrijvers aangegeven, slaat werkelijk als een tang op het spreekwoordelijke varken...

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

[groet]

Bert M
"volstrekt a-technische mensen",,,,, dat vind ik nogal een boute conclusie/uitspraak.

Degene die de vraag beantwoordde is slechts de "boodschapper".
Don't kill the messenger.

Zoals ik het lees is het gegeven antwoordt gebaseerd op een "technisch informatiebulletin" van 2003 van BMW Motorrad aan hun dealers. Ik mag aannemen dat bij de ontwikkeling van dergelijke (rem)systemen toch wel de eerste de beste "technische mensen" zijn betrokken.

Ik ben op dit gebied a-technisch. Ik weet dus niet wat ik met de hier gegeven reacties aan moet. Persoonlijk zal ik gewoon het advies van mijn dealer volgen. Die, naar ik aan mag nemen, de technische informatie van BMW Motorrad volgt.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Sinds 2003 is er nog al wat veranderd. De ABS pompen zijn in die periode ook veranderd. En standaard duurdere remslangen op een motor plaatsen werkt alleen maar kosten verhogend. Zolang de originele slangen niet gevaarlijk zijn is dat voor de fabrikant de goedkoopste oplossing. Tevens zijn ze alleen maar blij als de omzet (vervanging van de slangen dus) met het origineel geschied. Dan hebben ze tenslotte ook winst en...... meer omzet is vaak een hogere korting. Vanuit die hoek zou ik zeker kiezen voor de originele slangen.
Maar vanuit een andere hoek, veilig, goed en lange levensduur zou ik kiezen voor Stahlflex.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als ik het goed gelezen heb dan kwam het I- ABS uit in 2000. In 2003 kwam het informatiebulletin. Maar ik zou denken dat in dat jaar nog niemand zelfs Stahlflex remslangen gemonteerd had. De remslangen waren immers nog niet eens aan vervanging toe. En waarschijnlijk waren ze op dat moment waarschijnlijk alleen nog maar origineel te leveren. Meestal loopt de accessoire handel een beetje achter met dit soort zaken. Voor lopen heeft weinig zin omdat ze anders toch maar langer op de plank blijven liggen.
Daarom lijkt het mijn raar dat dealers veel problemen hebben gehad met Stahlflex remslangen. Zelf waren ze nooit snel met het vervangen van remslangen. En als het klanten waren die ze zelf vervangen hadden door niet originele remslangen dan zou de dealer alleen maar lachen toch _001 .
Ik denk dat de Stahlflex remslangen overigens ook niet veel duurder zijn dan de standaard gemonteerde remslangen (als ze al duurder zijn).
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Viaantje »

Gevraagd aan BMW welke omstandigheden ze bedoelen, en dat bv. de R1200RT wel voorzien is van gevlochten remleidingen.

"De R 1150 RT is uitgerust met I-ABS wat gedeeltelijk of vol integraal werkt, ook wel 1e generatie I-ABS genoemd. De R 1200 RT is met de 2e generatie I-ABS uitgerust. De ABS-modulator en de werking hiervan is dus verschillend tussen de beide modellen.

De 1e generatie I-ABS is gedimensioneerd voor de standaardremleidingen welke in volume kunnen variëren (iets wat bij RVS-remleidingen niet gebeurt).
Als deze volumeverandering niet optreedt (in de wielkring tussen remklauw en ABS-modulator) en er een zeer snelle drukopbouw in de wielkring geregistreerd wordt, kan ter compensatie/correctie de drukbegrenzing in de regelkring (tussen remhendel en ABS-modulator) in werking treden.
Hierdoor kan het gebeuren dat de blokkeergrens niet bereikt wordt en er geen ABS-werking optreedt. Dit alles is in het restremgebied, het remgebied waar er zonder bekrachtiging geremd wordt, maar wel de wettelijke minimale remwerking gegarandeerd wordt:
Stelt u zich voor dat er hard geremd wordt, remhendel ver ingeknepen maar niet tot de aanslag, en op het laatste moment de remhendel met 1 ruk tot aan de aanslag ingeknepen wordt. Bij gemonteerde RVS-remleidingen kan het daardoor bij een dergelijke situatie gebeuren dat er geen ABS-werking optreedt."
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Viaantje schreef:Gevraagd aan BMW welke omstandigheden ze bedoelen, en dat bv. de R1200RT wel voorzien is van gevlochten remleidingen.

"De R 1150 RT is uitgerust met I-ABS wat gedeeltelijk of vol integraal werkt, ook wel 1e generatie I-ABS genoemd. De R 1200 RT is met de 2e generatie I-ABS uitgerust. De ABS-modulator en de werking hiervan is dus verschillend tussen de beide modellen.

De 1e generatie I-ABS is gedimensioneerd voor de standaardremleidingen welke in volume kunnen variëren (iets wat bij RVS-remleidingen niet gebeurt).
Als deze volumeverandering niet optreedt (in de wielkring tussen remklauw en ABS-modulator) en er een zeer snelle drukopbouw in de wielkring geregistreerd wordt, kan ter compensatie/correctie de drukbegrenzing in de regelkring (tussen remhendel en ABS-modulator) in werking treden.
Hierdoor kan het gebeuren dat de blokkeergrens niet bereikt wordt en er geen ABS-werking optreedt. Dit alles is in het restremgebied, het remgebied waar er zonder bekrachtiging geremd wordt, maar wel de wettelijke minimale remwerking gegarandeerd wordt:
Stelt u zich voor dat er hard geremd wordt, remhendel ver ingeknepen maar niet tot de aanslag, en op het laatste moment de remhendel met 1 ruk tot aan de aanslag ingeknepen wordt. Bij gemonteerde RVS-remleidingen kan het daardoor bij een dergelijke situatie gebeuren dat er geen ABS-werking optreedt."
En nou is de vraag hoeveel R1150RT rijders dit al hebben meegemaakt tijdens een noodstop? Er rijden er hier meerdere met de gevlochten remleidingen. Dus na vervanging dit soort problemen hebben gehad.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Dat de I-abs anders reageert had ik al aangegeven. De frequentie zal wat oplopen doordat de druk eerder toe en eerder afneemt.
Dat de druk niet gehaald kan worden is de reinste onzin. De bestuurder bepaalt de maximale druk en de abs regelt de druk terug zodat het wiel niet meer blokkeert. Door de abs wordt de handle richting de cilinders afgesloten en de druk naar de cilinders verlaagd om het blokkeren op te heffen.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Verwarrend dat men hier over 2 generaties spreekt
De 1200 van voor 2007 hebben ook het i-abs 1 systeem. Ze hebben we een andere pomp. Is dus een tweede versie van het i-abs 1 systeem.
Vanaf 2008 is de 2de generatie zonder bekrachtiging ingevoerd.

http://www.bmw-motorrad.nl/nl/nl/index. ... &notrack=1
speedy
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jan 2015, 17:11
Type: R1100RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: Stahlflex afgeraden op R1150RT

Ongelezen bericht door speedy »

In vlaanderen zouden ze het antwoord van BMW omschrijven als "kul in pakskes"..... Zever dus....
Een fabricant die geen stahlflex leiding toestaat omdat hun Eigen rubberen leidingen 2 keer zo duur zijn en ze hunne stock nog moeten opkrijgen verschuilt zich achter een zogezegd "technisch aspect".... Dikke bullshit.
Gewoon een geld kwestie.
De digitale canbus versie van de servo abs heeft wel gewoon staal omvlochten (want de leiding zelf is eigenlijk Teflon) leidingen, mag dan wel zogezegd omdat de pompen dan anders zouden zijn? Dikke zever. Steek gewoon stahlflex, net van wakker liggen
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”