R1200RT ABS pomp snel en relatief goedkoop vervangen, net na 8 jaar grens
- Corné
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 29 nov 2009, 16:57
- Type: R1250RT
- Bijz: 2021, adaptive, comfort, dynamic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Oeffelt
- Locatie: Oeffelt, Gelderland
R1200RT ABS pomp snel en relatief goedkoop vervangen, net na 8 jaar grens
Ook bij mij ging het ABS lampje branden en de rembekrachtiging weg.
Ik heb beloofd aan Bert - BAIRD om te laten weten hoe het is afgelopen. Bij deze mijn relaas.
Ik heb een R1200RT van april 2007. Na het lezen van berichten over dit probleem heb ik eerst de foutmelding laten uitlezen bij Simaco-BDM in Elst.
Keurig geholpen, ik kon zo langs komen op zaterdag.
Factuur voor even de computer erop aan sluiten en resetten 25 euro. Hmmm. Uurtje factuurtje.
De zaak gereset en toen was het lampje dus weer uit. Op weg naar huis ging het weer aan.
Even op het weiland geprobeerd en inderdaad, slippende voor en achterwielen; geen ABS.
Simaco gebeld. Dat zou voor een revisie €900,00 euro gaan kosten en voor een nieuwe pomp €1.600,00.
Ik kon een afspraak maken en daar een week of 1,5 laten staan.
Weer Hmmm. nog even op dit forum gekeken en besloten om Molenaar IJsselstein te bellen n.a.v. goede recensie.
En daar een afspraak gemaakt met chef WP Ton van Angelen.
Ik kon mijn RT de volgende morgen komen brengen en de volgende dag weer ophalen. Een leenmotor was normaal mogelijk, maar nu waren ze even op.
Men heeft daar meerdere gereviseerde ABS pompjes met dikkere koolborstels op voorraad liggen, daar dit bekende probleem vaker voorkomt.
Ik moest later op de dag even bellen of er nog meer rare dingen gevonden waren. : De benzine pomp schakelaar was gecorrodeerd en het advies was om die te laten vervangen. Ook heb ik opdracht gegeven om dan ook gelijk maar de remvloeistof te vervangen, dat was ook al weer 4 jaar geleden.
Ik moest alles bij elkaar €630,00 afrekenen en men heeft 30km proefgereden om te kijken of alles goed vast zat. Dat is normaal bij Molenaar blijkbaar.
Zou ik de brandstofpomp schakelaar niet nodig gehad hebben en het systeem niet zou hebben laten doorspoelen zou het dus ca €450,00 gekost hebben voor het vervangen van de ABS pomp.
Nog een ding. Mijn motor is van april 2007. Dat is 8 jaar en 2 maanden.
Wat blijkt nu: BMW geeft de dealer een coulance regeling voor motoren van maximaal 8 jaar oud, met o.a. dit ABS probleem. En zou het voor mij goedkoper zijn geweest. Jammer dan.
Dit wordt niet aan de grote klok gehangen door BMW, zoals bij terugroepacties.
En er zijn blijkbaar meer zaken die bekend zijn bij de RT en waar BMW de dealer en dus de klant (als de dealer dit tenminste doorgeeft) in tegemoet komt. Ik heb het niet allemaal onthouden, maar vraag het Ton maar. Ook geldt dit voor de GS trouwens.
Dus als je nog een lampje gaat branden van de ABS en je RT is jonger dan 8 jaar, vraag ernaar.
Ik kan weer remmen. En dat moet een fijn gevoel zijn als ik achter je rij, toch?
Ik heb beloofd aan Bert - BAIRD om te laten weten hoe het is afgelopen. Bij deze mijn relaas.
Ik heb een R1200RT van april 2007. Na het lezen van berichten over dit probleem heb ik eerst de foutmelding laten uitlezen bij Simaco-BDM in Elst.
Keurig geholpen, ik kon zo langs komen op zaterdag.
Factuur voor even de computer erop aan sluiten en resetten 25 euro. Hmmm. Uurtje factuurtje.
De zaak gereset en toen was het lampje dus weer uit. Op weg naar huis ging het weer aan.
Even op het weiland geprobeerd en inderdaad, slippende voor en achterwielen; geen ABS.
Simaco gebeld. Dat zou voor een revisie €900,00 euro gaan kosten en voor een nieuwe pomp €1.600,00.
Ik kon een afspraak maken en daar een week of 1,5 laten staan.
Weer Hmmm. nog even op dit forum gekeken en besloten om Molenaar IJsselstein te bellen n.a.v. goede recensie.
En daar een afspraak gemaakt met chef WP Ton van Angelen.
Ik kon mijn RT de volgende morgen komen brengen en de volgende dag weer ophalen. Een leenmotor was normaal mogelijk, maar nu waren ze even op.
Men heeft daar meerdere gereviseerde ABS pompjes met dikkere koolborstels op voorraad liggen, daar dit bekende probleem vaker voorkomt.
Ik moest later op de dag even bellen of er nog meer rare dingen gevonden waren. : De benzine pomp schakelaar was gecorrodeerd en het advies was om die te laten vervangen. Ook heb ik opdracht gegeven om dan ook gelijk maar de remvloeistof te vervangen, dat was ook al weer 4 jaar geleden.
Ik moest alles bij elkaar €630,00 afrekenen en men heeft 30km proefgereden om te kijken of alles goed vast zat. Dat is normaal bij Molenaar blijkbaar.
Zou ik de brandstofpomp schakelaar niet nodig gehad hebben en het systeem niet zou hebben laten doorspoelen zou het dus ca €450,00 gekost hebben voor het vervangen van de ABS pomp.
Nog een ding. Mijn motor is van april 2007. Dat is 8 jaar en 2 maanden.
Wat blijkt nu: BMW geeft de dealer een coulance regeling voor motoren van maximaal 8 jaar oud, met o.a. dit ABS probleem. En zou het voor mij goedkoper zijn geweest. Jammer dan.
Dit wordt niet aan de grote klok gehangen door BMW, zoals bij terugroepacties.
En er zijn blijkbaar meer zaken die bekend zijn bij de RT en waar BMW de dealer en dus de klant (als de dealer dit tenminste doorgeeft) in tegemoet komt. Ik heb het niet allemaal onthouden, maar vraag het Ton maar. Ook geldt dit voor de GS trouwens.
Dus als je nog een lampje gaat branden van de ABS en je RT is jonger dan 8 jaar, vraag ernaar.
Ik kan weer remmen. En dat moet een fijn gevoel zijn als ik achter je rij, toch?
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
- Locatie: Zaanstad
Re: R1200RT ABS pomp snel en relatief goedkoop vervangen, net na 8 jaar grens
Hoe hoog was jouw km stand, Corné toen jouw ABS pomp het begaf?
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
- Corné
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 29 nov 2009, 16:57
- Type: R1250RT
- Bijz: 2021, adaptive, comfort, dynamic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Oeffelt
- Locatie: Oeffelt, Gelderland
Re: R1200RT ABS pomp snel en relatief goedkoop vervangen, net na 8 jaar grens
Dat was bij 79790km.
De oorzaak lijken de koolborstels te zijn. Bij revisie wordt er een ander type ingezet.
De oorzaak lijken de koolborstels te zijn. Bij revisie wordt er een ander type ingezet.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: R1200RT ABS pomp snel en relatief goedkoop vervangen, net na 8 jaar grens
Dank dat je je verhaal hier gedaan hebt
Weet je of zij ze zelf reviseren of dat dat bij een extern bedrijf gebeurd zoals dat Duitse bedrijf?
Mooi dat er een dealer is die gewoon netjes oplost,
Weet je of zij ze zelf reviseren of dat dat bij een extern bedrijf gebeurd zoals dat Duitse bedrijf?
Mooi dat er een dealer is die gewoon netjes oplost,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- mkoskamp
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: R1200RT ABS pomp snel en relatief goedkoop vervangen, net na 8 jaar grens
Dank voor de tip. 450 euro doet ook pijn, maar is iets dragelijker dan 900 of 1600.
Overigens zou BMW dit ook tegen kostprijs moeten aanbieden. Als ze als merk iets willen uitstralen, dan is het dat je met een gerust hart een bmw kan kopen. En die koolborstels lijkt een ontwerpfout en heeft m.i. weinig met jaarlijks spoelen te maken.
Overigens zou BMW dit ook tegen kostprijs moeten aanbieden. Als ze als merk iets willen uitstralen, dan is het dat je met een gerust hart een bmw kan kopen. En die koolborstels lijkt een ontwerpfout en heeft m.i. weinig met jaarlijks spoelen te maken.
- Corné
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 29 nov 2009, 16:57
- Type: R1250RT
- Bijz: 2021, adaptive, comfort, dynamic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Oeffelt
- Locatie: Oeffelt, Gelderland
Re: R1200RT ABS pomp snel en relatief goedkoop vervangen, net na 8 jaar grens
Baird schreef:Dank dat je je verhaal hier gedaan hebt
Weet je of zij ze zelf reviseren of dat dat bij een extern bedrijf gebeurd zoals dat Duitse bedrijf?
Mooi dat er een dealer is die gewoon netjes oplost,
Ik weet niet of ze dat zelf doen. Maar er zijn vast ook bedrijven in NL die dat kunnen.
Groet,
Re: R1200RT ABS pomp snel en relatief goedkoop vervangen, net na 8 jaar grens
Beste Corne, ik heb het zelfde probleem gehad en dat was bij 60000 km. Ik heb gezocht en gevonden, dat is bij de Jong in Alphen Ad Rijn die heeft het gerepareerd voor € 350,- . BMW vroeg € 1600,-
ik heb zoveel pech gehad met mijn 1200RT alles wat ook maar elektrisch is is al vervangen. Van meetlint tot iedere 4500km voorlamp vervangen. Ik heb hem verkocht ben er klaar mee.
Heb nu een BMW 850 rit met 160000 km erop en is nieuw. Kan electrisch niets aan kapot en alles is zelf te vervangen.
Gr Cees
ik heb zoveel pech gehad met mijn 1200RT alles wat ook maar elektrisch is is al vervangen. Van meetlint tot iedere 4500km voorlamp vervangen. Ik heb hem verkocht ben er klaar mee.
Heb nu een BMW 850 rit met 160000 km erop en is nieuw. Kan electrisch niets aan kapot en alles is zelf te vervangen.
Gr Cees
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: R1200RT ABS pomp snel en relatief goedkoop vervangen, net na 8 jaar grens
Hallo Bokkum,Bokkum schreef:Beste Corne, ik heb het zelfde probleem gehad en dat was bij 60000 km. Ik heb gezocht en gevonden, dat is bij de Jong in Alphen Ad Rijn die heeft het gerepareerd voor € 350,- . BMW vroeg € 1600,-
ik heb zoveel pech gehad met mijn 1200RT alles wat ook maar elektrisch is is al vervangen. Van meetlint tot iedere 4500km voorlamp vervangen. Ik heb hem verkocht ben er klaar mee.
Heb nu een BMW 850 rit met 160000 km erop en is nieuw. Kan electrisch niets aan kapot en alles is zelf te vervangen.
Gr Cees
Gerepareerd of heeft De Jong (ex BMW dealer, sinds 2 jaar geleden) de unit zelf gereviseerd?
350 Euro is zonde geld, maar als je weer kunt rijden...
Mijn lampjes begonnen gisteren ook spontaan te branden.
Re: R1200RT ABS pomp snel en relatief goedkoop vervangen, net na 8 jaar grens
Ik zou eerst uitzoeken wat er exact met jou pomp aan de hand is, mogelijk is het een semi-permanente storing.Vaantje schreef:Mijn lampjes begonnen gisteren ook spontaan te branden.
Voor de 1200RT zijn er inderdaad diverse bedrijven in NL die de reparatie & revisie doen.
Voor de 1150RT (en 850RT die daarop gebaseerd is) is mij vooralsnog geen revisie/reparatie bekend. Maar ik kan het mis hebben.
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: R1200RT ABS pomp snel en relatief goedkoop vervangen, net na 8 jaar grens
Maar heb hier wel eens gelezen dat de 1200RT dezelfde ABS-unit had!?Inspector Gadget schreef:Ik zou eerst uitzoeken wat er exact met jou pomp aan de hand is, mogelijk is het een semi-permanente storing.Vaantje schreef:Mijn lampjes begonnen gisteren ook spontaan te branden.
Voor de 1200RT zijn er inderdaad diverse bedrijven in NL die de reparatie & revisie doen.
Voor de 1150RT (en 850RT die daarop gebaseerd is) is mij vooralsnog geen revisie/reparatie bekend. Maar ik kan het mis hebben.
Of is deze toch anders...
En ja, ga binnenkort even langs een BMW dealer, maar ga nu met de regen niet langs (motor die niet lekker remt...).
Re: R1200RT ABS pomp snel en relatief goedkoop vervangen, net na 8 jaar grens
Volgens mijn informatie zijn ze toch wel verschillend.Viaantje schreef:Maar heb hier wel eens gelezen dat de 1200RT dezelfde ABS-unit had!?
Of is deze toch anders...
Reparatie van uw ABS module
BMW R 1200RT 2004 - 2010
ATE pompnummer 10.0214-50084
ATE modulenummer 10096108473
BMW pompnummer 7711978E5126W
BMW modulenummer SXD78V / 7707617
Overige nummers 00402134D100
Overige nummers 10.0613-3470.1
Ik zou een afspraak maken met MSA in Ede, een BMW dealeRT kán gemakzuchtig zijn en vervanging adviseren.Vaantje schreef:En ja, ga binnenkort even langs een BMW dealer, maar ga nu met de regen niet langs (motor die niet lekker remt...).
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: R1200RT ABS pomp snel en relatief goedkoop vervangen, net na 8 jaar grens
Er is een groot verschil tussen de ABS defecten van de 1200RT <2007 en de 1200RT van >2006.
Bij de 1200RT t/m 2006 is het probleem dat de hele ABS unit vervangen/gereviseerd moet worden.....duur!
Bij de 1200RT vanaf 2006 is het een probleem met de koolborstels. Deze borstels vervangen is een stuk goedkoper dan de hele pomp-unit zoals bij de 2005 & 2006 modellen.
Verwar deze defecten met hun eigen kostenplaatje vwb de reparatie tussen de verschillende bouwjaren dus niet!
Bij de 1200RT t/m 2006 is het probleem dat de hele ABS unit vervangen/gereviseerd moet worden.....duur!
Bij de 1200RT vanaf 2006 is het een probleem met de koolborstels. Deze borstels vervangen is een stuk goedkoper dan de hele pomp-unit zoals bij de 2005 & 2006 modellen.
Verwar deze defecten met hun eigen kostenplaatje vwb de reparatie tussen de verschillende bouwjaren dus niet!
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: R1200RT ABS pomp snel en relatief goedkoop vervangen, net na 8 jaar grens
Kwam dit filmpje tegen op YouTube. Leuk voor degenen die graag willen weten hoe zo'n pomp er nu uit ziet na demontage,
Deel I
https://www.youtube.com/watch?v=1iHhrtECRTg
Deel II
https://www.youtube.com/watch?v=XNW4KYKF4DU
Helaas wel in het Frans maar de beelden zeggen genoeg :)
Deel I
https://www.youtube.com/watch?v=1iHhrtECRTg
Deel II
https://www.youtube.com/watch?v=XNW4KYKF4DU
Helaas wel in het Frans maar de beelden zeggen genoeg :)
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86