revisie remklauw

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

revisie remklauw

Ongelezen bericht door scOOb »

Hoi,

Vandaag beslist om de remklauwen voor te reviseren. Enkele cilinders zaten potvast en bleken beschadigd. Heb toch wel graag degelijke remkracht ...
Nu lees ik in de reparatiehandleiding het volgende (punt 34.6) :

Attentie: De remklauw zelf mag niet uit elkaar worden geschroefd


OEPS ... Te laat ... Ik zag 4 bouten en ja hoor ... die moesten los, was een stuk makkelijker om de klauw te kuisen wel :-)

Ben ik heel hard over de schreef gegaan ?
Alleszins, morgen zijn m'n nieuwe cilinders er (revisiesetjes), en dan zien we wel verder !

[groet]
scOOb
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: revisie remklauw

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tja normaal verwijder je alleen de stofrubbers zuigers en afdichtringen. De rest ga je niet uit elkaar halen. Voor de twee helften zullen er geen afdichtringen in je revisiesetje zitten .
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: revisie remklauw

Ongelezen bericht door scOOb »

Had ze idd. niet uit mekaar mogen halen, maar de cilinders zaten zo vast dat ik er echt stevig met een hamertje op moest tikken.
Vandaag 2 revisie-setjes opgehaald en de klauwen terug gemonteerd.
Gezien ze toch niet uit mekaar mogen, links en rechts druppeltje Loctite er tussen. Dit werkt alvast weer perfect.
Nu de rest van de problemen nog aanpakken ...
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: revisie remklauw

Ongelezen bericht door Ton1959 »

scOOb schreef:Had ze idd. niet uit mekaar mogen halen, maar de cilinders zaten zo vast dat ik er echt stevig met een hamertje op moest tikken.
Vandaag 2 revisie-setjes opgehaald en de klauwen terug gemonteerd.
Gezien ze toch niet uit mekaar mogen, links en rechts druppeltje Loctite er tussen. Dit werkt alvast weer perfect.
Nu de rest van de problemen nog aanpakken ...
Ik zet er dan even luchtdruk op dan komen ze er zo uit. Blokje hout ertussen .
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: revisie remklauw

Ongelezen bericht door scOOb »

Helaas, zelfs dat bracht geen beweging. Toen hij er uit was zag ik ook waarom ... dichting en cilinder waren erg beschadigd. Gelukkig de klauw zelf nog gaaf. Na een paar tikjes en heel wat kruipolie ging het wel met perslucht. Ervoor had ik ook al kruipolie laat inwerken maar noppes.

gr,
scOOb
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: revisie remklauw

Ongelezen bericht door Bert M »

scOOb schreef:Helaas, zelfs dat bracht geen beweging. Toen hij er uit was zag ik ook waarom ... dichting en cilinder waren erg beschadigd. Gelukkig de klauw zelf nog gaaf. Na een paar tikjes en heel wat kruipolie ging het wel met perslucht. Ervoor had ik ook al kruipolie laat inwerken maar noppes.

gr,
scOOb
Ik hoop dat je het zuigertje bedoelt? Was het beschadigd door roestvorming of mechanische schade (krassen e.d.)??? Ik neem aan dat je de wand van de klauw zelf echt heel erg goed gecontroleerd hebt op krasjes, bramen, inwerking door roest en andere minuscule oneffenheden, want anders heeft de revisie geen zin gehad.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: revisie remklauw

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bert M schreef:
scOOb schreef:Helaas, zelfs dat bracht geen beweging. Toen hij er uit was zag ik ook waarom ... dichting en cilinder waren erg beschadigd. Gelukkig de klauw zelf nog gaaf. Na een paar tikjes en heel wat kruipolie ging het wel met perslucht. Ervoor had ik ook al kruipolie laat inwerken maar noppes.

gr,
scOOb
Ik hoop dat je het zuigertje bedoelt? Was het beschadigd door roestvorming of mechanische schade (krassen e.d.)??? Ik neem aan dat je de wand van de klauw zelf echt heel erg goed gecontroleerd hebt op krasjes, bramen, inwerking door roest en andere minuscule oneffenheden, want anders heeft de revisie geen zin gehad.

[groet]

Bert M
Ik dacht hetzelfde Bert. Als een remzuiger zo vast in de klauw zit dat hij er met perslucht niet uit komt dan moet de klauw bijna wel beschadigd zijn. Het geeft wel een beetje aan wat voor onderhoud de motor allemaal niet heeft gehad. Dan ben ik ook al benieuwd naar de staat van de ABS unit ;) .
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: revisie remklauw

Ongelezen bericht door scOOb »

Het was enkel wat corrosie rondom, en de klauw was niet beschadigd.
Ik heb denk ik gewoon dikke pech met deze motor.

Vanmorgen 1 keer kunnen starten, vervolgens viel hij stil, gaf de VDO niks meer aan, enkel nog klokje en krijg ik hem ook niet meer gestart. Startmotor draait mooi rond, maar slaat niet aan. moet ergens iets elektrisch zijn dat de vdo en evt. benzinepomp stuurt. Zal es beginnen zoeken ...

Wordt eigenlijk zeer kwaad op de verkoper. feit dat hij niet meer antwoord op mails, wil al veel zeggen ...
gr,
scOOb
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: revisie remklauw

Ongelezen bericht door Ton1959 »

scOOb schreef:Het was enkel wat corrosie rondom, en de klauw was niet beschadigd.
Ik heb denk ik gewoon dikke pech met deze motor.

Vanmorgen 1 keer kunnen starten, vervolgens viel hij stil, gaf de VDO niks meer aan, enkel nog klokje en krijg ik hem ook niet meer gestart. Startmotor draait mooi rond, maar slaat niet aan. moet ergens iets elektrisch zijn dat de vdo en evt. benzinepomp stuurt. Zal es beginnen zoeken ...

Wordt eigenlijk zeer kwaad op de verkoper. feit dat hij niet meer antwoord op mails, wil al veel zeggen ...
gr,
scOOb

Hall sensor misschien?
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: revisie remklauw

Ongelezen bericht door scOOb »

geen idee ...
Vind het vreemd dat plots de VDO ook plots geen versnelling of benzinepeil meer toont. Als ik (ergens) goed gelezen heb, is temperatuur, benzinepeil en versnellingsweergave gekoppeld via het contact en het klokje continue op 12 Volt. Dus mogelijk dat ergens een relais bij het starten het niet meer doet ?

Over de Hall-sensor nog niets gelezen ... alleen gemerkt dat die term vaak terug komt ...

Ga eens zoeken op welk relais of die VDO geschakeld is en alle zekeringen doormeten
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: revisie remklauw

Ongelezen bericht door scOOb »

Als je natuurlijk bij het terugplaatsen van de startmotor de kabel met het contact van de zijpoot perst, en zo een kortsluiting maakt, kan je wel rare dingen verwachten. Wat ik niet denk dat door mijn toedoen kwam, is dat de kabelhoes daarachter-onderin over een stuk van 5 cm helemaal kapot was. Misschien dus maar gelukkig dat ik dit weer tegenkwam :$ :mrgreen: ... Alleszins, ook dat is weer hersteld. Doorgeknipt, terug aan mekaar gesoldeerd en de kabelhoes omgedraaid. Het stuk wat stuk was heb ik bovenaan het frame vervangen door een een dubbele krimpkous erover te trekken. Daar komt toch geen hitte van de motor af. Weer een rit naar BMW dealer en ws. een euro of 50 gespaard. Intussen alles terug gemonteerd, en de eerste proefrit zit er intussen op. Ik hoop dat ik nu in de herfstdagen nog een paar mooie dagen kan genieten van een stevige rit.

De remmen doen het trouwens voortreffelijk en er is geen remolie te zien aan de klauwen, dus dat lijkt me ook in orde. Ik houd het hele ding zowiezo de komende weken wel stevig in het oog !

grtz,
scOOb
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”