Het is mogelijk om alleen die remvloeistof te verversen maar je verspilt je tijd dan. Doe het in één keer goed en je kan jezelf veel geld besparen.Willempie1 schreef:Is t niet mogelijk om mn remolie te verversen gewoon aan de voorremmen en achterrem zonder de bekleding er af te halen? Dus niet de abs pomp of module te verversen, die olie loopt toch ook daar wel doorheen? Bij mln parts verkopen ze olie met een vulsetje erbij voor weing.
Remvloeistof spoelen
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Remvloeistof spoelen
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Remvloeistof spoelen
Google (via de zoekfunctie) hier op 't forum maar even op "ABS pomp" en er gaat een niet al te vrolijke wereld voor je open . . . (dan weet je meteen waarom Ton zegt dat je geld kan besparen door vooral wél het volledige remsysteem te verversen).
Eilert
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: Remvloeistof spoelen
Da gaat niet werken met een R1150RT.Willempie1 schreef:Is t niet mogelijk om mn remolie te verversen gewoon aan de voorremmen en achterrem zonder de bekleding er af te halen? Dus niet de abs pomp of module te verversen, die olie loopt toch ook daar wel doorheen? Bij mln parts verkopen ze olie met een vulsetje erbij voor weing.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: Remvloeistof spoelen
De topicstarter vraagt of de remolie vanuit het reservoir op het stuur via de abs module naar de remmen gaat en zo ververst kan worden. Bij de 1100rt is dat zo, ik weet het niet precies voor de 1150.
Als je bij de 1100rt de remolie in het reservoir op het stuur steeds goed bijvult en de remhandle met een touwtje iets intrekt en vast zet, staat het systeem 'open' en wanneer je dan bij de voorrem de nippel losdraait stroomt het systeem onder vrij verval automatisch door, zonder pompen met je remhandle. Zo wordt ook de remolie in de abs module ook ververst.
Echter voor de achterrem zit het reservoir te laag en moet je pompen met het rempedaal, maar ook hier wordt de abs module mee ververst. Een vulsetje lijkt me niet echt nodig.
De 1150 heeft een gekoppeld systeem waarbij voor en achter ergens met elkaar in contact staan. Ik kan me voorstellen dat het dan net effe iets anders in mekaar zit, maar dat weet vast wel iemand hier. Ik hoop toch wel dat je dit bij een 1150 kan doen zonder de tank eraf te halen :roll:
Als je bij de 1100rt de remolie in het reservoir op het stuur steeds goed bijvult en de remhandle met een touwtje iets intrekt en vast zet, staat het systeem 'open' en wanneer je dan bij de voorrem de nippel losdraait stroomt het systeem onder vrij verval automatisch door, zonder pompen met je remhandle. Zo wordt ook de remolie in de abs module ook ververst.
Echter voor de achterrem zit het reservoir te laag en moet je pompen met het rempedaal, maar ook hier wordt de abs module mee ververst. Een vulsetje lijkt me niet echt nodig.
De 1150 heeft een gekoppeld systeem waarbij voor en achter ergens met elkaar in contact staan. Ik kan me voorstellen dat het dan net effe iets anders in mekaar zit, maar dat weet vast wel iemand hier. Ik hoop toch wel dat je dit bij een 1150 kan doen zonder de tank eraf te halen :roll:
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Remvloeistof spoelen
5 jaar geleden ververst lijkt mij vragen om problemen. Maar ja één voordeel heb je al de RVS remleidingen. Als remvloeistof al niet ververst is verwacht ik ook niet veel van het overige onderhoud.Willempie1 schreef:Ja idd, als ik dit zo allemaal lees denk ik maar aan een ding, vlug weer in de verkoop doen. Heb m pas 3 weken. Heb 4 motoren gehad in 2002 en 2003 met dit abs systeem,maar nooit iets gehoord over dit probleem. Er zitten al rvs stalen leidingen op . Systeem is 5 jaar geleden ververst. Tot nu toe remt t nog prima.EileRT schreef:Google (via de zoekfunctie) hier op 't forum maar even op "ABS pomp" en er gaat een niet al te vrolijke wereld voor je open . . . (dan weet je meteen waarom Ton zegt dat je geld kan besparen door vooral wél het volledige remsysteem te verversen).
Eilert
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Remvloeistof spoelen
Dat klopt helemaal Ton. Ik heb mijn RT destijds van de eerste eigenaar overgenomen en ook mijn RT had in bijna 4 jaar geen onderhoud gehad. De ABS module is na aankoop door MSA gereset vanwege een storing en dat was toen voldoende om het nog even te doen. Dat heb ik op 't forum in het "voorstel draadje" van topicstarter al eerder gezegd. Na de reset deed de module het nog enige tijd en toen was het over en uit. Wat overbleef was een dure revisie. De schade door niet jaarlijks te spoelen was al aangericht. Willempie1 mag, ondanks de stalen remleidingen, van geluk spreken als de module door het achterstallig onderhoud inmiddels niet beschadigd is. Jaarlijks spoelen en fingers crossed!Ton1959 schreef:5 jaar geleden ververst lijkt mij vragen om problemen.
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Remvloeistof spoelen
Jongens, geen paniek!
De overgrote meerderheid van de R1150 en vroege R1200 rijden rond met dit systeem en hebben geen problemen, heb zelf inmiddels 330k gereden met de R1100 (110k) en R1150 (100k + 120k) en behalve een slechte accu met bijbehorende storingen nooit een serieus probleem gehad.
Als je het trucje door hebt met remvloeistof vervangen dan kost het een halve liter vloeistof en een uur werk als de tupperware er af is, tupperware verwijderen kost10 minuten, dus alles bij elkaar: waar hebben we het over . Toen ik het zelf nog niet deed bracht ik hem zonder tupperware bij Ad van Gils en die deed het dan binnen het uur incl. de koppeling.
Als je een motor hebt die je bevalt moet je je niet door paniekverhalen laten weerhouden als er iets wat lastiger is dan je gewent bent, zie het als een kleine uitdaging!
De overgrote meerderheid van de R1150 en vroege R1200 rijden rond met dit systeem en hebben geen problemen, heb zelf inmiddels 330k gereden met de R1100 (110k) en R1150 (100k + 120k) en behalve een slechte accu met bijbehorende storingen nooit een serieus probleem gehad.
Als je het trucje door hebt met remvloeistof vervangen dan kost het een halve liter vloeistof en een uur werk als de tupperware er af is, tupperware verwijderen kost10 minuten, dus alles bij elkaar: waar hebben we het over . Toen ik het zelf nog niet deed bracht ik hem zonder tupperware bij Ad van Gils en die deed het dan binnen het uur incl. de koppeling.
Als je een motor hebt die je bevalt moet je je niet door paniekverhalen laten weerhouden als er iets wat lastiger is dan je gewent bent, zie het als een kleine uitdaging!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Remvloeistof spoelen
Bert (Baird) bedankt voor je geruststellende woorden.
Het spoelen is niet zo moeilijk, dat neem ik direct van je aan. Maar je bent het toch wel met ons eens dat de jaarlijkse spoeling belangrijk is?
Eilert
Het spoelen is niet zo moeilijk, dat neem ik direct van je aan. Maar je bent het toch wel met ons eens dat de jaarlijkse spoeling belangrijk is?
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Remvloeistof spoelen
Het is eenvoudiger om het onderhoud te doen lijkt mij. Je zoekt geen oplossing maar wil eigenlijk weten hoelang je op het probleem kan wachten en dat lijkt mij geen goed idee .Willempie1 schreef:Het is natuurlijk zo dat je alleen de gevallen hier ziet waar t mis bij gaat, de rijders die al jaren rijden zonder spoelen en nooit last hebben met t abs hoor je niet. T is dat ik op dit forum terechtkwam anders had ik ook niets geweten van de problemen met t abs. Ben benieuwd of er hier ook rijders zijn die gewoon jaren rijden zonder problemen en nooit hipun remsysteem hebben ververst!
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Remvloeistof spoelen
Bij remvloeistof zit 'm de kneep ook niet in het aantal kilometers, maar juist de factor tijd is fnuikend. Remvloeistof heeft nogal de neiging water (zoals in condens, hoge luchtvochtigheid etc) aan te trekken en in zich op te nemen. En dat is waar het bij het (over-) gevoelige ABS systeem van de R1150RT verkeerd gaat. Het water dat in de loop van de tijd wordt opgenomen in de remvloeistof, doet vreselijk zijn best om de stalen klepjes in het inwendige van de ABS-pomp te vernietigen door corrosie. En dat is een proces wat niet van de een op andere dag plaats vindt. De mededeling dat je nog al wat moest ontroesten aan jouw nieuwe aanwinst stelt mij wat dat betreft geenszins gerust. Dat betekent namelijk dat al die 5 jaar dat de remvloeistof niet is vervangen en het systeem niet is gespoeld, de motor dus is opgeslagen in een wat vochtiger omgeving. En dat betekent dus dat de remvloeistof bovengemiddeld is blootgesteld aan vocht met alle mogelijke gevolgen van dien.Willempie1 schreef:...knipperdeknip... Na de spoeling heeft die weinig km,s gemaakt.
Ik denk dat het niet of niet volledig jaarlijks spoelen van het ABS-systeem op de R1150RT het best te vergelijken is met het roken van een pakje sigaretten per dag: er zijn zat voorbeelden te noemen van mensen die tot op hoge leeftijd geen enkele gezondheidsschade lijken te ondervinden van deze slechte gewoonte, maar over het algemeen is risico dat je er aan onderuit gaat relatief toch echt wel behoorlijk groot... (zei de man die het al sinds zijn veertiende niet kan laten )
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Remvloeistof spoelen
Ik weet niet of bij het vervangen van de remslangen bij een R1150RT echt alle rubber slangen vervangen worden door RVS. Het zijn namelijk net die stukjes die in je ABS unit problemen kunnen veroorzaken in combinatie van een lichte vorm van slijpsel van bewegende delen in het remsysteem. Het water verlaagt vooral het kookpunt van de remvloeistof en veroorzaakt corrosie en daardoor vastzittende zuigers.
De ABS units gaan natuurlijk ook nog eens sneller kapot omdat ze soms misschien maar één keer in een jaar hoeven te werken. Dus al de klepjes staan constant stil in een systeem dat vervuilt. En als het dan een keer moet werken beginnen de storingen.
Maar als je zo snel wisselt van motor kan je geluk hebben. Maar even een handleiding lezen en alsnog die remvloeistof verversen is gewoon vrij simpel. En zelfs als je het laat doen wegen die kosten niet op tegen de kosten van een ABS unit vervangen of reviseren.
De ABS units gaan natuurlijk ook nog eens sneller kapot omdat ze soms misschien maar één keer in een jaar hoeven te werken. Dus al de klepjes staan constant stil in een systeem dat vervuilt. En als het dan een keer moet werken beginnen de storingen.
Maar als je zo snel wisselt van motor kan je geluk hebben. Maar even een handleiding lezen en alsnog die remvloeistof verversen is gewoon vrij simpel. En zelfs als je het laat doen wegen die kosten niet op tegen de kosten van een ABS unit vervangen of reviseren.
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: Remvloeistof spoelen
Je kunt het ook zelf doen, stuur me anders je email eens en dan stuur ik je een handleiding met foto's.Willempie1 schreef:in t voorjaar zal ik eens bij mn vriend gerjo langsgaan in alphen, doet t in 2,5 uur voor 180 euro, met ook de koppeling erbij 230 euro. ben benieuwd.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Remvloeistof spoelen
Tupperware in 10 min verwijderen,als je er wat aandacht aan besteed duurd het wel iets langer.En weer terug zetten duurd meestal nog iets langer dat is mijn ervaring.Baird schreef:Jongens, geen paniek!
De overgrote meerderheid van de R1150 en vroege R1200 rijden rond met dit systeem en hebben geen problemen, heb zelf inmiddels 330k gereden met de R1100 (110k) en R1150 (100k + 120k) en behalve een slechte accu met bijbehorende storingen nooit een serieus probleem gehad.
Als je het trucje door hebt met remvloeistof vervangen dan kost het een halve liter vloeistof en een uur werk als de tupperware er af is, tupperware verwijderen kost10 minuten, dus alles bij elkaar: waar hebben we het over . Toen ik het zelf nog niet deed bracht ik hem zonder tupperware bij Ad van Gils en die deed het dan binnen het uur incl. de koppeling.
Als je een motor hebt die je bevalt moet je je niet door paniekverhalen laten weerhouden als er iets wat lastiger is dan je gewent bent, zie het als een kleine uitdaging!
Gr-Kees.
Kees BMW
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Remvloeistof spoelen
Staat of op het forum ergens of anders op Facebook ik kwam hem al vaker tegen. Maar aangezien ik zelf geen ABS heb heeft het systeem niet echt mijn belangstelling. Maar ik zag de methode van ontluchten al voorbij komen op het forum.Willempie1 schreef:Hoe kom ik aan een handleiding?Ton1959 schreef:Ik weet niet of bij het vervangen van de remslangen bij een R1150RT echt alle rubber slangen vervangen worden door RVS. Het zijn namelijk net die stukjes die in je ABS unit problemen kunnen veroorzaken in combinatie van een lichte vorm van slijpsel van bewegende delen in het remsysteem. Het water verlaagt vooral het kookpunt van de remvloeistof en veroorzaakt corrosie en daardoor vastzittende zuigers.
De ABS units gaan natuurlijk ook nog eens sneller kapot omdat ze soms misschien maar één keer in een jaar hoeven te werken. Dus al de klepjes staan constant stil in een systeem dat vervuilt. En als het dan een keer moet werken beginnen de storingen.
Maar als je zo snel wisselt van motor kan je geluk hebben. Maar even een handleiding lezen en alsnog die remvloeistof verversen is gewoon vrij simpel. En zelfs als je het laat doen wegen die kosten niet op tegen de kosten van een ABS unit vervangen of reviseren.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Remvloeistof spoelen
Mijn record is rond 50 minuten: tupperware verwijderen, synchroniseren van de gaskleppen en tupperware weer terug bouwen inclusief de volledige kofferset. De adrenaline stond vrij hoog op dat moment want ik had er vreselijk de damp in want ik wist wat ik de vorige dag fout gedaan hadKees BMW schreef:Tupperware in 10 min verwijderen,als je er wat aandacht aan besteed duurd het wel iets langer.En weer terug zetten duurd meestal nog iets langer dat is mijn ervaring.Baird schreef:Jongens, geen paniek!
knip knip
Gr-Kees.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Remvloeistof spoelen
Bert, je hebt nog geen antwoord gegeven op m'n vraag. Ik ben overigens niet in paniek hoor, maar het kostte mij twee jaar geleden bijna 1000 euro aan een verwaarloosd remsysteem (door de vorige eigenaar) in hetzelfde tijdsbestek die forumlid Willempie1 ook aangeeft en daar wil ik hem (en andere forumleden) vanuit mijn ervaring feitelijk voor behoeden.
Eilert
Eilert
EileRT schreef:Bert (Baird) bedankt voor je geruststellende woorden.
Het spoelen is niet zo moeilijk, dat neem ik direct van je aan. Maar je bent het toch wel met ons eens dat de jaarlijkse spoeling belangrijk is?
Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 22 nov 2016, 23:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Remvloeistof spoelen
Ik begrijp je nieuwsgierigheid maar ik twijfel of er hier iemand is die zonder te blozen durft te erkennen dat het systeem al jaren niet ververst is, zeker nadat wat er al geschreven is over een falend systeem.Willempie1 schreef:knip knip
Ben benieuwd of er hier ook rijders zijn die gewoon jaren rijden zonder problemen en nooit hun remsysteem hebben ververst!
Vraag eens aan Beemer-Tycoon de foto's van de gummiballen die in het remreservoir zaten bij een van onze leden nadat daar ook jaren geen verversing had plaats gevonden.
Deze gesloten vraag antwoord ik bevestigend : Persoonlijk ververs ik het altijd in het voorjaar: de natte winter is voorbij en we gaan de bergen weer in: de remmen krijgen weer op hun donder . Ook doe ik dan meteen de koppeling mee, is ook hydraulisch en je weet dat die ook weer met schone vloeistof werkt, je wilt niet dat die kapot op een onverwacht moment.EileRT schreef: schreef:
Bert (Baird) bedankt voor je geruststellende woorden.
Het spoelen is niet zo moeilijk, dat neem ik direct van je aan. Maar je bent het toch wel met ons eens dat de jaarlijkse spoeling belangrijk is?
Eilert
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Remvloeistof spoelen
Moet nog wel even melden dat ik ook de valbeugels van Wunderlich moet verwijderen.Baird schreef:Mijn record is rond 50 minuten: tupperware verwijderen, synchroniseren van de gaskleppen en tupperware weer terug bouwen inclusief de volledige kofferset. De adrenaline stond vrij hoog op dat moment want ik had er vreselijk de damp in want ik wist wat ik de vorige dag fout gedaan hadKees BMW schreef:Tupperware in 10 min verwijderen,als je er wat aandacht aan besteed duurd het wel iets langer.En weer terug zetten duurd meestal nog iets langer dat is mijn ervaring.Baird schreef:Jongens, geen paniek!
knip knip
Gr-Kees.
Gr-Kees.
Kees BMW
- Beemer-Tycoons
- 2023
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: Remvloeistof spoelen
Dit zijn de foto's die Baird bedoelde, dit vond ik onder in het remvloeistof reservoir van de voor en achter rem van een BMW rem systeem wat al vele jaren niet is ververst.
https://myalbum.com/album/NT0yL6a55Nti
Peter
https://myalbum.com/album/NT0yL6a55Nti
Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Remvloeistof spoelen
Deze foto's zeggen meer dan woorden en die woorden ga ik niet herhalen. Bedankt voor het delen van de foto's Peter! -top-Beemer-Tycoons schreef:Dit zijn de foto's die Baird bedoelde, dit vond ik onder in het remvloeistof reservoir van de voor en achter rem van een BMW rem systeem wat al vele jaren niet is ververst.
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Remvloeistof spoelen
Weet iemand waarom de klauw gedemonteerd moet worden, blokken eruit en de houten klossen erin gaan
Als je tocht gewoon alles laat zitten zou het toch ook moeten werken.
Niet dat ik dat ga doen maar wil ook snappen waarom.
Is dit puur om de cilinders max in te drukken of ??????????
de druk van het remmen gedurende langere tijd kan ook gewoon op de schijf toch
Drukken met de cilinders op de houten blokken geeft hetzelfde effect als alles op de motor laten zitten.
De vuile olie spoelt eruit tot de schone olie te voorschijn komt.
Wie weet wat de juiste reden hiervoor is
RA ra
Als je tocht gewoon alles laat zitten zou het toch ook moeten werken.
Niet dat ik dat ga doen maar wil ook snappen waarom.
Is dit puur om de cilinders max in te drukken of ??????????
de druk van het remmen gedurende langere tijd kan ook gewoon op de schijf toch
Drukken met de cilinders op de houten blokken geeft hetzelfde effect als alles op de motor laten zitten.
De vuile olie spoelt eruit tot de schone olie te voorschijn komt.
Wie weet wat de juiste reden hiervoor is
RA ra
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Remvloeistof spoelen
Als je remblokken nieuw zijn hoef je er ook geen klossen tussen te stoppen. Dan zijn je remzuigers ook zo ver mogelijk terug in de remklauw. Het idee van de klossen is dat er zo weinig mogelijk oude remvloeistof achterblijft in de remklauwen na het verversen.
Ik heb het eigenlijk nog nooit gedaan maar mijn remvloeistof word zo vaak ververst dat vuil geen kans krijgt.
Ik heb het eigenlijk nog nooit gedaan maar mijn remvloeistof word zo vaak ververst dat vuil geen kans krijgt.
Re: Remvloeistof spoelen
Als je de klauwen demonteert en voorziet van blokjes, krijg je natuurlijk de mogelijkheid om de klauwen ondersteboven te houden, waardoor de ontluchtingsopening aan de onderzijde komt. Zeker weten dat dan alle oude remvloeistof er uit gaat. wel natuurlijk een slangetje met terugslagklepje gebruiken, anders lucht in het systeem, en veel ellende om die weer er uit te krijgen.
Aad.
Aad.
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Remvloeistof spoelen
Duidelijk,
Dan nog een vraag
Het remmen is naar mijn inzien druk van een kant,
tijdens het remmen wordt door de pomp olie vooruit gedrukt.
er stroomt geen olie rond zoals bv bij een cirquit met een retour leiding
Hoe kan het dan dat rubber deeltjes die uit te oude slangen loskomen vervolgens in de pomp terecht komen.
Dit lees ik regelmatig,
Ik overweeg wel nieuwe leidingen ( mn motor is uit 2002 ) mmar bij oudere auto;s worden toch ook geen slangen oid vervangen.
gewoon een vraag ter lering en vermaak
Dan nog een vraag
Het remmen is naar mijn inzien druk van een kant,
tijdens het remmen wordt door de pomp olie vooruit gedrukt.
er stroomt geen olie rond zoals bv bij een cirquit met een retour leiding
Hoe kan het dan dat rubber deeltjes die uit te oude slangen loskomen vervolgens in de pomp terecht komen.
Dit lees ik regelmatig,
Ik overweeg wel nieuwe leidingen ( mn motor is uit 2002 ) mmar bij oudere auto;s worden toch ook geen slangen oid vervangen.
gewoon een vraag ter lering en vermaak
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Remvloeistof spoelen
Bij auto's worden de slangen meestal ook te laat vervangen. En ik denk dat de kanaaltjes bij de auto ABS units waarschijnlijk groter zijn omdat ik in heel mijn tijd in de garage maar één defecte ABS unit heb gezien. Tevens hoorde ik ook dat er vrij dicht bij de ABS unit ook remslang is gebruikt en stukjes daarvan in de ABS unit schieten ook. Bij auto's is daar alles leiding en dus metaal. De ABS unit die BMW gebruikt voor de motoren is gewoon slecht van kwaliteit in vergelijking tot die ze gebruiken in de auto's.minko schreef:Duidelijk,
Dan nog een vraag
Het remmen is naar mijn inzien druk van een kant,
tijdens het remmen wordt door de pomp olie vooruit gedrukt.
er stroomt geen olie rond zoals bv bij een cirquit met een retour leiding
Hoe kan het dan dat rubber deeltjes die uit te oude slangen loskomen vervolgens in de pomp terecht komen.
Dit lees ik regelmatig,
Ik overweeg wel nieuwe leidingen ( mn motor is uit 2002 ) mmar bij oudere auto;s worden toch ook geen slangen oid vervangen.
gewoon een vraag ter lering en vermaak
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Remvloeistof spoelen
Even wat aanvullingen:
Houten blokjes plaatsen:
Als je het niveau bijvult van de wielsystemen terwijl de zuigers niet helemaal -in- staan krijg je een overstroming als je later versleten remblokken vervang voor nieuwe blokken. De overstroming gaat dan vanuit de I-ABS pomp naar de straat. Het volume in de reservoirs van de beide pompkamers is groot genoeg om te compenseren van nieuwe blokken naar versleten blokken.
Rubber leidingen:
Alle leidingen zijn van metaal behalve diegene die bewegen met veren en sturen: achterrem 1 stuks, stuur naar frame 1 stuks, frame naar voorvork 1 stuks, naar de beide voorremklauwen ieder 1, totaal 5 stuks dus. Op de I-ABS pomp zitten geen drukslangen in de hydraulische systemen, alleen de overstroom slangen zijn van rubber (maar die worden toch nooit nat :mrgreen: )
Prijs:
€ 180 voor het verversen van de remvloeistof is een belachelijk bedrag, € 230 met de koppeling erbij is gewoon afzetterij. Kom maar langs, we doen het voor beduidend minder
Houten blokjes plaatsen:
Als je het niveau bijvult van de wielsystemen terwijl de zuigers niet helemaal -in- staan krijg je een overstroming als je later versleten remblokken vervang voor nieuwe blokken. De overstroming gaat dan vanuit de I-ABS pomp naar de straat. Het volume in de reservoirs van de beide pompkamers is groot genoeg om te compenseren van nieuwe blokken naar versleten blokken.
Rubber leidingen:
Alle leidingen zijn van metaal behalve diegene die bewegen met veren en sturen: achterrem 1 stuks, stuur naar frame 1 stuks, frame naar voorvork 1 stuks, naar de beide voorremklauwen ieder 1, totaal 5 stuks dus. Op de I-ABS pomp zitten geen drukslangen in de hydraulische systemen, alleen de overstroom slangen zijn van rubber (maar die worden toch nooit nat :mrgreen: )
Prijs:
€ 180 voor het verversen van de remvloeistof is een belachelijk bedrag, € 230 met de koppeling erbij is gewoon afzetterij. Kom maar langs, we doen het voor beduidend minder
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Remvloeistof spoelen
Er zijn veel mensen die altijd de remvloeistof graag op het max niveau zien staan. En die dus ook bijvullen als de blokken bijna op zijn.. Zelf vul ik de remvloeistof nooit bij maar als mensen dat wel doen hang dan een slang aan de ontluchtingsnippel en open hem als je de zuigers terug drukt als de remblokken dan uiteindelijk vernieuwd moeten worden. Dan kan je het niveau precies juist krijgen met de nieuwe blokken en voorkom je het probleem waar Baird al over begon.
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Remvloeistof spoelen
Oke duidelijk
Met rubber slangen bedoelde ik de flexibele stukken remleiding zoals al benoemd.
Net mn achterrem en abs gespoeld
Ging prima
Weet iemand hoe die pomp nu i detail werkt
Waarom zitten er voor het " pedaal circuit" nu 3 nippels die gespoeld moeten worden
Ik heb nog niet gegoogled ga zo even zoeken
Ljjkt me dat je met je rempedaal ,handvat druk zet op de abs unit
Deze druk is het signaal voor de pomp pompen maar naar de remklauwen
zij n het inderdaad apartë circuits voor pedaal en druk naar de remklauw
Voor apart en achter aparte circuit.
Ik wil gewoon graag wetenhoe t werkt
Niet dat dit helpt voor de werking maar ik bengewoon nieuws gierig
Met rubber slangen bedoelde ik de flexibele stukken remleiding zoals al benoemd.
Net mn achterrem en abs gespoeld
Ging prima
Weet iemand hoe die pomp nu i detail werkt
Waarom zitten er voor het " pedaal circuit" nu 3 nippels die gespoeld moeten worden
Ik heb nog niet gegoogled ga zo even zoeken
Ljjkt me dat je met je rempedaal ,handvat druk zet op de abs unit
Deze druk is het signaal voor de pomp pompen maar naar de remklauwen
zij n het inderdaad apartë circuits voor pedaal en druk naar de remklauw
Voor apart en achter aparte circuit.
Ik wil gewoon graag wetenhoe t werkt
Niet dat dit helpt voor de werking maar ik bengewoon nieuws gierig
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Remvloeistof spoelen
Het is inderdaad een ingewikkeld verhaal en ik denk Inspector Gadget hier een mooi stuk van kan maken. Wat er voor zover ik weet gebeurd is dat de elektrische schakelaars bij de remhandel/pedaal via de controlunit de trigger is om de pompjes te laten draaien en de mate waarin je met hand en voet druk op bouwt bepaald hoeveel druk er daadwerkelijk naar remmen gaat.
Over de nippels: als je alles ververst hebt volgens de procedure en daarna een keer de ABS echt laat werken komt er weer donkere vloeistof uit het (wielcircuit)systeem, blijkbaar zit er dus een stuk vloeistof dat niet gespoeld wordt als je de procedure volgt, je zou het dus 2 keer moeten doen
Het zijn hydraulisch aparte circuits, de koppeling is waarschijnlijk elektrisch via de control unit. Interessant om te weten wat er anders is bij de half-integraal: Is dat hydraulisch of elektronisch? ( one-way valve of diode)
Over de nippels: als je alles ververst hebt volgens de procedure en daarna een keer de ABS echt laat werken komt er weer donkere vloeistof uit het (wielcircuit)systeem, blijkbaar zit er dus een stuk vloeistof dat niet gespoeld wordt als je de procedure volgt, je zou het dus 2 keer moeten doen
Het zijn hydraulisch aparte circuits, de koppeling is waarschijnlijk elektrisch via de control unit. Interessant om te weten wat er anders is bij de half-integraal: Is dat hydraulisch of elektronisch? ( one-way valve of diode)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- white
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Remvloeistof spoelen
Ververs de remvloeistof eens (goed doorspoelen) zonder de zuigers helemaal terug te duwen.minko schreef:
Weet iemand waarom de klauw gedemonteerd moet worden, blokken eruit en de houten klossen erin gaan
Is dit puur om de cilinders max in te drukken of ??????????
Drukken met de cilinders op de houten blokken geeft hetzelfde effect als alles op de motor laten zitten.
De vuile olie spoelt eruit tot de schone olie te voorschijn komt.
Wie weet wat de juiste reden hiervoor is
RA ra
Als je klaar bent en je krijgt alleen nog nieuwe remvloeistof, ff remklauw afnemen, ontluchtingsnippel opendraaien en de zuigers volledig indrukken. (met een slang op de nippel naar een flesje uiteraard)
Dan schrik je van de hoeveelheid oude vervuilde remvloeistof die nog in de remklauw blijkt te zitten :shock:
Dat is dan meteen die remvloeistof die als eerste de grootste warmte te verduren krijgt met remmen, het gedeelte dus wat je net vervangen wilt hebben.
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Remvloeistof spoelen
Bedankt voor de reacties,
Ik wil altijd begrijpen wat ik doe en waarom.
Inmiddels ook de remslangen verwijderd,
Deze ga ik ook vervangen.
Ik heb nu al zoveel gedaan dan maar gelijk alles goed.
Moet de slang van de remhandel ook vervangen worden ????
Wie weet waar de leidingen goed aan te schaffen zijn
bij MYMOTOR is een compleet set voor voor en achter 150 euro,
Dit zijn dan GoodRidge stalen leidingen,
Heeft iemand als een bij Hansaflex besteld
Daar laten wij zakelijk alle hydrauliek en remslangen op maat maken
Ik wil altijd begrijpen wat ik doe en waarom.
Inmiddels ook de remslangen verwijderd,
Deze ga ik ook vervangen.
Ik heb nu al zoveel gedaan dan maar gelijk alles goed.
Moet de slang van de remhandel ook vervangen worden ????
Wie weet waar de leidingen goed aan te schaffen zijn
bij MYMOTOR is een compleet set voor voor en achter 150 euro,
Dit zijn dan GoodRidge stalen leidingen,
Heeft iemand als een bij Hansaflex besteld
Daar laten wij zakelijk alle hydrauliek en remslangen op maat maken
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Remvloeistof spoelen
Wat ik miste bij Goodridge was de juiste dikte op de juiste plaats. Ik heb ook ooit de oude remslang eerst verwijderd en een kopie laten maken van rvs. Deze kopie vond ik persoonlijk beter. Soms heb je namelijk op bepaalde plaatsen een verdikking nodig om de RVS om te zorgen dat hij netjes in de beugels ligt. Daar had Goodridge dus totaal niet aan gedacht.
En dat was voor mij dan ook de reden om toch bij deze motor voor de gewone remslang te kiezen. En die oude slang had het al volgehouden vanaf 1989. En zelfs met die gewone remslang ben ik al tevreden over de remkracht. Maar bij mij ging het maar om één stukje remslang de rest is metaal en achter heb ik een remtrommel en daar ben ik zeer tevreden mee.
En dat was voor mij dan ook de reden om toch bij deze motor voor de gewone remslang te kiezen. En die oude slang had het al volgehouden vanaf 1989. En zelfs met die gewone remslang ben ik al tevreden over de remkracht. Maar bij mij ging het maar om één stukje remslang de rest is metaal en achter heb ik een remtrommel en daar ben ik zeer tevreden mee.
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Remvloeistof spoelen
Dit sleuteltje heb ik een keer gemaakt voor de nippels.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Kees BMW op 15 feb 2017, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees BMW
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Remvloeistof spoelen
Duidelijk
wat vindt jij van de kabel aan de remhandel.
Ik kan nergens vinden of die ook vervangen moet worden
staat ook wel druk op en zonder deze werkt de boel ook niet
kan t echter nergens terug vinden
wat vindt jij van de kabel aan de remhandel.
Ik kan nergens vinden of die ook vervangen moet worden
staat ook wel druk op en zonder deze werkt de boel ook niet
kan t echter nergens terug vinden
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Remvloeistof spoelen
Tuurlijk moet je ze allemaal vervangen. Ik kocht toen alles in een set bij Motorworks UKminko schreef:Duidelijk
wat vindt jij van de kabel aan de remhandel.
Ik kan nergens vinden of die ook vervangen moet worden
staat ook wel druk op en zonder deze werkt de boel ook niet
kan t echter nergens terug vinden
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Remvloeistof spoelen
Bij welk type had je dit nodig Kees? Bij mijn R1100R zette ik er zelfs een gewone ring of platte ring/steek gewoon op.Kees BMW schreef:Dit sleuteltje heb ik een keer gemaakt voor de nippels.
15f9m8dE-1427212911-50dc5a499e13711762ccc1a5c53453bd.jpg15f9m8dE-1427212911-50dc5a499e13711762ccc1a5c53453bd.jpg
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 Zilvergrijs
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Antwerpen
Re: Remvloeistof spoelen
He mannen (en vrouwen?),
Ik volg dit met belangstelling want ik ben van plan dit ook zelf te gaan doen bij mijn net gekochte . Totaal geen BMW ervaring dus...
Ik heb alvast een vraagje, na de handleiding gelezen te hebben en wat filmpjes op youtube bekeken is het me denk ik wel duidelijk.
Behalve: Waarom is het zo belangrijk om geen lucht in de klauwen te krijgen? Na het verversen ontlucht je toch gewoon? Of is 'gewoon' ontluchten niet zo simpel? Bij mijn Honda is dat een fluitje van een cent, nippel open bij de klauw, paar keer pompen, is alle lucht er wel uit.
En als lucht zo'n probleem is, hoe zit dat dan als je de slangen gaat vervangen? Dan komt er toch sowiezo lucht in het systeem?
Ik zag ook de truc met een houten blokje, vroeger gebruikte ik altijd een setje lijmklemmen om de remblokken naar binnen te houden als de klauw er af is.
Groet,
Bas
Ik volg dit met belangstelling want ik ben van plan dit ook zelf te gaan doen bij mijn net gekochte . Totaal geen BMW ervaring dus...
Ik heb alvast een vraagje, na de handleiding gelezen te hebben en wat filmpjes op youtube bekeken is het me denk ik wel duidelijk.
Behalve: Waarom is het zo belangrijk om geen lucht in de klauwen te krijgen? Na het verversen ontlucht je toch gewoon? Of is 'gewoon' ontluchten niet zo simpel? Bij mijn Honda is dat een fluitje van een cent, nippel open bij de klauw, paar keer pompen, is alle lucht er wel uit.
En als lucht zo'n probleem is, hoe zit dat dan als je de slangen gaat vervangen? Dan komt er toch sowiezo lucht in het systeem?
Ik zag ook de truc met een houten blokje, vroeger gebruikte ik altijd een setje lijmklemmen om de remblokken naar binnen te houden als de klauw er af is.
Groet,
Bas
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Remvloeistof spoelen
Zoals ik al eerder zei is het allemaal niet zo spannend, de hele discussie hier wordt gevoerd door Forumleden die OF geen motor hebben waar dit speelt OF wel zo'n motor hebben maar het nog nooit gedaan met zo'n type motor OF beiden: geen motor met dit systeem en het nog nooit gedaan en dus redeneren vanuit een conventioneel remsysteem en al het andere een beetje vreemd/eng vinden.Bas van Dijk schreef:He mannen (en vrouwen?),
Ik volg dit met belangstelling want ik ben van plan dit ook zelf te gaan doen bij mijn net gekochte . Totaal geen BMW ervaring dus...
Ik heb alvast een vraagje, na de handleiding gelezen te hebben en wat filmpjes op youtube bekeken is het me denk ik wel duidelijk.
Behalve: Waarom is het zo belangrijk om geen lucht in de klauwen te krijgen? Na het verversen ontlucht je toch gewoon? Of is 'gewoon' ontluchten niet zo simpel? Bij mijn Honda is dat een fluitje van een cent, nippel open bij de klauw, paar keer pompen, is alle lucht er wel uit.
En als lucht zo'n probleem is, hoe zit dat dan als je de slangen gaat vervangen? Dan komt er toch sowiezo lucht in het systeem?
Ik zag ook de truc met een houten blokje, vroeger gebruikte ik altijd een setje lijmklemmen om de remblokken naar binnen te houden als de klauw er af is.
Groet,
Bas
Dit systeem zit prachtig in elkaar en na het vervangen van de leidingen is de lucht er ook snel weer uit, nogmaals: het is niet spannend en leuk voor een Techdag.
En zoals voor de meeste technische zaken geldt ook hier : RTFM : Read The Fucking Manual ,
Have Fun
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Remvloeistof spoelen
Type motor BMW R 1150 RT de sleutel dient voor de nippels op ABS Pomp open en dicht te draaien.Ton1959 schreef:Bij welk type had je dit nodig Kees? Bij mijn R1100R zette ik er zelfs een gewone ring of platte ring/steek gewoon op.Kees BMW schreef:Dit sleuteltje heb ik een keer gemaakt voor de nippels.
15f9m8dE-1427212911-50dc5a499e13711762ccc1a5c53453bd.jpg15f9m8dE-1427212911-50dc5a499e13711762ccc1a5c53453bd.jpg
Gr-Kees.
Kees BMW
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Remvloeistof spoelen
Okay bedankt Kees voor de info.Kees BMW schreef:Type motor BMW R 1150 RT de sleutel dient voor de nippels op ABS Pomp open en dicht te draaien.Ton1959 schreef:Bij welk type had je dit nodig Kees? Bij mijn R1100R zette ik er zelfs een gewone ring of platte ring/steek gewoon op.Kees BMW schreef:Dit sleuteltje heb ik een keer gemaakt voor de nippels.
15f9m8dE-1427212911-50dc5a499e13711762ccc1a5c53453bd.jpg15f9m8dE-1427212911-50dc5a499e13711762ccc1a5c53453bd.jpg
Gr-Kees.
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Remvloeistof spoelen
Ik heb de achterrem met abs en de 3 nippels op de pomp gespoeld. Ging best goed.
Toch besloten nieuwe leidingen te bestellen van Goodridge bij MY MOTOR.
Om 12 uur betaald eind volgende dag binnen. Alles netjes geperst en afgeperst. De juiste nippels eraan.
Tip top in orde
Morgen plaatsen en ontluchten en dus ook weer doorspoelen
Zoals Baird al zegt is het niet zo moeilijk.
Gewoon goed de handleiding lezen,
Geen haast hebben.
Eerst de juiste materialen verzamelen en dan gewoon beginnen.
Ik ben met achter begonnen.
Minder critisch lijkt me lukt t hier niet begin dan niet aan de voorzijde voordat de achterzijde goed gelukt is.
Handleiding staat hierboven vermeld en ook in de manual van BMW ook op dit forum in het Nederlands verkrijgbaar
Toch besloten nieuwe leidingen te bestellen van Goodridge bij MY MOTOR.
Om 12 uur betaald eind volgende dag binnen. Alles netjes geperst en afgeperst. De juiste nippels eraan.
Tip top in orde
Morgen plaatsen en ontluchten en dus ook weer doorspoelen
Zoals Baird al zegt is het niet zo moeilijk.
Gewoon goed de handleiding lezen,
Geen haast hebben.
Eerst de juiste materialen verzamelen en dan gewoon beginnen.
Ik ben met achter begonnen.
Minder critisch lijkt me lukt t hier niet begin dan niet aan de voorzijde voordat de achterzijde goed gelukt is.
Handleiding staat hierboven vermeld en ook in de manual van BMW ook op dit forum in het Nederlands verkrijgbaar
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 Zilvergrijs
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Antwerpen
Re: Remvloeistof spoelen
Super Minko,
Heb je die trechter gemaakt zoals in die handleiding? Kon je dat onderdeel gewoon bestellen bij BMW?
Ik denk ook over die Goodridge leidingen.
Groet
Bas
Heb je die trechter gemaakt zoals in die handleiding? Kon je dat onderdeel gewoon bestellen bij BMW?
Ik denk ook over die Goodridge leidingen.
Groet
Bas
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 Zilvergrijs
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Antwerpen
Re: Remvloeistof spoelen
Nog een vraagje: als ik mijn motor selecteer bij My Motor kan ik nog kiezen uit 2,3,4, of 5 leidingen..? Ik snap het niet goed, ook dat tekeningentje ernaast niet
misschien eerst eens goed op de motor kijken :-)
En: is zo'n vaccuumontluchter de moeite waard? Niet goedkoop en tot nu toe heb ik het altijd zonder gedaan...
Bedankt!
Bas
misschien eerst eens goed op de motor kijken :-)
En: is zo'n vaccuumontluchter de moeite waard? Niet goedkoop en tot nu toe heb ik het altijd zonder gedaan...
Bedankt!
Bas
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Remvloeistof spoelen
Ik heb ze gewoon gebeld.
Als je alles wil vervangen dus remhandel is 1
voorvork is 3
achter rem is 1 heb je 5 slangen nodig.
Dan zit de voorzijde ook met het koppelblokje gemonteerd.
Kosten € 189, gratis verzenden
Als je alles wil vervangen dus remhandel is 1
voorvork is 3
achter rem is 1 heb je 5 slangen nodig.
Dan zit de voorzijde ook met het koppelblokje gemonteerd.
Kosten € 189, gratis verzenden
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Remvloeistof spoelen
ik heb voor de trechter een passen conisch rubber gevonden, hier een trechter op gemonteerd.
past super
het rubber is van zacht natuurrubber zoals op lab flessen ed gebruikt wordt.
Ik heb ook een venturi van festo gemaakt lucht uit de leidingen te kunnen trekken.
zal vanmiddag wel foto's van alles plaatsen
past super
het rubber is van zacht natuurrubber zoals op lab flessen ed gebruikt wordt.
Ik heb ook een venturi van festo gemaakt lucht uit de leidingen te kunnen trekken.
zal vanmiddag wel foto's van alles plaatsen
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Remvloeistof spoelen
het hele project is klaar
hier de foto's van de goodridge leidingen alles erbij banjo's en messing of koperen ringen voor de afdichting
Alles paste perfect
hier het setje van een vacuum ventiel van festo waarmee ik vacuum kan zuigen.
potje van nutella en wat benzine slang
Spoelen had ik ook nog nooit gedaan, maar dit is echt goed zelf te doen/
Ook zonder vaccum zuigen is het geen probleem
beide pompen en beide rem, voetpedaal volgens de handleiding doorgespoeld
Alleen de koppeling nog niet, de bleeder was niet de juiste
ik sluit het hierbij af.
Als je vragen hebt stel ze gerust
ik ben geen expert maar mogelijk kan ik helpen
hier de foto's van de goodridge leidingen alles erbij banjo's en messing of koperen ringen voor de afdichting
Alles paste perfect
hier het setje van een vacuum ventiel van festo waarmee ik vacuum kan zuigen.
potje van nutella en wat benzine slang
Spoelen had ik ook nog nooit gedaan, maar dit is echt goed zelf te doen/
Ook zonder vaccum zuigen is het geen probleem
beide pompen en beide rem, voetpedaal volgens de handleiding doorgespoeld
Alleen de koppeling nog niet, de bleeder was niet de juiste
ik sluit het hierbij af.
Als je vragen hebt stel ze gerust
ik ben geen expert maar mogelijk kan ik helpen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door minko op 19 feb 2017, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 Zilvergrijs
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Antwerpen
Re: Remvloeistof spoelen
Cool.
Bedankt Minko
Bedankt Minko
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Remvloeistof spoelen
Vul nippel is M 18 x 2,5.minko schreef:ik heb voor de trechter een passen conisch rubber gevonden, hier een trechter op gemonteerd.
past super
het rubber is van zacht natuurrubber zoals op lab flessen ed gebruikt wordt.
Ik heb ook een venturi van festo gemaakt lucht uit de leidingen te kunnen trekken.
zal vanmiddag wel foto's van alles plaatsen
Succes-Kees.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees BMW
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Remvloeistof spoelen
top
ga ik ook maken
ga ik ook maken