remleidingen

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
frans hoogenbosch
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2016, 19:37
Type: R850RT
Bijz: behalve dat hij lekker rijdt bedoel je ?!!
Land: ned.
Woonplaats of omgeving: den helder

remleidingen

Ongelezen bericht door frans hoogenbosch »

goedemorgen ,
heerlijk nietwaar , zo maar een paar dagen om even op twee wielen door de bocht te gaan . Dan is het natuurlijk wel zaak om eerst even ,na een paar maanden stilstand , te controleren of alles naar behoren werkt .
Okay dan , dus ik bij ons achter een weg op die parallel aan de dijk loopt en is afgesloten voor verkeer . Accu opgeladen ....vol verwachting klopt mijn hart .
Ja hoor , probleemloos , lopen die handel !! Lichten controleren , clignoteurs , allemaal geweldig . Rijden dus over dat weggetje . Steenkoude schakelbak natuurlijk , maar geen enkel probleem . Na een kleine kilometer stoppen en draaien , dacht ik .........Dat was een heel rare ervaring !!!!! Stoppen ?! Hoezo stoppen ?! De achterrem deed helemaal niets . Voor gelukkig wel , maar na controle bleek alle remvloeistof uit het reservoir achter te zijn verdwenen .
Heel eng .......zelf pruts ik niet aan remmen , eigenlijk pruts ik sowieso niet veel , een compromis met mijn twee linkerhanden , jullie snappen het wel ....
Dus naar de garage . Jip , vloeistof erin , krachtig remmen en ja hoor .........als een fonteintje !!!! Nieuwe leidingen dus . Ook voor de voorkant dan maar , immers , die zullen dan ook wel aan vervanging toe zijn . Voor de bestelling geplaatst wordt gelijk even kijken wat het kost . Sodeballen !!!!!!! Drie rubberen leidingkjes voor bijna 260 euri's !!!! Nou ja , het gaat wel over een bijzonder primaire veiligheids-voorziening ,laten we eerlijk zijn ......maar inclusief montage zit je zo aan de driehonderd euri's.
" Had dat rotding dan ook laten staan " zegt mijn vrouw geirriteerd , " dan hadden we vanavond uit eten gekund " .......In een opzicht heeft ze gelijk , als je toch liever ergens je kop insteekt , waarom dan niet in een heerlijke maaltijd in plaats van een hoop zand .
De essentie van het verhaal is natuurlijk ......schrikken jullie ook wel eens van heel dure onderdelen die gewoon heel essentieel zijn ?
Met vriendelijk groeten , Frans Hoogenbopsch
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: remleidingen

Ongelezen bericht door HansD »

Ja bmw onderdelen zijn duur.
Een beetje zorgelijk verhaal, Frans. Want als het met je remleidingen zo slecht gesteld was, hoe is het dan met de rest van je motor? Ik zou met zo'n motor niet even een paar dagen durven te gaan rijden.

Misschien tijd voor een beurt?
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: remleidingen

Ongelezen bericht door Bert M »

BMW is een verkorte afkorting voor "trek de Beurs Maar als er Wat aan mankeert" (en dat is spijtig genoeg vrij regelmatig, als er niet veel met de motor gereden wordt...)

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: remleidingen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Daarom kocht ik ze dan ook niet bij de dealer toen ik ze verving bij mijn R1100R. Ik kocht ze hier https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... 5_30_HA_64


Ik vind het erger dat je dit overkomt overigens. Iemand heeft het onderhoud niet goed gedaan. Bij mijn huidige motor heb ik wel de originele rubber slang gemonteerd vanwege het uiterlijk en omdat deze er sinds 1989 op zat.
Gebruikersavatar
theotrucker
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2016, 19:36
Type: R1100RT
Bijz: 2004
Land: nl
Woonplaats of omgeving: landgraaf

Re: remleidingen

Ongelezen bericht door theotrucker »

Blijf Maar Werken
Zeggen we altijd.
De mooiste weg van A naar B is geen rechte lijn!
frans hoogenbosch
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2016, 19:37
Type: R850RT
Bijz: behalve dat hij lekker rijdt bedoel je ?!!
Land: ned.
Woonplaats of omgeving: den helder

Re: remleidingen

Ongelezen bericht door frans hoogenbosch »

hallo allemaal ,
wat een verschillende reacties !! Maar maak jullie niet ongerust , ik hecht juist waarde aan veiligheid , en ja , ik kom graag zonder onvoorziene " pech onderweg " situaties op mijn bestemming . Het onderhoud zit dus wel goed , dat het , inderdaad , wat onregelmatig gebeurd is een gevolg van mijn beroepskeuze .....regelmatig voor lange periodes van huis , waaronder ook wel eens de zomermaanden .
Maar blijkbaar zijn we het wel over een ding eens : de onderdelen van onze favoriete fiets zijn aan de prijzige kant . Gelukkig ben ik daarin dus niet de enige
Hoe dan ook . Ik wens iedereen een prettig weekend , met fijne kilometers
Frans.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: remleidingen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

frans hoogenbosch schreef:hallo allemaal ,
wat een verschillende reacties !! Maar maak jullie niet ongerust , ik hecht juist waarde aan veiligheid , en ja , ik kom graag zonder onvoorziene " pech onderweg " situaties op mijn bestemming . Het onderhoud zit dus wel goed , dat het , inderdaad , wat onregelmatig gebeurd is een gevolg van mijn beroepskeuze .....regelmatig voor lange periodes van huis , waaronder ook wel eens de zomermaanden .
Maar blijkbaar zijn we het wel over een ding eens : de onderdelen van onze favoriete fiets zijn aan de prijzige kant . Gelukkig ben ik daarin dus niet de enige
Hoe dan ook . Ik wens iedereen een prettig weekend , met fijne kilometers
Frans.
Je mag er vanuit gaan dat ze tussen de 5 en 7 jaar eigenlijk vervangen moeten worden maar rond de 10 jaar krijg je als je de remvloeistof jaarlijks ververst een signaal wat aangeeft dat je zeker niet langer moet wachten. Dan word de remvloeistof ineens meer zwart en dan is het oplosproces van de binnenzijde al begonnen. Dan ben je dus eigenlijk al iets te laat omdat deeltjes naar je ABS unit kunnen gaan.
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: remleidingen

Ongelezen bericht door Arjan W »

frans hoogenbosch schreef:hallo allemaal ,
wat een verschillende reacties !! Maar maak jullie niet ongerust , ik hecht juist waarde aan veiligheid , en ja , ik kom graag zonder onvoorziene " pech onderweg " situaties op mijn bestemming . Het onderhoud zit dus wel goed , dat het , inderdaad , wat onregelmatig gebeurd is een gevolg van mijn beroepskeuze .....regelmatig voor lange periodes van huis , waaronder ook wel eens de zomermaanden .
Maar blijkbaar zijn we het wel over een ding eens : de onderdelen van onze favoriete fiets zijn aan de prijzige kant . Gelukkig ben ik daarin dus niet de enige
Hoe dan ook . Ik wens iedereen een prettig weekend , met fijne kilometers
Frans.
Ik heb zelf mijn leidingen afgelopen jaar vervangen door RVS leidingen bij MSA. Goedkoper dan rubber en gaat langer mee. Succes met sleutelen :)
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: remleidingen

Ongelezen bericht door Baird »

Is niet flauw bedoelt maar:
In de luchtvaart doen we een pre-flight check en daar waren deze items opgevallen: leeg potje remvloeistof (ongetwijfeld een plasje op de plek waar hij die maanden gestaan heeft) en voelen of de remmen 'hard' zijn. Bij motorfietsen heet dat BRAVOK: Banden, Remmen, Aandrijving, Verlichting, Olie/Overige en Koeling.

BRAVOK

Voor al diegenen die binnenkort de straat weer opgaan na de winterstop: doe er je voordeel mee, het eerste Engeltje is al gebruikt dit jaar...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: remleidingen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als remslangen al gaan lekken waren ze jaren geleden al aan vervanging toe. Daarom is dan toch de afgelopen jaren het onderhoud niet juist gedaan als dit bij het onderhoud niet werd aangegeven. Helaas moet ik vaststellen dat dit meestal het geval is bij veel motorzaken. Controleer de inruilmotoren maar die klaar staan voor de verkoop.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 12 feb 2017, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
tourtje3
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jan 2014, 16:20
Type: R850RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: amsterdam

Re: remleidingen

Ongelezen bericht door tourtje3 »

heb ik ook gehad maar wel op vakantie is normaal dat dit kan gebeuren alleen bij de achterrem werd mij door de BMW dealer medegedeeld.

heb bij thuiskomst gelijk de voorremmen laten vervangen door roestvrijstalen leidingen achter komt ook aan de beurt maar deze zijn bijna nieuw dus kan weer een paar jaar mee.

heb heb r850rt _001
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: remleidingen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

tourtje3 schreef:heb ik ook gehad maar wel op vakantie is normaal dat dit kan gebeuren alleen bij de achterrem werd mij door de BMW dealer medegedeeld.

heb bij thuiskomst gelijk de voorremmen laten vervangen door roestvrijstalen leidingen achter komt ook aan de beurt maar deze zijn bijna nieuw dus kan weer een paar jaar mee.

heb heb r850rt _001
En hoe oud waren je remslangen toen je ze liet vernieuwen?
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”