ABS R1100RT

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
loekoeboeng
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
Type: R1100RT
Land: Nederland

ABS R1100RT

Ongelezen bericht door loekoeboeng »

Ik wil mijn R1100RT uit 1998 te koop zetten. Ik ga 2.8 km van mijn werk wonen dus heb de motor niet meer nodig. Vandaag even uit de winterstalling gehaald. Eerder van de week had ie wat hulp nodig bij het starten. Vorig jaar is er een nieuwe gelaccu ingegaan.
Hij startte prima, maar de ABS-lampjes blijven knipperen. Ook na even rijden en uit en weer aanzetten, blijven de lampjes knipperen. Het ABS doet het ook niet. Wat an er aan de hand zijn?
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: ABS R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Is je accu volledig opgeladen met een goede acculader?
Gebruikersavatar
loekoeboeng
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
Type: R1100RT
Land: Nederland

Re: ABS R1100RT

Ongelezen bericht door loekoeboeng »

Ja. Accu is met een goede druppellader opgeladen...
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: ABS R1100RT

Ongelezen bericht door RToon »

zal toch een accu probleem zijn
had mijn rt ook bij aankoop
starte goed maar de lampjes bleven branden
nieuwe accu erin en het was over
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: ABS R1100RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Als de ABS II in de fout gaat moet deze gereset worden alvorens weer te gaan werken. (geldt niet bij onderspanning)
Als je dat nog niet gedaan hebt blijft de fout er in zitten of zit er nog een fout in als na het resetten de storing wederom terug komt.
Sowieso de storing even uitlezen met bijvoorbeeld een ledje die op de plug wordt aangesloten.
Dan weet je ook gelijk waar de fout zich bevind. Zoekt iets makkelijker.
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: ABS R1100RT

Ongelezen bericht door strik »

Komt bij mij ook soms voor. Eenvoudige oplossing even wat meer gasgeven bij de eerste keer optrekken.
Bij mijn vorige RT was het duidelijk een accu probleem. Na vervanging geen problemen meer.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: ABS R1100RT

Ongelezen bericht door siebke »

Als de lampjes om en om knipperen, is het hoogstwaarschijnlijk een te lage spanning bij het starten geweest. Een druppellader laadt niet tot 100%. De combinatie van een koude motor & accu is ook niet bevorderlijk. Even aan een goede acculader, of iets langer doorrijden, voordat je opnieuw start. Bij gelijktijdig brandende lampjes moet je het in het circuit gaan zoeken. Ik had dit probleem in natte omstandigheden met een sensor. Een reset middels de blauwe stekker onder het zadel en een 25 cm lang kabeltje is niet moeilijk, dat kon ik zelfs nog _001 . Zolang de lampjes branden betekent idd. GEEN ABS, je hoort dan ook niet het bekende 'klakken' bij het wegrijden.
De manier van de reset vind je ook hier op het Forum.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
loekoeboeng
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
Type: R1100RT
Land: Nederland

Re: ABS R1100RT

Ongelezen bericht door loekoeboeng »

Even flink gereden en elke keer bleef de storing gehandhaafd. Na een reset van het ABS was de storing weg. Kennelijk blijft de storing gewoon in het geheugen zitten en heeft de motor geen zelfdenkend vermogen..... Zo van... ik heb nu genoeg startspanning, die storing kan eruit...
Affijn.... Hij doet het weer.
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: ABS R1100RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik weet niet of je hem eerst hebt uitgelezen maar zo ver ik weet is een te lage accuspanning geen vaste storing maar een automatische.
Deze storing zou anders bij het uitzetten van de motor ook kunnen ontstaan. Er is dus wel iets geweest wat niet werkte.
Niet onmogelijk dat dus binnenkort dit probleem weer ontstaat.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: ABS R1100RT

Ongelezen bericht door siebke »

Het verschil zit 'm in de de manier waarop de ABS-lampjes branden. Om en om = te lage startspanning. Blijven dan braaf uit bij herstarten met voldoende spanning, automatische 'reset'. Tegelijkertijd knipperen is een echte foutmelding, geen automatische reset, dus handmatig resetten. Bij herhaling is het verstandig de oorzaak op te sporen.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ABS R1100RT

Ongelezen bericht door Baird »

siebke schreef:Het verschil zit 'm in de de manier waarop de ABS-lampjes branden. Om en om = te lage startspanning. Blijven dan braaf uit bij herstarten met voldoende spanning, automatische 'reset'. Tegelijkertijd knipperen is een echte foutmelding, geen automatische reset, dus handmatig resetten. Bij herhaling is het verstandig de oorzaak op te sporen.
Bij mijn R1100RT van 1996 destijds ook verplicht langs de dealer om de ABS-melding te laten resetten na het wisselen van de accu, kostte nog Dfl 25.= voor het gebruik van de apparatuur ...., floepers :evil:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: ABS R1100RT

Ongelezen bericht door siebke »

siebke schreef:Het verschil zit 'm in de de manier waarop de ABS-lampjes branden. Om en om = te lage startspanning. Blijven dan braaf uit bij herstarten met voldoende spanning, automatische 'reset'. Tegelijkertijd knipperen is een echte foutmelding, geen automatische reset, dus handmatig resetten. Bij herhaling is het verstandig de oorzaak op te sporen.
Oeps, even corrigeren :mrgreen: gelijktijdig blijven knipperen is het gevolg van een te lage spanning, dat met herstarten bij voldoende spanning bij het wegrijden weer zal stoppen. Mijn excuses :cry:
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: ABS R1100RT

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Volgens mij had je het goed.
Op de 1100 knipperen de ABS lampen tegelijk als je de motor op contact zet. Als bij het starten de spanning te ver valt, dan knipperen ze om en om.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”