Ook ABS bij 1150
- stockie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 11:08
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Etten-Leur
Ook ABS bij 1150
Ik mag mij ook scharen tot de ABS perikelen club. Het rare is dat als ik mijn motor s'ochtends start ik geen storing heb. Pas na 20 minuten rijden knippert mijn ABS lampje en brandt de lamp eronder. Als ik hem aan het eind van de middag weer start weer precies hetzelfde. Hij gaat pas na 20 minuten knipperen. Heeft iedereen dat?
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ook ABS bij 1150
Nee, dat hebben we niet.
Kijk eens in het boekje wat deze combinatie van lampjes betekent, dan weet je waar je moet zoeken. Laat maar eens horen wat je gevonden hebt en dan kijken we verder (bijna buurman )
Kijk eens in het boekje wat deze combinatie van lampjes betekent, dan weet je waar je moet zoeken. Laat maar eens horen wat je gevonden hebt en dan kijken we verder (bijna buurman )
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- R1150RT
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 18:11
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Geraardsbergen
Re: Ook ABS bij 1150
Neen. Bij mij pinkt het even snel als ik mijn contact aanzet en erna ongeveer om de second. Daarna al ik begin te rijden ga alles uit
Beter tien muggen op mijn kuip, dan één in de slaapkamer
Beter tien muggen op mijn kuip, dan één in de slaapkamer
- stockie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 11:08
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Etten-Leur
Re: Ook ABS bij 1150
Nou het is opgelost. Ik heb er 3 weken naar gekeken en nu blijven de lampjes uit. Of de lampjes zijn defect. :lol:
@Bert bijna buurman? En ik zag fcf heli monteur? ?
@Bert bijna buurman? En ik zag fcf heli monteur? ?
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ook ABS bij 1150
Aparte manier van probleemoplossingstockie schreef:Nou het is opgelost. Ik heb er 3 weken naar gekeken en nu blijven de lampjes uit. Of de lampjes zijn defect. :lol:
@Bert bijna buurman? En ik zag fcf heli monteur? ?
Al een paar jaar ex-FCF-helikoptermonteur, mooie tijd, veel geleerd en gedaan
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- stockie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 11:08
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Etten-Leur
Re: Ook ABS bij 1150
Hahaha ja beetje geluk moet je heben.
En al 15 jaar heli monteur bij KLU
En al 15 jaar heli monteur bij KLU
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ook ABS bij 1150
Dan moeten wij eens praten ..... :mrgreen:stockie schreef:Hahaha ja beetje geluk moet je heben.
En al 15 jaar heli monteur bij KLU
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 24 aug 2016, 09:51
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Tom Tom , Wunderlich
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Zuid Holland
- Contacteer:
Re: Ook ABS bij 1150
Diverse types hebben een integraal ABS remsysteem. Praktisch gezien betekent dit dat de remmen gekoppeld zijn. Het ABS systeem voert bij het aanzetten van het contact een zelfdiagnose uit. Indien je een van de remmen aanraakt tijdens het starten/aanzetten van het contact ontstaat er een storingmelding.
De hellingproef is een leuke. Je moet de handleiding 3x doorlezen om te weten hoe het te omzeilen, maar het werkt.
De hellingproef is een leuke. Je moet de handleiding 3x doorlezen om te weten hoe het te omzeilen, maar het werkt.
Keep the shining side up
- stockie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 11:08
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Etten-Leur
Re: Ook ABS bij 1150
helaas, het was te mooi om waar te zijn. zondag tijdens het touren ging halverwege de dag het ABS lampje weer knipperen en het lampje eronder bleef branden. aan het eind van de dag ging ik nog even tanken. na getankt te hebben had ik opeens geen remkracht meer en brandde mijn ABS lampje constant terwijl het lampje eronder uit bleef. ik kon wel remmen, maar moest mijn voorrem heel hard inknijpen.
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Ook ABS bij 1150
Heb je ook problemen bij starten? Ik zit te danken aan een te laag accuspanning of dynamo output?
Kan ook gewoon zijn dat de remvloeistof is aan verversen toe en heeft te veel vocht of lucht opgenomen...
Wat zegt de handboek over de lampjes?
Kan ook gewoon zijn dat de remvloeistof is aan verversen toe en heeft te veel vocht of lucht opgenomen...
Wat zegt de handboek over de lampjes?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ook ABS bij 1150
Heb je inmiddels de storing opgezocht a.d.v. de knipperende code?
Ik zou zo wie alle remvloeistoffen maar eens verversen, is voor een helimonteur een koud kunstje , anders roep je maar
Ik zou zo wie alle remvloeistoffen maar eens verversen, is voor een helimonteur een koud kunstje , anders roep je maar
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- stockie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 11:08
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Etten-Leur
Re: Ook ABS bij 1150
met starten geen probleem. staat dan ook altijd aan een druppellader.
heb inmiddels wel de foutcodes gevonden. wel ff lastig omdat ik nu een andere fout code heb dan ik initieel had.
Maar GEN OFF, ABS flashses at 4 HZ = only residual braking function available on both circuits. self diagnosis not completed.
misschien toch met opstarten niet gewacht tot de zelftest uitgevoerd was.
maar zal idd de remvloeistof gaan vervangen. moet met mijn achtergrond wel lukken. ;-)
heb inmiddels wel de foutcodes gevonden. wel ff lastig omdat ik nu een andere fout code heb dan ik initieel had.
Maar GEN OFF, ABS flashses at 4 HZ = only residual braking function available on both circuits. self diagnosis not completed.
misschien toch met opstarten niet gewacht tot de zelftest uitgevoerd was.
maar zal idd de remvloeistof gaan vervangen. moet met mijn achtergrond wel lukken. ;-)
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Ook ABS bij 1150
Diagnose niet compleet?
Kan het zijn dat een van de remhendel microschakelaars is vervuild en blijft contact maken? Hierbij kan de ABS systeem zijn nul-staand bij opstarten niet bereiken. De ABS blijft dus altijd op een laag staand ingeschakeld...
Bij mijn was de voorrem de boosdoener- maar dat was een keer in 120,000kms. :mrgreen:
Kan het zijn dat een van de remhendel microschakelaars is vervuild en blijft contact maken? Hierbij kan de ABS systeem zijn nul-staand bij opstarten niet bereiken. De ABS blijft dus altijd op een laag staand ingeschakeld...
Bij mijn was de voorrem de boosdoener- maar dat was een keer in 120,000kms. :mrgreen:
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ook ABS bij 1150
En ik heb dat gehad met een 'hangende' voetremschakelaar.......japachap schreef:Diagnose niet compleet?
Kan het zijn dat een van de remhendel microschakelaars is vervuild en blijft contact maken? Hierbij kan de ABS systeem zijn nul-staand bij opstarten niet bereiken. De ABS blijft dus altijd op een laag staand ingeschakeld...
Bij mijn was de voorrem de boosdoener- maar dat was een keer in 120,000kms. :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- stockie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 11:08
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Etten-Leur
Re: Ook ABS bij 1150
nu is de oude klacht weer terug. pas na 20 minuten rijden begint de ABS lamp te knipperen. Wel raar dat het pas na 20 minuten is. misschien iets met mijn spanningsregelaar ofzo?
Deze week eerst de remolie verversen om dingen uit te sluiten.
ik heb de reparatiehandleiding gedownload. het ziet er wel begrijpelijk uit.
zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten??
Deze week eerst de remolie verversen om dingen uit te sluiten.
ik heb de reparatiehandleiding gedownload. het ziet er wel begrijpelijk uit.
zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten??
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Ook ABS bij 1150
Als je zegt dat het na 20 minuten rijden gebeurt, dan is er spreek van uitzetting of opdroging van iets door de motorwarmte...
Ik verwijs je nog steeds de remschakelaars te laten schoonmaken en voetrem scharnierpunt- vooral de achterrem onderdelen!
Eerlijk gezegd de remolie lijkt de laatse stap bij het zelf oplossen van dit probleem...
Ik verwijs je nog steeds de remschakelaars te laten schoonmaken en voetrem scharnierpunt- vooral de achterrem onderdelen!
Eerlijk gezegd de remolie lijkt de laatse stap bij het zelf oplossen van dit probleem...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- stockie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 11:08
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Etten-Leur
Re: Ook ABS bij 1150
de remolie is 4 jaar geleden voor het laatst vervangen, dus dat is sowieso nodig.
maar nu het rare.
mijn motor staat eigenlijk altijd aan de druppellader. heel het jaar door.
waarom ik dat doe weet ik ook niet.
vorige week zondag de motor (per ongeluk) niet aan de druppellader gezet en toen ik dinsdag met de motor naar het werk ging bleef het lampje uit.
dus vanaf toen niet meer aan de druppellader gezet en het lampje is niet meer aangegaan.
maar nu het rare.
mijn motor staat eigenlijk altijd aan de druppellader. heel het jaar door.
waarom ik dat doe weet ik ook niet.
vorige week zondag de motor (per ongeluk) niet aan de druppellader gezet en toen ik dinsdag met de motor naar het werk ging bleef het lampje uit.
dus vanaf toen niet meer aan de druppellader gezet en het lampje is niet meer aangegaan.
- stockie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 11:08
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Etten-Leur
Re: Ook ABS bij 1150
na 5 dagen zonder foutmelding gereden te hebben, kwam hij vandaag weer opzetten. na ongeveer anderhalf uur rijden.
heb wel mijn remblokken vervangen gister, maar dat kan er niks mee te maken hebben.
heb wel mijn remblokken vervangen gister, maar dat kan er niks mee te maken hebben.
- stockie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 11:08
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Etten-Leur
Re: Ook ABS bij 1150
iemand een werkinstructie over het verversen/ontluchten van de remvloeistof bij een 1150 van 2002?
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Ook ABS bij 1150
Even gOOglen via de zoekfunctie in de forumindex geeft het volgende resultaat:stockie schreef:iemand een werkinstructie over het verversen/ontluchten van de remvloeistof bij een 1150 van 2002?
Met dank aan Kees BMW! -top-Kees BMW schreef:Hallo,
Bij de 1150 moet je de remolie afzuigen,achter de rechter zijdeksel zie een stukje beschermkous om een leiding zitten de beschermkous terug schuiven.Dan zie je een nippel met een klein nippeltje er in deze er uitdraaien,hier moet een speciale
ontluchtingsnippel in.Deze nippel erin draaien en dan halveslag terug draaien ,via deze nippel remolie afzuigen[vacuumpomp] reservior remolie horizontaal zetten wiel fixeren.Doek om reservior deze leeg zuigen,met schone olie opvullen,vloeistof afzuigen en reservior bijvullen net zolang tot schone vloeistof komt.Reservior opvullen tot merkteken binnen in het reservior.De afzuignippel verwijderen en nippeltje met 10NM vast zetten,oppassen nippeltje draai je zo stuk ik meen dat het kunststof is,met het uit draaien moet je ook oppassen.Ontluchtingsnippel kun je bij dealer krijgen.
Succes,
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ook ABS bij 1150
Staat hier op het Forum als download, 65 Mb, kompleet boek 400+ pagina's, zelf ooit hier aangeleverd
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- stockie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 11:08
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Etten-Leur
Re: Ook ABS bij 1150
thnx allen voor de support. lampje is uit. hopen dat het zo blijft. donderdag 5 dagen naar de Vogezen. gelijk een goede test
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12 jun 2015, 11:07
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1150RS uit 2003
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Den Bosch
- Locatie: Rosmalen/Den Bosch
Re: Ook ABS bij 1150
Mijn ABS probleem bleek helemaal geen ABS probleem te zijn .... gelukkig maar.
Misschien interessant voor de lezers:
Ik rijd een R1150RS uit 2003. Heerlijke motor, gekocht in IJsselstein. Ergens in zomer 2016 kreeg ik een keer een storingslampje op de ABS; na stoppen en even wachten ging dat weer uit en verder geen problemen gehad. Daarna is de motor de winterstalling in gegaan om er eind maart weer uit te komen.
Een maand geleden stopte mijn achterlicht ermee. Remlicht werkte wel, maar achterlicht dat continue zou moeten branden deed niets.
Ik naar Motoport Den Bosch; lamp controleren, die was prima. Hun diagnose was dat er een probleem was met de ABS unit; die stuurt namelijk het achterlicht aan. De ABS zelf werkte prima, maar blijjkbaar - zo dachten zij - werd het achterlicht niet aangestuurd.
Hun idee was, om het achterlicht dan maar rechtstreeks aan te sturen, via een aparte stroomkabel, dus niet via de ABS. Dt werkte prima voor het achterlicht - dat deed het toen goed -, maar toen schoot de ABS in een storing... althans, het lampje ging branden; de ABS werkte nog steeds prima.
Afijn, we hebben die extra kabel maar weer verwijderd want dan had ik tenminste geen storingslampje branden... en geen achterlicht... maar omdat ik voornamelijk overdag rijd is dat geen probleem...
Het idee is niet echt lekker natuurlijk. Zit er nu wel of niet een storing in de ABS?! Ik ben ff naar Ede gereden (MSA), maar zij kwamen ook niet verder dan "zet hem hier maar neer, dan kijken we hem helemaal na, misschien moet de ABS wel vervangen worden...". En ik had uiteraard geen zin om € 1200-€2000 te besteden aan een motor die ik voor €4500 heb gekocht...
Dus toen ben ik naar IJsselstein gereden, naar de dealer waar ik de motor heb gekocht. De monteurs daar zeiden direct dat het geen ABS probleem hoefde te zijn; het zou ook wel eens een kabelbreuk ergens bij het contactslot kunnen zijn.... Toen zij er even snel naar keken bleek ik ook geen werkend stadslicht te hebben... en dat bevestigde hun diagnose.
Afijn, ik heb een afspraak gemaakt, paar dagen later de motor daar neergezet voor reparatie. Tegelijk maar even de ABS een beurt laten geven en de steun voor mijn navigatie aan de accu laten aansluiten... Twee dagen daarna was alles gereed; inderdaad kabelbreuk, en dus geen ABS probleem!
De monteurs vertelden dat de kabels die vanaf het contactslot lopen wel vaker kapot gaan. Door het draaien van het stuur schuren de kabels langs elkaar en langs allerlei onderdelen die daar zijn gemonteerd. Dat kan na verloop van tijd leiden tot scheuren van de kabelmantels.
Misschien is dit interessant voor jullie; je weet maar nooit of het bij iemand anders ook optreed. Ik ben in ieder geval prima geholpen, en heb geen enorme bedragen hoeven te investeren ;-)
Misschien interessant voor de lezers:
Ik rijd een R1150RS uit 2003. Heerlijke motor, gekocht in IJsselstein. Ergens in zomer 2016 kreeg ik een keer een storingslampje op de ABS; na stoppen en even wachten ging dat weer uit en verder geen problemen gehad. Daarna is de motor de winterstalling in gegaan om er eind maart weer uit te komen.
Een maand geleden stopte mijn achterlicht ermee. Remlicht werkte wel, maar achterlicht dat continue zou moeten branden deed niets.
Ik naar Motoport Den Bosch; lamp controleren, die was prima. Hun diagnose was dat er een probleem was met de ABS unit; die stuurt namelijk het achterlicht aan. De ABS zelf werkte prima, maar blijjkbaar - zo dachten zij - werd het achterlicht niet aangestuurd.
Hun idee was, om het achterlicht dan maar rechtstreeks aan te sturen, via een aparte stroomkabel, dus niet via de ABS. Dt werkte prima voor het achterlicht - dat deed het toen goed -, maar toen schoot de ABS in een storing... althans, het lampje ging branden; de ABS werkte nog steeds prima.
Afijn, we hebben die extra kabel maar weer verwijderd want dan had ik tenminste geen storingslampje branden... en geen achterlicht... maar omdat ik voornamelijk overdag rijd is dat geen probleem...
Het idee is niet echt lekker natuurlijk. Zit er nu wel of niet een storing in de ABS?! Ik ben ff naar Ede gereden (MSA), maar zij kwamen ook niet verder dan "zet hem hier maar neer, dan kijken we hem helemaal na, misschien moet de ABS wel vervangen worden...". En ik had uiteraard geen zin om € 1200-€2000 te besteden aan een motor die ik voor €4500 heb gekocht...
Dus toen ben ik naar IJsselstein gereden, naar de dealer waar ik de motor heb gekocht. De monteurs daar zeiden direct dat het geen ABS probleem hoefde te zijn; het zou ook wel eens een kabelbreuk ergens bij het contactslot kunnen zijn.... Toen zij er even snel naar keken bleek ik ook geen werkend stadslicht te hebben... en dat bevestigde hun diagnose.
Afijn, ik heb een afspraak gemaakt, paar dagen later de motor daar neergezet voor reparatie. Tegelijk maar even de ABS een beurt laten geven en de steun voor mijn navigatie aan de accu laten aansluiten... Twee dagen daarna was alles gereed; inderdaad kabelbreuk, en dus geen ABS probleem!
De monteurs vertelden dat de kabels die vanaf het contactslot lopen wel vaker kapot gaan. Door het draaien van het stuur schuren de kabels langs elkaar en langs allerlei onderdelen die daar zijn gemonteerd. Dat kan na verloop van tijd leiden tot scheuren van de kabelmantels.
Misschien is dit interessant voor jullie; je weet maar nooit of het bij iemand anders ook optreed. Ik ben in ieder geval prima geholpen, en heb geen enorme bedragen hoeven te investeren ;-)
- R1150RT
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 18:11
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Geraardsbergen
Re: Ook ABS bij 1150
Heywhgmkeller schreef:Mijn ABS probleem bleek helemaal geen ABS probleem te zijn .... gelukkig maar.
Misschien interessant voor de lezers:
Ik rijd een R1150RS uit 2003. Heerlijke motor, gekocht in IJsselstein. Ergens in zomer 2016 kreeg ik een keer een storingslampje op de ABS; na stoppen en even wachten ging dat weer uit en verder geen problemen gehad. Daarna is de motor de winterstalling in gegaan om er eind maart weer uit te komen.
Een maand geleden stopte mijn achterlicht ermee. Remlicht werkte wel, maar achterlicht dat continue zou moeten branden deed niets.
Ik naar Motoport Den Bosch; lamp controleren, die was prima. Hun diagnose was dat er een probleem was met de ABS unit; die stuurt namelijk het achterlicht aan. De ABS zelf werkte prima, maar blijjkbaar - zo dachten zij - werd het achterlicht niet aangestuurd.
Hun idee was, om het achterlicht dan maar rechtstreeks aan te sturen, via een aparte stroomkabel, dus niet via de ABS. Dt werkte prima voor het achterlicht - dat deed het toen goed -, maar toen schoot de ABS in een storing... althans, het lampje ging branden; de ABS werkte nog steeds prima.
Afijn, we hebben die extra kabel maar weer verwijderd want dan had ik tenminste geen storingslampje branden... en geen achterlicht... maar omdat ik voornamelijk overdag rijd is dat geen probleem...
Het idee is niet echt lekker natuurlijk. Zit er nu wel of niet een storing in de ABS?! Ik ben ff naar Ede gereden (MSA), maar zij kwamen ook niet verder dan "zet hem hier maar neer, dan kijken we hem helemaal na, misschien moet de ABS wel vervangen worden...". En ik had uiteraard geen zin om € 1200-€2000 te besteden aan een motor die ik voor €4500 heb gekocht...
Dus toen ben ik naar IJsselstein gereden, naar de dealer waar ik de motor heb gekocht. De monteurs daar zeiden direct dat het geen ABS probleem hoefde te zijn; het zou ook wel eens een kabelbreuk ergens bij het contactslot kunnen zijn.... Toen zij er even snel naar keken bleek ik ook geen werkend stadslicht te hebben... en dat bevestigde hun diagnose.
Afijn, ik heb een afspraak gemaakt, paar dagen later de motor daar neergezet voor reparatie. Tegelijk maar even de ABS een beurt laten geven en de steun voor mijn navigatie aan de accu laten aansluiten... Twee dagen daarna was alles gereed; inderdaad kabelbreuk, en dus geen ABS probleem!
De monteurs vertelden dat de kabels die vanaf het contactslot lopen wel vaker kapot gaan. Door het draaien van het stuur schuren de kabels langs elkaar en langs allerlei onderdelen die daar zijn gemonteerd. Dat kan na verloop van tijd leiden tot scheuren van de kabelmantels.
Misschien is dit interessant voor jullie; je weet maar nooit of het bij iemand anders ook optreed. Ik ben in ieder geval prima geholpen, en heb geen enorme bedragen hoeven te investeren ;-)
Hartelijk dank om het te laten weten. Fijn dat je geen bom geld kwijt bent en zo bespaart het ons ook onnodige kosten moest het ons voorvallen.
Nog fijne veilige belichte km's [emoji12]
Mvg
Dimitri
Hartelijke groeten van SM-G930F aan alle forumleden
- stockie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 11:08
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Etten-Leur
Re: Ook ABS bij 1150
Oké interessant bericht hierboven. Temeer omdat de klacht weer terug is en de mensen die achter me reden me vertelden dat mijn remlicht blijft branden. Dus of toch de rem switches of een kabelbreuk. Nu ik goed luis ter blijkt dat mijn ABS het ook gewoon blijft doen. Ook als hij foutmelding geeft. Als ik weer thuis ben maandag maar ff naar kijken
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12 jun 2015, 11:07
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1150RS uit 2003
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Den Bosch
- Locatie: Rosmalen/Den Bosch
Re: Ook ABS bij 1150
Laat ff eeten hoe het afloopt.
- stockie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 aug 2015, 11:08
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Etten-Leur
Re: Ook ABS bij 1150
nog niet aan toe gekomen, maar ik laat het zeker weten!
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4367
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Ook ABS bij 1150
Op de POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN hebben 87 leden gereageerd . . .
Bij 16 respondenten is de pomp 1x uitgevallen en bij 5 zelfs 2x of meer.
RESUMEREND . . .
BIJNA EEN KWART VAN DE DEELNEMERS HEEFT MET ABS UITVAL TE MAKEN GEHAD.
LEES: viewtopic.php?f=32&t=13114
Bij 16 respondenten is de pomp 1x uitgevallen en bij 5 zelfs 2x of meer.
RESUMEREND . . .
BIJNA EEN KWART VAN DE DEELNEMERS HEEFT MET ABS UITVAL TE MAKEN GEHAD.
LEES: viewtopic.php?f=32&t=13114
stockie schreef:Ik mag mij ook scharen tot de ABS perikelen club. Het rare is dat als ik mijn motor s'ochtends start ik geen storing heb. Pas na 20 minuten rijden knippert mijn ABS lampje en brandt de lamp eronder. Als ik hem aan het eind van de middag weer start weer precies hetzelfde. Hij gaat pas na 20 minuten knipperen. Heeft iedereen dat?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 15 mar 2014, 19:26
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K75 RT
- Land: nl.
- Woonplaats of omgeving: Bollenstreek
Re: Ook ABS bij 1150
Op de POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN hebben 87 leden gereageerd . . .
Bij 16 respondenten is de pomp 1x uitgevallen en bij 5 zelfs 2x of meer.
RESUMEREND . . .
BIJNA EEN KWART VAN DE DEELNEMERS HEEFT MET ABS UITVAL TE MAKEN GEHAD.
LEES: viewtopic.php?f=32&t=13114
Is deze uitslag statistisch gezien wel helemaal juist?
Zijn mensen met negatieve ervaringen niet eerder geneigd de poll in te vullen?
ABS uitval betekent dat, dat je pomp naar de kl te is of vallen daar ook de wat eenvoudigere storingen onder?
Bij 16 respondenten is de pomp 1x uitgevallen en bij 5 zelfs 2x of meer.
RESUMEREND . . .
BIJNA EEN KWART VAN DE DEELNEMERS HEEFT MET ABS UITVAL TE MAKEN GEHAD.
LEES: viewtopic.php?f=32&t=13114
Is deze uitslag statistisch gezien wel helemaal juist?
Zijn mensen met negatieve ervaringen niet eerder geneigd de poll in te vullen?
ABS uitval betekent dat, dat je pomp naar de kl te is of vallen daar ook de wat eenvoudigere storingen onder?
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Ook ABS bij 1150
De POLL laat volgens mij een representatief beeld zien. Iedereen kan en mag reageren. Zoals jij een aanname doet alsof er vooral mensen zijn die reageren met ABS problematiek. Je kunt het ook vanuit een ander perspectief benaderen. Niet iedereen wil zijn of haar sores ventileren over de ABS pomp op het forum. Nogmaals een ieder kan en mag reageren. En voor alle duidelijkheid; het gaat in de POLL over "ABS pomp heeft de geest gegeven". Deze is dus per definitie klaar voor revisie of vervanging van een nieuw exemplaar en dus is de defecte pomp in dit geval rijp voor het depot chemisch afval.
Eilert
Eilert
pieter. schreef:Is deze uitslag statistisch gezien wel helemaal juist?
Zijn mensen met negatieve ervaringen niet eerder geneigd de poll in te vullen?
ABS uitval betekent dat, dat je pomp naar de kl te is of vallen daar ook de wat eenvoudigere storingen onder?
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Berrybeer
- 2023
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
- Locatie: Uden
Re: Ook ABS bij 1150
....een optimist zal redeneren dat van alle forumleden, minder dan 1% ooit abs problemen heeft gekend.
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Ook ABS bij 1150
En de pessimist dat 3% van alle forumleden nooit problemen heeft gehad. [emoji57]Berrybeer schreef:....een optimist zal redeneren dat van alle forumleden, minder dan 1% ooit abs problemen heeft gekend.
Hartelijke groet,
Nico
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Ook ABS bij 1150
Ik kwam destijds bij wiskunde, onderdeel kansberekening niet verder dan de stelling:
Noot: ik had voor dat onderdeel niet een verschrikkelijk hoog cijfer; ik moest het met name van de examenopdrachten hebben waarbij de uitkomst was uit te drukken in valuta.De kans dat iets gebeurt is altijd exact 50%: namelijk het gebeurt wel, of het gebeurt niet...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh