Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Exgoldwing
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 dec 2016, 20:57
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: haarlem

Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Exgoldwing »

Eindelijk gisteren mijn eerste rit op mijn R1200RT gaan maken.
Alles naar voll tevredenheid tot ik weer vlak bij huis was.
Ik voelde een trilling in mijn stuur een een geluid alsof er een flinke kiezel onder je band weg schiet.
Gelijk ABS lamp aan het knipperen en en een rode gevaren driehoek.
Verder rustig naar huis gereden en thuis motor uit en opnieuw gestart. Alles weer terg naar normaal.
Komt iemand dit bekend in de oren?
Groeten
Huib
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Vanaf een afstand is het lastig oordelen. Als de foutmelding nu weg is, de motor remt zoals je verwacht bij het gebruik van de voorremmen en er geen olie lekt en het wiel goed vrij draait dan zal er vast niets aan de hand zijn....even door de BMW dealer of specialist naar laten kijken kan sowieso geen kwaad!

Ik las dat je de motor via MP hebt gekocht zonder onderhoudsgeschiedenis en onlangs een beurt hebt laten uitvoeren. Is toen ook het I-ABS systeem doorgespoeld?
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
Exgoldwing
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 dec 2016, 20:57
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: haarlem

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Exgoldwing »

Bij de verkoop kreeg ik als enige een rekening van revisie van het volledige remsysteem. (schijven, blokken en remvloeistof)
Als eerste heb ik een volledige nulbeurt aten utvoeren.
Hij rijdt ook als een zonnetje. En dat van een exgoldwingrijder. Deenge opmerking is dat het net lijkt of er een varkentje onder mij aan het knorren is.
Wat wel zou kunnen zijn, er is ook een voorband vervangen, misschien was deze niet volledig in de velgrand geknald.
Toen dit alsnog gebeurde geeft dit een aardige ruk aan e voorwiel.
Misschien heeft dit een kortstondig verschil in snelhed tussen voor en achterwiel gegeven.
groeten
Huib
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Bert M »

Kijk morgen even heel erg goed of je geen rare bobbels in je band hebt zitten, je beschrijving zou ook kunnen duiden op een geknapte koordlaag in het karkas van je band. Een keer met een vierwielige gehad. Gaf eigenlijk hetzelfde effect en is niet geschikt om mee door te rijden.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Exgoldwing
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 dec 2016, 20:57
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: haarlem

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Exgoldwing »

Ik heb het wiel en band goed geinspecteerd, maar kon niets vinden wat vreemd was of niet in orde leek.
Denk dat het inderdaad het zetten van de band, of een wegspringende kiezel onder de band vandaan is geweest.
Ga binnenkort even langs bij de dealeRT voor een laatste controle.
Groeten
Huib
Gebruikersavatar
Exgoldwing
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 dec 2016, 20:57
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: haarlem

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Exgoldwing »

De motor heeft bij de dealer aan de computer gehangen.
De storing is omschreven als "Timeout bij de initialisatie van de hoofdregeleenheid opgetreden"
Als het vaker voor komt dan moet de unit vervangen worden.
Maar dat snap ik niet. As dt ding kapot is dan doet ie het niet meer, maar als hij het steeds goed doet en dan opeens een storing geeft lijkt het mij dat er wat anders niet in orde is. (sensor bij de wielen?)
Heeft iemand hier wat meer over te vertellen?
Groet
Huib
Inspector Gadget

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je hebt een 2005 1200RT, dus de ABS/Remmen mét servo's.

Wat betreft die time-out;
Alles op de 1200RT, omdat het CAN-bus is, zijn zelfstandige units waarvan de centrale unit weet (& verwacht) dat al die zelfstandige units bij tijd en wijle zichzelf melden, al dan niet met een signaal (ook wel hartbeat genaamd), status melding en/of waardes.
Als dat signaal niet binnen de vastgestelde tijden komt, krijg je bijvoorbeeld storingsmeldingen.
Dat een dergelijke melding niet tijdig ontvangen wordt kan afhangen van vele factoren, zoals een sensor die geen signaal (of slechts af-en-toe) meer afgeeft, een storing in een unit, defecte elektronica of problemen met een ander onderdeel.
Zoals die servo-pomp. :$
BMW heeft getracht, omdat zoveel via software loopt, zoveel mogelijk fail-safe modi in te bouwen, zelfs van de software zelf.
Het kan dus ook een software-bug zijn, een vervuilde of defecte sensor, of module.
Maar het kan inderdaad ook een externe factor geweest zijn die een dergelijke situatie veroorzaakt heeft.
Goed in de gaten houden dus.
Gebruikersavatar
Exgoldwing
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 dec 2016, 20:57
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: haarlem

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Exgoldwing »

Bedankt voor je reactie.
Duidelijk verhaal.
Het zit mij alleen niet lekker dat je een hele tijd kunt rijden en remmen zonder de foutmelding en dan opeens de melding krijgen. Contact uit en dan weer aanzetten en de foutmelding is er uit en je kan er weer mee rijden en remmen. Begin dan eerder te denken aan een slecht contact oid.
Groet
Huib
Inspector Gadget

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het kan een defecte of vervuilde sensor zijn, wat dat betreft.
Of een storing in dat circuit, bijvoorbeeld te lage vloeistof-niveau(s), slechte accu, (micro)schakelaar, of module.
Een slecht contact zou ook kunnen, dat zal nader onderzocht moeten worden.
Dat is moeilijk te zeggen, 1,2,3 .. _001
Gebruikersavatar
Exgoldwing
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 dec 2016, 20:57
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: haarlem

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Exgoldwing »

Inspector,iets
Ben jij in het bezit van een tekening of iets dergelijks van het systeem, zodat ik het na an vlooien en elk verdacht element uit kan gaan sluiten voordat ik aan de hoofdprijs ga beginnen.
Ik weet tenslotte nu dat het systeem kuren kan vertonen, gecombineerd met mijn (lange) ervaring met motoren zonder rembekrachtiging of ABS, ik voorzichtig moet rijden. Voorlopig werkt het (alarm aan, contact uit en aan starten en rijden)
Ik heb namelijk wel mijn zinnen gezet op de Vechtdal tour.
Groet
Huib
Inspector Gadget

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nee, helaas geen tekening of schema van de 2005 1200RT-serie.
Je go-to zou m.i. het Haynes boek moeten zijn.
Anders lenen van iemand bij je in de buurt?
haynes-manual-for-bmw-r1200gs-adventure-r1200r-r1200rt-r1200s-r1200st-motorcycles-2000-to-2009-haynes-part-number-4598-4.gif.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Exgoldwing
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 dec 2016, 20:57
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: haarlem

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Exgoldwing »

Inspector,
Ik heb even de meter aan de accu gehangen.
Deze staat al een paar dagen aan een druppellader met een max laadstroom van 0,7 amp.
De accu is een "natte" accu Yuasa welke een vermogen van 17,7 Ah heeft.
Met de lader erop 13,42 V
Zonder lader 13,4 V
Contact aan gedurende de check 12,7 V
Startend 10 V
Lopend 14,32 V (laadspanning)
Dit heb ik twee keer gedaan met de tweede keer weken de waarden niet af.
Mag ik de accu uitsluiten? of is deze aan vervanging toe?
Groet
Huib
Inspector Gadget

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hmm, sommige gemeten spanningen ben ik niet zo heel blij mee;
12,7 volt geeft aan dat de accu volgeladen is, maar die startende spanning van 10 volt is echt zorgwekkend, dat duidt m.i. op een mogelijk accu-probleem.
Of een start-motor die vervuild is en daardoor te veel stroom trekt.

Het beste kan je de accu laten doormeten met een accu-tester.

Jou laad-circuit is in principe in orden hoewel de relatief hoge laadspanning m.i. ook een indicator is voor mogelijke accu-problemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Exgoldwing
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 dec 2016, 20:57
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: haarlem

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Exgoldwing »

Ik heb een nieuwe accu geplaatst. (Motobat)
Met in het achterhoofd 80 euries is minder dan 2000 ;)
Afgelopen zondag voorzichtig (voor mijn been) zo'n 100 km gereden.
Ben hield zich goed en de RT ook!
Ga niet over een nacht ijs dus dit ga ik nog een paar keer doen.
Zu het toch een accu zin geweest die bij het fruitafval :D moet?
groeten
Huib
Inspector Gadget

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De 1e generatie 1200RT's zijn extra gevoelig voor accu's die niet meer zo fris-en-fruitig zijn, dus kan heel goed jou probleem geweest kunnen zijn.
Je kunt je oude accu eens laten testen bij een motorzaak waar ze accu-testers hebben, dan weet je het zeker.
Gebruikersavatar
Exgoldwing
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 dec 2016, 20:57
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: haarlem

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Exgoldwing »

Vind ik wel irritant. Mijn vertrouwen in BMW is wel een stuk gezakt.
De oude accu gaat naar iemand met een honda gl1800 die er nog een aantal jaren plezier van kan hebben.
Even serieus ik ben werkelijk heel erg teleurgesteld in BMW.
Dat er fouten gemaakt worden in de ontwikkeling vind ik geen probleem zolang er wel feedback komt vanuit de fabriek.
En niet net doen of je neus bloed.
groet
Huib
Inspector Gadget

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ieder z'n eigen mening en ervaringen maar ik zou toch eerst de accu laten doormeten.
Met een goede accu-tester kan je ook de CCA-waarde bepalen en dan weet je hoeveel dat afwijkt van wat die accu fabrieks-af geweest is.
Het zou mij niet echt verbazen als jou accu inderdaad andere, veel lagere waarde aangeeft.
Daarnaast zal in het sturingsgeheugen van jou motor mogelijk ook uit te lezen zijn wat er voorgevallen is.

Ik kan je helaas niet helemaal volgen wat er dan "fout" is/was in jou situatie dat je BMW verwijt of waar er gedaan is alsof
de neus bloed
_001
maar dat kan een tekortkoming zijn van mij. :$
Gebruikersavatar
Exgoldwing
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 dec 2016, 20:57
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: haarlem

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Exgoldwing »

Voor wat betreft de CCA-waarde, volgens de oude accu is deze 100A, dus rijkelijk laag.
Alleen zou dit volgens mij problemen kunnen geven bij het starten.
Het probleem met de knipperende ABS en brandende gevarendriehoek deed zich pas voor na zo'n 20 min.
Wat betreft het doen alsof de neus bloed, doel ik op het feit dat er zo'n 2 jaar "verkeerde" ABS pompen gemonteerd zijn zonder dat dit duidelijk erkend wordt door BMW. Een eventuele aanpassing in het systeem is ook nooit aangegeven om bijvoorbeeld een andere unit te kunnen plaatsen welke deze problemen niet heeft. Nee men mag de oude unit voor veel geld laten vervangen door een zelfde, waarvan men hoopt dat deze geen problemen zal geven.
Dit soort "acties" bepalen wat mij betreft hoe de betrouwbaarheid van het merk is.
Bij elke fabrikant gebeurt er wel eens wat, waardoor het produkt niet optimaal presteert. Maar de reactie van de fabrikant is wat mij betreft een belangrijke graadmeter voor zijn betrouwbaarheid.
Groet
Huib
Inspector Gadget

Re: Knipperen ABS en gevarendriehoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Exgoldwing schreef:Voor wat betreft de CCA-waarde, volgens de oude accu is deze 100A, dus rijkelijk laag.
Alleen zou dit volgens mij problemen kunnen geven bij het starten.
Ik neem aan dat je bedoelt de CCA-waarde die op de accu aangegeven staat?
Als je die daadwerkelijk zou doormeten zal die wellicht aanzienlijk lager kunnen zijn, afhankelijk van de staat van de accu.
Exgoldwing schreef:Het probleem met de knipperende ABS en brandende gevarendriehoek deed zich pas voor na zo'n 20 min.
Kán zijn de accu zijn, omdat, in tegenstelling wat vaak gedacht wordt, de motor stroom verbruikt van de accu, niet van de dynamo.
De dynamo laad alleen(!) de accu op, de accu is ten alle tijden de stroombron voor je motor & elektronica.
Als de dynamo, die met ettelijke amperes probeert de accu op te laden maar de accu houdt geen goede lading meer goed vast, kan je elektrische problemen krijgen. En dan gaat bij de 1200RT de CAN-bus ingrijpen, zoals het uitschakelen van de accessoires-aansluitingen, bijvoorbeeld.
Maar zoals aangegeven, dat zal je terug kunnen zien in het sturingsgeheugen, vaak.
Exgoldwing schreef:Wat betreft het doen alsof de neus bloed, doel ik op het feit dat er zo'n 2 jaar "verkeerde" ABS pompen gemonteerd zijn...
Ik denk dat het "relatief" is;
De 1200 werd gebaseerd op deels bestaande technieken en onderdelen, van, in dit geval het i-ABS van de 1150RT.
Opzicht niets mis mee, het is nog altijd een bijzonder krachtig remsysteem (als je eraan kunt wennen) maar heeft inderdaad zo z'n nukken;
Jaarlijks én goed & juist onderhoud (lees: volledig doorspoelen) is noodzakelijk en een goede accu, als het gaat om het remsysteem.
Maar anders dan dat is het systeem m.i. niet echt "verkeerd". Het alleen heel nauwgezet & juist gebeuren en helaas is dat lang niet altijd het geval bij de gegeven onderhoud.
Exgoldwing schreef: .. zonder dat dit duidelijk erkend wordt door BMW. Een eventuele aanpassing in het systeem is ook nooit aangegeven om bijvoorbeeld een andere unit te kunnen plaatsen welke deze problemen niet heeft...
Het probleem ligt meer bij de toeleverancier die dat onderdeel produceert (kwaliteit & duurzaamheid), in combinatie met het onderhoud.
Het systeem laat zich niet aanpassen, dat is inherent aan het ontwerp. Anders wat dat al lang gebeurt.
Vandaar ook de 2e generatie 1200RT een ander ABS systeem kregen, zonder de (extra) bekrachtiging.
Maar ik geef ruiterlijk toe dat het niet echt een doordacht systeem was, als het om storingen, onderhoud en staat van de accu betreft.
En het is inderdaad niet bepaald fraai te noemen.
Zeker als het je overkomt, dan is het extra balen natuurlijk.
Exgoldwing schreef:Dit soort "acties" bepalen wat mij betreft hoe de betrouwbaarheid van het merk is...
...Maar de reactie van de fabrikant is wat mij betreft een belangrijke graadmeter voor zijn betrouwbaarheid..
BMW heeft volgens mij geen (re)acties gedaan aangaande het ABS systeem vwbt de pomp/servo, wel voor leidingen, software-updates e.d
Maar zover mij bekend geen (re)acties puur op de pomp.
Je leest er veel over omdat er in motoren-land voor wat betreft onderhoud, reparatie en verkoop, veel, heel veel mis is.
Er wordt letterlijk te vaak maar wat aangerommeld, klanten opgezadeld met "gebakjes" en soms ronduit gevaarlijke motoren qua staat & veiligheid. Erik van Lent schrijft daar regelmatig over.
Ja, BMW kan hierin soms wat meer voortvarend zijn richting klanten met problemen, maar om "hierdoor" een merk als onbetrouwbaar te bestempelen kan ik mij totaal niet in vinden.
Maar een ieder zijn meningen en ervaringen natuurlijk!
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”