systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door bvdd »

Hoi allemaal,

Ik ben een erg tevreden r1100RT '99/'00 rijder met dagelijks woon/werk verkeerd van ongeveer 20 min enkele rit.
Helaas heb ik het in voorgaande topics nog niet kunnen vinden maar ik zit met het volgende probleem:

Ik heb mijn remblokken achter vervangen omdat deze voor de indicatiestreep waren afgesleten. Ik heb tijdens een poging de remvloeistof te vervangen een fout gemaakt en heb nu lucht in het systeem, ik weet het: dat is niet handig van me.
Tevens heb ik een rempedaal waar totaal geen weerstand meer op zit.
Na pogingen het circuit tussen het pedaal en de ABS unit te ontluchten en pogingen te ontluchten van de remklauw achter kom ik niet tot een oplossing van het probleem.
Ik heb echt al heel lang 3xpompen met het pedaal --> rempedaal naar beneden houden --> ontluchtingsnippel open en dicht --> en opnieuw geprobeerd. Er blijven luchtbellen komen.
In het werkplaatshandboek vind ik ook niet duidelijk terug hoe het ontluchten gedaan moet worden. De plaatselijke motormonteur heeft het over een computer die hier voor nodig zou zijn. Ik heb de indruk dat het ook zonder computer moet kunnen.

Is er iemand die een beschrijving heeft van de stappen om de remleiding circuits weer op druk en lucht vrij te krijgen?

Voor ik aan de klus begon functioneerde mijn ABS en de remmen goed overigens.

Jullie zouden me er enorm mee helpen, ik leer graag hoe ik dit kan oplossen!

Alvast bedankt voor het meedenken..
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door Isaac »

De R1100RT heeft in de ABS unit een redelijke kamer zitten die nagenoeg niet via de standaard ontluchtings methode is goed te krijgen.
Je zal het ontluchtings nippeltje wat boven op de ABS unit zit moeten gebruiken om de ABS unit te ontluchten.
Daar zitten er 2 op. Voor de voorrem en voor de achterrem. Waar je een computer voor nodig zou kunnen hebben is om even op te zoeken welke nippel voor welke rem is. Voor de rest zal je het toch zelf moeten doen.
Het principe is hetzelfde, druk op het systeem zetten en ontluchten. Dit herhalen totdat alle lucht er uit is.
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door bvdd »

Isaac schreef:De R1100RT heeft in de ABS unit een redelijke kamer zitten die nagenoeg niet via de standaard ontluchtings methode is goed te krijgen.
Je zal het ontluchtings nippeltje wat boven op de ABS unit zit moeten gebruiken om de ABS unit te ontluchten.
Daar zitten er 2 op. Voor de voorrem en voor de achterrem. Waar je een computer voor nodig zou kunnen hebben is om even op te zoeken welke nippel voor welke rem is. Voor de rest zal je het toch zelf moeten doen.
Het principe is hetzelfde, druk op het systeem zetten en ontluchten. Dit herhalen totdat alle lucht er uit is.

Hartelijk dank voor je reactie en je tijd Isaac.
Als ik de remleidingen volg is de linkse nippel voor de achterrem. Deze heb ik volgens de methode zoals ik heb beschreven geprobeerd te ontluchten, vrij lang en er bleven maar steeds bubbels komen zonder dat het peil in het reservoir zakt en ik moest bijvullen.
Klopt het dat er geen weerstand op het pedaal zit?
Pompt hij dan wel goed? want het voelt alsof er niets gebeurt.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door Isaac »

Lucht laat zich samendrukken en daardoor bouw je geen echte druk op. Zolang er lucht uitkomt ben je goed bezig dus nog even volhouden.
Bij de voorrem is het wat eenvoudiger omdat het reservoir hoger zit. Bij de achterrem moet je voordat je het pedaal los laat het nippeltje weer dicht hebben. Een slangetje die je recht naar boven laat lopen kan wat helpen omdat de lucht zich dan langzaam naar boven verplaatst en de olie die je er dan uit perst weer kan terug vloeien. Het is een beetje spelen met de wetten van de natuur.
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door bvdd »

Ik ga nog een poging wagen zo dadelijk.. vraag me alleen wel af hoe lang ik door moet gaan.
Het klopt dus dat het niveau van het reservoir niet daalt op het moment dat er nog lucht in de leiding zit?
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door Isaac »

Als er lucht uit komt moet er olie voor in de plaats komen. En met het ontluchten pers je er ook olie uit dus moet het niveau wel zakken. Uiteraard wel tijdig bijvullen anders pers je er weer lucht in. Je moet inderdaad doorgaan tot er geen lucht meer in zit. De rem moet dan ook stevig aanvoelen. Zoals voor het vervangen.
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door bvdd »

Na een tijdje pompen en ontluchten zoals beschreven komen er geen belletjes meer, echter komt er ook geen vloeistof omhoog en blijft het niveau in het reservoir hetzelfde als ik verder ga.
Is het misschien nodig om de ingang op de abs pomp te openen en deze handmatig te vullen?

Wat me ook opvalt is dat het niveau in het reservoir stijgt als ik een tijdje niks doe en de nippel dicht is.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door Isaac »

Als het niveau stijgt als je een tijdje niets doet heeft er mee te maken dat de samen geperste lucht de olie terug duwt naar het reservoir.
Er zit dan nog steeds lucht in. Als de rem cilinder in rust staat is er een kleine opening terug naar het reservoir. Dit is noodzakelijk om de terug lopende remklauw, het uitzetten van de olie (temperatuur) en de veerkracht van de leidingen mogelijk te maken.
Nu kan het zijn dat je de ABS nu wel voor elkaar hebt maar dat in de remklauw mogelijk nog wat lucht zit. Het is echt een kwestie van onder druk zetten en steeds de druk af laten vloeien door een nippel open/dicht te draaien. Een rem moet na even rust direkt goed aanvoelen. Als je 2 maal direkt achter elkaar pompt dan mag er nagenoeg geen verschil zitten in het aangrijpings punt van de rem. Hoe meer verschil dit geeft des te meer lucht er nog in zit.
Systeem uitsluitend blijven vullen via het reservoir.
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door bvdd »

Ik ben bij elkaar al een uur aan het pompen en heb net ook de achterremklauw gedaan maar ik het bijvullen van remvloeistof is nog steeds niet aan de orde. Zou de pomp ineens kapot zijn?

Normaliter moet je het reservoir toch bij vullen lijkt me als de lucht uit het systeem verdwijnt!?

Zou het kunnen dat er ergens lucht in het systeem komt? 1 van de pistons van de remklauw was lichtjes beschadigt aan de rand.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door Isaac »

Als je ontlucht komt er ook olie uit. Dan MOET het niveau wel zakken. Ik neem aan dat je wel het goede reservoir zit te bekijken?
Ik denk dat het beter is om iemand, misschien wel een lid die in de buurt woont, er bij te vragen om eens te kijken wat er aan de hand is.
Als je motor weigert kan je niet rijden maar als een rem weigert kan je niet stoppen. Dit laatste is wel het belangrijkste.
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door bvdd »

Gelukkig heb ik de voorrem nog.. remmen is inderdaad het voornaamste.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Ik heb het juiste reservoir ja, er staat dot 4 90 en de leiding loopt direct naar het pedaalpompje.

Hoe kom ik erachter wie er in de buurt woont? Is daar een handigheidje voor op dit forum?

Groet Brent
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door Isaac »

Met een beetje geluk reageert er iemand. Ik weet niet of je ook op leden en omgeving kan zoeken. Heb ik nog nooit nodig gehad.
Maar ook dan weet je nog niet of dat lid een sleutelaar is.
Mee kijken met een deskundige opent vele deuren voor een starter. Niets is moeilijk als je weet en begrijpt hoe het werkt.

succes
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door bvdd »

Dat is ook mijn instelling.. vandaar dat ik eraan begonnen ben. Ik zoek nog even verder
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door bvdd »

Is er nog iemand op het forum met andere suggesties?

Of iemand die een sleutelaar is en in de buurt van Heesch/Oss woont?

Groet
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Beste

je hebt toch wel het zwarte compensatie balgje uit het reservoir achter gehaald? , zit gelijk onder de vuldop. Zoniet dan vul je de balg en niet het reservoir en komt het nooit voor elkaar.

Mogelijk heb je er iets aan.

[groet]
Tom
Robbel
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2014, 01:59
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Schagen

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door Robbel »

Een goede manier is om vacuüm te trekken dmv van een handpompje of perslucht.
Potje vullen
Vacuüm aansluiten op ontluchtingsnippel van de betreffende remklauw en zuigen. Ondertussen goed het niveau van het potje in de gaten houden.
Hetzelfde doe je ook met de ABS pomp.

Mocht de nog vragen hebben even een PM.
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: systeem met ABS ontluchten zelf te doen?

Ongelezen bericht door bvdd »

TomDujardin schreef:Beste

je hebt toch wel het zwarte compensatie balgje uit het reservoir achter gehaald? , zit gelijk onder de vuldop. Zoniet dan vul je de balg en niet het reservoir en komt het nooit voor elkaar.

Mogelijk heb je er iets aan.

[groet]
Tom
Pijnlijk maar waar had ik dit verkeerd ingeschat.

Doordat er remvloeistof in de balg zat en het niveau met het manipuleren van de rem veranderde dacht ik dat deze kon blijven zitten.

Achteraf kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan maar dat laat ik achterwege. De vloeistof is vervangen en het systeem weer luchtvrij op druk.

Bedankt voor jullie support en inbreng!

Zoals Isaac zei: we zwaaien!
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”