zekering stuk dommigheid maar nu

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
ruudalmelo
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2015, 13:59
Type: R1100RT
Bijz: Tomtom, Sena SMH5, Actioncam ACT-ACAM-002
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Almelo
Locatie: Almelo
Contacteer:

zekering stuk dommigheid maar nu

Ongelezen bericht door ruudalmelo »

Hallo leden,
Ik had ergens een storing in mijn kabel voor het achterlicht, kon de breuk niet vinden en heb vanuit de zekeringkast een draad gepakt waar ik bij kon om vandaaruit na contact stroom op een nieuwe kabel heb gezet. Tot zover geen probleem, vanochtend eerste rit nadien gaan rijden, bij het . starten klonk er een snerpend geluid maar verder niks aan de hand. Normaal zet de ABS zich na enkele meters en gaan de controlelampjes uit. Nu bleven zij om en om knipperen, heb de kabel losgemaakt en ben gewoon een mooie rit gaan maken, thuisgekomen nog even in de zekeringkast gekeken en daar een 15A zekering aangetroffen die door was. Deze vervangen enkele meters gereden doch lampen blijven knipperen. Is het mogelijk dat de ABS pomp zo'n opdoffer heeft gehad dat deze nu naar zijn grootje is? Of is resetten een optie Wie kan mij info geven?
Alvast bedankt. Ruud
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: zekering stuk dommigheid maar nu

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik kan even niet lezen welke zekering er stuk was, of dit de gebruikte zekering was.
Het is niet onmogelijk dat de ABS nu even een reset moet hebben omdat er iets fout was door de defecte zekering.
Ook dat is weer afhankelijk van de zekering die stuk was.
Ik kom dus informatie te kort om gerichter een antwoord / oplossing te geven.
Gebruikersavatar
ruudalmelo
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2015, 13:59
Type: R1100RT
Bijz: Tomtom, Sena SMH5, Actioncam ACT-ACAM-002
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Almelo
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: zekering stuk dommigheid maar nu

Ongelezen bericht door ruudalmelo »

Het was de 2e zekering 15A, heb gezocht op YouTube en een instructiefilmpje gevonden voor het resetten, dit gedaan en het functioneert weer.
Nu denk ik dat ik maar een draad voor het achterlicht bij de koplamp weg ga halen om herhaling te voorkomen wanneer ik het op de gok weer bij de zekeringkast weghaal. Ben opgelucht dat het zo is afgelopen. Bedankt voor jou reactie hier.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: zekering stuk dommigheid maar nu

Ongelezen bericht door Isaac »

Gelukkig dat de ABS gewoon gereset kon worden. Dat probleem is opgelost.
Begrijp ik dat je achterlicht zelf niet meer werkt?
In principe is het een kabelboom die rechtstreeks naar voren loopt en alleen draaipunten heeft nabij het stuur.
Werkt de parkeer stand wel? Dan weet je of die draad heel is.
Omdat het parkeerlicht middels het contact verloopt lopen er 2 draden naar het stuurslot/contactslot.
Vermoedelijk zal daar een draadje door zijn. Om dit op te lossen zal je het plastic moeten verwijderen maar je hebt ook veel werk als je van achter naar voren een nieuwe draad moet trekken. Ook die zal ergens op aangesloten moeten worden.
Ik kan een hoop terug vinden in mijn documentatie omdat ik ook het contactslot in de parkeerlicht stand heb veranderd.
Deze stand is voor mij het alarm inschakelstand geworden.

Ik hoor het wel welke richting je uit gaat.
Gebruikersavatar
ruudalmelo
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2015, 13:59
Type: R1100RT
Bijz: Tomtom, Sena SMH5, Actioncam ACT-ACAM-002
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Almelo
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: zekering stuk dommigheid maar nu

Ongelezen bericht door ruudalmelo »

Hallo,
Nee de P stand werkte ook niet, een kennis van mij die een tijd terug achter mij reed zei dat ik de rem regelmatig aantikte, dat deed ik dus niet, want zij zag dat bij remmen dit wel constant branden. Terwijl onder het rijden het (achterlicht) knipperde of niet brandde. Dat was het begin van mijn "domme" oplossing. Draad grijs zwart doorgeknipt na niet weten waar de storing zit (bij meting tot aan bundel in zekeringkast. Zou dus moeten meten vandaaruit, naar voren maar het is zo omslachtig veel werk dat ik daarom aan mijn oplossing denk. Je moet immers al het plastic verwijderen om er op een redelijke manier bij te kunnen. Betere oplossing welkom. Big RT Smile
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: zekering stuk dommigheid maar nu

Ongelezen bericht door japachap »

Heb je een Haynes- of een BMW bedradingschema?
Ik weet niet hoe het zit met de 1100, maar de 1150- als de achterlamp defect is, dan is het de bedoeling dat de remlicht op halve-kracht zou gaan branden. De achterlicht is dus verbonden met de ABS op de 1150 als een veiligheidsmaatregel. Zorg dat het niet zo is met de 1100 voordat je gaat om de systeem heen...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: zekering stuk dommigheid maar nu

Ongelezen bericht door Isaac »

De 1100 heeft die veiligheid niet dus lampje stuk dan is het echt donker. Voor mij een reden dat ik tevens een 6-tal ledjes in de behuizing heb gemaakt om echt uit te voorkomen.

In de zekering kast zit voor het stadlichtje voor en het achterlicht een aparte zekering.
Brandt het voorlampje (de kleine dus) wel?
Zekering 2 (4A) is de zekering voor deze lampjes.
Zekering 1 (4A) is een zekering voor o.a. het remlicht.
Afhankelijk van de metingen of de zekeringen heel zijn, en welke zijde de spanning binnenkomt, kan je daar de oplossing maken.
Als je zekering 2 laat vervallen en zekering uitgaand op de draad van zekering 1 uitgaand aansluit werkt alles gewoon weer.
Als je twijfelt dan steeds even meer info vragen. Dan lopen we het stap voor stap even door.
Gebruikersavatar
ruudalmelo
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2015, 13:59
Type: R1100RT
Bijz: Tomtom, Sena SMH5, Actioncam ACT-ACAM-002
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Almelo
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: zekering stuk dommigheid maar nu

Ongelezen bericht door ruudalmelo »

mag ik aannemen dat je begint te tellen vanaf de plek waar de reserve zekeringen zitten dus de laagste zekeringswaarde en niet vanaf de kant 15A.
wellicht afbeelding beschikbaar?
Inspector Gadget

Re: zekering stuk dommigheid maar nu

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is echt raadzaam het Haynes-boek te gebruiken.

Zekering-overzicht;
fuses.jpg
En elektrische schema;
R1100RT-Elec-Diagram-V2_2.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”