RVS schroeven voor de remschijven
- Gurbe
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
- Type: R1150RT
- Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Witmarsum
- Locatie: Witmarsum
RVS schroeven voor de remschijven
Vraagje,
Hoe denken jullie hier over. (let niet op de prijs)
http://www.ebay.nl/itm/BMW-R1150-RT-00- ... SwT-FZC0D3
gr Ype
Hoe denken jullie hier over. (let niet op de prijs)
http://www.ebay.nl/itm/BMW-R1150-RT-00- ... SwT-FZC0D3
gr Ype
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
- Rhonus
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 16 sep 2014, 22:17
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord-Holland
Re: RVS schroeven voor de remschijven
Mijn eerste ingeving is: wáárom?!?
Ik zou zelf geen reden kunnen bedenken waarom ik glimmende bouten op mijn remschijven zou willen hebben.
Daarnaast komen wat praktische vragen naar boven:
Hoe zit het met de sterkteklasse van deze bouten?
Hoe zit het met de reactie tussen de materialen van schijf, velg en het RVS van de bouten?
Ik zou zelf geen reden kunnen bedenken waarom ik glimmende bouten op mijn remschijven zou willen hebben.
Daarnaast komen wat praktische vragen naar boven:
Hoe zit het met de sterkteklasse van deze bouten?
Hoe zit het met de reactie tussen de materialen van schijf, velg en het RVS van de bouten?
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4479
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: RVS schroeven voor de remschijven
+ 1
Rhonus schreef:Mijn eerste ingeving is: wáárom?!?
Ik zou zelf geen reden kunnen bedenken waarom ik glimmende bouten op mijn remschijven zou willen hebben.
Daarnaast komen wat praktische vragen naar boven:
Hoe zit het met de sterkteklasse van deze bouten?
Hoe zit het met de reactie tussen de materialen van schijf, velg en het RVS van de bouten?
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: RVS schroeven voor de remschijven
Met name het punt van de treksterkte is uiterst relevant. RVS breekt echt sneller dan de gewone boutjes. Even ter vergelijk:
Een M8 10.9 zoals standaard door BMW toegepast heeft een standaard aanhaalmoment van 37Nm en een A2 of A4 RVS M8 bout heeft (droog) een aanhaalmoment van 21,2 Nm. Als je de bout aandraait, zoals de leverancier in zijn advertentie stelt, op het door de fabriek gestelde aanhaalmoment, trek je deze bout al serieus in de richting van de vloeigrens. Er is dan nog maar weinig extra belasting nodig om de bout te doen breken.
Het is absoluut fraai als je een motor hebt voor de 'sier', maar als je er daadwerkelijk mee gaat rijden, dan is dit een no-go!
Een M8 10.9 zoals standaard door BMW toegepast heeft een standaard aanhaalmoment van 37Nm en een A2 of A4 RVS M8 bout heeft (droog) een aanhaalmoment van 21,2 Nm. Als je de bout aandraait, zoals de leverancier in zijn advertentie stelt, op het door de fabriek gestelde aanhaalmoment, trek je deze bout al serieus in de richting van de vloeigrens. Er is dan nog maar weinig extra belasting nodig om de bout te doen breken.
Het is absoluut fraai als je een motor hebt voor de 'sier', maar als je er daadwerkelijk mee gaat rijden, dan is dit een no-go!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Gurbe
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
- Type: R1150RT
- Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Witmarsum
- Locatie: Witmarsum
Re: RVS schroeven voor de remschijven
Bedankt Bert voor de tips ik weet genoeg
ype
ype
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: RVS schroeven voor de remschijven
Bij de toepassing bij remschijven zou je met een lager moment afkunnen i.c.m. de juiste Loctite. De bouten worden hier echter niet op trek belast maar op afschuiving met een een klein buigend moment en laat rvs dáár nou net slecht tegen kunnen. Verder treedt scheurvorming bij rvs nagenoeg niet op, hij gaat in één keer Verder krijg je spanningscorrosie tussen het rvs en het aluminium met mooie bloemkooltjes als gevolg.
Niet doen dus
Niet doen dus
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: RVS schroeven voor de remschijven
Volgens mij word elke bout die je vastzet op trek belast. Je kan ook nog verzinkte bouten gebruiken.Baird schreef:Bij de toepassing bij remschijven zou je met een lager moment afkunnen i.c.m. de juiste Loctite. De bouten worden hier echter niet op trek belast maar op afschuiving met een een klein buigend moment en laat rvs dáár nou net slecht tegen kunnen. Verder treedt scheurvorming bij rvs nagenoeg niet op, hij gaat in één keer Verder krijg je spanningscorrosie tussen het rvs en het aluminium met mooie bloemkooltjes als gevolg.
Niet doen dus
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: RVS schroeven voor de remschijven
Als je nou even de krachten bekijkt die op een remschijf werken tijdens het remmen zul je zien waar mijn opmerking over gaat en dat jouw opmerking leuk voor de bühne is maar het punt mist waar het echt om gaat.Ton1959 schreef:Volgens mij word elke bout die je vastzet op trek belast. Je kan ook nog verzinkte bouten gebruiken.Baird schreef:Bij de toepassing bij remschijven zou je met een lager moment afkunnen i.c.m. de juiste Loctite. De bouten worden hier echter niet op trek belast maar op afschuiving met een een klein buigend moment en laat rvs dáár nou net slecht tegen kunnen. Verder treedt scheurvorming bij rvs nagenoeg niet op, hij gaat in één keer Verder krijg je spanningscorrosie tussen het rvs en het aluminium met mooie bloemkooltjes als gevolg.
Niet doen dus
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: RVS schroeven voor de remschijven
Baird schreef:Als je nou even de krachten bekijkt die op een remschijf werken tijdens het remmen zul je zien waar mijn opmerking over gaat en dat jouw opmerking leuk voor de bühne is maar het punt mist waar het echt om gaat.Ton1959 schreef:Volgens mij word elke bout die je vastzet op trek belast. Je kan ook nog verzinkte bouten gebruiken.Baird schreef:Bij de toepassing bij remschijven zou je met een lager moment afkunnen i.c.m. de juiste Loctite. De bouten worden hier echter niet op trek belast maar op afschuiving met een een klein buigend moment en laat rvs dáár nou net slecht tegen kunnen. Verder treedt scheurvorming bij rvs nagenoeg niet op, hij gaat in één keer Verder krijg je spanningscorrosie tussen het rvs en het aluminium met mooie bloemkooltjes als gevolg.
Niet doen dus
Volgens mij mist mijn opmerking het punt totaal niet. Als de treksterkte van de bout al niet voldoet om de bout met het juiste aanhaalmoment vast te zetten is de bout al niet geschikt. Het juiste aantrekkoppel geeft de juiste klemkracht.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: RVS schroeven voor de remschijven
De remschijf zit opgesloten tussen de velg en met veerringen onder boutkoppen vast op het wiel, de schijf kan zelfs bewegen als hij gemonteerd is, als zou je alle bouten een halve slag losdraaien dan nog blijft de schijf op zijn plek zitten en kun je gewoon remmen (ik adviseer het niet maar het kan), ofwel zonder enig aanhaalmoment worden de bouten dan enkel op afschuiven belast tijdens het remmen en daar is rvs niet echt geschikt voor. Lees je machanicaboek nog eens door en teken vervolgens de krachten eens die op die bouten werken tijdens het remmen.Ton1959 schreef:Baird schreef:Als je nou even de krachten bekijkt die op een remschijf werken tijdens het remmen zul je zien waar mijn opmerking over gaat en dat jouw opmerking leuk voor de bühne is maar het punt mist waar het echt om gaat.Ton1959 schreef:Volgens mij word elke bout die je vastzet op trek belast. Je kan ook nog verzinkte bouten gebruiken.Baird schreef:Bij de toepassing bij remschijven zou je met een lager moment afkunnen i.c.m. de juiste Loctite. De bouten worden hier echter niet op trek belast maar op afschuiving met een een klein buigend moment en laat rvs dáár nou net slecht tegen kunnen. Verder treedt scheurvorming bij rvs nagenoeg niet op, hij gaat in één keer Verder krijg je spanningscorrosie tussen het rvs en het aluminium met mooie bloemkooltjes als gevolg.
Niet doen dus
Volgens mij mist mijn opmerking het punt totaal niet. Als de treksterkte van de bout al niet voldoet om de bout met het juiste aanhaalmoment vast te zetten is de bout al niet geschikt. Het juiste aantrekkoppel geeft de juiste klemkracht.
Mocht je trouwens een A4-80 gebruiken dan kun je wel het aanhaalmoment toepassen dat Herr BMW voorschrijft, ik meen rond de 21Nm maar het blijft een afrader om genoemde redenen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Gurbe
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
- Type: R1150RT
- Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Witmarsum
- Locatie: Witmarsum
Re: RVS schroeven voor de remschijven
bedankt voor alle info. Topic mag van mij dicht moderators
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen