RVS schroeven voor de remschijven

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

RVS schroeven voor de remschijven

Ongelezen bericht door Gurbe »

Vraagje,
Hoe denken jullie hier over. (let niet op de prijs)
http://www.ebay.nl/itm/BMW-R1150-RT-00- ... SwT-FZC0D3

gr Ype
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Gebruikersavatar
Rhonus
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2014, 22:17
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Holland

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Ongelezen bericht door Rhonus »

Mijn eerste ingeving is: wáárom?!? _001
Ik zou zelf geen reden kunnen bedenken waarom ik glimmende bouten op mijn remschijven zou willen hebben.

Daarnaast komen wat praktische vragen naar boven:
Hoe zit het met de sterkteklasse van deze bouten?
Hoe zit het met de reactie tussen de materialen van schijf, velg en het RVS van de bouten?
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Ongelezen bericht door EileRT »

+ 1 :!:
Rhonus schreef:Mijn eerste ingeving is: wáárom?!? _001
Ik zou zelf geen reden kunnen bedenken waarom ik glimmende bouten op mijn remschijven zou willen hebben.

Daarnaast komen wat praktische vragen naar boven:
Hoe zit het met de sterkteklasse van deze bouten?
Hoe zit het met de reactie tussen de materialen van schijf, velg en het RVS van de bouten?
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Ongelezen bericht door Bert M »

Met name het punt van de treksterkte is uiterst relevant. RVS breekt echt sneller dan de gewone boutjes. Even ter vergelijk:

Een M8 10.9 zoals standaard door BMW toegepast heeft een standaard aanhaalmoment van 37Nm en een A2 of A4 RVS M8 bout heeft (droog) een aanhaalmoment van 21,2 Nm. Als je de bout aandraait, zoals de leverancier in zijn advertentie stelt, op het door de fabriek gestelde aanhaalmoment, trek je deze bout al serieus in de richting van de vloeigrens. Er is dan nog maar weinig extra belasting nodig om de bout te doen breken.

Het is absoluut fraai als je een motor hebt voor de 'sier', maar als je er daadwerkelijk mee gaat rijden, dan is dit een no-go!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Ongelezen bericht door Gurbe »

Bedankt Bert voor de tips ik weet genoeg
[groet] ype
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Ongelezen bericht door Baird »

Bij de toepassing bij remschijven zou je met een lager moment afkunnen i.c.m. de juiste Loctite. De bouten worden hier echter niet op trek belast maar op afschuiving met een een klein buigend moment en laat rvs dáár nou net slecht tegen kunnen. Verder treedt scheurvorming bij rvs nagenoeg niet op, hij gaat in één keer :evil: Verder krijg je spanningscorrosie tussen het rvs en het aluminium met mooie bloemkooltjes als gevolg.

Niet doen dus -naughty-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef:Bij de toepassing bij remschijven zou je met een lager moment afkunnen i.c.m. de juiste Loctite. De bouten worden hier echter niet op trek belast maar op afschuiving met een een klein buigend moment en laat rvs dáár nou net slecht tegen kunnen. Verder treedt scheurvorming bij rvs nagenoeg niet op, hij gaat in één keer :evil: Verder krijg je spanningscorrosie tussen het rvs en het aluminium met mooie bloemkooltjes als gevolg.

Niet doen dus -naughty-
Volgens mij word elke bout die je vastzet op trek belast. Je kan ook nog verzinkte bouten gebruiken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:
Baird schreef:Bij de toepassing bij remschijven zou je met een lager moment afkunnen i.c.m. de juiste Loctite. De bouten worden hier echter niet op trek belast maar op afschuiving met een een klein buigend moment en laat rvs dáár nou net slecht tegen kunnen. Verder treedt scheurvorming bij rvs nagenoeg niet op, hij gaat in één keer :evil: Verder krijg je spanningscorrosie tussen het rvs en het aluminium met mooie bloemkooltjes als gevolg.

Niet doen dus -naughty-
Volgens mij word elke bout die je vastzet op trek belast. Je kan ook nog verzinkte bouten gebruiken.
Als je nou even de krachten bekijkt die op een remschijf werken tijdens het remmen zul je zien waar mijn opmerking over gaat en dat jouw opmerking leuk voor de bühne is maar het punt mist waar het echt om gaat.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef:
Ton1959 schreef:
Baird schreef:Bij de toepassing bij remschijven zou je met een lager moment afkunnen i.c.m. de juiste Loctite. De bouten worden hier echter niet op trek belast maar op afschuiving met een een klein buigend moment en laat rvs dáár nou net slecht tegen kunnen. Verder treedt scheurvorming bij rvs nagenoeg niet op, hij gaat in één keer :evil: Verder krijg je spanningscorrosie tussen het rvs en het aluminium met mooie bloemkooltjes als gevolg.

Niet doen dus -naughty-
Volgens mij word elke bout die je vastzet op trek belast. Je kan ook nog verzinkte bouten gebruiken.
Als je nou even de krachten bekijkt die op een remschijf werken tijdens het remmen zul je zien waar mijn opmerking over gaat en dat jouw opmerking leuk voor de bühne is maar het punt mist waar het echt om gaat.

Volgens mij mist mijn opmerking het punt totaal niet. Als de treksterkte van de bout al niet voldoet om de bout met het juiste aanhaalmoment vast te zetten is de bout al niet geschikt. Het juiste aantrekkoppel geeft de juiste klemkracht.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:
Baird schreef:
Ton1959 schreef:
Baird schreef:Bij de toepassing bij remschijven zou je met een lager moment afkunnen i.c.m. de juiste Loctite. De bouten worden hier echter niet op trek belast maar op afschuiving met een een klein buigend moment en laat rvs dáár nou net slecht tegen kunnen. Verder treedt scheurvorming bij rvs nagenoeg niet op, hij gaat in één keer :evil: Verder krijg je spanningscorrosie tussen het rvs en het aluminium met mooie bloemkooltjes als gevolg.

Niet doen dus -naughty-
Volgens mij word elke bout die je vastzet op trek belast. Je kan ook nog verzinkte bouten gebruiken.
Als je nou even de krachten bekijkt die op een remschijf werken tijdens het remmen zul je zien waar mijn opmerking over gaat en dat jouw opmerking leuk voor de bühne is maar het punt mist waar het echt om gaat.

Volgens mij mist mijn opmerking het punt totaal niet. Als de treksterkte van de bout al niet voldoet om de bout met het juiste aanhaalmoment vast te zetten is de bout al niet geschikt. Het juiste aantrekkoppel geeft de juiste klemkracht.
De remschijf zit opgesloten tussen de velg en met veerringen onder boutkoppen vast op het wiel, de schijf kan zelfs bewegen als hij gemonteerd is, als zou je alle bouten een halve slag losdraaien dan nog blijft de schijf op zijn plek zitten en kun je gewoon remmen (ik adviseer het niet maar het kan), ofwel zonder enig aanhaalmoment worden de bouten dan enkel op afschuiven belast tijdens het remmen en daar is rvs niet echt geschikt voor. Lees je machanicaboek nog eens door en teken vervolgens de krachten eens die op die bouten werken tijdens het remmen.

Mocht je trouwens een A4-80 gebruiken dan kun je wel het aanhaalmoment toepassen dat Herr BMW voorschrijft, ik meen rond de 21Nm maar het blijft een afrader om genoemde redenen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: RVS schroeven voor de remschijven

Ongelezen bericht door Gurbe »

bedankt voor alle info. Topic mag van mij dicht moderators
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”