ABS remsysteem ontluchten R 1100 RS
- Tobbedanser
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 04 jul 2017, 11:12
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100RS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groningen
ABS remsysteem ontluchten R 1100 RS
Beste mensen:
Ik loop tegen het probleem aan dat ik niet alle lucht uit het remsysteem kan krijgen van mijn RS. Ik heb vrijwel alle topics doorgelezen maar kennelijk is de juiste procedure een "geheim recept" .
Voor de 2 jaarlijks verversing was er niets loos. Na de verversing heb ik problemen. Heb systeem nu 2 x onder 1.8 bar druk met Eeziebleed met adapter op vloeistofreservoir ontlucht. De nippels op de ABS pomp uiteraard niet vergeten. Direkt na het ontluchten kan ik de ABS lampjes gewoon resetten en werkt het ABS ook. Na een nachtje stilstand staat de zaak in storing en lukt het resetten ook niet.
De truuk om het systeem een nacht met ingeknepen remhandel en voetrem te laten staan resulteert er in dat alles eerst goed hard is en de ABS moeiteloos gereset kan worden. Na enigen tijd gebruikt wordt de remhandel weer zachter en slaat het ABS weer in storing. Er is GFEEN sprake van enige lekkage in het systeem. ER BLIJFT DUS LUCHT ACHTER.
Mijn manual geeft alleen de procedure aan voor de R1100 zonder ABS.
Wie kan mij helpen aan de juiste procedure voor de R1100 RS met ABS 2 heb ik begrepen.
Alvast dank.
Ik loop tegen het probleem aan dat ik niet alle lucht uit het remsysteem kan krijgen van mijn RS. Ik heb vrijwel alle topics doorgelezen maar kennelijk is de juiste procedure een "geheim recept" .
Voor de 2 jaarlijks verversing was er niets loos. Na de verversing heb ik problemen. Heb systeem nu 2 x onder 1.8 bar druk met Eeziebleed met adapter op vloeistofreservoir ontlucht. De nippels op de ABS pomp uiteraard niet vergeten. Direkt na het ontluchten kan ik de ABS lampjes gewoon resetten en werkt het ABS ook. Na een nachtje stilstand staat de zaak in storing en lukt het resetten ook niet.
De truuk om het systeem een nacht met ingeknepen remhandel en voetrem te laten staan resulteert er in dat alles eerst goed hard is en de ABS moeiteloos gereset kan worden. Na enigen tijd gebruikt wordt de remhandel weer zachter en slaat het ABS weer in storing. Er is GFEEN sprake van enige lekkage in het systeem. ER BLIJFT DUS LUCHT ACHTER.
Mijn manual geeft alleen de procedure aan voor de R1100 zonder ABS.
Wie kan mij helpen aan de juiste procedure voor de R1100 RS met ABS 2 heb ik begrepen.
Alvast dank.
Laatst gewijzigd door Tobbedanser op 05 jul 2017, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tobbedanser
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 04 jul 2017, 11:12
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100RS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groningen
Re: ABS remsysteem ontluchten R 1100 RS
Veel lezers maar nog geen oplossing. Laat ik mijn vraag wat concreter maken:
Vr 1: Eerst ABS pomp ontluchten of eerst de klauwen (L en dan R) ??
Vr 2: ABS pomp met vacuum onluchten (Vloeistof bijvullen reservoir) of op op druk(Van reservoir naar ABS pomp) ??
Vr 3: Klauwen onluchten op druk van reservoir nr klauw of op vacuuw aan remklauw en reservoir bijvullen??
Vr 4: Zijn het voorste en achterste systeem echt 100% van elkaar gescheiden???
Mij Peters boek en internet geeft nl helaas geen oplossing voor de meest effectieve oplossing voor een ABS II systeem.
Alvasrt dank voor de eerste oplossing die mij van het luchtige probleem afhelpt. het systeem is iig goed doorgespoeld inmiddels.. :lol:
Vr 1: Eerst ABS pomp ontluchten of eerst de klauwen (L en dan R) ??
Vr 2: ABS pomp met vacuum onluchten (Vloeistof bijvullen reservoir) of op op druk(Van reservoir naar ABS pomp) ??
Vr 3: Klauwen onluchten op druk van reservoir nr klauw of op vacuuw aan remklauw en reservoir bijvullen??
Vr 4: Zijn het voorste en achterste systeem echt 100% van elkaar gescheiden???
Mij Peters boek en internet geeft nl helaas geen oplossing voor de meest effectieve oplossing voor een ABS II systeem.
Alvasrt dank voor de eerste oplossing die mij van het luchtige probleem afhelpt. het systeem is iig goed doorgespoeld inmiddels.. :lol:
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: ABS remsysteem ontluchten R 1100 RS
Eerst lees ik dat je een ABS I bezit en nu lees ik dat er een ABS II op zit.
Bij die laatste trek ik de olie vanaf de remklauw door het systeem heen zonder dat ik de ABS zelf ontlucht.
Wel zorgen dat er altijd voldoende olie in het reservoir zit.
Voor en achter zijn altijd volledig gescheiden. Moet ook wel anders zou je bij een lek in het systeem nog geen veiligheid hebben.
Achter haal ik het potje uit de klem om bij te vullen. Ik hoef dat de tupperware niet los te halen.
Zorg wel dat je geen olie morst op de lak en of rubber (banden). Rem olie tast deze materialen vrij snel aan.
Bij die laatste trek ik de olie vanaf de remklauw door het systeem heen zonder dat ik de ABS zelf ontlucht.
Wel zorgen dat er altijd voldoende olie in het reservoir zit.
Voor en achter zijn altijd volledig gescheiden. Moet ook wel anders zou je bij een lek in het systeem nog geen veiligheid hebben.
Achter haal ik het potje uit de klem om bij te vullen. Ik hoef dat de tupperware niet los te halen.
Zorg wel dat je geen olie morst op de lak en of rubber (banden). Rem olie tast deze materialen vrij snel aan.
- Tobbedanser
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 04 jul 2017, 11:12
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100RS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groningen
Re: ABS remsysteem ontluchten R 1100 RS
Dank voor je reactie. Ik ging ervan uit dat het ABS 1 was, maar achteraf blijkt die dus alleen op de K-serie gebruikt te zijn?? De RS uit 93 moet dan de eerste fiets zijn met ABS 2.
Als ik het goed begrijp hoef ik dus in het geheel de ABS nippels niet te gebruiken om deze dus ook goed ontlucht te krijgen?? Er zit nl nu wel lucht in.
Als ik het goed begrijp hoef ik dus in het geheel de ABS nippels niet te gebruiken om deze dus ook goed ontlucht te krijgen?? Er zit nl nu wel lucht in.
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: ABS remsysteem ontluchten R 1100 RS
Als er wel lucht in zit dan zal je daar ook moeten ontluchten. Voor de voorrem is dat een kwestie van opendraaien en de olie volgt. Bij de achterrem zal je er druk op moeten zetten (remmen) en dan de nippel wat opendraaien en weer sluiten voordat je het pedaal los laat. Dit herhalen totdat er olie uit komt. Het reservoir zit van de achterrem lager dan de nippel op de ABS unit.
Het kan trouwens nooit geen kwaad (is zelfs gunstiger ook) om via die nippels wat olie te laten door lopen. Er zijn altijd kleine ruimtes waar wel olie zit maar geen doorstroming heeft. De zo genaamde dode stukken. Van het aantrekken van vocht heb je in het midden van het remsysteem geen last van. Het meest belangrijke is een goede afsluiting van de rubber afdichting op/in het reservoir.
Het kan trouwens nooit geen kwaad (is zelfs gunstiger ook) om via die nippels wat olie te laten door lopen. Er zijn altijd kleine ruimtes waar wel olie zit maar geen doorstroming heeft. De zo genaamde dode stukken. Van het aantrekken van vocht heb je in het midden van het remsysteem geen last van. Het meest belangrijke is een goede afsluiting van de rubber afdichting op/in het reservoir.
- Tobbedanser
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 04 jul 2017, 11:12
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100RS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groningen
Re: ABS remsysteem ontluchten R 1100 RS
Duidelijk verhaal. Dank.
Heb inmiddels een proffessionele vacuum ontluchter besteld. Onder druk ontluchten van HRC geeft nl niet het gewenste resultaat.
Wellicht dat 1.8 bar voor de kleine compensatieboring in de HRC wat te hoog is en er toch enige cavitatie ontstaat.
Ik hou jullie op de hoogte.
Heb inmiddels een proffessionele vacuum ontluchter besteld. Onder druk ontluchten van HRC geeft nl niet het gewenste resultaat.
Wellicht dat 1.8 bar voor de kleine compensatieboring in de HRC wat te hoog is en er toch enige cavitatie ontstaat.
Ik hou jullie op de hoogte.
- Tobbedanser
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 04 jul 2017, 11:12
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100RS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groningen
Re: ABS remsysteem ontluchten R 1100 RS
ABS modulator ontlucht met vacuum met voortdurende vloeistofaanvoer op HRC. Daarna klauwen gedemonteerd en blokken gefixeerd. Toen remklauw links met vacuum en remklauw rechts met vacuum ontlucht.
Aan de achterzijde is alles knalhard maar aan de voorzijde blijft het zozo. Resetten ABS lamp lukt dus ook niet.
Het inmiddels afspraak met een specialist want nog steeds geen afdoende restultaat :roll: :roll: :roll: :roll:
Ik kan me niet herinneren dat ik de vorige twee keren bij het verversen zo heb lopen klooien. Alles ging toen in 1x goed....
Ik kan echt nergens lekkage bespeuren.
Aan de achterzijde is alles knalhard maar aan de voorzijde blijft het zozo. Resetten ABS lamp lukt dus ook niet.
Het inmiddels afspraak met een specialist want nog steeds geen afdoende restultaat :roll: :roll: :roll: :roll:
Ik kan me niet herinneren dat ik de vorige twee keren bij het verversen zo heb lopen klooien. Alles ging toen in 1x goed....
Ik kan echt nergens lekkage bespeuren.
- Tobbedanser
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 04 jul 2017, 11:12
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100RS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groningen
Re: ABS remsysteem ontluchten R 1100 RS
Waarschijnlijk heb ik de boosdoener gevonden. Na demontage van het beschermkapje van de HRC blijkt deze heel lichtjes te zweten. Na paar keer droogmaken met remreiniger wordt deze bij veelvuldig bedienen toch weer wat vochtig. Waar vloeistof eruit kan, kan lucht erin..