trillen voorwiel bij remmen

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door Snellecees »

Sinds een aantal weken merk dat het voorwiel licht trilt bij remmen. Ik merk dat naarmate ik meer remdruk geef het trillen heviger is. Op dit moment is het nog niet echt storend maar ik vraag me toch af wat het kan zijn.

Aan de schijven zie ik op het eerste oog niks, geen oneffenheden en ik zie de schijf ook niet licht slingeren omdat de schijf krom is. Ik heb er een stalen rij langs gehouden en zie geen kromming.

Ik heb recentelijk geen noodstop gemaakt, ben niet gevallen of ergens met het voorwiel tegenaan gereden, heb niet met warme schijven de rem ingedrukt gehouden enz. -naughty-

De remblokken heb ik nog niet gecontroleerd en ik heb het idee dat het trillen veroorzaakt wordt door een of beide remschijven en niet door de blokken.

Een andere optie is dat de zwevende schijven ergens vastzitten door vuil of iets dergelijks en dat hierdoor een deel van de schijf harder tegen een remblok wordt gedrukt dan de rest van de schijf en dus het trillen veroorzaakt.

Wie heeft dit verschijnsel eerder gehad _001


Groet
Cees
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door Bert M »

Mijn eerste gedachte is toch een kromme schijf. De methode van het meten met de rij is op zich aardig, maar ook weer niet erg nauwkeurig. Een trilling zal met de rij niet waar te nemen zijn. Op het moment dat je een golving met de rij wel waarneemt, begint het stuur al aardig te klapperen. Heb je de dikte van de schijf zelf al nauwkeurig gemeten?
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door Baird »

De volgende methode toepassen (heb het vorige week nog gedaan :evil: ):
Een remklauw losmaken van de vork, houten blokje tussen de zuigers plaatsen, het geheel opbinden aan de vork met een lapje ertussen en wat tie-raps, rustig een rondje rijden en kijken of het trillen verdwenen tijdens het remmen. Je hebt beduidend minder remkracht dus even op een achteraf-weggetje doen. Dit herhalen voor de andere kant: Je weet nu of het één schijf of allebei de schijven zijn die het probleem veroorzaken.
Het zouden ook nog je voorwiellagers kunnen zijn maar dan moet je ook andere verschijnselen hebben.

Hoe je ook test: Safety First en je koppie erbij houden. Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door Bert M »

Baird schreef: 22 aug 2017, 09:13 De volgende methode toepassen (heb het vorige week nog gedaan :evil: ):
Een remklauw losmaken van de vork, houten blokje tussen de zuigers plaatsen, het geheel opbinden aan de vork met een lapje ertussen en wat tie-raps, rustig een rondje rijden en kijken of het trillen verdwenen tijdens het remmen. Je hebt beduidend minder remkracht dus even op een achteraf-weggetje doen. Dit herhalen voor de andere kant: Je weet nu of het één schijf of allebei de schijven zijn die het probleem veroorzaken.
Het zouden ook nog je voorwiellagers kunnen zijn maar dan moet je ook andere verschijnselen hebben.

Hoe je ook test: Safety First en je koppie erbij houden. Big RT Smile
Primair is het natuurlijk ieders eigen vrije keuze en vooral eigen verantwoordelijkheid om te bepalen of hij of zij adviezen van wie en hoe dan ook op wil volgen, maar persoonlijk vind ik dit echt een heel onverantwoord advies... Moedwillig een deel van je remsysteem onklaar maken en er dan toch mee de openbare weg op gaan, is erg ...vul maar een kwalificatie in... . Als je grotere problemen wil hebben dan enkel het vervangen van twee remschijven en een handjevol remblokken, moet je dat vooral zo doen. Natuurlijk gaat het 99 keer goed, maar als je net die ene andere keer treft, ben je over alle kanten de spreekwoordelijke "sjaak". Zou je dat willen riskeren?

En Baird, zou jij dat als adviseur op je geweten willen hebben?
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door Baird »

Bert M schreef: 22 aug 2017, 18:05
Baird schreef: 22 aug 2017, 09:13 De volgende methode toepassen (heb het vorige week nog gedaan :evil: ):
Een remklauw losmaken van de vork, houten blokje tussen de zuigers plaatsen, het geheel opbinden aan de vork met een lapje ertussen en wat tie-raps, rustig een rondje rijden en kijken of het trillen verdwenen tijdens het remmen. Je hebt beduidend minder remkracht dus even op een achteraf-weggetje doen. Dit herhalen voor de andere kant: Je weet nu of het één schijf of allebei de schijven zijn die het probleem veroorzaken.
Het zouden ook nog je voorwiellagers kunnen zijn maar dan moet je ook andere verschijnselen hebben.

Hoe je ook test: Safety First en je koppie erbij houden. Big RT Smile
Primair is het natuurlijk ieders eigen vrije keuze en vooral eigen verantwoordelijkheid om te bepalen of hij of zij adviezen van wie en hoe dan ook op wil volgen, maar persoonlijk vind ik dit echt een heel onverantwoord advies... Moedwillig een deel van je remsysteem onklaar maken en er dan toch mee de openbare weg op gaan, is erg ...vul maar een kwalificatie in... . Als je grotere problemen wil hebben dan enkel het vervangen van twee remschijven en een handjevol remblokken, moet je dat vooral zo doen. Natuurlijk gaat het 99 keer goed, maar als je net die ene andere keer treft, ben je over alle kanten de spreekwoordelijke "sjaak". Zou je dat willen riskeren?

En Baird, zou jij dat als adviseur op je geweten willen hebben?
Zoals je schrijft is het een ieders eigen verantwoording om een advies op te volgen of niet. Misschien had ik er bij moeten zeggen dat het gedaan moet worden op een afgesloten circuit en dat niet toegankelijk voor normaal verkeer, etc, etc.
Je zult overigens verbaast zijn hoeveel remkracht één remschijf heeft op een bekrachtigde R1150RT.

Verder: als je een betere methode weet om te bepalen welke schijf krom is zonder dat je over een derde en goede schijf beschikt hou ik me aanbevolen om dat te vernemen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door Bert M »

Als je één schijf moet vervangen, vervang er dan twee. Ze zitten er net zo lang op, hebben net zoveel kilometers gemaakt, net zo veel ellende beleefd.... dus zelf als één schijf een beetje beter zou zijn dan de andere, zijn ze eigenlijk allebei op. Ik neem aan dat je op een auto ook niet één schijf vervangt?
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door Snellecees »

Heren,

Bedankt voor de wijze adviezen en ik ga er eens over nadenken of ik op de door Baird voorgestelde methode de test ga doen. Ik realiseer me dat er risico's zijn en zal het dus zeker niet op een drukke weg doen, er zijn hier mogelijkheden in de buurt om het te testen op een bijna lege parkeerplaats.

Mogelijk is een van de schijven krom en moet deze inderdaad worden vervangen.

Ik realiseerde me vandaag dat ik altijd een slot op een van de schijven hang als ik de motor parkeer, mogelijk is daarmee iets fout gegaan, teveel kracht op de schijf of zo. Het lijkt me niet echt reel maar alles is mogelijk.

Groet
Cees
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door Baird »

Bert M schreef: 22 aug 2017, 22:01 Als je één schijf moet vervangen, vervang er dan twee. Ze zitten er net zo lang op, hebben net zoveel kilometers gemaakt, net zo veel ellende beleefd.... dus zelf als één schijf een beetje beter zou zijn dan de andere, zijn ze eigenlijk allebei op. Ik neem aan dat je op een auto ook niet één schijf vervangt?
Tuurlijk, maaaarrrrr: ik heb dus kort geleden 2 spiksplinternieuwe schijven en blokken geplaatst in de voorbereiding van onze Scandinavië Tour, halverwege de toer zaten de schijven op ongeveer 4000 km en begon de boel te trillen onder het remmen, uiteraard er mee naar huis gereden. Nu vraagt de leverancier welke van de schijven of beiden er trillen. Tsja, dan zul je toch wat moeten verzinnen en dat heb ik gedaan met bovenstaande methode. En ieder verstandig mens gaat daar niet de A-16 mee op om het eens lekker te proberen met 130 km/h om bij een noodstop te kijken wat er gebeurd met één schijf, maar met een gangetje van 40 km/h op een achteraf weggetje op een industrieterrein op zaterdagmiddag of zoiets lijkt me een prima plek om dat te doen.

Voor mij is deze discussie hierbij gesloten.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Denk dat je geen vergelijk kunt maken met een 1150RT met bekrachtigde remmen en (tijdelijk) 1x rem niet werkende versus een 1200RT.
(tenzij die 1200RT van modeljaar 2005 is, degene met de gierende servo's)
De 1150RT remt als de spreekwoordelijke brandweer, wat dat betreft.
Daarnaast kan je ook nog een flinke bekeuring oplopen als handhavers je staande houden, zijnde ondeugdelijke rem-inrichting. (230 euro)
Als je op een parkeerterrein bezig bent, kan je soms dergelijke aandacht zeker wel verwachten. Zul je altijd zien.
En je verzekering zal zeer waarschijnlijk ook niet-thuis geven zou er, de hogere krachten dat je moge verhoeden, er toch iets flink mis gaat. Zul je altijd zien.

Maar is het niet eenvoudig(er) het wiel rond te draaien terwijl je een referentie-punt (bijvoorbeeld dunne schroevendraaier) net-aan bijna tegen de remschijf laat?
De remschijf zal vrijwel overal dezelfde afstand moeten hebben tot jou referentie-punt.
Heb je de dikte van de remschijf al eens opgemeten?
Eventueel zou je het wiel eruit kunnen halen en bij een bandenboer kunnen vragen of zij een kennersblik kunnen werpen.
Maar, puur suggesties van de semi-koude grond.
pieter.
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 mar 2014, 19:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K75 RT
Land: nl.
Woonplaats of omgeving: Bollenstreek

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door pieter. »

''Daarnaast kan je ook nog een flinke bekeuring oplopen als handhavers je staande houden, zijnde ondeugdelijke rem-inrichting. (230 euro)
Als je op een parkeerterrein bezig bent, kan je soms dergelijke aandacht zeker wel verwachten. Zul je altijd zien.
En je verzekering zal zeer waarschijnlijk ook niet-thuis geven zou er, de hogere krachten dat je moge verhoeden, er toch iets flink mis gaat. Zul je altijd zien."

Worden we niet roomser dan de paus met dit soort berichten.
Motor rijden is constant (gecalculeerde) risico's nemen.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door Bert M »

Heren,

We gaan weer terug naar de remmen. We gaan elkaar hier verder niet opnaaien over wie meer durft dan wie...

Bert M
Moderator
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door Snellecees »

Bert,

Bedankt dat je de rem op de discussie zet :lol: :O Ik wilde graag horen wat zou het mogelijke probleem met de remmen zou kunnen zijn.


Groet
Cees
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Nu vraagt de leverancier welke van de schijven of beiden er trillen. Tsja, dan zul je toch wat moeten verzinnen en dat heb ik gedaan met bovenstaande methode.
Die vraag verbaast me. Ik zou verwachten dat de leverancier zou vragen beide schijven op te sturen zodat hij het probleem kan vaststellen.
Had bij mijn eerste motor dat probleem. Destijds bij Jaap Zwart gekocht. Zonder discussie nieuwe schijven gemonteerd....
baico
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2017, 19:20
Type: R1200RT
Bijz: bouwjaar 2007
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Steenwijk

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door baico »

Is je remschijf niet krom, of zitten er diepe groeven in?

Hartelijke groeten van HUAWEI SCL-L01 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door Baird »

mkoskamp schreef: 24 aug 2017, 20:21
Nu vraagt de leverancier welke van de schijven of beiden er trillen. Tsja, dan zul je toch wat moeten verzinnen en dat heb ik gedaan met bovenstaande methode.
Die vraag verbaast me. Ik zou verwachten dat de leverancier zou vragen beide schijven op te sturen zodat hij het probleem kan vaststellen.
Had bij mijn eerste motor dat probleem. Destijds bij Jaap Zwart gekocht. Zonder discussie nieuwe schijven gemonteerd....
De verkoper / leverancier nemen geen enkele verantwoording omdat:
1) Ik als (voormalig) helicoptermonteur geen verstand heb van motorfietsen en het materiaal dus door een 'ondeskundig' persoon gemonteerd is.
2) De schijven de eerste 4000km het goed gedaan hebben en het probleem DUS van buiten gekomen moet zijn.

Dit begint buiten dit draadje te vallen en ga hier maar een nieuw draadje over beginnen in de trant van " Productaansprakelijk bij het kopen / monteren door niet-gediplomeerde motor-sleutelaars. Ik heb het nog niet kunnen vinden op websites dat als je als particulier iets koopt er geen garantie gegeven wordt en als professional wel. Kan leuk worden.......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door Snellecees »

Afgelopen zaterdag bij de dealer langs geweest, ze hebben een proefrondje gereden om te voelen wat er aan de hand zou kunnen zijn.
De conclusie was remschijven zijn versleten en moeten vervangen worden.

Dit is meteen gedaan en het probleem is hiermee verholpen. De motor remt weer heel smooth zonder trillen. _004

Wat ik wel vreemd vind is dat de meeste remschijven ergens tussen de 40.000 en 60.000 km versleten zijn en vervangen moeten worden. Afhankelijk van rijgedrag natuurlijk maar het lijkt mij heel snel. _001


Groet
Cees
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: trillen voorwiel bij remmen

Ongelezen bericht door RendeRT »

Snellecees schreef: 30 aug 2017, 19:15 Afgelopen zaterdag bij de dealer langs geweest, ze hebben een proefrondje gereden om te voelen wat er aan de hand zou kunnen zijn.
De conclusie was remschijven zijn versleten en moeten vervangen worden.

Dit is meteen gedaan en het probleem is hiermee verholpen. De motor remt weer heel smooth zonder trillen. _004

Wat ik wel vreemd vind is dat de meeste remschijven ergens tussen de 40.000 en 60.000 km versleten zijn en vervangen moeten worden. Afhankelijk van rijgedrag natuurlijk maar het lijkt mij heel snel. _001


Groet
Cees
Het sneller slijten van de remschijven heeft ook te maken met het feit dat de R 1200 RT, is uitgrust met gesinterde remblokken. Als je even googled op de termen "gesinterde remblokken" vind je de nodige informatie.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”