abs probleem (weeral)

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
mcurty
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2012, 13:16
Type: R1100RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Zoersel

abs probleem (weeral)

Ongelezen bericht door mcurty »

Hallo,

onlangs heb ik bij een collega, die "voor en na" motorfietsen onderhoud, een klein onderhoud laten doen aan m'n -1100- .
hoewel we totaal niet aan de remmen zijn geweest krijg ik nu een foutmelding op de abs.
Het enige dat ik zie is en om en om geflikker van de 2 rode lampjes op cockpit.
in het verleden heb ik dit nog gehad en altijd kunnen resetten met een draadje tussen de middelste connector en de massa
ik heb een led-tester gemaakt en die aangesloten tussen de middelste connector en de massa maar die brand constant maw geen gepink zodat ik eventueel de storing niet kan lezen.
de batterij geeft een spanning van 12.6V en bij het starten daalt die naar +/-10V.
ik weet dat dit wss te weinig is voor de ABS om te kunnen werken maar normaal zou je de fout toch moeten kunnen resetten als de batterij volledig is opgeladen en je nog niet gestart hebt denk ik dan.
zijn er nog andere mogelijkheden waaarom het niet mogelijk is om een reset te doen?

groetjes,
Kurt
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: abs probleem (weeral)

Ongelezen bericht door Isaac »

Het ledje van de tester zou moeten knipperen. Ik neem aan dat, zoals je ook omschrijft, wel de juiste pin hebt aangesloten gehad.
Na het naar massa leggen van deze draad moet ook nog de ABS schakelaar 8 seconden ingedrukt worden om de reset procedure te starten.
Dan zouden beide lampjes constant moeten gaan branden.

Ook als er niet aan de ABS is gezeten maar wel aan de remblokken of remolie dan kan er een fout optreden.
Als de sensoren los geweest zijn of de afstand was al kritisch dan kan het ook zijn dat daar de fout zit.
Zelf heb ik de led tussen de plus en de middelste pen aangesloten bij het uitlezen. Ik tel het aantal keren dat de led aangaat en niet uit.
Tevens heeft mijn tester een drukknopje zodat ik de onderzijde van de led (en dus ook de pen aansluiting) naar massa kan trekken voor een reset.
Dan gaat mijn led continu branden en geeft dan aan dan mijn drukknop geactiveerd is.

Ik zou eerst kijken of het knipperen gaat lukken zodat je weet wat er fout is gegaan met de ABS.
mcurty
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2012, 13:16
Type: R1100RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Zoersel

Re: abs probleem (weeral)

Ongelezen bericht door mcurty »

Hoi,

ik heb zonet nog eens een draadje gespannen tussen de blauwe connector en de massa en het is gelukt. De fout die ik maakte was dat ik de abs-knop in drukte en daarna het contact opzette. Door eerst het contact op te zetten en daarna de abs-knop in te drukken werkte het wel. Toch bedankt voor het antwoord.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”