Nieuw ABS probleem, storingscode 7, adviezen gevraagd

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
michaelb
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:20
Type: R1100RT
Bijz: 1998, custom paint blauw/groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westrand veluwe
Locatie: Hoevelaken

Nieuw ABS probleem, storingscode 7, adviezen gevraagd

Ongelezen bericht door michaelb »

Beste Medeforumers,

Uw hulp is welkom :$

Er is al veel geschreven over de ABS op de R1100RT en er zijn ook al veel storingen en oplossingen gepost. Echter werd ik dit weekend, tijdens een overigens fantastische 4 daagse in Duitsland, verrast met een (voor mij) nieuwe situatie:

1. Motor contact aan: ABS lampjes op het dashboard knipperen dubbel aan uit (= normaal) én het tikken van het relais is hoorbaar.
2. Starten motor: nog steeds knipperen beide lampjes synchroon, is ook te verwachten want de accu is ok én de veelbesproken ABS-modificatie is juist uitgevoerd.
3. Wegrijden: het markante geluid bij de eerste keer wegrijden is niet te horen en de ABS-lampjes gaan om-en-om knipperen (storing).

Na een reset van de ABS-unit (zie verderop) gebeurt in 2 van de 3 gevallen hetzelfde, 1 op de 3 keer werkt de ABS normaal (inclusief klikken bij wegrijden).

Het resetten doe ik met de 'diagnose' kast die ik van onze vrienden van het BMWK-forum heb geleend (zie: https://www.bmwk.nl/webPaginas/sleutele ... agnose.htm) en hier lees ik ook de storingscode mee uit.

De code die ik uitlees is storing 7, hetgeen duidt op een defect stuurapparaat. Echter... als deze echt defect zou zijn dan verwacht je dat de ABS helemaal dood is en niet dat ie het soms wél doet... Kortom: ik ben nog niet bereid het apparaat 'op te geven'.

Maar 'wat dan' denk je dan...

Wie herkent het probleem en heeft een oplossing of wie heeft er tips over de juiste volgorde van uitsluiten van andere storingen (zoals een slecht contact, bedradingsprobleem, een defecte/haperende/vervuilde sensor of wat dan ook)?

Alvast dank voor het meedenken en hopelijk het voorkomen van een (dure) vervanging of (onterechte) uitschakeling van de ABS.

[groet]
Michael

p.s.: Ik heb getracht met de zoekfunctie mijn probleem te vinden op het forum maar mijn syntactische zoekvaardigheden zijn niet erg goed ontwikkeld...
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Nieuw ABS probleem, storingscode 7, adviezen gevraagd

Ongelezen bericht door Isaac »

Storing 7 geeft inderdaad aan dat de unit zelf stuk zou zijn. Maar nog 2 andere gebreken geven dezelfde fout melding.
Het kan zijn dat het relais niet goed bij komt wat de motor aanstuurt. Hierdoor is de uitslag tijdens de test onvoldoende en gaat de ABS in de fout.
Ook kan het zijn, en dit komt vaker voor, dat de motor door het mechanisme wat er achter zit te zwaar draait. Ook hierdoor komt de unit de test niet door. Beide klachten/storingen kan je van te voren al aan horen komen. De echte klak-klak van de test wordt heel langzaam steeds stiller en is meer een klik-klik. Als je inderdaad een afname van geluid hebt gemerkt de laatste tijd (kan zelfs maanden zijn) dan zal deze toch even uit elkaar moeten om te reviseren of in sommige gevallen een nieuw relais.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”