Help, wat nu, deel 2

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Help, wat nu, deel 2

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Zie mijn andere 2 draadjes.

Korte samenvatting: ik heb de remleidingen vervangen en nieuwe vloeistof op mijn R1150RT uit 2001.
Daarna knipperende ABS lampjes.

Motor naar de garage gebracht, Daar hebben ze hem uitgelezen. 120Bar op voorcircuit volgens sensor.
Conclusie: Unit defect, sensor waarschijnlijk. Nieuwe unit, 1900 euro excl montage.

Das mooi klote. Ik heb de leidingen en de vloeistof vervangen om dit te voorkomen, de ABS werkte prima daarvoor. Volgens de monteur is dit compleet toeval want ik had alles goed gedaan, ik twijfel daar toch aan.. Dit kan geen toeval zijn.. maar wat dan?

Toch het kleine stukje plastic wat erin gevallen was? Is er nu weer uit (ik neem aan helemaal, maar zeker daarvan ben ik niet), heeft het al schade gedaan? Of is er iets anders stoms aan de hand.

1900 euro voor een nieuwe pomp terwijl het misschien een simpel probleem is gaat wel ver, maar ik weet het even niet meer anders.

Motor is verder goed, nieuwe banden, nieuwe remblokken, ziet er netjes uit, dus zeker nog wel de moeite volgens mij.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Help, wat nu, deel 2

Ongelezen bericht door Baird »

ik zou met de sensor beginnen of de bijbehorende electronica waar die tegen aan praat, puzzelen dus. Kijk eens op de schema's waar ik kortgeleden de link van geplaatst heb.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: Help, wat nu, deel 2

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Is dat zelf te doen? Sensors etc? Dan moet die hele ABS pomp uit elkaar toch?

Ik ga even op zoek naar het schema wat je gespost heb, dat heb ik gemist.

Bedankt
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: Help, wat nu, deel 2

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Schema gevonden. Nu ben ik best handig met elektronica, maar ik heb geen idee waar ik hieraan moet beginnen....
De verschillende sensors gaan rechtstreeks een microcontroller in en je hebt geen idee welke waardes eruit moeten komen dus ook niet of de waarde die meet correct zijn.

Dus hoe zou je dat aanpakken dan?

Groet,
bas
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Help, wat nu, deel 2

Ongelezen bericht door Isaac »

Het grote voordeel is dat er 2 wielen zijn, dus 2 wielsensoren. Ook zijn er telkens 2 gelijke sensoren in de ABS unit dus gewoon steeds voor en achter met elkaar vergelijken. Zijn er afwijkingen dan is 1 van de 2 vermoedelijk stuk. Je hebt, ongeacht de waarde, dus goede mogelijkheden om de sensoren te vergelijken met een meter.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Help, wat nu, deel 2

Ongelezen bericht door Baird »

Bas van Dijk schreef: 24 okt 2017, 16:16 Schema gevonden. Nu ben ik best handig met elektronica, maar ik heb geen idee waar ik hieraan moet beginnen....
De verschillende sensors gaan rechtstreeks een microcontroller in en je hebt geen idee welke waardes eruit moeten komen dus ook niet of de waarde die meet correct zijn.

Dus hoe zou je dat aanpakken dan?

Groet,
bas
Zelf heb ik hier (gelukkig ;) ) geen ervaring mee, kan je hier niet mee helpen, alleen meedenken.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: Help, wat nu, deel 2

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Ik heb het opgegeven.. 2000 euro, is heel veel geld, maar daarvoor koop ik geen motor die zo goed is als de mijne. (Lage Km stand, nieuwe banden, nieuwe remblokken, nieuwe stalen remleidingen, rijdt verder prima, optisch heel goed). Hij staat bij de dealer voor inbouw nieuwe pomp.

2 jaar garantie, maar volgens de dealer gegarandeerd geen problemen eerste 10-15 jaar bij regelmatig gebruik en op tijd vloeistof verversen.

Het blijft een beetje knagen dat hij het prima deed voor ik eraan begon maar goed, maakt het niet anders.

Ik krijg de oude pomp terug en ga die zeker uit elkaar halen om te zien of ik erachter kan komen wat het probleem is, als ik iets vind zal ik het hier wel weer melden.

Bedankt voor alle adviezen iig.

Groet,
Bas
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Help, wat nu, deel 2

Ongelezen bericht door EileRT »

Gewoon een vraag. Waarom laat je de ABS pomp niet reviseren? De kosten daarvan zijn plm. 60% van wat je nu betaald voor een nieuw exemplaar en je krijgt ook die 2 jaren garantie. Ik heb het destijds ook zo gedaan en na 5 jaar werkt de pomp probleemloos. Ook ik heb met de pomp stalen remleidingen laten monteren. Uiteraard laat ik het gehele remsysteem jaarlijks spoelen en spreek op een rustig weggetje zonder verkeer soms het ABS eens even aan om ook de pomp te laten werken (schijnt belangrijk te zijn voor het blijven functioneren). Ik merk dan bovendien ook "vertrouwd" te zijn met het systeem.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: Help, wat nu, deel 2

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

EileRT schreef: 04 nov 2017, 13:52 Gewoon een vraag. Waarom laat je de ABS pomp niet reviseren? De kosten daarvan zijn plm. 60% van wat je nu betaald voor een nieuw exemplaar en je krijgt ook die 2 jaren garantie. Ik heb het destijds ook zo gedaan en na 5 jaar werkt de pomp probleemloos. Ook ik heb met de pomp stalen remleidingen laten monteren. Uiteraard laat ik het gehele remsysteem jaarlijks spoelen en spreek op een rustig weggetje zonder verkeer soms het ABS eens even aan om ook de pomp te laten werken (schijnt belangrijk te zijn voor het blijven functioneren). Ik merk dan bovendien ook "vertrouwd" te zijn met het systeem.
Stalen remleidingen heb ik en ik gebruik de ABS ook af en toe zoals je zegt..

Waarom, tja, ik heb 1 revisiebedrijf gevonden in Belgie, is 45 minuten rijden bij mij vandaan, mijn vrouw mee met de auto want het is in de middel of nowhere, man gaf wel garantie maar niet op papier, kreeg ook geen bon, niks officieels. En hij zei dat de meeste 2 keer moeten terugkomen voor het helemaal in orde was, daar had ik dus niet zoveel vertrouwen in.
Opsturen: ja, maar dan moet ik zelf nog het werk doen en gaf hij geen garantie, en de dealer wilde geen gereviseerde pomp plaatsen (komt er dan ook nog bij).

De dealer zei dat ze 3 klanten hadden gehad die een gereviseerde pomp hadden geplaatst en toch na 2-3 jaar opnieuw problemen kregen. En het ging ze niet perse om een nieuwe pomp verkopen want advies van dealer was ABS eruit halen. Dat is voor mij geen optie, de ABS is een van de redenen dat ik op BMW ben overgestapt van mijn Honda CB, ik rij tegenwoordig veel in de regen.

Ik weet het, het is een keuze, ik had niet zoveel vertrouwen in de revisie. En geen zin om nog twee keer met auto erachter heen en weer te rijden , of zelf nog 3 dagen aan het klussen te zijn.
De motor is mijn vervoermiddel, ik ga nu al 3 weken met fiets (wel te doen en doe ik sowiezo 2-3 keer per week) of trein (eigenlijk niet te doen)., dus ik wil er vanaf zijn, de dealer zit vlak bij mij om de hoek.

10 jaar geleden zou ik het sowiezo hebben gedaan, revisie, of zelf proberen. Tegenwoordig heb ik meer geld dan tijd (wat meer zegt over tekort aan tijd dan aan overschot aan geld overigens :-) ).
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Help, wat nu, deel 2

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Heel simpel toch als je geen vertrouwen hebt in een revisie dan laat je hem gewoon vernieuwen.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Help, wat nu, deel 2

Ongelezen bericht door EileRT »

Als je geen vertrouwen hebt in de revisie moet je er inderdaad van af zien. Ik denk wel dat dat vertrouwen of in dit geval geen vertrouwen je gegeven wordt door de dealer dan wel de specialist met wie je spreekt. Ik weet dat MSA in NLD heel veel ABS pompen reviseert . . . en met succes.

Maar Ton1959 heeft gelijk. Doe wat je gevoel je in geeft en als je de centen hebt voor een nieuwe . . . doen! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: Help, wat nu, deel 2

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Nu sowiezo te laat :-) Is al betaald.

Ga wel eens kijken of het eventueel de moeite is mijn oude pomp te laten reviseren en dan te verkopen.

Groet
Bas
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”