hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
maRTin

hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door maRTin »

Hallo , ga eindelijk op zoek naar een r1150rt

het kan weer gelukkig!

gezien de problemen rond het i abs zou ik willen weten hoe ik dat kan controleren
kom op het forum zat tegen rond de problemen

is er een eenvoudige manier om te ontdekken zonder proefritten te maken ?

bedoel is het gierende geluid bij bedienen remmen voldoende om te weten dat er ieder geval leven in zit ?

ga er bij diverse kijken bij geen gegier ga ik gelijk naar de volgende kijken, _001

vandaar

vrg Miklos
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door Bert M »

Mooi dat je weer in de running bent!

Tja, ik heb begrepen dat de problematiek rondom het iABS een weinig voorspelbaar karakter heeft: nu werkt het prima en morgen, of over een maand misschien ook nog of misschien ook niet. Het helpt (een beetje) om een waterdichte onderhoudshistorie voor handen te hebben, maar zelfs dat geeft uiteindelijk ook geen enkele garantie! Je bent bij de R1150RT qua ABS afhankelijk van een enkele factor: en dat is de factor geluk! (uit de poll elders op dit forum blijkt: 35% foute boel vs. 65% geen probleem op 121 respondenten)

Succes met je zoektocht!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
maRTin

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door maRTin »

Bert M schreef: 08 jan 2018, 06:50 Mooi dat je weer in de running bent!

Tja, ik heb begrepen dat de problematiek rondom het iABS een weinig voorspelbaar karakter heeft: nu werkt het prima en morgen, of over een maand misschien ook nog of misschien ook niet. Het helpt (een beetje) om een waterdichte onderhoudshistorie voor handen te hebben, maar zelfs dat geeft uiteindelijk ook geen enkele garantie! Je bent bij de R1150RT qua ABS afhankelijk van een enkele factor: en dat is de factor geluk! (uit de poll elders op dit forum blijkt: 35% foute boel vs. 65% geen probleem op 121 respondenten)

Succes met je zoektocht!
ja dat blijkt helaas,

maar kun je direct stellen dat de pomp is overleden
als gierend geluid niet hoorbaar is ?

het zal misschien een franse overheidsmotor worden via Ries groenewoud

ben ik niet vies van meestal wel goed onderhouden maar geen ondehouds historie
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Je zou misschien extra garantie kunnen vragen?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door Bert M »

Je maakt me overigens wel een beetje nieuwsgierig nu: wil je geen proefrit maken of mag je geen proefrit maken van de verkoper?
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
maRTin

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door maRTin »

Bert M schreef: 09 jan 2018, 09:28 Je maakt me overigens wel een beetje nieuwsgierig nu: wil je geen proefrit maken of mag je geen proefrit maken van de verkoper?
wil wel en mag wel, maar vind dat een zinloze actie zodra als van tevoren al vast staat dat het kapot is vandaar,

oke dan is natuurlijk een optie om de module eruit te halen,

maar het zit er niet voor niets op.
wel eens een noodstop moeten maken en was toen wel heel erg blij dat het erop zat !
en natuurlijk het gros van het motorpark alle merken meegenomen rijd zonder abs en integraal en bekrachtiging
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

waarom zou je een veiligheid als ABS er af willen halen?
Je weet immers nooit van tevoren wanneer je een noodstop moet maken en een keer onderuit remmen brengt vaak meer kosten met zich mee dan het eventueel repareren (je weet niet eens of hij stuk is) van het ABS.
En dan heb ik het niet eens over het menselijk leed dat een valpartij met zich mee kan brengen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
maRTin

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door maRTin »

heb MSA gebeld en veel wijzer geworden !

wat tips en handigheidjes gekregen

Big RT Smile
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door Baird »

Miklos schreef: 09 jan 2018, 22:27 heb MSA gebeld en veel wijzer geworden !

wat tips en handigheidjes gekregen

Big RT Smile
Die tips en handigheidjes lezen wij hier graag, laat maar horren!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door Dingeman »

Miklos schreef: 09 jan 2018, 22:27 heb MSA gebeld en veel wijzer geworden !

wat tips en handigheidjes gekregen

Big RT Smile

Ja, graag delen dan.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
maRTin

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door maRTin »

Dingeman schreef: 10 jan 2018, 09:39
Miklos schreef: 09 jan 2018, 22:27 heb MSA gebeld en veel wijzer geworden !

wat tips en handigheidjes gekregen

Big RT Smile

Ja, graag delen dan.
met weinig km erop veel kans dat de boel redelijk snel kapot gaat
schijnt de boel vast te gaan zitten

toch even een paar meter rijden dan moeten de knipperende lampjes uitgaan

uiteraard de onderhouds- historie raadplegen of er regelmatig gespoeld is, dat is wel een dingetje als het een overheidsfiets is geweest,

wel ontzetten fijne mensen daar bij MSA (MSE) fijn gesprek gehad maar zoveel gesproken dat sommige dingen niet zijn blijven hangen (herseninfarct gehad )

weet niet hoe het in frankrijk is worden daar de fietsen door de bmw dealer onderhouden? dan zal er wel gespoeld worden denk ik ?

en dan nog welke kan ik beter nemen?

de blauwe gendarmerie , misschien wat minder te snelle uitruk dan de witte van de police ?

denk wel dat ik een 0 beurt gaat laten geven daar.

e.e.a. ga ik bij Ries in Woudenberg bekijken komen er zo veel binnen dat er wel een goede bij zal zitten hoop ik Big RT Smile

vrg Miklos
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door minko »

Miklos,
ik heb een r1150 met onderhoud historie gekocht en weet zeker dat ie altijd gespoeld is.
Toch binnen een jaar een defecte ABS pomp.
Veel geprobeerd en gedemonteerd.
Uiteindelijk de pomp en dus de ABS voorlopig verwijderd.
Op het forum is het complete verslag te vinden.

Dus ook een complete onderhoud historie is helaas geen garantie
maRTin

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door maRTin »

minko schreef: 21 jan 2018, 14:07 Miklos,
ik heb een r1150 met onderhoud historie gekocht en weet zeker dat ie altijd gespoeld is.
Toch binnen een jaar een defecte ABS pomp.
Veel geprobeerd en gedemonteerd.
Uiteindelijk de pomp en dus de ABS voorlopig verwijderd.
Op het forum is het complete verslag te vinden.

Dus ook een complete onderhoud historie is helaas geen garantie
tsja, het is een soort russische roulette
ongekend dat een merk als BMW toch niet de goedkoopste motoren dit niet afdoende kan verhelpen!
toch wel een typisch gevalletje van imageschade opbouwen !

maar ja er zijn er ook die nooit problemen hebben dat dan weer wel
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door EileRT »

Je hebt gelijk Miklos. Wat ik er inmiddels van weet (en ook door de jaren heen gelezen heb) is het volgende:

* jaarlijkse spoeling van het gehele ABS remsysteem
* de verouderde rubberen remleidingen vervangen door stalen remleidingen (verouderd rubber komt in de pomp)
* regelmatig rijden en dus niet een halfjaar de motor in de winterstalling laten staan (regelmatig rijden is altijd goed)
* test incidenteel op een afgelegen weggetje (dus zonder verkeer) eens het ABS . . . de pomp(delen) gaan dan in werking

Mijn 1100 heeft ABS II en deze schijnt minder storingsgevoelig te zijn dan het iABS van de 1150. Bijna vier jaren geleden heb ik een kapotte pomp gehad en deze voor veel geld laten reviseren. Na die revisie houd ik mij aan de bovenstaande vier tips. Sinds die tijd geen problemen meer gehad. Toch blijft het een (potentieel) storingsgevoelig onderdeel van Herr BMW.

Feit is dat het iABS remt als de brandweer. Alsof je een anker uit gooit. Sommigen beweren dat ABS niet noodzakelijk is. Daar komt je echter alleen achter als je het écht nodig hebt. Dan ben je er blij mee en kun je het hier navertellen.

Wat fijn dat je weer kan rijden Miklos. Laat je niet ontmoedigen door de ABS perikelen. Ik ben benieuwd naar je RT! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
maRTin

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door maRTin »

EileRT schreef: 21 jan 2018, 18:36 Je hebt gelijk Miklos. Wat ik er inmiddels van weet (en ook door de jaren heen gelezen heb) is het volgende:

* jaarlijkse spoeling van het gehele ABS remsysteem
* de verouderde rubberen remleidingen vervangen door stalen remleidingen (verouderd rubber komt in de pomp)
* regelmatig rijden en dus niet een halfjaar de motor in de winterstalling laten staan (regelmatig rijden is altijd goed)
* test incidenteel op een afgelegen weggetje (dus zonder verkeer) eens het ABS . . . de pomp(delen) gaan dan in werking

Mijn 1100 heeft ABS II en deze schijnt minder storingsgevoelig te zijn dan het iABS van de 1150. Bijna vier jaren geleden heb ik een kapotte pomp gehad en deze voor veel geld laten reviseren. Na die revisie houd ik mij aan de bovenstaande vier tips. Sinds die tijd geen problemen meer gehad. Toch blijft het een (potentieel) storingsgevoelig onderdeel van Herr BMW.

Feit is dat het iABS remt als de brandweer. Alsof je een anker uit gooit. Sommigen beweren dat ABS niet noodzakelijk is. Daar komt je echter alleen achter als je het écht nodig hebt. Dan ben je er blij mee en kun je het hier navertellen.

Wat fijn dat je weer kan rijden Miklos. Laat je niet ontmoedigen door de ABS perikelen. Ik ben benieuwd naar je RT! _004
Heb voorheen met diverse iabs motoren gereden 1150 en de K1200 nooit problemen gehad.

het wachten is op Ries Groenewoud die verwacht een partij uit frankrijk eind februari witte en blauwe.
voorkeur gaat uit naar de blauwe van de gerdarmerie snelweg kilometers ipv stadskilometers en de blauwe hebben ook minder snelle uitruk situaties.
en met de blauwe kleur kan ik wel leven
krijg de gelegenheid om waar de keuzes op vallen uit te proberen
jerrycan benzine meenemen en een starthulp in de kofferbak en een dagje plezier maken :D

ben benieuwd!

Als het wat wordt zet ik een foto op het forum,
maar alle politie spullen gaan er wel vanaf.
dan nog wel een kontje scoren
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door EileRT »

Het komt goed Miklos. Je hebt nu al voorpret. Straks lekker rijden op je RT en we zien de foto wel op 't forum! Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
maRTin

controle werking abs

Ongelezen bericht door maRTin »

even nog over dat abs

ben maar een technische nitwit maar,

abs treedt toch in werking bi verschillende draaisnelheden van de wielen ?

dus als de motor op de middenbok staat in de versnelling zetten gas geven dan heb ik toch een verschillende draaisnelheid van de wielen ?

als ik dan rem dan zou dus de abs in werking moeten treden ???

of ben ik nou gek ??? :cry:
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Niet exact het i-abs van BMW, maar het principe is in wezen hetzelfde..

Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door EileRT »

Miklos schreef: 22 jan 2018, 20:15abs treedt toch in werking bi verschillende draaisnelheden van de wielen ?
De ABS sensor bij het voor- en achterwiel "leest" via de ronde ABS krans die vast zit in het wiel of het wiel blokkeert. Als het blokkeert (door vol in de remmen te gaan) treedt de ABS pomp (ook wel module genoemd) in werking. De wielen worden dan gedeblokkeerd en gaan vanaf dat moment niet slippen (in het filmpje hierboven wordt de werking getoond). Je remweg wordt, door niet te slippen, verkort. Bovendien wordt je remweg in een rechte lijn vervolgd. Het belangrijkste is dat jij en de motor rechtop blijven.

Bij het wegrijden hoor je na de eerste meters bij een snelheid boven de 5 km/u een klein geluidssignaal (zelftest) ten teken dat het ABS remsysteem in werking is. De gelijk knipperende ABS lampjes op het dashbord gaan dan ook uit. Bij een storing aan het ABS systeem knipperen de twee ABS lampjes om en om en gaan ook niet uit bij het wegrijden. Er is dan ook geen zelftest. Je kunt in deze situatie wel gewoon remmen, maar het ABS remsysteem is buiten werking.
Miklos schreef: 22 jan 2018, 20:15dus als de motor op de middenbok staat in de versnelling zetten gas geven dan heb ik toch een verschillende draaisnelheid van de wielen ?
Ik heb de motor nog nooit op de middenbok laten lopen in de versnelling. Het is ook zeker niet aan te raden. Sterker nog, je creeërt een zeer onveilige situatie. Ik begrijp ook niet waarom je dit zo zegt en wat het te maken heeft met het ABS.
Miklos schreef: 22 jan 2018, 20:15als ik dan rem dan zou dus de abs in werking moeten treden ???
Als je rustig of normaal remt treedt het ABS niet in werking. Het ABS treedt pas in werking als je fors remt (vol in de ankers gaat zoals we het wel eens zeggen). Bij het oefenen was ik in het begin te voorzichtig. Het is ook een beetje onnatuurlijk. Je bent bang om op "je plaat" te gaan. Wat ik dus wel eens doe om aan "het" gevoel te wennen is op een afgelegen weggetje (zonder verkeer) met een snelheid van 50 km/u vol in de ankers te gaan. Het ABS treedt in werking en je blijft dan rechtop en rechtuit rijden. Zie daar de veiligheidsfunctie van het ABS.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door EileRT »

Berrybeer schreef: 22 jan 2018, 22:04Niet exact het i-abs van BMW, maar het principe is in wezen hetzelfde..
Mooi filmpje Berrybeer. Ik heb eerder een soortgelijk filmpje op het forum gezien die toen geplaatst is door Bert M. En inderdaad je ziet het verschil van wel en geen ABS op de motor . . . :O

Ik hoop dat het allemaal wat duidelijker is geworden Miklos en geen probleem hoor, vragen kan altijd! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
maRTin

Re: hoe kan ik controleren werking i abs ?

Ongelezen bericht door maRTin »

mooi en duidelijk verhaal ! ook het filmpje !

op naar eind februari dan komt er een partij binnen _005
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”