ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Hoe vaak is bij jou de ABS in werking getreden?

Nooit
137
44%
1 tot 4x
115
37%
Meer dan 5x
25
8%
Meer dan 10x
16
5%
Heel vaak
19
6%
 
Totaal aantal stemmen: 312

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Het item "ABS perikelen" is HOT op dit forum. ABS lampjes blijven knipperen omdat de accuspanning te laag is of, in het ergste geval, de ABS pomp is defect. In het laatste geval kan het een kostbare zaak worden . . . _002
In de tijd dat ik RT rijd (vanaf nov.2007) is bij mij slechts 1x de ABS geactiveerd geweest en dan nog omdat ik iets te heftig remde bij een nat wegdek. Ik had niet het gevoel dat het levensreddend was.
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met ABS.
Doe mee aan de poll en laat eens horen wat je ervaringen met ABS zijn . . . :idea:
(om te kunnen stemmen moet je wel ingelogd zijn)
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Jempy

Re: ABS wel eens gebruikt?

Ongelezen bericht door Jempy »

Eenmaal heeft de ABS zijn werking bewezen.
Geremd op de rijbaan waar zand lag. Had het niet gezien en schrok wel even van de reactie van het systeem.
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2024
2024
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: ABS wel eens gebruikt?

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Met de motor nog nooit met werkend abs geremd. Probeer altijd de ellende te voorkomen wat tot op heden gelukkig gelukt is.
Mijn motto is: wie op tijd vertrekt....... hoeft zich nooit te haasten.
Hierdoor voorkom je al veel ellende
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: ABS wel eens gebruikt?

Ongelezen bericht door ciske »

Bij wijze van test rem ik de motor vaak tot de ABS ingrijpt.
Voor wat de veiligheidsverhogende functie van het ABS betreft.......ik heb deze nog nimmer nodig gehad. Ik hoop dat dat zo blijft.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: ABS wel eens gebruikt?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

ok, maar wat heb je gestemd.... :?: nooit of heel vaak :?:
ciske schreef:Bij wijze van test rem ik de motor vaak tot de ABS ingrijpt.
Voor wat de veiligheidsverhogende functie van het ABS betreft.......ik heb deze nog nimmer nodig gehad. Ik hoop dat dat zo blijft.

gr v Ciske
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: ABS wel eens gebruikt?

Ongelezen bericht door ciske »

heel vaak dus

gr v Ciske
Inspector Gadget

Re: ABS wel eens gebruikt?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

1x in een echte verkeerssituatie (fietser die een file aan de andere kant doorkruiste achter een vrachtwagen vandaan, en een paar keer zelf om te testen.
Waarbij bleek dat op de -1100- het ABS systeem niet feilloos is, een blokkerend achterwiel (en dus slippen) is weldegelijk mogelijk.

Minder dan 5x, daarom de Optie "1x" gekozen.

/Edit: als ik het zo lees heb ik dus nimmer de ABS in werking gehad, geen lawaai en/of trillen bemerkt. _001
En dus alleen maar 1x flink moeten remmen en desondanks had de ABS niet ingegrepen.
Of ik kan heel goed remmen of ik remde nog steeds niet hard genoeg, maar voor de situatie toen voldoende.
En dat is m.i. veel belangrijker. ;)

Mijn stem is dan ipv "1x" nu dus "Nooit". :!:
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: ABS wel eens gebruikt?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Een paar keer gebruikt....tijdens de oefendag van Freebike.. :D . Ben wel blij dat ik nu tenminste weet hoe het voelt...alsof mijn hele brommert uit elkaar trilt.. :lol:
Kees Jan

Re: ABS wel eens gebruikt?

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Op de VRO heb ik ABS een paar keer gebruikt tijden de remproeven, op de openbare weg 1x bij stevig remmen op nat wegdek.

Groet,
Kees Jan
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: ABS wel eens gebruikt?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

OK, maar dan bij wijze van test en niet in geval van nood . . . . _004
ciske schreef:heel vaak dus

gr v Ciske
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Kop van het artikel = aangepast: "ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)"
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door wil51 »

Wat is de veiligste manier om de ABS te testen? Met de auto heb ik het wel getest toen er sneeuw lag. Maar hoe doe ik dat op mijn motor zonder onaangename verrassingen te krijgen.
Ik heb pas zeer hard moeten remmen, omdat een bejaarde dame inparkeert, zich bedenkt en weer de weg oprijdt zonder kijken. Maar dat was een droge weg en de ABS ging niet in werking. En eigenlijk rem ik zoals ik geleerd heb. Rustig voorrem inknijpen en dan pas hard doorknijpen bij een noodstop.
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Garfield »

Ik heb mijn ABS in geval van een noodstop nog nooit hoeven te gebruiken. Goed vooruit kijken en anticiperen scheelt al veel. Wel heb ik met de VRO's en de Freebike training bij wijze van testen zo hard moeten remmen dat het abs in werking kwam. _004 (Eigenlijk rem je dan niet goed, want bij een niet-ABS motor had je jezelf onderuit geremd)
Overigens weleen aparte gewaarwording, wat een herrie en geschok. :shock: Wat trouwens wel weer goed is want nu weet je wat er onder je gebeurt als het in werking treedt.

Het is een veiligheidssysteem waarvan je hoopt dat je nooit in de positie terechtkomt waarin je het nodig hebt. Maar als... is het toch wel fijn dat je het hebt.
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door HansD »

Net als Ciske gebruik in de ABS elke dag om te oefenen, maar heb deze in de praktijk nog nooit nodig gehad.
Ik heb helaas al op heel vaak geklikt. Hoe verander je je stem?
Hans
Inspector Gadget

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dan had de starter van het draadje moeten aangeven bij het creëren van de pol "....Sta opnieuw stemmen toe."
(Indien ingeschakeld, kunnen gebruikers hun stem herzien en opnieuw stemmen)

Als Jos dat nu aanpast gaan de huidige stemmingen verloren.....

Nu kan je maar 1x stemmen (je kunt dus ook niet te veel keren klikken) en niet meer aanpassen.
Vandaar de "Edit" in mijn reactie. ;)
Erikh

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Erikh »

Op mijn vorige motor een ABS training gedaan, erg leerzaam.
Op een gegeven moment werd er zand uitgestrooid en moesten we met 80 km/u vol in de ankers op dat zand.
In het begin denk je: dat ga ik nóóit doen, maar wel gaaf als je voluit remt en je gaat gewoon rechtuit!
Kan het iedereen aanbevelen.
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door BertL »

Heb de anti-slipcursus gevolgd en ervaren hoe het is om met en zonder abs te remmen op een glad oppervlak.
Ik sluit me bij Erikh aan: gewoon een keertje doen !
GrTz
BertL
Gebruikersavatar
PK
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 apr 2008, 22:24
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Schalkhaar
Locatie: Schalkhaar

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door PK »

Ik ben er van overtuigd dat het ABS je kan redden in een noodsituatie, wanneer je in een
schrikreactie, of domweg blinde paniek moet gaan remmen.

Een goede motorrijder voorkomt natuurlijk dat hij/zij in zo’n situatie terecht komt :$ , maar
je kunt ook buiten je eigen schuld in de problemen komen: Wanneer er bijvoorbeeld plotseling een ree vlak voor je de weg oversteekt.
Als je snelheid ongeveer 60 km/u is en er steekt zo’n dier op 15 meter afstand vanuit de struiken de weg over, dan is je eerste reactie:

:O Zonder ook maar even in de spiegels te kijken wat er achter je rijd (dat weet je natuurlijk, want je kijkt regelmatig) REMMEN!
Dan zal na je paniekreactie, gedurende misschien een halve seconde het ABS je kunnen redden van een geblokkeerd voorwiel. Daarna neemt je gezonde verstand (indien aanwezig) het weer over en kun je misschien zelfs een uitwijkmanouvre ondernemen.

Bij het afwezig zijn van ABS rest je niet veel anders dan, na de paniek en het geblokkeerde voorwiel (wederom paniek) de rem geheel of gedeeltelijk te lossen en een nieuwe rem-aktie te ondernemen, of bij te hoge snelheid gaan uitwijken. Inmiddels heb je de 15 meter tussen jouw en het obstakel waarschijnlijk al afgelegd (60km/u is meer dan 16 meter per seconde).

Wanneer je een noodstop uitvoert, goed voorbereid en zonder schrikreacties (maar is het dan wel een noodstop _001 ) dan kun je zonder ABS harder remmen dan met, maar dat vergt oefening en veel vertrouwen in je eigen vaardigheden. Dus ik denk dat je met ABS in de praktijk altijd
beter af bent.

Ben zelf 1x “gered” door het ABS, dat was overigens niet bij het remmen voor overstekend wild, maar bij het remmen voor een plotseling uitvoegende auto: schrik reactie icm. nat wegdek en een inschattingsfout van mijn kant.
Waarom vier wielen, twee is genoeg.
Waarom vier cylinders, .....
Jan Edens

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Jan Edens »

Sinds ik mijn huidige BMW R1100RT rijdt en dus ABS heb, heb ik nooit een probleem gehad dat hij ging knipperen of andersinds.
Wat betreft de ABS op mijn nieuwe BMW blijkt dat de accu te lage spanning heeft(te weinig gereden), maar ik wil hem voor de zekerheid toch een keer laten testen.
Ik heb eigenlijk nooit een noodstop hoeven maken, zeker niet bij slecht weer, ben een defensieve rijder, dus of de ABS wel of niet werkt zal hopelijk ook in de toekomst niet levens reddent zijn. (ik vertrouw meer op wat ik zelf zie en ervaar, want als de ABS onverhoopt uitvalt kan je daar op het laaste moment echt geen rekening meer mee houden, dan komt het toch op je eigen ervaring aan.
Daar bij komt dat sind ik in 1968 ben begonnen met motorrijden nog nooit ABS heb gehad(en nog steeds schade vrij, klop klop), het is echt een stukje extra luxe van de BMW.
Dave

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Dave »

Inderdaad regelmatig gebruikt, om te testen. Tijdens de RT oefendag, maar daarna ook zo op de weg (wel eerst kijken dat je niemand in gevaar brengt of laat schrikken door je rem-actie).

Verder een keer nodig gehad om te remmen voor een tractor die achter het mais uit kwam... Niet helemaal goed op zitten letten toen, ik had 'm moeten zien natuurlijk!
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Eén keertje toen van rechts een auto uit een uitrit kwam en besloot om alleen maar (voor haar) naar rechts te kijken.... :roll: Ik was blij dat ik ABS had en nog meer dat het werkte _004
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Niet; Hans . . . . maar maakt niet uit . . .
HansD schreef:Hoe verander je je stem?
Hans
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Ton1959

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb mijn ABS nog nooit gebruikt maar reed vandaag op veilige afstand achter een dure Mercedes Benz die het wel had. Helaas hield de Mercedes te weinig afstand van zijn voorganger en toen het verkeer ineens tot stilstand kwam maakte we beide een zeer snelle stop. De Mercedes zat te dichtbij en moest toch de berm in omdat ook ABS je niet red als je de dichtbij bij je voorganger zit.
Maar ja ik had geen ABS en besloot om een meer realististische afstand te houden. Neemt niet weg dat ik er wel het vertrouwen in heb dat ABS je kan redden maar dan kan je misschien beter vergeten dat je het hebt. Anders zijn de verwachtingen misschien te hoog.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 26 mar 2012, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Baird »

Regelmatig nodig gehad maar rij dan ook vanaf 1997 op een ABS machine. Meest bij gebleven is de keer dat ik voorsorteer waar ook een auto diesel had verloren, het regende ook, zag geen verkleuring maar je denkt wel 'waarom gaat die ABS zo te keer?' Verder een paar keer tijdens remmen op nat wegdek en blijkt er toch fijn zand of modder te liggen (bietencampagne). 'Mooiste' was tijdens een afdaling van af de Tauerntunnel in de sneeuw ( juli!) en daarbij proberen hoe glad het nog was om zo het tempo voor de niet-ABS fietsen achter me te bepalen.

Verder vaak uitgeprobeerd: op een bekende weg( waar dit dus kan) in regen met 80-100km/h en dan gewoon vol in de ankers tot je stil staat: dan weet hoe het voelt en dan het kan! Dit is vooral een oefening voor tussen de oren. Bij de VRO's bij de diverse oefeningen juist wel of juist niet, afhankelijk van de opdracht.

Mijn stelling in deze: Ik zal nooit meer een fiets kopen zonder ABS!

keep Big RT Smile ing
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Ton1959

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ja Bert precies bij de tunnel met sneeuw had ik het ook graag gehad. Ik kwam de Felbertauerntunnel uit en reed in de zomer plotseling in de sneeuw. Dan schrik je wel even zeker als de auto's bijna op je achterlicht zitten en je moet verder. Maar eigenlijk heb je dan ook sneeuwkettingen of spikes nodig omdat het toch niet echt om te doen is.
Jan Edens

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Jan Edens »

Moge allen;

Sinds ik mijn huidige BMW R1100RT rijdt en dus ABS heb, heb ik nooit een probleem gehad dat hij ging knipperen of andersinds, zou dus altijd moeten werken indien nodig.
Wat betreft de ABS op mijn 2de BMW blijkt dat de accu te lage spanning heeft(te weinig gereden), maar ik wil hem voor de zekerheid toch een keer laten testen.

Ik heb eigenlijk nooit een noodstop hoeven maken, zeker niet bij slecht weer, ben een defensieve rijder, dus of de ABS wel of niet werkt zal hopelijk ook in de toekomst niet levens reddent zijn. (ik vertrouw meer op wat ik zelf zie en ervaar, want als de ABS onverhoopt niet werkt of je hebt de ruimte niet meer met een werkende ABS, kan je daar op het laaste moment echt geen rekening meer mee houden, dan komt het toch op je eigen ervaring aan.
Daar bij komt dat sind ik in 1968 ben begonnen met motorrijden nog nooit ABS heb gehad(en nog steeds schade vrij rijdt, klop klop), het is echt een stukje extra luxe van de BMW.
Mijn ervaring is, rijstijl /gedrag voorkomt meer problemen dan ABS, en je geniet meer van het motorrijden. :idea:


[groet] Jan Edens
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Bij diverse rijvaardigheidstrainingen de ABS regelmatig moeten aanspreken. Zelfs één keer in stromende regen op een kletsnatte baan1 Als je dan toch een zeer korte en kaarsrechte remweg realiseert, geeft dat een bijzonder veilig gevoel. In het 'echte' leven maar een keer de ABS horen en voelen inkomen. Was daarbij mij eigen schuld, niet opgelet op de auto voor mij :oops:
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Snellecees »

Ik lees hier dat er mensen wel eens zo hard remmen dat de ABS aanspreekt op een droog wegdek. Ik vraag me dan af hoe hard moet je remmen voordat je dat voor elkaar hebt. Ik vraag me dat af omdat ik vandaag bij een snelheid van ongeveer 120 per ongeluk te hard remde omdat het verkeer voor me afremde, ik had het gevoel van mijn motor gelanceerd te worden maar van aanspreken van de ABS was totaal nog geen sprake. De motor gaf verder geen krimp en bleef keurig in het spoor maar ik verbaasde me wel over de enorme remkracht van mijn r1150rt.
In het verleden heb ik dit wel eens meegemaakt nadat ik nieuwe remblokken op een Moto Guzzi had gemonteerd en de volgende dag hard moest remmen omdat er ineens een stuk hout onder een auto vandaan kwam toen kreeg ik ook het gevoel over het stuur te worden gelanceerd en ook toen bleef de motor keurig in het spoor.
Ton1959

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Op een droog wegdek is het soms inderdaad niet eenvoudig om een ABS systeem te laten werken. Maar als de grip verslechterd door water en een beetje olie op het wegdek lukt het wel.
Dus als het een tijdje droog is geweest en de eerste regen komt op het wegdek dan komt er bij verkeerslichten of op rotondes wel eens in het begin tijdens het regenen wat olie naar boven door de regen. En in dat geval kan het wel eens ineens glad worden. Maar soms is de regen ook wel voldoende vooral in combinatie met wat slijtage aan het wegdek. Dus waar veel zwaar verkeer afgeremt heeft is het wegdek niet meer vlak maar krijg je die bobbels in het wegdek.
Als je zo'n super slechte wegdek hebt als de kasseien in Belgie is het heel simpel om zelfs bij droog weer de rem te blokkeren omdat je wiel al over het wegdek stuitert.
En dan natuurlijk bij hagel of sneeuw. Gelukkig kyunnen de meeste dingen wel inschatten maar soms kan je een kleine inschattingsfout maken die zonder ABS wel eens grote gevolgen kan hebben.
Maar ook weer afhankelijk van het soort asfalt er gebruikt word er zijn zoveel factoren van invloed op de grip met de weg.
Gebruikersavatar
Lexrt
Berichten: 209
Lid geworden op: 15 aug 2009, 17:12
Type: R1200RT/LC
Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Best
Locatie: Best

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Lexrt »

Een aantal keren gebruikt tijdens een oefendag, leerzaam en raadzaam je weet hoe het voelt. Ik hoop het nooit in het eggie te hoeven gebruiken.

Groeten Lexrt -1200- _004
Guppy

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Guppy »

Tijdens de rijopleiding was het verplicht zo hard te remmen dat het abs ingreep.
de remhandel zat tegen het stuur en het voorwiel slipte even om daarna weer rustig verder remmend door te draaien.


later met eigen -1150- ook geprobeerd maar dan ga je bijna over het stuur heen. :O
met duopassagier wel getest hoe het voelt als je zo hard moet remmen.
in de praktijk is het vooral goed anticiperen op de rest van het verkeer en afstand houden.
Ben wel heel blij dat het nu op de -1150- zit Big RT Smile

ik vind dat het een vals gevoel van veiligheid geeft en dat sommige bestuurders er volledig op rekenen.
dit is dan weer gevaarlijk voor de mede weggebruikers.

[groet]

Gerard
swingmill

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door swingmill »

Toon ik mijn 1150rt kocht adviseerde mijn dealer om een stil weggetje met zand of iets dergelijk op te zoeken en daar de abs uit te proberen om niet voor verassingen te komen staan als het nodig mocht blijken.
Nou dat advies was niet tegen dovemansoren gezegd.
Weg opgezocht en hierop de abs uitgeprobeerd, ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik het systeem heb uitgeprobeerd, je schrikt je de pleuris als je er niet op voorbereid ben.
Verder op de weg nog niet nodig gehad, misschien omdat ik een defensief ingestelde rijder ben.

rijdt ze jan
Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2009, 20:34
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: almere
Locatie: Almere

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door bartb »

Je voelt de ABS ook vaak al ingrijpen als je stevig remt en daarbij over een hobbel/kuil/richeltje etc rijdt. In Frankrijk wordt net voor een gevaarlijke bocht/kruising soms lengte-richels in het wegdek aangelegd om automobilisten wakker te schudden. Als je net lekker aan het remmen bent met je R1150rt schiet je door op die richels omdat je abs ingrijpt :shock: ....ben je ook wakker.
Gebruikersavatar
PeteRT
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 apr 2009, 09:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSa
Land: Nedreland
Woonplaats of omgeving: Berkel en Rodenrijs
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door PeteRT »

Bij een uitwijkmaneuvre de berm in op het natte gras vol in de voorwielankers en dus ABS en de brommert bleef kaarsrecht doorgaan en ik kon de weg weer opsturen. Was ff zweten.
Geen remangst aan overgehouden. :D
'98-'03 ZX-7 (1993)
'10---> ZX-7 (1993)
'03-'09 RSV 1000 (2001)
'05-'06 R1100RS (1995)
'06-'12 R1100RT (1999)
'12-'22 R1200GSA (2006)
'22---> R1200GSA (2015)
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Eind jaren '90 weekje toeren met m'n partner Monique in de Pfalz ook al met een R1100RT. Op de terugweg op een stuk 3 baans Autobahn komt een .... vrachtwagen(oops NL kenteken) met 85 naar de linkerbaan. Je verwacht zo iets al helemaal niet en normaal gesproken ook nog niet zo'n probleem alleen reed ik met duo 200 km/h. Dan heb je zo'n ABS moment. Wat een remgeweld en duo drukt ook door, blijven sturen en gelukkig gecontroleerd kwamen we ongeveer op een metertje achter de vrachtwagen. Dit is zo'n situatie die je je hele leven bij blijft.
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door dhr »

In februari 2009, mijn RT total-loss gereden: viewtopic.php?f=59&t=397
Dat het voor mij goed afliep, slechts een hechting in mijn voorhoofd en verder geen persoonlijke schade, kwam door de ABS.
Ondanks voluit remmen, bleef mijn motor door ABS rechtop en rechtdoor gaan. Hierdoor maakte ik een duik over het stuur in de achterruit van een BMW 5 serie. Zolder ABS had ik mezelf zeker onderuit geremd en ik weet niet hoe het dan tussen het drukke verkeer en verder nog rijdende auto's was afgelopen. Vast minder goed.
Ik rijdt alleen nog maar op motoren met ABS

hgr
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Maarten1985

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

De ABS heb ik al een aantal keren aangesproken. Het merendeel deed ik dat om te oefenen voor het rijexamen, of op het rijexamen zelf waarbij er een noodstop gesimuleerd moest worden. Ik heb absoluut ook geen angst om mijn rem volledig in te drukken bij een hogere snelheid en weet intussen hoe de motor zal reageren: namelijk in een rechte lijn tot stilstand komen en vervolgens het achterwiel ca. 30cm van de grond. :D

Maar voor échte noodsituaties zelden: één keer vorig jaar tijdens het filesfilteren in de regen toen een auto van rijstrook wou wisselen zonder richting aan te geven.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door blackers »

Met mijn vorige motor (R1150RT) tijdens zo'n trainingsdag op het circuit van Lelystad bij verschillende snelheden (ik meen 50, 80 en 100) een 'noodstop' geoefend.
Wat me mij vooral is bijgebleven, dat we (er was nog een R1150RT'er) meters eerder stil stonden dan de andere merken; dat geeft wel vertrouwen.
Maar nog nooit in de praktijk zeg maar.

En hoe de R1200RT zich gedraagt bij een noodstop weet ik eigenlijk niet. Heb wel het plan om weer een trainingsdagje te doen op het circuit van Lelystad.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
HansH

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door HansH »

Vorig jaar had ik me ingeschreven voor een avond training op het circuit van lelystad via m'n dealer. Daar aangekomen bleek het een circuit training te zijn, ik had een soort van VRO verwacht. Maar ik was er nu toch dus toch maar mee met al die buikschuivers. Ik reed toen op m'n GSA , 110PK, terwijl het merendeel van de gasten rond de 150pk zaten met plakbanden. Ik werd in de 2e groep ingedeeld en kon tot mijn verbazing nog redelijk meekomen. Tijdens de training werd er ook een remoefening ingelast, die ik glansrijk doorstond, met name de eerste 3 keer. Dit was weer die bekende bevesteging, bij een noodstop krijg je geen 2e kans. Ik kon vanaf het eerste moment vollebak remmen terwijl ze mij links en rechts voorbij gingen om vervolgens ettelijke meters verder tot stilstand te komen.
Na een aantal keren deze oefening gedaan te hebben werd de afstand tussen mij en mij collega cursisten wel kleiner maar die kans krijg je in het verkeer natuurlijk niet.
ABS hadden ze mijnsinziens al jaren eerder verplicht moeten stellen. Wij als motorrijder moeten het zonder kooiconstructie, airbag en gordels stellen dus waarom geen verplichting tot het dragen van CE gekeurde motor kleding en ABS?
Elke snelheid hoger dan wij zelf kunnen ontwikkelen is in potentie dodelijk, dusssss.

Gr Hans
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik heb de ABS nog niet gebruikt op mijn motor, maar ben wel blij dat deze er op zit. Toen ik mijn -1100- begin van dit jaar kocht, was de ABS buiten werking.
Vrijwel direct na aankoop heb ik de motor naar Kenny gereden en hij heeft de ABS gereset. Gelukkig was de pomp niet stuk, maar zat er een foutmelding in het systeem.
Ik ben :D dat de ABS werkzaam is en dat ik er in geval van "nood" gebruik van kan maken!
Groet, Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Buster
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 jul 2012, 11:27
Type: R1150RT
Bijz: van 2001, gekocht in 2012.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Oosterwolde (Fr)

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Buster »

Ik heb de ABS 1 keer gebruikt, kwam onverwacht op een stuk wegdek met waarschijnlijk diesel ofzo erop vlak voor een rotonde.
Het is zo dat ik mij rot geschrokken ben. Pas later realiseerde ik mij het ingrijpen van de ABS. :)

[groet]
Jan
K1100LT, R1150RT en 530D. Je moet wat te kiezen hebben.
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Hoi

Toen ik een dikke week geleden mijn RT ophaalde bij de dealer, regende het en was het al donker toen ik naar huis reed. In een dorpje, op een behoorlijke helling (Limburg) moest ik plotseling remmen. Eerste gedachte "als ik me maar niet onderuit rem".

Pas 's avonds thuis realiseerde ik me dat ik ABS heb! Heerlijk gevoel, na 3 motoren zonder ABS.

Eric
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Egghead

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Egghead »

Ik rijd het hele jaar door met de Duitse Dame, weer of geen weer.
Snelweg en stadsverkeer.
Met stevig remmen op klinkers, wegbelijning, vochtig wegdek, uitwijkmanoeuvres, of soms eigen of andermans, domme onoplettendheid :shock: grijpt het ABS bij mij regelmatig in. Hoewel ik erg anticiperend rijd zijn stevige remacties niet altijd te voorkomen.
Ik zweer bij dat fijne ABS systeem.
Met een vroegere pekel-motor, een Honda Transalp, gleed ik bij een bruuske remingreep op een vochtige wegmarkering totaal onverwacht in spectaculair uitziende supermotard stijl dwars over het wegdek. Hart in de keel, en de spiegel van een aannemersbusje op schoot :D . Eventjes meegetikt.

Greetz, Egghead
Gebruikersavatar
Vorie
Berichten: 92
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:41
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Genemuiden

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Vorie »

gelukkig heb ik m'n abs nog niet gebruikt voor een noodstop. ik ben dan ook een rustige rijder, zeker als ik mijn zoon achterop heb. wel rem ik zo nu en dan hard op een rustig stuk weg om te checken of alles nog naar behoren werkt.

hopelijk kan ik dat zo houden.... Big RT Smile
groeten, Coen
Gebruikersavatar
PD850RT
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
Type: R1200RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door PD850RT »

Ooit een keer zelf met een Suzuki GS750E zo hard moeten remmen omdat een automobilist voor me mij niet op tijd zag en ineens ging inhalen waardoor ik moest remmen.
Door dat harde remmen (zonder ABS dus) ging ik dus onderuit. Motor total-loss en mijn ego beschadigd met daarnaast wat schaafplekken en een pijnlijke heup en ellenboog.
Dat is niet écht een fijne ervaring geweest kan ik je vertellen en ik hoop het eerlijk gezegd ook nooit meer mee te maken!!!
Met deze ervaring in mijn achterhoofd daardoor wel regelmatig zelf uitgeprobeerd om zo hard te remmen totdat de ABS aangesproken wordt. Dit op verschillende weggedeeltes (zand, bitumen, klinkers) gedaan om het gevoel en de krachten die zo'n "noodstop" met zich meebrengt te ervaren.
Vindt het inderdaad ook wel minder dat het achterwiel van mijn R1200RT-2006 toch soms voor het gevoel iets blokkeert of het in ieder geval zo aanvoelt.
Eigenlijk moet je dit gewoon liefst regelmatig oefenen en uitproberen zodat je weet als het er op aan komt hoe je fiets dan reageert en je niet raar staat te kijken van de reacties van je eigen fiets. Van de andere kant....je kunt ook weer niet altijd op alles voorbereid zijn maar het is wél een fijn gevoel dat het ABS er nu wél op zit.
Als motorrijder moet je ALTIJD op alles voorbereid zijn, de nodige afstand houden, anticiperen op je omgeving en al die andere fijne weggebruikers welke je vaak gewoon niet zien en geen richting aangeven en maar doen of dat ze alleen op de wereld zijn! Maarja...dat is nu eenmaal helaas niet anders en zal door het intensieve verkeer alleen maar meer gaan worden.
Gr.
Peter
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik las net hier nog eens even terug hoe men bij de cursus het ABS remsysteem testte door zand op de weg te gooien en daarop vol in de remmen te gaan. En dat kan nou net wel eens verkeerd aflopen. Daarop kan ook het ABS systeem op in de fout gaan. Voor een natte weg is het natuurlijk ideaal.
En vergeet niet dat als je te laat remt het ABS systeem ook niet kan helpen als de afstand tot de voorganger al te klein was. ABS is natuurlijk heel mooi maar soms is het beter om te vergeten dat je het hebt. Het is net bij die paniekstop dat het zal voorkomen dat je rem blokkeert en daarvoor is het super omdat bij paniek vaak te hard in de rem geknepen word maar helaas ook vaak niet hard genoeg.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door HansD »

Ik snap niet helemaal waar je heen wil, maar mijn eigen ervaring op de VRO wil ik met je delen:
De remoefening voor motoren zonder Abs bestaat eerst uit een aantal keren remmen totdat zo'n beetje de maximale remkracht bereikt hebt. Dan wordt het zaak om te oefenen hoe je bliksemsnel de rem weer los laat zodra het voorwiel blokkeert. Als je dat al lukt, is de volgende uitdaging om te leren dê rem helemaal los te laten zodra je een glad stuk tegen komt (bijvoorbeeld zand). Dit is tegennatuurlijk omdat je in noodgevallen kost wat kost wilt blijven remmen.
Daarna is het de kunst om opnieuw te remmen, maar minder hard dan voorheen, omdat de banden inmiddels onder het zand zitten. Ook dan weer moet aangevoeld en ingeschat worden wanneer de voorband blokkeert en bliksemsnel de rem losgelaten, anders is het vallen geblazen.

Vergelijk dat met dezelfde remoefening voor een motor met Abs:
Rem zo hard mogelijk totdat de Abs geactiveerd wordt, en houdt dit vast to je stil staat; of er nu zand ligt of niet. De Abs doet de rest.

Als je dit verschl eenmaal ervaren hebt, wil je nooit meer zonder Abs!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij de GS motoren zit er volgens mij een systeem op dat je de ABS nou net kan uitschakelen in het zand . Daar werkt het systeem namelijk niet goed. Dan kom je niet tijdig tot stilstand. Maar dan heb ik het over terrein natuurlijk.
Ik heb ABS op de auto en dat werkt soms namelijk als ik het test. Ik ben mijn hele leven gewend om zonder ABS op de motor te rijden en daarom mis ik het niet. Het klopt inderdaad als je ergens mee word verwend dat je niet terug kan of wil. Maar ja ik kan ook al jaren zonder handvatverwarming en zadelverwarming.
Als ik vaker lees dat mensen schrikken van de werking van hun ABS systeem lijkt me dat eerder zorgelijk. Mijn schoonvader ging er bij zijn auto mee terug naar de dealer omdat hij dacht dat het een foutief remsysteem was.
Ik heb zonder ABS nog maar één keer mijn voor rem geblokkeerd. En ik redde mijzelf door rechts langs de auto te schuiven. Was mijn fout ik zat er te dicht op. Met ABS had je dan de rem niet geblokkeerd maar als je niet had uitgeweken zat je nog steeds op de bumper van de voorganger. En die lessen houd ik in mijn hoofd. Beter voorkomen dan genezen. Maar dat neemt niet weg dat ABS het remmen wel veiliger maakt. Maar ik red het zonder ABS . Mijn tip voor de mensen met ABS is dus test het maar vaak zodat je niet schrikt als het in werking treed. En laatste tip , test het niet als er iemand vlak achter je zit omdat die zomaar maar eens geen ABS kan hebben.
Gebruikersavatar
beamer charly
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 nov 2013, 15:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: bmw r850r
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oirsbeek (L)

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door beamer charly »

Ik had mijn r850r net 2 dagen toen iemand voor mij op de invoegstrook vol in de rem ging terwijl ik al aan het acceleren was. Toen was ik maar wat blij met het ABS en ik wist ook dat het functoneerde Big RT Smile
give your guardianangel a challenge
Meindert
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2011, 11:37
Type: R1200RT
Bijz: al 50.000 km plezier
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Leeuwarden

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Meindert »

Gelukkig de ABS op de weg nog nooit nodig gehad, maar wel diverse keren, om het 'gevoel' met opzet de ABS getest.
Dit was een zeer leerzame ervaring, ik had niet verwacht dat het zo goed werkte. Wil niet meer een motor zonder ABS.
Maar als je de ABS nodig hebt op de weg ben je denk ik wel iets te ver gegaan, maar je kunt ook door een ander in
de problemen komen en dan is het een zeer welkome aanvulling op je reactie om maar zo hard mogelijk te remmen
en dan onderuit gaan.
In mijn ogen zit de beste ABS nog steeds in je bovenkamer.

Veel BMW motorplezier Gr. Meindert
Plaats reactie

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”