ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Ik denk dat je grotendeels kunt voorkomen om je abs te gebruiken door defensief te rijden en ver vooruit te kijken en te anticiperen.
Beter voorkomen dan genezen. Neemt niet weg dat het een perfect hulpmiddel is als je het nodig hebt
Beter voorkomen dan genezen. Neemt niet weg dat het een perfect hulpmiddel is als je het nodig hebt
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 14 aug 2014, 21:06
- Type: R1150RT
- Bijz: ooit:BSA ,Honda,Bmw,Suzuki,Ducati
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: enschede
- Locatie: enschede
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Donderdagmiddag op mijn nieuwe R1150 RT TS bj.2004,met lief achterop in de file 50 km per uur.
Aan de kant stond een auto in de berm ik keek erna en dacht zeker gebotst en toe ik weer voor mij keek stond de file stil en ik in een reflex vol in de rem en stil stond ik met lief in mijn nek. Dankzij ABS ging ik niet onderuit zoals ik met motoren zonder ABS al twee keer had meegemaakt. Conclusie ABS is een must op motorfietsen.
Vriendelijke groet
karelh
Aan de kant stond een auto in de berm ik keek erna en dacht zeker gebotst en toe ik weer voor mij keek stond de file stil en ik in een reflex vol in de rem en stil stond ik met lief in mijn nek. Dankzij ABS ging ik niet onderuit zoals ik met motoren zonder ABS al twee keer had meegemaakt. Conclusie ABS is een must op motorfietsen.
Vriendelijke groet
karelh
- Ruud Woudstra
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
- Locatie: Zwolle
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Ik heb meer dan 5 x aangegeven. Gelukkig waren deze op een gesloten baan bij een motortraining van de ANWB ik vond het een goede ervaring om te voelen wat de motor doet als de ABS in werking treed.
Hopelijk heb ik het nooit nodig in het ecchie..
Ruud.
Hopelijk heb ik het nooit nodig in het ecchie..
Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999
Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999
Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Deze week nog reed ik op een industrieterrein en mistte in de regen bijna een afslag. Ik remde matig, maar blijkbaar lag er iets op het wegdek dat ervoor zorgde dat ik met ABS 20 meter verder eindigde dan verwacht. Zonder ABS was dat ook 20 meter verder geweest, maar op mijn zij.
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
ABS op zich wordt dan idd niet ingezet, maar je ABS-sensoren op een nieuwere motorfiets herkennen wel dat er een probleem is en knijpen het vermogen toe. Dat heeft me recent toch ook geholpen toen ik onvrijwillig op een stuk wegdek kwam met een laag natte modder bovenop.steefp schreef:Laatst nog een momentje op de 1150 gehad in de bocht van de oprit met een beetje regen.
Achterwiel zette een flinke stap opzij.
ABS helpt dan ook niet.
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
2 x nodig gehad bij een noodstop, wij zaten met z'n beiden op de motor en met volle bepakking ik moest zo hard remmen dat de ABS in werking trad en het achter wiel kwam omhoog, maar de motor bleef keurig recht. En reken erop dat die 1200RT hard wil remmen. En zeker in geval van nood dan heb je geen tijd om te denken maar gelukkig deed de ABS unit dit wel, anders had ik hem zeker onderuit geremd.
- Miky-Biky
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
- Type: R1200RT
- Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660 - Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Lommel B
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Met de R1100RT eenmalig een noodstop moeten maken door een onoplettendheid van mezelf, op dat moment dat het abs ingreep gaf dat een gevoel van dat de motor plots maar voor 50% meer remde, geen trillende hendel of kloppend geluid (achterrem wel), maar een geluid alsof een elektromotor plots meedraait. Geen leuke vaststelling als je snel wil stilstaan, wel leuk is weer dat je niet op je gezicht ging.
Grtzz, Marc.
Grtzz, Marc.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Jan H schreef:2 x nodig gehad bij een noodstop, wij zaten met z'n beiden op de motor en met volle bepakking ik moest zo hard remmen dat de ABS in werking trad en het achter wiel kwam omhoog, maar de motor bleef keurig recht. En reken erop dat die 1200RT hard wil remmen. En zeker in geval van nood dan heb je geen tijd om te denken maar gelukkig deed de ABS unit dit wel, anders had ik hem zeker onderuit geremd.
Achterwiel omhoog lijkt mij niet echt super. Of bedoel je dat de motor behoorlijk uit zijn vering kwam? Met volle bepakking en met twee personen zal het achterwiel niet gauw los komen van de grond zou ik hopen zeker niet met ABS.
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Heb meerdere malen opzettelijk het abs gebruikt om de reactie van de motor te voelen en mezelf te leren om niet te schrikken van deze reactie wanneer ik eens een "echte" abs remming moet doen.
Meerdere malen abs remming gedaan bij snelheden boven de 100 km per uur, hoogste snelheid was ca. 190 km per uur.
Kreeg ook de indruk dat het achterwiel regelmatig eventjes los kwam van het wegdek maar de RT bleef mooi rechtuit zijn weg vervolgen.
Bij abs remming met hoge snelheden merk je (en besef je) pas hoe lang het duurt voordat je daadwerkelijk stil staat, iets wat velen onder ons motorrijders nogal eens lijken te vergeten.
Abs remming oefenen bij hogere snelheden is net als bij Cup a soup: dat zouden meer mensen moeten doen!
Mijn stelregel is: rijd nooit sneller dan de snelheid waarbij je vol in het abs durft te remmen....!
Indien je wel 160 durft te rijden maar bij 160 niet in het abs durft te remmen, moet je in mijn optiek ook geen 160 gaan rijden....
Discussies over dat abs een kortere remweg oplevert, ga ik niet aan. Ik zie abs als een prachtige uitvinding die de nadelige bijkomstigheden van de menselijke knijpreflex in panieksituaties behoorlijk kan beperken. Remmen kan iedereen, keihard knijpen in een reflex ook! Maar wie kan die remmen ook weer loslaten om vervolgens objecten te ontwijken....?
De menselijke reflex is een raar maar vooral heel erg sterk ding die je met oefenen onder controle kunt krijgen.
Maar voorkomen blijft altijd beter dan genezen dus met je ogen kun je veel abs remmingen voorkomen!
Meerdere malen abs remming gedaan bij snelheden boven de 100 km per uur, hoogste snelheid was ca. 190 km per uur.
Kreeg ook de indruk dat het achterwiel regelmatig eventjes los kwam van het wegdek maar de RT bleef mooi rechtuit zijn weg vervolgen.
Bij abs remming met hoge snelheden merk je (en besef je) pas hoe lang het duurt voordat je daadwerkelijk stil staat, iets wat velen onder ons motorrijders nogal eens lijken te vergeten.
Abs remming oefenen bij hogere snelheden is net als bij Cup a soup: dat zouden meer mensen moeten doen!
Mijn stelregel is: rijd nooit sneller dan de snelheid waarbij je vol in het abs durft te remmen....!
Indien je wel 160 durft te rijden maar bij 160 niet in het abs durft te remmen, moet je in mijn optiek ook geen 160 gaan rijden....
Discussies over dat abs een kortere remweg oplevert, ga ik niet aan. Ik zie abs als een prachtige uitvinding die de nadelige bijkomstigheden van de menselijke knijpreflex in panieksituaties behoorlijk kan beperken. Remmen kan iedereen, keihard knijpen in een reflex ook! Maar wie kan die remmen ook weer loslaten om vervolgens objecten te ontwijken....?
De menselijke reflex is een raar maar vooral heel erg sterk ding die je met oefenen onder controle kunt krijgen.
Maar voorkomen blijft altijd beter dan genezen dus met je ogen kun je veel abs remmingen voorkomen!
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 21:08
- Type: R1150RT
- Bijz: Geweldig
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Nes a/d amstel
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
ik heb nog nooit de ABS nodig gehad, mogelijk dat mijn rijstijl er geen aanleiding voor is.
de rijomstandigheden zijn bij mij voornamelijk met redelijk tot mooi weer.
uiteraard heb ik wel eens de proef genomen om hard te remmen, maar geen ABS inwerking gevoeld.
m.vr.gr.AD
de rijomstandigheden zijn bij mij voornamelijk met redelijk tot mooi weer.
uiteraard heb ik wel eens de proef genomen om hard te remmen, maar geen ABS inwerking gevoeld.
m.vr.gr.AD
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Mij niet gezien zolang het niet nodig is..BOXERBOY schreef: Abs remming oefenen bij hogere snelheden is net als bij Cup a soup: dat zouden meer mensen moeten doen!
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Toch wel, want het gros van de bestuurders van voertuigen remmen vaak te weinig krachtig/snel(ler) of niet goed (genoeg) waardoor de werking van het ABS systeem niet optimaal benut wordt.karel40 schreef:Mij niet gezien zolang het niet nodig is..
Het kan echt geen kwaad het zelf eens een keer (al was het maar 1x) zelf te ervaren hoe het, onder gecontroleerde omstandigheden én op een plek waar het ook daadwerkelijk veilig kan, bij jou voertuig aanvoelt.
En het hoeft echt niet met 100+ km/uur, maar dat je wel weet a) hoe het aanvoelt en b) dat het systeem ook daadwerkelijk werkt.
Want alle zelftest-systemen van ABS e.d is wel heel mooi, maar tussen de oren & achter de ogen zit ook een systeem wat je af-en-toe ook moet "testen".
Als het erop aankomt en ik hoop dat niemand dat ooit meemaakt natuurlijk, reageer je voor een heel groot gedeelte instinctief terwijl je ook bepaalde juiste technieken & handelingen moet doen.
En juist dat rationele moet je, soms zelfs letterlijk, aanleren.
- Erwan
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
- Type: R1200RT
- Bijz: R 1200RT-P
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Ik heb begrepen dat het regelmatig (om de zoveel weken) verstandig is je ABS te gebruiken. Zo blijft het systeem betrouwbaar :roll: ?
Lees het echter niet terug in de reacties maar lijkt me eerlijk gezegd logisch. Rem dus ongeveer 1x per maand met ABS.
Lees het echter niet terug in de reacties maar lijkt me eerlijk gezegd logisch. Rem dus ongeveer 1x per maand met ABS.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Op het moment dat ik mijn motor op contact zet controleert het systeem zichzelf en anders gebeurt het wel tijdens het rijden.Erwan schreef:Ik heb begrepen dat het regelmatig (om de zoveel weken) verstandig is je ABS te gebruiken. Zo blijft het systeem betrouwbaar :roll: ?
Lees het echter niet terug in de reacties maar lijkt me eerlijk gezegd logisch. Rem dus ongeveer 1x per maand met ABS.
Ik ga toch echt niet iedere maand een keer in het ABS remmen
Doe je dat in de auto ook dan en hoe controleer je de airbags dan? En de gordelspanners? :mrgreen:
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
De zelf-test is een functionele test maar of het aan te bevelen is zo regelmatig het systeem zelf uit te testen door in de ABS te gaan.
Daarnaast test het ABS systeem zich nog verder uit zodra de rijsnelheid boven de 5km/uur komt.
Maar ik moet toegeven, zoals ik BROVAK doe voor de motor elke keer, controleer ik ook altijd de auto.
Omdat ik weet dat zogenoemde zelf-checks, sensoren e.d. altijd kunnen falen of een zekere vertraging kunnen geven dat er iets "mis" te melden is.
Vertrouwen is goed, zelf controleren is beter.
Daarnaast test het ABS systeem zich nog verder uit zodra de rijsnelheid boven de 5km/uur komt.
Maar ik moet toegeven, zoals ik BROVAK doe voor de motor elke keer, controleer ik ook altijd de auto.
Omdat ik weet dat zogenoemde zelf-checks, sensoren e.d. altijd kunnen falen of een zekere vertraging kunnen geven dat er iets "mis" te melden is.
Vertrouwen is goed, zelf controleren is beter.
- Erwan
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
- Type: R1200RT
- Bijz: R 1200RT-P
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Hahaha, nee de airbags controleer ik niet, maar de kans is klein dat ik die nodig heb met een goed functionerend remsysteem :lol: .WaltzingMatilda schreef:Op het moment dat ik mijn motor op contact zet controleert het systeem zichzelf en anders gebeurt het wel tijdens het rijden.Erwan schreef:Ik heb begrepen dat het regelmatig (om de zoveel weken) verstandig is je ABS te gebruiken. Zo blijft het systeem betrouwbaar :roll: ?
Lees het echter niet terug in de reacties maar lijkt me eerlijk gezegd logisch. Rem dus ongeveer 1x per maand met ABS.
Ik ga toch echt niet iedere maand een keer in het ABS remmen
Doe je dat in de auto ook dan en hoe controleer je de airbags dan? En de gordelspanners? :mrgreen:
Maar wel een goed voorbeeld. Ik merk meteen aan het rijgedrag van de auto als mijn vrouw een aantal weken heeft gereden. Alle systemen moeten weer opgefrist worden.
Geldt zowel voor de motor als het ABS systeem. Het zal niet de eerste keer zijn dat na een intensief ritje van mij, het systeem aangeeft dat er motor service vereist is.
Ik hou ervan dat zaken goed functioneren of het nou een auto, motor of brandmelder in huis is. Natuurlijk wel binnen alle redelijkheid
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Dat is dus echt onzin... Een ABS systeem gaat echt niet slechter functioneren als je het niet gebruikt.Erwan schreef:Ik heb begrepen dat het regelmatig (om de zoveel weken) verstandig is je ABS te gebruiken. Zo blijft het systeem betrouwbaar ?
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08 dec 2013, 19:55
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Of het systemen beter of slechter gaat functioneren door het wel of niet te gebruiken weet ik niet. Wel zou het voor iedereen verstandig zijn om deze soort remming te oefenen. En dan bij voorkeur ook te oefenen hoe je tot net voor de abs werking komt. Hier heb je namelijk de maximale remvertraging.
Het grootste deel van de motorrijders remt namelijk niet maximaal als dat wel echt nodig is simpelweg omdat ze niet weten hoe dat moet. Regelmatig zou hierdoor een aanrijding kunnen worden voorkomen. Het volgen van een aanvullende rijopleiding zou hier ook kunnen helpen. Nadat ik een vrij uitgebreide rijopleiding heb gevolgd wist ik pas echt wat dit apparaat kan en niet kan. In deze opleiding zaten bijvoorbeeld ook oefeningen om steeds harder te gaan rijden en vol in de remmen te gaan. De snelheid word dan telkens opgevoerd met 10 kmh totdat de motor niet harder meer kan.
Het grootste deel van de motorrijders remt namelijk niet maximaal als dat wel echt nodig is simpelweg omdat ze niet weten hoe dat moet. Regelmatig zou hierdoor een aanrijding kunnen worden voorkomen. Het volgen van een aanvullende rijopleiding zou hier ook kunnen helpen. Nadat ik een vrij uitgebreide rijopleiding heb gevolgd wist ik pas echt wat dit apparaat kan en niet kan. In deze opleiding zaten bijvoorbeeld ook oefeningen om steeds harder te gaan rijden en vol in de remmen te gaan. De snelheid word dan telkens opgevoerd met 10 kmh totdat de motor niet harder meer kan.
- BenR1250RT
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13
- Type: R1250RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Een paar keer de ABS echt nodig gehad mijn achterwiel wordt dan een paar centimeter opgetijd. Zeker geen 30 cm zoals ik heb gelezen op de LC versie. Lijkt mij erg veel, dat gaat ten koste van de remweg.
Mijn RT (2006) komt achter circa 5 cm los als ik op asfalt de ABS aanspreek en de ABS werk zo goed dat je volledig gecontroleerd kan remmen. Voor mij nooit meer zonder ABS
Mijn RT (2006) komt achter circa 5 cm los als ik op asfalt de ABS aanspreek en de ABS werk zo goed dat je volledig gecontroleerd kan remmen. Voor mij nooit meer zonder ABS
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Nou ben ik toch wel nieuwsgierig hoe men weet hoeveel cm de motor achter lost komt van de grond? Hebben jullie een vrijwilliger gevonden die erachter gaat rijden als je ineens vol in de remmen gaat? Ik had verwacht dat de motoren met ABS nou net wel twee wielen aan de grond hielden.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08 dec 2013, 19:55
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
als je systeem goed zijn werk doet blijf je inderdaad met twee wielen aan de grond, dit is voor de stabiliteit zeker wel wenselijk. Ik heb zo vaak in de ABS geremd met een rijopleiding en ook gekeken op het punt waar de andere cursisten in de remmen gingen en ik heb nog nooit een achterwiel los van het wegdek gezien.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Bij een R1150RT gaat dit heel makkelijk.R1200rt2008 schreef:als je systeem goed zijn werk doet blijf je inderdaad met twee wielen aan de grond, dit is voor de stabiliteit zeker wel wenselijk. Ik heb zo vaak in de ABS geremd met een rijopleiding en ook gekeken op het punt waar de andere cursisten in de remmen gingen en ik heb nog nooit een achterwiel los van het wegdek gezien.
Trap maar eens vol op de achterrem bij 80-100km per uur, je achterwiel komt zeker 20-30 cm los!
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Even voor alle duidelijkheid: Iedereen die dit 'advies' opvolgt, doet dat op eigen risico! Het aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor ellende die uit een dergelijke actie kan voort vloeien.WaltzingMatilda schreef:Bij een R1150RT gaat dit heel makkelijk.R1200rt2008 schreef:als je systeem goed zijn werk doet blijf je inderdaad met twee wielen aan de grond, dit is voor de stabiliteit zeker wel wenselijk. Ik heb zo vaak in de ABS geremd met een rijopleiding en ook gekeken op het punt waar de andere cursisten in de remmen gingen en ik heb nog nooit een achterwiel los van het wegdek gezien.
Trap maar eens vol op de achterrem bij 80-100km per uur, je achterwiel komt zeker 20-30 cm los!
Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
lang geleden op een bmw k1 ,,met groepje gaan rijden,,,reden op een druke weg en naderen een verkeerslicht ,,dacht zo van amai ze gaan nog snel (was ondertussen al oranje ) dacht rijden ze door of stopen ze ,,ja hoor de k1 zijn abs greep in
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Als het achterwiel loskomt heb je gewoon een slecht ABS systeem.WaltzingMatilda schreef:Bij een R1150RT gaat dit heel makkelijk.R1200rt2008 schreef:als je systeem goed zijn werk doet blijf je inderdaad met twee wielen aan de grond, dit is voor de stabiliteit zeker wel wenselijk. Ik heb zo vaak in de ABS geremd met een rijopleiding en ook gekeken op het punt waar de andere cursisten in de remmen gingen en ik heb nog nooit een achterwiel los van het wegdek gezien.
Trap maar eens vol op de achterrem bij 80-100km per uur, je achterwiel komt zeker 20-30 cm los!
- Beamer63
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R Nine T Racer
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: omgeving Tilburg
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
In een noodstop nog nooit .
Twee maal wel het voordeel ervan gehad :
1 maal remmen op nat gras.
1 maal aanremmen van een rotonde in een hevige regenbui waar vlak voor de rotonde ook diverse grote ijzeren putdeksels lagen ( Lourdes Frankrijk)
Twee maal wel het voordeel ervan gehad :
1 maal remmen op nat gras.
1 maal aanremmen van een rotonde in een hevige regenbui waar vlak voor de rotonde ook diverse grote ijzeren putdeksels lagen ( Lourdes Frankrijk)
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Was een gloednieuwe RT, remsysteem was prima alleen overbemeten.Ton1959 schreef:Als het achterwiel loskomt heb je gewoon een slecht ABS systeem.WaltzingMatilda schreef:Bij een R1150RT gaat dit heel makkelijk.R1200rt2008 schreef:als je systeem goed zijn werk doet blijf je inderdaad met twee wielen aan de grond, dit is voor de stabiliteit zeker wel wenselijk. Ik heb zo vaak in de ABS geremd met een rijopleiding en ook gekeken op het punt waar de andere cursisten in de remmen gingen en ik heb nog nooit een achterwiel los van het wegdek gezien.
Trap maar eens vol op de achterrem bij 80-100km per uur, je achterwiel komt zeker 20-30 cm los!
Probeer maar eens...
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
en dan mijn 3 opmerkingen (voor wat je ze waard vindt):
- Het zit zeker tussen de oren om te weten hoe het is om heeeeel hard te remmen, al dan niet met ABS, je moet dat een keer ervaren hebben om te weten wat het ding kan en hoe het voelt (letterlijk duizelig wordt ik er van :mrgreen: )
- Als een remsysteem vaak maar een beetje gebruikt wordt ontstaat er door vervuiling en verglazing minder frictie tussen remblokken en schijven en zal hij minder hard kunnen remmen/heb je veel meer druk nodig voor dezelfde vertraging. Als je dan eens een paar keer loeihard remt is de boel weer 'schoon' en remt hij daarna weer een hele tijd veel beter.
- ABS is electronica + hydraulica en doet het wel of doet het niet. punt.
- Het zit zeker tussen de oren om te weten hoe het is om heeeeel hard te remmen, al dan niet met ABS, je moet dat een keer ervaren hebben om te weten wat het ding kan en hoe het voelt (letterlijk duizelig wordt ik er van :mrgreen: )
- Als een remsysteem vaak maar een beetje gebruikt wordt ontstaat er door vervuiling en verglazing minder frictie tussen remblokken en schijven en zal hij minder hard kunnen remmen/heb je veel meer druk nodig voor dezelfde vertraging. Als je dan eens een paar keer loeihard remt is de boel weer 'schoon' en remt hij daarna weer een hele tijd veel beter.
- ABS is electronica + hydraulica en doet het wel of doet het niet. punt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Baird schreef:en dan mijn 3 opmerkingen (voor wat je ze waard vindt):
- Het zit zeker tussen de oren om te weten hoe het is om heeeeel hard te remmen, al dan niet met ABS, je moet dat een keer ervaren hebben om te weten wat het ding kan en hoe het voelt (letterlijk duizelig wordt ik er van :mrgreen: )
- Als een remsysteem vaak maar een beetje gebruikt wordt ontstaat er door vervuiling en verglazing minder frictie tussen remblokken en schijven en zal hij minder hard kunnen remmen/heb je veel meer druk nodig voor dezelfde vertraging. Als je dan eens een paar keer loeihard remt is de boel weer 'schoon' en remt hij daarna weer een hele tijd veel beter.
- ABS is electronica + hydraulica en doet het wel of doet het niet. punt.
Er zijn verschillende soorten ABS systemen die niet allemaal hetzelfde werken. En ook ABS systemen worden als het ware getuned. Je kan ze dus regelen. Dat maakt het ene systeem beter dan het andere ook als beide niet defect zijn. Een achterwiel moet niet van de grond komen met een ABS systeem.
- Martin2009
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 06 jul 2015, 13:03
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Hallo allemaal
Ik wil niet vervelend overkomen maar schrik wel een beetje van deze uitslag
ik rij slechts 5000km per jaar dus puur hobby ,ik heb mijn R1150RT sinds een paar maanden en heb de abs al meerdere keren getest
volgens mij hoort dit bij de controle van een motor fiets, ik ben mij ook een keer rot geschrokken toen mijn achterwiel 30 cm omhoog kwam
Maar het is een kwestie van oefenen, langzaam beginnen en dan steeds harder remmen
ik denk datr het juist zeer verstandig is regelmatig de remmen( ABS) te testen en te leren hoe de motor reageert op de ABS
Bij mijn vorige motor een Hondas ST1100 heb ik ook vaak de abs getest en de BMW reageert weer heel anders
ik zou iedereen aanraden de remmen te testen tot de ABS aangrijpt maar gebruik je verstand begin met slechts 30 km op een vrij oefen terrein en bij normaal weer
Het is beter de remmen te testen als oefening dan dat je dit voor het eerst doet tijdens een noodsituatie.
Maar goed dit is mijn mening
Groeten MArtin
Ik wil niet vervelend overkomen maar schrik wel een beetje van deze uitslag
ik rij slechts 5000km per jaar dus puur hobby ,ik heb mijn R1150RT sinds een paar maanden en heb de abs al meerdere keren getest
volgens mij hoort dit bij de controle van een motor fiets, ik ben mij ook een keer rot geschrokken toen mijn achterwiel 30 cm omhoog kwam
Maar het is een kwestie van oefenen, langzaam beginnen en dan steeds harder remmen
ik denk datr het juist zeer verstandig is regelmatig de remmen( ABS) te testen en te leren hoe de motor reageert op de ABS
Bij mijn vorige motor een Hondas ST1100 heb ik ook vaak de abs getest en de BMW reageert weer heel anders
ik zou iedereen aanraden de remmen te testen tot de ABS aangrijpt maar gebruik je verstand begin met slechts 30 km op een vrij oefen terrein en bij normaal weer
Het is beter de remmen te testen als oefening dan dat je dit voor het eerst doet tijdens een noodsituatie.
Maar goed dit is mijn mening
Groeten MArtin
- Erwan
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
- Type: R1200RT
- Bijz: R 1200RT-P
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Hoi Martin,
Zoals Ton hierboven al schrijft hoort een achterwiel met ABS niet van de grond te komen. Ik onderwerp mijn motor regelmatig aan wat testjes .
Als mijn achterband van het wegdek komt, wat af en toe wel gebeurd gaat dit altijd gepaard met een storing in het ABS systeem.
Zoals Ton hierboven al schrijft hoort een achterwiel met ABS niet van de grond te komen. Ik onderwerp mijn motor regelmatig aan wat testjes .
Als mijn achterband van het wegdek komt, wat af en toe wel gebeurd gaat dit altijd gepaard met een storing in het ABS systeem.
- HenkvanR
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
- Locatie: Apeldoorn
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Toch staat in de handleiding van herr BMW dat het achterwiel los kan komen.Erwan schreef:Hoi Martin,
Zoals Ton hierboven al schrijft hoort een achterwiel met ABS niet van de grond te komen. Ik onderwerp mijn motor regelmatig aan wat testjes .
Als mijn achterband van het wegdek komt, wat af en toe wel gebeurd gaat dit altijd gepaard met een storing in het ABS systeem.
Groet Henk
Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
HenkvanR
- fg1150rt
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 28 feb 2009, 17:02
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
tijdens rijtestdag paar jaar geleden ABS flink laten werken, zelfs ondanks ABS met even blokkerend voorwiel!
i-ABS remt echt kneiterhard!
i-ABS remt echt kneiterhard!
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
HenkvanR schreef:Toch staat in de handleiding van herr BMW dat het achterwiel los kan komen.Erwan schreef:Hoi Martin,
Zoals Ton hierboven al schrijft hoort een achterwiel met ABS niet van de grond te komen. Ik onderwerp mijn motor regelmatig aan wat testjes .
Als mijn achterband van het wegdek komt, wat af en toe wel gebeurd gaat dit altijd gepaard met een storing in het ABS systeem.
Groet Henk
Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
WaltzingMatilda schreef:Bij een R1150RT gaat dit heel makkelijk.R1200rt2008 schreef:als je systeem goed zijn werk doet blijf je inderdaad met twee wielen aan de grond, dit is voor de stabiliteit zeker wel wenselijk. Ik heb zo vaak in de ABS geremd met een rijopleiding en ook gekeken op het punt waar de andere cursisten in de remmen gingen en ik heb nog nooit een achterwiel los van het wegdek gezien.
Trap maar eens vol op de achterrem bij 80-100km per uur, je achterwiel komt zeker 20-30 cm los!
Zoals ik eerder al schreef, dit is geen enkel probleem. Als je de rem eerst wat aanlegt dan doet hij het niet.
Maar als je gewoon vol op de achterrem trapt komt de 1150 RT echt omhoog. Maakt verder ook niets uit, hij is stabiel. Gewoon voor je blijven kijken en handjes aan het stuur.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Ik heb in zijn totaliteit in die 26 jaar dat ik motor rij en op mijn laatste 3 maar waren uitgerust met ABS(op R850RT werkte die niet) nog maar 2 keer gebruikt bij nat wegdek(NOODSTOP) en ik had ook het gevoel zoals reeds beschreven in een bericht " this is a livesaver"
- SLSLNL
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:08
- Type: R1100RT
- Bijz: In de RS kleur gespoten
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Alblasserwaard
- Contacteer:
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Hoi allemaal,
Ik heb pas sinds kort deze beemer, super blij, veels te laat, maar goed, dat is een ander "draadje".
ABS heb ik nu pas, volgens de controle lamp, die uitgaat, zou het moeten werken.
Op mijn brommers vroeger uiteraard nooit gehad
Op mijn 4 wings ook niet, helaas, moet ik zeggen, want bij de laatste had ik dan misschien een aanrijding kunnen voorkomen. Kort uitgelegd, reed voorop bij een groep. We hadden CB aan boord, maar de rijder achter me, er zat een auto tussen, had me niet horen zeggen dat ik de rotonde even "dubbel" zou nemen, zodat ze weer aan konden sluiten.
De rotonde af waren er 2 trikes en 1 motor voor me. Alle 3 reden ze rechts en ik kwam langzaam voorbij. Via de CB hoor ik zeggen, we zijn verkeerd gereden en mee ging het stuur om. Iets wat ik niet had verwacht noch aan zien komen. Volledig in de ankers, maar ik schoof onderuit, mede doordat ik de trike raakte denk ik.
Het ging niet hard, maar lag wel op de grond, met mijn duo, die al niet lekker achterop zat.
Daarna, brommer, zonder ABS, in een bocht, blokkerend voorwiel, ik moest van het fietspad de hoofdbaan op, gelukkig geen auto naast en ik bleef overeind.
Op de 1100 heb ik de ABS nog niet uitgeprobeerd. Ik ben erg voorzichtig in de bochten en afritten e.d.
Na al jullie reacties gelezen te hebben ga ik het wel eens uit proberen, om te weten hoe het werkt, want met de auto ken ik het wel, maar op de motor nog niet.
Met de auto trouwens, mercedes taxi, de eerste keer dat ik het merkte, dacht ik ook dat de remmen stuk waren :lol:
Ik kende het niet en remde echt niet hard.
Ik heb pas sinds kort deze beemer, super blij, veels te laat, maar goed, dat is een ander "draadje".
ABS heb ik nu pas, volgens de controle lamp, die uitgaat, zou het moeten werken.
Op mijn brommers vroeger uiteraard nooit gehad
Op mijn 4 wings ook niet, helaas, moet ik zeggen, want bij de laatste had ik dan misschien een aanrijding kunnen voorkomen. Kort uitgelegd, reed voorop bij een groep. We hadden CB aan boord, maar de rijder achter me, er zat een auto tussen, had me niet horen zeggen dat ik de rotonde even "dubbel" zou nemen, zodat ze weer aan konden sluiten.
De rotonde af waren er 2 trikes en 1 motor voor me. Alle 3 reden ze rechts en ik kwam langzaam voorbij. Via de CB hoor ik zeggen, we zijn verkeerd gereden en mee ging het stuur om. Iets wat ik niet had verwacht noch aan zien komen. Volledig in de ankers, maar ik schoof onderuit, mede doordat ik de trike raakte denk ik.
Het ging niet hard, maar lag wel op de grond, met mijn duo, die al niet lekker achterop zat.
Daarna, brommer, zonder ABS, in een bocht, blokkerend voorwiel, ik moest van het fietspad de hoofdbaan op, gelukkig geen auto naast en ik bleef overeind.
Op de 1100 heb ik de ABS nog niet uitgeprobeerd. Ik ben erg voorzichtig in de bochten en afritten e.d.
Na al jullie reacties gelezen te hebben ga ik het wel eens uit proberen, om te weten hoe het werkt, want met de auto ken ik het wel, maar op de motor nog niet.
Met de auto trouwens, mercedes taxi, de eerste keer dat ik het merkte, dacht ik ook dat de remmen stuk waren :lol:
Ik kende het niet en remde echt niet hard.
BMW R1100RT (96)
BMW R1100RT-p (00)
Goldwing 1500
Goldwing 1200
Goldwing 1100
Goldwing 1000
BMW R1100RT-p (00)
Goldwing 1500
Goldwing 1200
Goldwing 1100
Goldwing 1000
- reneg1963
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22 jul 2013, 11:10
- Type: R1100RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: hellevoetsluis
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
1 x op de snelweg, reed 120, moest vol in de ankers en gelijk uitwijken voor mijn voorganger.
wielen bleven mooi draaien en geen blokkering van de remmen.
vreemde gewaarwording als je heel snel afremt en toch kan sturen.
vandaag omgekeerd meegemaakt, abs werkt nu niet (lampjes blijven branden) en gelijk blokkeren van het voorwiel toen ik, gelukkig met lage snelheid, moest remmen en uitwijken.
groeten René
wielen bleven mooi draaien en geen blokkering van de remmen.
vreemde gewaarwording als je heel snel afremt en toch kan sturen.
vandaag omgekeerd meegemaakt, abs werkt nu niet (lampjes blijven branden) en gelijk blokkeren van het voorwiel toen ik, gelukkig met lage snelheid, moest remmen en uitwijken.
groeten René
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Zeer vervelend lijkt mij dat. Als je verwacht dat het werkt en je wiel toch ineens gaat blokkeren.reneg1963 schreef:1 x op de snelweg, reed 120, moest vol in de ankers en gelijk uitwijken voor mijn voorganger.
wielen bleven mooi draaien en geen blokkering van de remmen.
vreemde gewaarwording als je heel snel afremt en toch kan sturen.
vandaag omgekeerd meegemaakt, abs werkt nu niet (lampjes blijven branden) en gelijk blokkeren van het voorwiel toen ik, gelukkig met lage snelheid, moest remmen en uitwijken.
groeten René
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 22 mar 2016, 08:06
- Type: Overig R-serie
- Bijz: Het rijdt altijd
- Land: Nederlans
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Ik heb gisteren en slipcursus gehad voor motoren in Weert. Met en zonder abs. Ik heb er spijt van dat ik geen motor heb gekocht met ABS. Sterker nog, ik ben aan het twijfelen om deze alsnog aan te schaffen. Het remmen met en zonder abs vergt verschillende technieken. Als je ervan uit gaat dat je ABS het en vol in de ankers gaat, en dus niet werkt , dan kun je nog van een koude kermis thuiskomen.
Ik ben zelfs nog de optie aan het bekijken of het mogelijk is om ABS achteraf in te bouwen. SINDS GISTEREN ZWEER IK ER BIJ
Ik ben zelfs nog de optie aan het bekijken of het mogelijk is om ABS achteraf in te bouwen. SINDS GISTEREN ZWEER IK ER BIJ
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Philippine
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Bij mij ook
Tot inzicht gekomen door een cursus waar ze je met en zonder ABS laten remmen
Ik had al ABS, zowel op de 1100 als op de 1200, maar mijn vrouw had een Burgman 650 zonder, en die is nu vervangen door een BMW C600 Sport met ABS, hopelijk nooit nodig, maar toch een gerustellend idee
Tot inzicht gekomen door een cursus waar ze je met en zonder ABS laten remmen
Ik had al ABS, zowel op de 1100 als op de 1200, maar mijn vrouw had een Burgman 650 zonder, en die is nu vervangen door een BMW C600 Sport met ABS, hopelijk nooit nodig, maar toch een gerustellend idee
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Ik denk dat iedereen het wel met bovenstaande eens zal zijn.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Gewoon verplicht maken wat mij betreft.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
100% mee eens!HansD schreef:Gewoon verplicht maken wat mij betreft.
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Ik rij eigenlijk alleen voor de lol (10 x op een jaar....(?) en dan activeer ik altijd de ABS op een zandweggetje of gras. Dit is mij aangeraden bij een niet nader te noemen winkel in het zuiden van het land die heel veel BMW spullen heeft maar geen dealer is maar waar ik veel vertrouwen in heb.....poehoe.... Dus ik doe dat iedere keer trouw.....ff....ABS opzoeken. Dit zou pompproblemen kunnen voorkomen. Of het waar is weet ik niet, ik hoop er ook nooit achter te komen of het waar is :)
"Rubber onder"
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Philippine
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
ABS is verplicht vanaf jan 2016 op nieuwe motorfietsen vanaf 125 cc
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
En dat is niet voor niets..ArnoR schreef:ABS is verplicht vanaf jan 2016 op nieuwe motorfietsen vanaf 125 cc
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Beverwijk
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Van de week ervaren hoe belangrijk ABS is... Na een onoplettendheid kwam ik erachter dat het voor mij totaal onverwacht plots helemaal stil stond. Ik schrok me rot, en ging uiteraard vol in de remmen. Instinctief probeer je dan eerst zelf al te voorkomen dat je gaat glijden, maar ik moest wel doorremmen zodat het ABS uiteindelijk ook ingreep. Schijnbaar moeiteloos kwam ik uiteindelijk tot stilstand... :roll:
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Mogelijk interessant; (hoewel ik vermoed dat bij de moderne BMW's dit geen punt van aandacht is)
http://www.motoplus.nl/nieuwsbrief/abs- ... e-zit-dat/
http://www.motoplus.nl/nieuwsbrief/abs- ... e-zit-dat/
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Willempie1 schreef:Vind t abs helemaal niks, vooral niet op mn pas aangekochte rt1150. Heb m nu omgeruild voor r 1150r zonder abs, heerlijk rijden weer, zonder al dat gespoel.
Volgens mij hebben ze nu wel door dat je ABS niks vind. Nou ja meer dat je het onderhoud eraan niet graag doet. ABS is op zich niks verkeerds mee en het werkt ook goed als het systeem op tijd zijn onderhoud krijgt.Willempie1 schreef:Vind t abs helemaal niks, vooral niet op mn pas aangekochte rt1150. Heb m nu omgeruild voor r 1150r zonder abs, heerlijk rijden weer, zonder al dat gespoel.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Wat je niet moet vergeten is hoeveel mensen hier op het forum zitten. Je zal hier dus sneller lezen als er iets fout is. Als het goed gaat word er over het algemeen minder over geschreven. Met goed onderhoud is de kans op problemen een stuk kleiner weer. Het uiteindelijke fout percentage is volgens mij niet zo hoog als je het aantal leden bekijkt wat zo'n type heeft.Willempie1 schreef:Ook met goed onderhoud gaat t volledige integral abs stuk, dan heb ik t over iabs systeem van 2002-2004 ,daarna kwam de pomp te vervallen.Ton1959 schreef:Willempie1 schreef:Vind t abs helemaal niks, vooral niet op mn pas aangekochte rt1150. Heb m nu omgeruild voor r 1150r zonder abs, heerlijk rijden weer, zonder al dat gespoel.Volgens mij hebben ze nu wel door dat je ABS niks vind. Nou ja meer dat je het onderhoud eraan niet graag doet. ABS is op zich niks verkeerds mee en het werkt ook goed als het systeem op tijd zijn onderhoud krijgt.Willempie1 schreef:Vind t abs helemaal niks, vooral niet op mn pas aangekochte rt1150. Heb m nu omgeruild voor r 1150r zonder abs, heerlijk rijden weer, zonder al dat gespoel.