BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Boxers en Motoren Service

Ottenhof Motoren Amsterdam

Motor Service Amersfoort
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Mordamus Webhosting

Boek uw hotel / B&B / camping het via het forum: Ned - DuiHarz - Eifel - Fra - Oos - Alpen - Tsj - Bel - Lux - Eng - Ier - Pol - Den - Noo - Fin - Ita - Spa - Por - USA - Elders

Schakel assistente (R1200RT-LC)

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: JOS WRSM, Walter, EileRT

Gebruikersavatar
wouterv
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 okt 2017, 20:10
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2017
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door wouterv » 19 okt 2017, 17:11

Aanvankelijk en mede door slechte ervaringen tijdens proefritten wilde ik geen motor met schakel assistente.
Nu ik eenmaal weet hoe je haar moet benaderen ben ik volledig van mening veranderd.
Hier het handboek schakel assistente (R1200RT-LC):
  • Oud zeer: van vrij naar 1 (voor de volledigheid: met koppeling) geeft nog steeds meestal een forse klap.
  • Opschakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3: ouderwets met koppeling.
  • Opschakelen vanaf 3 (ergens vanaf 3000 RPM): gas vasthouden, koppeling niet aanraken, schakelpook een tik omhoog geven.
  • Terug schakelen vanaf 6 tot 2 (ergens vanaf 1500 RPM): gas dicht, koppeling niet aanraken, schakelpook een beheerste tik omlaag geven.
  • Terug schakelen van 2 naar 1: liever ouderwets met koppeling.
Doe zoals hier boven beschreven en je gaat van haar houden _005
Met vriendelijke groeten,
Wouter
R1200RT/LC 2017 full options (zonder audio), Navigator VI

Gebruikersavatar
ciske
Berichten: 244
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: R1200RT/LC
Bijz: full options
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door ciske » 19 okt 2017, 18:38

Hallo wouterv,

Bedankt voor de gebruiksaanwijzing "Uit de Praktijk". Ik herken jouw bevindingen in grote mate.
Vraagje over dat schakelen van 0 naar 1 (vanzelfsprekend) met koppeling:
Ook mijn LC geeft daarbij immer een grote knal. Echter als ik de 1 voorzichtig wens in te schakelen -maw langzaam het schakelpedaal in de versnelling duwen- gaat dat niet vanwege het ratelen van de tandwielen. Alsof de koppeling de tandwielen niet stil laat staan. Is dat bij jouw LC ook het geval?

gr v Ciske

Gebruikersavatar
wouterv
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 okt 2017, 20:10
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2017
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door wouterv » 19 okt 2017, 21:02

Ciske, inderdaad "voorzichtig" schakelen maakt het alleen maar erger.
Een kordate trap op het schakelpedaal is het beste en negeren dat het misschien onaangenaam klinkt, geniet daarna van het aangename gezoem van de boxer :lol:
Bij koude motor schakelt 0 naar 1 meestal wel geruisloos.
Met vriendelijke groeten,
Wouter
R1200RT/LC 2017 full options (zonder audio), Navigator VI

Gebruikersavatar
janvdv
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2017, 18:15
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dalfsen

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door janvdv » 19 okt 2017, 22:50

Ik heb ook moeten wennen aan de schakel assist, maar nu bevalt het me uitstekend!!
De genoemde handleiding erken ik.
Bij het terugschakelen is het belangrijk niet te vroeg te schakelen, dan gaat het heel soepel.
Ik zou het liever niet meer missen!!
Honda Magna
Honda CBR1000F
Honda VFR800
BMW R1200RT 2009
nu: BMW R1200 RT LC 2015

Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 701
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: R1200RT
Bijz: +42.000km
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Bussum

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door Wolfs RT » 21 okt 2017, 19:05

Ik heb laatst op een 1200GS LC gereden met schakel assist. Erg leuke gadget die S.A. moet ik zeggen.....maar het is wel weer een onnodig ding wat geld kost als het kapot gaat. Voor mij persoonlijk om die reden zou ik het er niet op willen hebben maar met de aanschaf van een gebruikte motor heb je het niet altijd voor het zeggen...of je moet wat langer zoeken :)
Now:
BMW R1200RT '10 (DOHC)

Before:
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86

Gebruikersavatar
Inspector Gadget
Berichten: 8687
Lid geworden op: 04 jun 2009, 20:55
Type: R1200RT
Bijz: Vraag mij & ik informeer je graag
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gelderland-Midden
Locatie: Het gezelligste dorp op de Veluwe

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 21 okt 2017, 20:06

Een goed deel van de schakel-assistent is (ook) software, blijft je BMW dealeRT daarom ook bestoken met je eventuele problemen als het niet werkt zoals jij wenst. Er zijn ondertussen al diverse updates geweest voor de schakel-assistent.
En inderdaad, als je het eenmaal gewend bent, wil je bijna niet meer anders.
veilig is het (h)erkennen van je eigen beperkingen en rekening houden met de fouten van anderen

Gebruikersavatar
wouterv
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 okt 2017, 20:10
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2017
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door wouterv » 21 okt 2017, 20:26

Wolfs RT schreef:
21 okt 2017, 19:05
Ik heb laatst op een 1200GS LC gereden met schakel assist. Erg leuke gadget die S.A. moet ik zeggen.....maar het is wel weer een onnodig ding wat geld kost als het kapot gaat. Voor mij persoonlijk om die reden zou ik het er niet op willen hebben maar met de aanschaf van een gebruikte motor heb je het niet altijd voor het zeggen...of je moet wat langer zoeken :)
In mijn geval heb ik een nieuwe RT1200RT/LC aangeschaft die de dealer al in bestelling had, de "onnodige" extra's heb ik wegens de korte levertijd voor lief genomen (waar ik geen spijt van heb). Het over grote merendeel van de LC machines lijken met full options geleverd te worden (waarvan ongeveer de helft met audio).
De schakel assitente zie ik zeker niet meer als overbodig, rij maar eens een leuke bergrit en je waardeert haar nog meer.
Het hangt denk ik af van je motor beleving: sommigen houden van hard werken, er zijn er die gruwelen van alle tupperware, weer anderen kunnen niet zonder een ronkende uitlaat en sommigen zien geen heil in een navigator of cruise control. Alle "luxe" extra's zijn een typisch geval van "niet omdat het moet" maar "omdat het kan" :-)
Met vriendelijke groeten,
Wouter
R1200RT/LC 2017 full options (zonder audio), Navigator VI

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 639
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door scan » 22 okt 2017, 11:12

Een schakel assist die mijn assist nodig heeft om goed te werken?
Veel te ingewikkeld om lekker te rijden en in mijn ogen een nutteloos accessoires.

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 754
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alles is bijzonder aan een R1200RT/LC toch?
Land: LUX
Woonplaats of omgeving: Alzingen

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda » 22 okt 2017, 14:34

scan schreef:
22 okt 2017, 11:12
Een schakel assist die mijn assist nodig heeft om goed te werken?
Veel te ingewikkeld om lekker te rijden en in mijn ogen een nutteloos accessoires.
Je schakelpook heeft toch ook jouw assist nodig om te schakelen?
Daarnaast minder ingewikkeld om te gebruiken, je hebt immers je koppeling niet nodig.
Mij bevalt het in ieder geval prima.
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

ArnoR
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT DOHC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door ArnoR » 22 okt 2017, 21:12

Heb tijdens de beurt van mijn 1200rt DOHC voor 2 dagen een 1200r LC meegekregen, deze had SA, in eerste instantie leek het me ook een onzinnige extra, maar toch maar eens mee gespeeld, en ik kan alleen maar zeggen, verslavend!!
Ik zou het zeker op een volgende motor willen hebben, wat een genot om mee te rijden, het dotje tussengas bij terugschakelen is subliem

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 639
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door scan » 23 okt 2017, 10:56

Je schakelpook heeft toch ook jouw assist nodig om te schakelen?
Daarnaast minder ingewikkeld om te gebruiken, je hebt immers je koppeling niet nodig.
Mij bevalt het in ieder geval prima.
Neen, dat is niet zo mijn schakelpook doet precies wat ik van hem verwacht.
Eenmaal op D en hij doet z'n werk zonder dat ik hoef na te denken of in te grijpen over op- of terug schakelen...
En de toerentallen waarbij dat gebeuren moet regelt deze ook zelf. Hoe mooi kan het zijn.

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 754
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alles is bijzonder aan een R1200RT/LC toch?
Land: LUX
Woonplaats of omgeving: Alzingen

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda » 23 okt 2017, 12:55

scan schreef:
23 okt 2017, 10:56
Je schakelpook heeft toch ook jouw assist nodig om te schakelen?
Daarnaast minder ingewikkeld om te gebruiken, je hebt immers je koppeling niet nodig.
Mij bevalt het in ieder geval prima.
Neen, dat is niet zo mijn schakelpook doet precies wat ik van hem verwacht.
Eenmaal op D en hij doet z'n werk zonder dat ik hoef na te denken of in te grijpen over op- of terug schakelen...
En de toerentallen waarbij dat gebeuren moet regelt deze ook zelf. Hoe mooi kan het zijn.
Je zult toch met je voet omhoog moeten gaan om op te schakelen en andersom om weer terug te schakelen.
Zelfs bij een automaat is het afhankelijk van hoe diep je het gaspedaal intrapt.
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Jos1200rt
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 sep 2011, 14:22
Type: R1200RT/LC
Bijz: Vstream ruit, BMW topcase, Garmin Zumo 590, PR4
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Hoogland

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door Jos1200rt » 23 okt 2017, 16:02

Ook ik rijd met SA. Ik heb toch enig tijd nodig gehad om eraan te wennen. Het begon bij mij goed te gaan nadat ik een collega BMW rijder gesproken had over zijn bevindingen. Hij zei, en volgens mij klopt dat ook, In z'n een met koppeling. Dan kan je heel rustig rijdend al rond de 1000 toeren zonder koppeling naar 2. geef je daarna gas dan is t zonder probleem om rond de 4500 toeren zonder koppeling door te schakelen. Dit werkt bij mij prima.
Blijf je rustig rijden dan lukt het ook wel om rond de 2500 toeren over te schakelen. voorwaarde is wel dat je het gas enigszins opendraait. er moet versnelling zijn maar het kan ook rustig.
Terugschakelen is een ander verhaal. Om terug te gaan naar zijn 2 zonder koppeling moet je vanuit n forse snelheid, dus toeren, vroeg terugschakelen. Daarbij echt het gas echt helemaal dichtdraaien en bij een hoger toerental terugschakelen. Denk als een coureur. Rij je te rustig dan lukt het terugschakelen meestal wel tot 3 maar voor de 2e versnelling gebruik ik dan wel de koppeling.

Mijn advies is om het echt met diverse toerentallen te proberen en bedenk ook dat de software een lerend systeem is. Tenminste zo is het mij in Apeldoorn bij de BMW Dealert uitgelegd.
Succes.
[groet] Jos
Drive carefully, alleen n kat heeft meerdere levens.

Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 111
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1200 R LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door Beamer63 » 24 okt 2017, 21:37

Schakelen van 0 naar 1 zonder een door " merg en been" gaande knal :
Alvorens aan te rijden motor in eerste versnelling zetten , koppeling in, en starten en meteen aanrijden.

Groeten Peter

Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 754
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alles is bijzonder aan een R1200RT/LC toch?
Land: LUX
Woonplaats of omgeving: Alzingen

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda » 25 okt 2017, 06:55

Bij koude motor hoor ik nooit een "knal".
Alleen als hij warm is.
Ik kan mij de hele dag aan allerlei zaken ergeren maar ik voel mij daartoe niet verplicht!
Je hebt maar 2 soorten motorweer, goed en heel goed! Vandaag is het dus ........motorweer.
Is het je al eens opgevallen dat iedereen die langzamer rijdt dan jou een sukkel is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek?
Motorverstand komt met de jaren...tot die tijd moet je geluk hebben!

Gebruikersavatar
Lemoi
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 583
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Ongelezen bericht door Lemoi » 25 okt 2017, 12:08

Ik gebruik schakel assist (bijna) altijd en voor elke versnelling. weet na 90K KM wel wanneer je kan schakelen en wanneer niet. Gaat prima. Laag toeren opschakelen van 1 naar boven kan gepaard gaan met een knal in de uitlaat :-). Ik gebruik het voor alle versnellingen. Maar terug schakelen in lage versnelling moet je meestal wel net iets langer je gas dicht hebben voor het te doen. Soms geef ik effe iets gas bij en dan loslaten, dan gaat het ook wat soepeler.
Nu weet ik goed wanneer ik kan terug schakelen en opschakelen gaat eigenlijk altijd als je het gas maar open trekt.
En van 0 naar zijn 1... tja, flinke klak. Bij starten doe ik hem starten en dan gelijk in z'n 1. Dan maakt hij geen klak

heerlijk die SA, wil niet meer zonder. Ik vind het wel luxe maar geen overbodige luxe meer

"Terug schakelen van 2 naar 1: liever ouderwets met koppeling". Probeer je gas iets langer dicht te hebben bij ~ 40 KMH. Gaat bij mij prima. Dus niet in z'n twee en minimaal gas dicht hebben gehad en schakelen. Om te leren, laat het gas los in z'n 2 bij ~ 70 kmh en terug zakken tot ~40KMH en dan terug schakelen naar z'n 1. Gaat in 99% van de gevallen prima

Plaats reactie

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast