Koppeling of versnellingsbak kapot?

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
clonestar
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jul 2015, 15:26
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente

Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door clonestar »

Vandaag de eerste rit op mijn R1150RT (vandaag gekocht), en helaas gestrand onderweg.
Nu heb ik al diverse dingen gelezen over versnellingsbakken en koppelingen (ziet er uit als veel werk) maar valt in mijn geval gelukkig onder garantie!
Ik heb omdat ik toch op vervoer moest wachten even een geluidsfragment gemaakt: geluidsfragment

Het geluid bestaat uit de helft van het aanzetten en stationair draaien, waarna het extra geluid duidelijk hoorbaar wordt als ik de motor in de eerste versnelling zet.

Wat denken jullie, is dit nu het geluid van een kapotte versnellingsbak of van een slippende koppeling? Of is het misschien iets heel anders?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Hopelijk snel gefixed, en dan weer vele kilometers!
They made me an offer I couldn't refuse...
Either my brain or my signature on paper.
So I used my brain to sign the paper!
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door JeHo »

Je schakelt de eerste versnelling in. Is het geluid direct aanwezig of begint het als je de koppeling op laat komen.
Dan gok ik er op dat de splaines oftewel de inwendige vertandingen van de koppelingsplaat het hebben begeven .
Hopelijk zijn de splaines van de ingaande as van de v-bak nog in orde.Even goed luisteren d.m.v.schroevendraaier tegen het huis en aan je oor te houden.
Hoeveel staat er op de kilometerteller?
m.v.g. Jeho
Gebruikersavatar
clonestar
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jul 2015, 15:26
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door clonestar »

Hoi JeHo,

Het geluid begint als ik de koppeling heb laten opkomen. En stopt als de koppeling even is ingedrukt.
Aangezien ik de motor net heb, en er garantie bij zit is het dus gelukkig voor mij een garantie geval.
De motor zit net iets boven de ton op de teller (net ingereden... :D ) Maar aangezien de motor goed onderhouden is (bmw dealer, en op nette intervallen), en tijdens de proefrit dit euvel niet naar boven kwam had ik dit niet zien aankomen...
Ik denk de motorzaak waar ik hem heb gekocht ook niet!
Ze zijn dan ook van plan er in ieder geval een nieuwe koppeling in te zetten aangezien dat hun eerste idee was wat het probleem zou kunnen zijn.

Trouwens, de eerste 56 km onderweg naar huis ging perfect... Heb voldoende keren moeten schakelen... Dus was wel ineens, niet zo'n verhaal van "langzamerhand" erger worden.

We zullen zien...
Ik hou jullie wel op de hoogte.
They made me an offer I couldn't refuse...
Either my brain or my signature on paper.
So I used my brain to sign the paper!
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door Baird »

Ga maar eens zoeken bij de filmpjes van Chris Harris op YT en dan koppeling/ versnellingsbak/R1150: waarschijnlijk de ingaande as en zo wie zo de frictieplaat naar de kl :evil: ten! Wordt een duur grapje voor het motorbedrijf ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door Bert M »

Goed dat er garantie op de motor zit. Even een tip: als dit euvel verholpen is, is het wellicht raadzaam om een einde-garantie keuring te laten doorvoeren door bijvoorbeeld een bedrijf als MSA in Ede. Dan weet je gelijk hoe de algemene staat van de motor is en kun je weer met een gerust hart genieten van je RT. Het kost wat, maar als daarmee een aantal onzichtbare euvels boven komen (of er juist geen euvels blijken te zijn), is het de investering zeker waard

Succes met de afwikkeling

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door JeHo »

Bij deze kilometerstand niet alleen de frictieplaat maar de complete koppeling vernieuwen.
Als de v-bak er af ligt simmeringen vernieuwen van de bak en de krukas . Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Hoop dat de dealer alle kosten voor zijn rekening neemt. (€800-1000.-)
m.v.g. JeHo
Gebruikersavatar
clonestar
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jul 2015, 15:26
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door clonestar »

Bedankt allemaal voor de reacties!

Voor zover ik heb gehoord van de dealer is dat de volledige koppeling vervangen gaat worden.
Het kan alleen enige tijd duren i.v.m. vakantie periode op de werkplaats...
Dus ik hoop dat ik binnenkort reactie ga krijgen wanneer ik de motor weer terug heb.
Zodra ik hem terug heb ga ik er vanuit dat ik weer probleemloze kilometers kan gaan maken aangezien hij dan weer helemaal goed moet zijn.

Aangezien dit euvel optrad tijdens de garantie periode, heeft de dealer aangegeven dat dit onder de garantie valt.
Uiteraard ben ik daar erg blij mee, aangezien ik al had gezien hier op het forum en ook op een ander motor-forum dat het vervangen van de koppeling een flink karwei is, en aardig in de knaken kan lopen!

Ik zal als ik weer wat nieuws van de dealer hoor deze topic updaten.

[groet]
Jeroen
They made me an offer I couldn't refuse...
Either my brain or my signature on paper.
So I used my brain to sign the paper!
Gebruikersavatar
clonestar
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jul 2015, 15:26
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door clonestar »

Gisteren even gebeld met de motorzaak...

Blijkt dat alleen de koppelingsplaat kapot was, mogelijk doordat er een slechte kwaliteit plaat was geplaatst.
De binnenste ring van de plaat was blijkbaar los gekomen van de rest, en hierdoor was dus de koppeling buiten werking. De drukgroep(en) scheen geen last hiervan te hebben gekregen net als de rest van de onderdelen.
Dus alleen de plaat moest vervangen worden en dit wordt nu gedaan.

Waarschijnlijk is zaterdag de motor klaar, en kan ik eindelijk gaan genieten van mijn nieuwe RT!
They made me an offer I couldn't refuse...
Either my brain or my signature on paper.
So I used my brain to sign the paper!
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door Benji »

clonestar schreef:Gisteren even gebeld met de motorzaak...

Blijkt dat alleen de koppelingsplaat kapot was, mogelijk doordat er een slechte kwaliteit plaat was geplaatst.
De binnenste ring van de plaat was blijkbaar los gekomen van de rest, en hierdoor was dus de koppeling buiten werking. De drukgroep(en) scheen geen last hiervan te hebben gekregen net als de rest van de onderdelen.
Dus alleen de plaat moest vervangen worden en dit wordt nu gedaan.

Waarschijnlijk is zaterdag de motor klaar, en kan ik eindelijk gaan genieten van mijn nieuwe RT!
De hoeveelste koppelingsplaat zit er nu in jouw motor of is dit nog de eerste???
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door Baird »

Het hart van de koppelingsplaat breekt er uit als de uitlijning niet goed, kan gebeuren als de bak los geweest is en foutief terug geplaatst wordt (is echt gebeurd) of als er te ruw geschakeld wordt zonder de koppeling te gebruiken (is ook echt gebeurd). Zou graag een foto zien van de ingaande as van de versnellingsbak .........
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
clonestar
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jul 2015, 15:26
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door clonestar »

Benji en Baird bedankt voor jullie reacties...

Ik moet toegeven... Ik heb de onderhoudsboekjes doorgenomen afgelopen week, echter is me niets opgevallen van een koppeling... Probleem is echter: de boekjes zijn Italiaans! En zo goed is mijn Italiaans niet! _001 :mrgreen:
Ik vermoed dat dit de 2de koppeling is die er in is geplaatst want de dealer wist me dus van de week te vertellen dat er 1 in heeft gezeten van "B-kwaliteit".

Uiteraard heb ik geen foto van van de operatie aan de koppeling, en de motor zit schijnbaar sinds gisteren al weer in elkaar, want hij wordt morgen bij mij afgeleverd! (super service! -top- )

Ik hoop gewoon dat het euvel niet voor andere problemen heeft geleid, en zeker niet problemen die later de kop gaan opsteken!
Een beetje vertrouwen moet toch kunnen... Er had ook zoiets kunnen ontstaan als dat de problemen niet binnen garantie opgelost konden worden omdat het "slijtage onderhevige" delen zijn... Dit heb ik ook een keer gehoord namelijk, en dat is wel een rotte manier om onder garantie uit te komen!
De dealer waar ik de BMW vandaan heb zal deze problemen denk ik echt niet hebben zien aankomen... Dus vandaar... een beetje vertrouwen na deze service kan geen kwaad.

Nu hopen dat de motor morgen vroeg al komt... dan kan ik nog lekker ff er wat kilometers mee maken... :D

[groet]
Jeroen
They made me an offer I couldn't refuse...
Either my brain or my signature on paper.
So I used my brain to sign the paper!
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door Baird »

Het glas is altijd half vol, ik wens je veel plezier met de RT _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door Benji »

clonestar schreef:De dealer waar ik de BMW vandaan heb zal deze problemen denk ik echt niet hebben zien aankomen... Dus vandaar... een beetje vertrouwen na deze service kan geen kwaad.
Jeroen
Vertrouwen is goed, maar controleren is beter. Hoop van harte dat je onbezorgd weer met je motor op pad kunt.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
clonestar
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jul 2015, 15:26
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door clonestar »

Vanmorgen om +/- 10:30 stond de bus voor het huis om de BMW weer af te leveren.
Helaas vanmiddag pas tijd gehad om te gaan rijden... Maar wat heerlijk rijd hij nu!
Heb het idee dat hij makkelijker schakelt en ook minder geluid maakt bij het schakelen.

Ik vermoed dus dat de koppeling toch aan vervanging toe was n de ton die de motor al heeft gelopen.
Ook heb ik de onderhoudsboekjes nog een keer erop na geslagen, echter zoals al gezegd... mijn Italiaans is niet goede genoeg om iets van een koppeling erin te herkennen, en ook het handschrift van de italianen die erin geschreven hebben zijn niet echt goed leesbaar.
Vanmiddag bleek dat ze netjes de tank weer hadden aangevuld zodat ik toch lekker een eindje kon touren en dat heb ik dan ook gedaan.
Wel gemerkt dat de BMW in een lagere versnelling moet dan mijn oude Kawa bij zowat elk soort verkeer... In de stad in de 3 a 4, buiten de stad (60 a 80 km zone) in de 4 a 5 tot boven de 80... dan kan de 6 wel prima.

Ik heb verder eigenlijk geen punten op te merken aan hoe de dealer met deze reparatie om is gegaan... Zeer fijne service, zeker nu ze zelfs de motor aan huis hebben afgeleverd en de leenmotor die ik zolang had weer hebben meegenomen!
Voor diegene die willen weten welke dealer het is: Wim ter Braake uit Nijeveen... Wat mij betreft een -top- service van dit bedrijf...
Nu kan ik beginnen met het genieten van mijn nieuwe fiets!

[groet]
Jeroen
They made me an offer I couldn't refuse...
Either my brain or my signature on paper.
So I used my brain to sign the paper!
MtRCas
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2013, 11:36
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Castricum

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door MtRCas »

Ik had een soortgelijke ervaring qua geluid. Na een versnellingsbakrevisie (gereviseerde bak gekocht via Marktplaats, Ruben Hubbers in Bloemendaal) laten monteren door een BMW opgeleide professionele monteur. Bak schakelde aanvankelijk erg hakerig maar na een aantal dagen tot een week (ik rijd dagelijks) ging het een stuk beter. Ik blij, is toch een investering van € 1500.= bij elkaar maar het was het waard. Echter, na nog geen 3 maanden en 2900km gereden te hebben had ik dus zo'n geluid en geen enkele tractie meer. Bak "tikte" nog wel in versnelling maar daar kon je de motor zo doorheen duwen. Afijn, hele motor ligt voor de tweede keer in 3 maanden tijd van voor tot achter open en de hele handel ligt er weer onderuit. Blijkt dat de prise-as het begeven heeft en is en-passant de nieuwe koppelingsplaat ook meteen total-loss doordat deze over de prise-as heengedraaid is. Uiteraard Dhr. Hubbers gebeld maar die geeft op geen enkele manier thuis. Het is (vindt hij) niet zijn verantwoording. Wil op geen enkele manier fatsoenlijk afhandelen. Is wel vriendelijk aan de telefoon maar het beste aanbod dat hij me gedaan heeft is € 100.= korting op weer een andere bak uit zijn arsenaal. Dat gaan we dus niet doen, ik heb de monteur waar mijn RT nu staat opdracht gegeven een nieuwe as te bestellen en te plaatsen, kost me dan net zoveel als een bakkie bij Ruben. Weest gewaarschuwd beste collega's, soms is goedkoop (alhoewel, € 650,= voor een gereviseerde bak is ook weer niet gratis!) duurkoop. Ik hoop snel weer te rijden!
Gebruikersavatar
clonestar
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jul 2015, 15:26
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door clonestar »

Beste MtRCas,

Dat is minder om te horen dat het vervangen van een koppeling ook zo kan... Ik hoop niet dat ik nog zoiets mee ga maken!
Ikzelf rij nu al +/- 4000 kilometer rond met de nieuwe koppeling, en tot nu toe geen problemen meer (gelukkig).
Wel bleek de ophanging van mijn uitlaat doorgeroest te zijn! :cry: dus mijn uitlaat moet ik zeer binnenkort laten lassen!
Ook is de dashboard verlichting dus gedeeltelijk uitgevallen, echter daar heb ik met mijn dagelijkse kilometers geen last van zolang het nog niet te donker wordt.
Straks als de motor de garage in gaat, heb ik weer wat te doen in de vrije uurtjes...

Sterkte met je koppeling MtRCas!
They made me an offer I couldn't refuse...
Either my brain or my signature on paper.
So I used my brain to sign the paper!
MtRCas
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2013, 11:36
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Castricum

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door MtRCas »

Sja, nu ben ik weer een paar weken verder en blijkt dat de prise-as die ik had laten bestellen bij BMW nergens voorradig is! Volgens de monteur heeft BMW leveringsproblemen en staan er in Nederland al zo'n 40 in backorder!? Daar word ik niet blij van, mijn geliefde RT-tje staat nu alweer twee maanden stil. Gelukkig is mijn vrouw zo lief dat ze naar haar werk fietst of de trein neemt maar het allerliefste zit ik toch in het zadel van het stalen ros uit Beieren! Heeft iemand nog een adresje of ideetje waar ik een prise-as kan bestellen? Vanwege mijn eerdere ervaring heb ik niet zoveel vertrouwen meer in een gebruikte ..... Het gaat om het laatste model -1100- 5-versnellingsbak.

Bvd
Michiel
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door Lemoi »

in duitsland BMW dealers afbellen?
MtRCas
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2013, 11:36
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Castricum

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door MtRCas »

Oscar Motorservice bleek nog een gebruikte as te hebben! Die zit er nu in en hij rijdt weer.
Eagle

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door Eagle »

Ik heb sinds december 2015 ook een gekocht ,gisteren voor het eerst mee gereden.
Motor sloeg af (onverklaarbaar ) ik lag dus om (ja kan de beste gebeuren)
Bij stoep op rijden ruik je erg d ekopeling ,met me oude k75rt nooit las van gehad.
toerental staat wel laag 1000 pm ,dit is mijn eerste boxer ,heb deze ander rijstijl nodig dan een 3\4 cilinder in de zelfde richt.
Of moet ik opnieuw motor rijden? Big RT Smile
Ik zie het wel een keer voor bij komen
Inspector Gadget

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je hoort de koppeling niet te ruiken tenzij je langdurig (en/of veelvuldig) met slippende koppeling rijdt.
Want het is tenslotte toch een droge koppeling.

Ik ben zeker geen deskundige maar ik heb ook toentertijd veelvuldig met slippende koppeling moeten rijden op mijn 1100RT (verkeersbegeleiding) en nog nooit mijn koppeling geroken.

Kortom, het kan een indicatie zijn dat er toch (al) iets mis is als je na kortstondig nu al de koppeling zou ruiken.
Vermoed ik.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door Baird »

Eagle schreef:Ik heb sinds december 2015 ook een gekocht ,gisteren voor het eerst mee gereden.
Motor sloeg af (onverklaarbaar ) ik lag dus om (ja kan de beste gebeuren)
Bij stoep op rijden ruik je erg d ekopeling ,met me oude k75rt nooit las van gehad.
toerental staat wel laag 1000 pm ,dit is mijn eerste boxer ,heb deze ander rijstijl nodig dan een 3\4 cilinder in de zelfde richt.
Of moet ik opnieuw motor rijden? Big RT Smile
Ik zie het wel een keer voor bij komen
1000 rpm is aan de lage kant maar niet te laag. Je koppeling is versleten als je bij pakweg 120 vol gas geeft en het rpm gaat wel omhoog maar de snelheid niet.

En ja je kunt hem ruiken zonder dat hij echt kapot is. Hoe ik dat weet? Stil staan bij 35 graden in Zwitserland en iedere keer een stukje moeten optrekken berg op om er later achter te komen dat hij nog in zijn 2 stond ...........en dat ruik je :evil: Hij zit er nog steeds in en doet het prima :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Koppeling of versnellingsbak kapot?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Eagle schreef:Ik heb sinds december 2015 ook een gekocht ,gisteren voor het eerst mee gereden.
Motor sloeg af (onverklaarbaar ) ik lag dus om (ja kan de beste gebeuren)
Bij stoep op rijden ruik je erg d ekopeling ,met me oude k75rt nooit las van gehad.
toerental staat wel laag 1000 pm ,dit is mijn eerste boxer ,heb deze ander rijstijl nodig dan een 3\4 cilinder in de zelfde richt.
Of moet ik opnieuw motor rijden? Big RT Smile
Ik zie het wel een keer voor bij komen
Ik zou dat toerental op 1150 rpm zetten om te beginnen. Als ik hem op 1000 rpm zet slaat hij ook sneller af. Het zit tegen de ondergrens aan met 1000rpm. En als de synchronisatie van de gasklephuizen al niet 100% is zal hij bij dat vrij lage toerentaal zeker regelmatig afslaan.
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”