versleten koppeling vervangen 1100 RT
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 17 jun 2012, 13:16
- Type: R1100RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Zoersel
versleten koppeling vervangen 1100 RT
hallo,
ik ben waarschijnlijk niet de eerste die het vraagt maar ik vind er niets over op het forum.
ik zou zelf de koppeling van mijn willen vervangen maar vraag mij af wat ik allemaal moet vervangen.
bij BMW zeggen ze om alle ringen (1 tot 5) te vervangen.
als ik ga zoeken naar deze stukken kom ik enkel ring 2 tegen.
zijn er soms mensen die dit al eens gedaan hebben en een goede website kennen om stukken te bestellen?
ik weet dat dit een groot werk is en de moto volledig in 2 wordt gedeeld.
alvast bedankt.
groetjes
Kurt
ik ben waarschijnlijk niet de eerste die het vraagt maar ik vind er niets over op het forum.
ik zou zelf de koppeling van mijn willen vervangen maar vraag mij af wat ik allemaal moet vervangen.
bij BMW zeggen ze om alle ringen (1 tot 5) te vervangen.
als ik ga zoeken naar deze stukken kom ik enkel ring 2 tegen.
zijn er soms mensen die dit al eens gedaan hebben en een goede website kennen om stukken te bestellen?
ik weet dat dit een groot werk is en de moto volledig in 2 wordt gedeeld.
alvast bedankt.
groetjes
Kurt
- Ronald K
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
- Type: R1100RT
- Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Re: versleten koppeling vervangen 1100 RT
Als je de zoekfunctie had gebruikt had je onder andere dit gevonden:
viewtopic.php?f=34&t=10307
Als je die doorbladert vind je video's en bestelnummers van de te vervangen onderdelen.
Succes
viewtopic.php?f=34&t=10307
Als je die doorbladert vind je video's en bestelnummers van de te vervangen onderdelen.
Succes
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 17 jun 2012, 13:16
- Type: R1100RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Zoersel
Re: versleten koppeling vervangen 1100 RT
Hey Ronald.
Ik heb dit bericht gezien maar niet genoeg naar beneden gescrold.
Bedankt om dit te vertellen.
Groetjes
kurt
Ik heb dit bericht gezien maar niet genoeg naar beneden gescrold.
Bedankt om dit te vertellen.
Groetjes
kurt
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 05 sep 2014, 01:59
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Schagen
Re: versleten koppeling vervangen 1100 RT
Forumleden,
Ook ik ben, denk ik, aan de beurt om mijn koppeling te vervangen. Betreft ook een R1100 RT (1997). Km stand 23000!!. Ik denk dat de krukaskeerring versleten is en er olie op de koppelingsplaat en/of drukgroep is gekomen.
Bij een koude motor kleeft de koppeling en als de motor warm is en in de 5e versnelling draait en ik gas geef dan is de versnelling niet zodanig dat deze in verhouding staat met de hoeveelheid gas. (slippen) De koppelingshandle en - kabel staan juist afgesteld.
Wat is verstandig?
=Alleen de koppelingsplaat en natuurlijk de krukaskeerring vervangen en de rest vetvrij maken?
=Alles vervangen (bedankt voor de bestellijst; handig)
Kun je ook van buitenaf zien of de krukaskeerring lekt en zo ja hoe. (flexibele inspectielamp??)
Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden/tips.
vr gr
Robbel
Ook ik ben, denk ik, aan de beurt om mijn koppeling te vervangen. Betreft ook een R1100 RT (1997). Km stand 23000!!. Ik denk dat de krukaskeerring versleten is en er olie op de koppelingsplaat en/of drukgroep is gekomen.
Bij een koude motor kleeft de koppeling en als de motor warm is en in de 5e versnelling draait en ik gas geef dan is de versnelling niet zodanig dat deze in verhouding staat met de hoeveelheid gas. (slippen) De koppelingshandle en - kabel staan juist afgesteld.
Wat is verstandig?
=Alleen de koppelingsplaat en natuurlijk de krukaskeerring vervangen en de rest vetvrij maken?
=Alles vervangen (bedankt voor de bestellijst; handig)
Kun je ook van buitenaf zien of de krukaskeerring lekt en zo ja hoe. (flexibele inspectielamp??)
Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden/tips.
vr gr
Robbel
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: versleten koppeling vervangen 1100 RT
Heb je de koppeling echt volgens het boekje afgesteld? Dus ook de hevel waar de kabel inzit aan de versnellingsbak kant?
Een klevende koppeling is iets anders dan slippen. Dus gaat in de vijde versnelling het toerental flink omhoog maar de motor zelf komt maar langzaam op snelheid? Als de afstelling goed is zou ik eerst de zaak demonteren voor je alles gaat bestellen. Een koppeling gaat normaal gesproken veel langer mee. Olielekkage zou je ook kunnen zoen misschien met een lamp als de startmotor verwijderd is maar ook aan de onderzijde tussen versnellingsbak en motorblok zou ik denken. Als hij echt slipt rijd er niet te lang mee anders kan je straks nog meer vervangen.
Een klevende koppeling is iets anders dan slippen. Dus gaat in de vijde versnelling het toerental flink omhoog maar de motor zelf komt maar langzaam op snelheid? Als de afstelling goed is zou ik eerst de zaak demonteren voor je alles gaat bestellen. Een koppeling gaat normaal gesproken veel langer mee. Olielekkage zou je ook kunnen zoen misschien met een lamp als de startmotor verwijderd is maar ook aan de onderzijde tussen versnellingsbak en motorblok zou ik denken. Als hij echt slipt rijd er niet te lang mee anders kan je straks nog meer vervangen.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 05 sep 2014, 01:59
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Schagen
Re: versleten koppeling vervangen 1100 RT
Ton,
Bedankt voor de moeite die je doet om te reageren.
Ik zal eens kijken naar de hevel op de versnellingsbak.Is die hevel rechtstreeks van invloed op de binnenkabel? De koppelingshandle heeft speling genoeg. Als ik de hevel verstel komt de koppelingshandle dan niet strakker te staan. Ik bedoel te zeggen: hebben ze niet beiden dezelfde functie?
De motor heeft lange tijd stil gestaan en weinig km gemaakt. Ik had het ook niet verwacht. Ik dacht lang stil staan heeft vermoedelijk invloed op een oliekeerring.
Ik ga eens zoeken of ik er ergens bij kan met een lamp en dan eens kijken of ik vettigheid zie.
Wat kan nog een mogelijkheid zijn als de koppeling met koude motor kleeft. Zodra ik de 1e versnelling inschakel slaat de motor direct af. Als ik meer gas geef dan niet.
vr gr
Rob
Bedankt voor de moeite die je doet om te reageren.
Ik zal eens kijken naar de hevel op de versnellingsbak.Is die hevel rechtstreeks van invloed op de binnenkabel? De koppelingshandle heeft speling genoeg. Als ik de hevel verstel komt de koppelingshandle dan niet strakker te staan. Ik bedoel te zeggen: hebben ze niet beiden dezelfde functie?
De motor heeft lange tijd stil gestaan en weinig km gemaakt. Ik had het ook niet verwacht. Ik dacht lang stil staan heeft vermoedelijk invloed op een oliekeerring.
Ik ga eens zoeken of ik er ergens bij kan met een lamp en dan eens kijken of ik vettigheid zie.
Wat kan nog een mogelijkheid zijn als de koppeling met koude motor kleeft. Zodra ik de 1e versnelling inschakel slaat de motor direct af. Als ik meer gas geef dan niet.
vr gr
Rob
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: versleten koppeling vervangen 1100 RT
Dan kleeft je koppeling volgens mij niet maar komt hij niet vrij. Download hier het werkplaatshandboek eerst eens ( viewtopic.php?f=9&t=13) en stel de koppeling precies af volgens het werkplaatshandboek. Het zou kunnen dat de keerring lekt natuurlijk maar ik zou beginnen met de koppeling afstellen op de juiste manier. En hoe lang is het geleden dat de versnellingsbak olie ververst is?Robbel schreef:Ton,
Bedankt voor de moeite die je doet om te reageren.
Ik zal eens kijken naar de hevel op de versnellingsbak.Is die hevel rechtstreeks van invloed op de binnenkabel? De koppelingshandle heeft speling genoeg. Als ik de hevel verstel komt de koppelingshandle dan niet strakker te staan. Ik bedoel te zeggen: hebben ze niet beiden dezelfde functie?
De motor heeft lange tijd stil gestaan en weinig km gemaakt. Ik had het ook niet verwacht. Ik dacht lang stil staan heeft vermoedelijk invloed op een oliekeerring.
Ik ga eens zoeken of ik er ergens bij kan met een lamp en dan eens kijken of ik vettigheid zie.
Wat kan nog een mogelijkheid zijn als de koppeling met koude motor kleeft. Zodra ik de 1e versnelling inschakel slaat de motor direct af. Als ik meer gas geef dan niet.
vr gr
Rob
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 05 sep 2014, 01:59
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Schagen
Re: versleten koppeling vervangen 1100 RT
Ton,
Fijn dat je me op mogelijkheden wijst!
Ik ga de koppeling afstellen zoals het beschreven staat. Boeken gedownload.
In april j.l. heb ik de versnellingsbakolie vervangen 75W90. Nu lees ik dat 75W140 beter is. Prioriteit 1: koppeling.
Ga eerst afstellen. Je hoort nader van mij.
Bedankt he.
vrgr
Rob
Fijn dat je me op mogelijkheden wijst!
Ik ga de koppeling afstellen zoals het beschreven staat. Boeken gedownload.
In april j.l. heb ik de versnellingsbakolie vervangen 75W90. Nu lees ik dat 75W140 beter is. Prioriteit 1: koppeling.
Ga eerst afstellen. Je hoort nader van mij.
Bedankt he.
vrgr
Rob
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: versleten koppeling vervangen 1100 RT
Ook die versnellingsbakolie is goed al vind ik de bak wat fijner schakelen en wat stiller met de 75W140. Volgens het boek afstellen zal het ongetwijfeld al een stuk beter maken. Succes