koppeling 1150rt vervangen
koppeling 1150rt vervangen
Hoi,
ik rijd al een jaar of drie naar volle tevredenheid rond met een 1150RT uit '01. Afgelopen week was het uit met de pret, op de snelweg plots geen aangdrijving meer. Motor loopt prima, geen enge geluiden, alleen een hard geruis als ontkoppeld werd. Dit weekend de fiets in tweeen geschroefd en -zoals verwacht- de vertanding van de koppelingsplaat is volledig verdwenen.
Dat wordt dus in elk geval een nieuwe koppelingsplaat.
Ik ben nu op zoek naar wat extra informatie over die plaat. Wat is de normdikte en wat is de minimumdikte?
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de ingaande as van de versnellingsbak hier schade van ondervindt. Durft iemand daar iets over te roepen?
ik weet dat deze soort koppelingsproblemen vooral voor schijnt te komen bij "te beschaafde" rijders. Geen idee of ik daarbij hoor, ik probeer om terug te schakelen als ik onder de 3000 toeren kom, lijkt mij toch niet overdreven laag. Iemand nog andere ideeen over hoe dit komt en -vooral- hoe ik het in de toekomst kan voorkomen?
ik rijd al een jaar of drie naar volle tevredenheid rond met een 1150RT uit '01. Afgelopen week was het uit met de pret, op de snelweg plots geen aangdrijving meer. Motor loopt prima, geen enge geluiden, alleen een hard geruis als ontkoppeld werd. Dit weekend de fiets in tweeen geschroefd en -zoals verwacht- de vertanding van de koppelingsplaat is volledig verdwenen.
Dat wordt dus in elk geval een nieuwe koppelingsplaat.
Ik ben nu op zoek naar wat extra informatie over die plaat. Wat is de normdikte en wat is de minimumdikte?
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de ingaande as van de versnellingsbak hier schade van ondervindt. Durft iemand daar iets over te roepen?
ik weet dat deze soort koppelingsproblemen vooral voor schijnt te komen bij "te beschaafde" rijders. Geen idee of ik daarbij hoor, ik probeer om terug te schakelen als ik onder de 3000 toeren kom, lijkt mij toch niet overdreven laag. Iemand nog andere ideeen over hoe dit komt en -vooral- hoe ik het in de toekomst kan voorkomen?
- JeHo
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
- Type: R1200RT
- Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuiden
Re: koppeling 1150rt vervangen
Gebrek aan staburag!!
V-bak is van de motor verwijderd dus kan je de schade aan de ingaande as zelf beoordelen.
Maten van plaat dikte r.t.f.m.
En ik denk dat je met alleen het wisselen van de plaat niet bent, denk dat alle platen e.d. vernieuwd moeten worden.
m.v.g. JeHo
V-bak is van de motor verwijderd dus kan je de schade aan de ingaande as zelf beoordelen.
Maten van plaat dikte r.t.f.m.
En ik denk dat je met alleen het wisselen van de plaat niet bent, denk dat alle platen e.d. vernieuwd moeten worden.
m.v.g. JeHo
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: koppeling 1150rt vervangen
Zoek maar eens het filmpje op YT van Chris Harris, heeft zelfs een aangepaste koppelingsplaat, heb im getracht via de Hobbyist te laten maken doch geen succes. Er worden 2 oorzaken genoemd: slechte uitlijning van de koppelingsplaat op de ingaande as door slechte montage. De andere is domweg een ontwerpfout waardoor de ingaande as een cm te weinig in de koppelingsplaat steekt. Kan hier een half boek over schrijven..
Hartelijke groeten van D6503 aan alle forumleden
Hartelijke groeten van D6503 aan alle forumleden
Laatst gewijzigd door Baird op 01 dec 2015, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: koppeling 1150rt vervangen
Het wordt op ons forum gewaardeerd wanneer je bij een eerste posting jezelf even voorstelt: viewforum.php?f=43
Alleen "Hoi" is wel heel erg kort . . .de2Zotjes schreef:Hoi,
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: koppeling 1150rt vervangen
Hoi Jeho.
Hoeveel km had de motor gelopen toen je dit
Gr-Kees.kreeg??
Hoeveel km had de motor gelopen toen je dit
Gr-Kees.kreeg??
Kees BMW
- JeHo
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
- Type: R1200RT
- Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuiden
Re: koppeling 1150rt vervangen
Hallo Kees BMW,
Ik begrijp even je vraag aan mij niet.
Ik vermoed dat je de vraag aan de themastarter moet stellen.
Maar zijn motor is bijna 15 jaar oud dus denk ik dat er menige km op de teller staan.
Van de winter gaat de v-bak van mijn bokser er in ieder geval weer onderuit om de splaines STABURAGSEN.
En natuurlijk ook die van de cardan.
m.v.g. jeho
Ik begrijp even je vraag aan mij niet.
Ik vermoed dat je de vraag aan de themastarter moet stellen.
Maar zijn motor is bijna 15 jaar oud dus denk ik dat er menige km op de teller staan.
Van de winter gaat de v-bak van mijn bokser er in ieder geval weer onderuit om de splaines STABURAGSEN.
En natuurlijk ook die van de cardan.
m.v.g. jeho
Re: koppeling 1150rt vervangen
Via email contact gezocht met Chris H?Baird schreef:Ziek maar eens het filmpje op YT van Chris Harris, heeft zelfs een aangepaste koppelingsplaat, heb im getracht via de Hobbyist te laten maken doch geen succes.
Want je kunt heel eenvoudig geld overmaken via paypa1 direct naar een email-adres. Mits Chris H ook paypa1 heeft.
De meeste goede koppelingsplaten voor de BMW's komen van ZF Sachs Race Engineering & van Siebenrock, ERB-Motorentechnik, heb ik begrepen.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: koppeling 1150rt vervangen
De koppelingsplaat wordt aangepast met een tussenring van ongeveer 10 mm waardoor de splines volledig dekkend zijn. In het filmpje noemt Chris een prijs van een paar honderd dollars en dan komt de Balkenende-premie er nog bij vandaar de zoektocht in de EU.Inspector Gadget schreef:Via email contact gezocht met Chris H?Baird schreef:Ziek maar eens het filmpje op YT van Chris Harris, heeft zelfs een aangepaste koppelingsplaat, heb im getracht via de Hobbyist te laten maken doch geen succes.
Want je kunt heel eenvoudig geld overmaken via paypa1 direct naar een email-adres. Mits Chris H ook paypa1 heeft.
De meeste goede koppelingsplaten voor de BMW's komen van ZF Sachs Race Engineering & van Siebenrock, ERB-Motorentechnik, heb ik begrepen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: koppeling 1150rt vervangen
De kwartjes in google had ik al gegooid, dus ook de ongezouten mening van meneer Chris H heb ik zitten bekijken.
En dat de plaatdikte ergens in een manual staat dat snap ik ook wel. Dat manual heb ik niet, vandaar dat ik er hier naar vraag.
Net zoals ik inderdaad zelf naar de ingaande as van de versnellingsbak kan kijken. Wat ik dan graag wil weten is wat voor soort schade aan die as hem "onbruikbaar" maakt. Gaat het om de dikte van de vertanding of is vooral vervorming van belang. Waar moet ik naar kijken en bij wat voor beschadiging wordt het jammer van mijn geld om een nieuwe koppelingsplaat te kopen?
En dat de plaatdikte ergens in een manual staat dat snap ik ook wel. Dat manual heb ik niet, vandaar dat ik er hier naar vraag.
Net zoals ik inderdaad zelf naar de ingaande as van de versnellingsbak kan kijken. Wat ik dan graag wil weten is wat voor soort schade aan die as hem "onbruikbaar" maakt. Gaat het om de dikte van de vertanding of is vooral vervorming van belang. Waar moet ik naar kijken en bij wat voor beschadiging wordt het jammer van mijn geld om een nieuwe koppelingsplaat te kopen?
Re: koppeling 1150rt vervangen
Wat betreft de schade aan de as, je kunt de bruikbaarheid hiervan alleen maar vaststellen met een nieuwe koppelingsplaat. Als die erop zit en je voelt speling is het einde verhaal, de speling zal versnelde slijtage van de vertanding in de koppelingsplaat veroorzaken, met als mogelijke nevenschade een defect vliegwiel door rondvliegende metaaldeeltjes.
Wat betreft de minimale dikte van de plaat, volgens het Haynes Schrauberbuch: 4,8mm.
Verder is van belang dat vanaf framenummer 0297 746 andere voering gebruikt is, en dat er dus een gemodificeerde plaat gemonteerd dient te worden om extreme slijtage te voorkomen.
Daarnaast even controleren of de oude plaat geen oliesporen vertoont, als dat wel het geval is, zal de simmerring op de as vernieuwd moeten worden.
Mocht je de oude drukgroep terug willen plaatsen, zal deze op dezelfde plaats terug gemonteerd moeten worden, ook wel, je mag deze ten opzichte van het vliegwiel niet verdraaien.
Succes, Aad
Wat betreft de minimale dikte van de plaat, volgens het Haynes Schrauberbuch: 4,8mm.
Verder is van belang dat vanaf framenummer 0297 746 andere voering gebruikt is, en dat er dus een gemodificeerde plaat gemonteerd dient te worden om extreme slijtage te voorkomen.
Daarnaast even controleren of de oude plaat geen oliesporen vertoont, als dat wel het geval is, zal de simmerring op de as vernieuwd moeten worden.
Mocht je de oude drukgroep terug willen plaatsen, zal deze op dezelfde plaats terug gemonteerd moeten worden, ook wel, je mag deze ten opzichte van het vliegwiel niet verdraaien.
Succes, Aad
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: koppeling 1150rt vervangen
Sorry verkeerd gelezen.JeHo schreef:Hallo Kees BMW,
Ik begrijp even je vraag aan mij niet.
Ik vermoed dat je de vraag aan de themastarter moet stellen.
Maar zijn motor is bijna 15 jaar oud dus denk ik dat er menige km op de teller staan.
Van de winter gaat de v-bak van mijn bokser er in ieder geval weer onderuit om de splaines STABURAGSEN.
En natuurlijk ook die van de cardan.
m.v.g. jeho
Gr-Kees.
Kees BMW
Re: koppeling 1150rt vervangen
De koppeling heb ik ondertussen vervangen. Een nieuwe plaat en drukgroep (diafragma en as). Ontkoppelen werkt nu beter dan ik ooit op deze fiets heb ervaren. Ik ga er maar vanuit dat het idd een gebrek aan staburag is geweest, bij het demonteren was de ingaande as vd versnellingsbak gortdroog.
Wat ik niet begrijp is die aanbevelingen van mensen om de diafragmaveerplaat niet te verdraaien ten op zichte van het vliegwiel. Wat gaat er mis als je dat wel laat gebeuren? Want als je een nieuw diafragma er int zet zal die ook "anders" liggen dan de vorige.
Wat ik niet begrijp is die aanbevelingen van mensen om de diafragmaveerplaat niet te verdraaien ten op zichte van het vliegwiel. Wat gaat er mis als je dat wel laat gebeuren? Want als je een nieuw diafragma er int zet zal die ook "anders" liggen dan de vorige.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: koppeling 1150rt vervangen
Als de oude drukgroep uitgebalanceert zou zijn samen met vliegwiel en krukas zou verdraaien onbalans veroorzaken. Tenminste als je de oude zou terug zetten. Of dit inderdaad het geval is weet ik niet. Ik vermoed dat ze vaak los gebalanceert worden.