koppeling 1150rt vervangen

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
de2Zotjes

koppeling 1150rt vervangen

Ongelezen bericht door de2Zotjes »

Hoi,

ik rijd al een jaar of drie naar volle tevredenheid rond met een 1150RT uit '01. Afgelopen week was het uit met de pret, op de snelweg plots geen aangdrijving meer. Motor loopt prima, geen enge geluiden, alleen een hard geruis als ontkoppeld werd. Dit weekend de fiets in tweeen geschroefd en -zoals verwacht- de vertanding van de koppelingsplaat is volledig verdwenen.

Afbeelding

Dat wordt dus in elk geval een nieuwe koppelingsplaat.

Ik ben nu op zoek naar wat extra informatie over die plaat. Wat is de normdikte en wat is de minimumdikte?

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de ingaande as van de versnellingsbak hier schade van ondervindt. Durft iemand daar iets over te roepen?

ik weet dat deze soort koppelingsproblemen vooral voor schijnt te komen bij "te beschaafde" rijders. Geen idee of ik daarbij hoor, ik probeer om terug te schakelen als ik onder de 3000 toeren kom, lijkt mij toch niet overdreven laag. Iemand nog andere ideeen over hoe dit komt en -vooral- hoe ik het in de toekomst kan voorkomen?
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: koppeling 1150rt vervangen

Ongelezen bericht door JeHo »

Gebrek aan staburag!!
V-bak is van de motor verwijderd dus kan je de schade aan de ingaande as zelf beoordelen.
Maten van plaat dikte r.t.f.m.
En ik denk dat je met alleen het wisselen van de plaat niet bent, denk dat alle platen e.d. vernieuwd moeten worden.
m.v.g. JeHo
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: koppeling 1150rt vervangen

Ongelezen bericht door Baird »

Zoek maar eens het filmpje op YT van Chris Harris, heeft zelfs een aangepaste koppelingsplaat, heb im getracht via de Hobbyist te laten maken doch geen succes. Er worden 2 oorzaken genoemd: slechte uitlijning van de koppelingsplaat op de ingaande as door slechte montage. De andere is domweg een ontwerpfout waardoor de ingaande as een cm te weinig in de koppelingsplaat steekt. Kan hier een half boek over schrijven..

Hartelijke groeten van D6503 aan alle forumleden
Laatst gewijzigd door Baird op 01 dec 2015, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: koppeling 1150rt vervangen

Ongelezen bericht door EileRT »

Het wordt op ons forum gewaardeerd wanneer je bij een eerste posting jezelf even voorstelt: viewforum.php?f=43 _004
de2Zotjes schreef:Hoi,
Alleen "Hoi" is wel heel erg kort . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: koppeling 1150rt vervangen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hoi Jeho.
Hoeveel km had de motor gelopen toen je dit
Gr-Kees.kreeg??
Kees BMW
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: koppeling 1150rt vervangen

Ongelezen bericht door JeHo »

Hallo Kees BMW,
Ik begrijp even je vraag aan mij niet.
Ik vermoed dat je de vraag aan de themastarter moet stellen.
Maar zijn motor is bijna 15 jaar oud dus denk ik dat er menige km op de teller staan.
Van de winter gaat de v-bak van mijn bokser er in ieder geval weer onderuit om de splaines STABURAGSEN.
En natuurlijk ook die van de cardan.
m.v.g. jeho
Inspector Gadget

Re: koppeling 1150rt vervangen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Baird schreef:Ziek maar eens het filmpje op YT van Chris Harris, heeft zelfs een aangepaste koppelingsplaat, heb im getracht via de Hobbyist te laten maken doch geen succes.
Via email contact gezocht met Chris H?
Want je kunt heel eenvoudig geld overmaken via paypa1 direct naar een email-adres. Mits Chris H ook paypa1 heeft. ;)

De meeste goede koppelingsplaten voor de BMW's komen van ZF Sachs Race Engineering & van Siebenrock, ERB-Motorentechnik, heb ik begrepen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: koppeling 1150rt vervangen

Ongelezen bericht door Baird »

Inspector Gadget schreef:
Baird schreef:Ziek maar eens het filmpje op YT van Chris Harris, heeft zelfs een aangepaste koppelingsplaat, heb im getracht via de Hobbyist te laten maken doch geen succes.
Via email contact gezocht met Chris H?
Want je kunt heel eenvoudig geld overmaken via paypa1 direct naar een email-adres. Mits Chris H ook paypa1 heeft. ;)

De meeste goede koppelingsplaten voor de BMW's komen van ZF Sachs Race Engineering & van Siebenrock, ERB-Motorentechnik, heb ik begrepen.
De koppelingsplaat wordt aangepast met een tussenring van ongeveer 10 mm waardoor de splines volledig dekkend zijn. In het filmpje noemt Chris een prijs van een paar honderd dollars en dan komt de Balkenende-premie er nog bij vandaar de zoektocht in de EU.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
de2Zotjes

Re: koppeling 1150rt vervangen

Ongelezen bericht door de2Zotjes »

De kwartjes in google had ik al gegooid, dus ook de ongezouten mening van meneer Chris H heb ik zitten bekijken.

En dat de plaatdikte ergens in een manual staat dat snap ik ook wel. Dat manual heb ik niet, vandaar dat ik er hier naar vraag.
Net zoals ik inderdaad zelf naar de ingaande as van de versnellingsbak kan kijken. Wat ik dan graag wil weten is wat voor soort schade aan die as hem "onbruikbaar" maakt. Gaat het om de dikte van de vertanding of is vooral vervorming van belang. Waar moet ik naar kijken en bij wat voor beschadiging wordt het jammer van mijn geld om een nieuwe koppelingsplaat te kopen?
beckysmile

Re: koppeling 1150rt vervangen

Ongelezen bericht door beckysmile »

Wat betreft de schade aan de as, je kunt de bruikbaarheid hiervan alleen maar vaststellen met een nieuwe koppelingsplaat. Als die erop zit en je voelt speling is het einde verhaal, de speling zal versnelde slijtage van de vertanding in de koppelingsplaat veroorzaken, met als mogelijke nevenschade een defect vliegwiel door rondvliegende metaaldeeltjes.

Wat betreft de minimale dikte van de plaat, volgens het Haynes Schrauberbuch: 4,8mm.
Verder is van belang dat vanaf framenummer 0297 746 andere voering gebruikt is, en dat er dus een gemodificeerde plaat gemonteerd dient te worden om extreme slijtage te voorkomen.
Daarnaast even controleren of de oude plaat geen oliesporen vertoont, als dat wel het geval is, zal de simmerring op de as vernieuwd moeten worden.

Mocht je de oude drukgroep terug willen plaatsen, zal deze op dezelfde plaats terug gemonteerd moeten worden, ook wel, je mag deze ten opzichte van het vliegwiel niet verdraaien.

Succes, Aad
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: koppeling 1150rt vervangen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

JeHo schreef:Hallo Kees BMW,
Ik begrijp even je vraag aan mij niet.
Ik vermoed dat je de vraag aan de themastarter moet stellen.
Maar zijn motor is bijna 15 jaar oud dus denk ik dat er menige km op de teller staan.
Van de winter gaat de v-bak van mijn bokser er in ieder geval weer onderuit om de splaines STABURAGSEN.
En natuurlijk ook die van de cardan.
m.v.g. jeho
Sorry verkeerd gelezen.
Gr-Kees.
Kees BMW
de2Zotjes

Re: koppeling 1150rt vervangen

Ongelezen bericht door de2Zotjes »

De koppeling heb ik ondertussen vervangen. Een nieuwe plaat en drukgroep (diafragma en as). Ontkoppelen werkt nu beter dan ik ooit op deze fiets heb ervaren. Ik ga er maar vanuit dat het idd een gebrek aan staburag is geweest, bij het demonteren was de ingaande as vd versnellingsbak gortdroog.

Wat ik niet begrijp is die aanbevelingen van mensen om de diafragmaveerplaat niet te verdraaien ten op zichte van het vliegwiel. Wat gaat er mis als je dat wel laat gebeuren? Want als je een nieuw diafragma er int zet zal die ook "anders" liggen dan de vorige.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: koppeling 1150rt vervangen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als de oude drukgroep uitgebalanceert zou zijn samen met vliegwiel en krukas zou verdraaien onbalans veroorzaken. Tenminste als je de oude zou terug zetten. Of dit inderdaad het geval is weet ik niet. Ik vermoed dat ze vaak los gebalanceert worden.
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”