BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Koppeling vervangen R1100RT

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
AlphaLorne
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
Type: R1100RT
Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Koppeling vervangen R1100RT

Ongelezen bericht door AlphaLorne »

Helaas na 1.5 jaar plezier en 18.000km, heb ook ik last gehad van een slippende koppeling. Mijn -1100- uit 2000 had 50k op de teller, dus dat leek me wat voorbarig.

Eerst maar 's een bezoekje aan onze vrienden en experts van MSA in Ede. Gelukkig bleek ik nog stelmogelijkheid te hebben (aan het stuur was er niks meer te halen).

Maandje later weer een slippende koppeling.. Nou, dat voorspelt weinig goeds. Na hier op het forum gezocht te hebben, kwam ik dit topic tegen van pierre: viewtopic.php?f=34&t=1012

Hoewel wat ouder (2009), leek het exact overeen te komen. I.v.m. een tour in Sauerland begin Juni, moest er wat ondernomen worden. Een aantal weken geleden een weekje vakantie genomen in België, in de regio rond Somme-Leuzen.

Toen moest ik ineens weer denken aan het topic van pierre uit 2009. Destijds goede ervaringen gehad met Bikes Unlimited (BU), maar niks mee gedaan vanwege de afstand; Ik kom zelf uit Flevoland en BU zit in Echt. Eindje rijden dus. Wat bleek? Lag precies halverwege mijn vakantieadres! 8)_

Na contact en overleg afgesproken de Rt erheen te rijden en week later op te halen _004. Bij het afgeven even een praatje gemaakt, al gauw bleek Dave een hardwerkende kerel met kennis van zaken te zijn, dus met een gerust hart achter gelaten.

Netjes tussentijds updates ontvangen. Maar dit is m.i. nooit leuk om te zien. Nodig, zeker. Maar niet leuk:
Afbeelding

Na inspectie bleek de boel toch aardig versleten. In ieder geval een nieuwe koppeling + drukgroep + keerringen moest eraan te pas komen:
Afbeelding

Maar dat was niet alles. Vermoedelijk was de boel iets uit het gareel geraakt, want de priceas bleek ook betere tijden te hebben gezien. Die dus ook maar gelijk vervangen:
Afbeelding

Tenslotte bleek de kering van de cardan ietsje te zweten en was er een lager van de cardan kapot. Dat was onvoorzien, maar gelukkig kwam het onderdeel net op tijd binnen. Dave heeft letterlijk tot diep in de avond gesleuteld, zodat ik op de terugweg mijn nu perfect rijdende -1100- weer op kon halen!

Dat was overigens een veel leukere terugrit. Wat een verschil!

Dus hierbij nogmaals mijn dank aan Dave voor de service! Zoals pierre toen aangaf, "voor een goed adres, maar ook voor andere zaken. Zie adres; als je geen dief van je portemonnee wild zijn."

Bikes Unlimited
Dave Vossen
Hekbergerweg 2
6102RR Echt
Mob: 0646313804
http://www.bikes-unlimited.nl
info@bikes-unlimited.nl
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Koppeling vervangen R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Die koppeling is behoorlijk snel versleten en dan tegelijk de prise as ook. Alles bij elkaar toch zeer prijzig verwacht ik. Ik kan me voorstellen dat de motor een stuk beter rijd nu. Nou hopelijk voorlopig geen grote kosten meer.
Gebruikersavatar
AlphaLorne
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
Type: R1100RT
Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Koppeling vervangen R1100RT

Ongelezen bericht door AlphaLorne »

Viel absoluut mee, die kosten. Het is alles bij elkaar ruim onder een rug gebleven. Dat zou bij de dealer wel even anders zijn denk ik..

Inruilen is ook even een serieuze optie geweest, maar in die staat ben je toch ook een dief van je eigen portemonnee. En particulier verkopen zonder wat te zeggen in de hoop dat het niet opgemerkt wordt? Nee, zo zit ik niet in elkaar.

Ik heb nu en fiets die rijdt zoals ze eruit ziet en daar ga ik nog veel plezier mee hebben :mrgreen:
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Koppeling vervangen R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

AlphaLorne schreef:Viel absoluut mee, die kosten. Het is alles bij elkaar ruim onder een rug gebleven. Dat zou bij de dealer wel even anders zijn denk ik..

Inruilen is ook even een serieuze optie geweest, maar in die staat ben je toch ook een dief van je eigen portemonnee. En particulier verkopen zonder wat te zeggen in de hoop dat het niet opgemerkt wordt? Nee, zo zit ik niet in elkaar.

Ik heb nu en fiets die rijdt zoals ze eruit ziet en daar ga ik nog veel plezier mee hebben :mrgreen:
Dat is een nette prijs.
JC1150
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Koppeling vervangen R1100RT

Ongelezen bericht door JC1150 »

Dat klinkt inderdaad als een schappelijke prijs!

Ik vraag me wel af (zonder een oordeel te geven, natuurlijk), hoe de koppeling zo versleten raakt in 50.000 kilometer op de teller. Ik zit op 123k, en nog nergens last van. De koppeling van mijn vanders 1100RT ging met ongeveer 150.000 kilometer. Ik verbaas me dus over de spreiding in de levensduur van de BMW-koppelingen...

Jeroen
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Koppeling vervangen R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

JC1150 schreef:Dat klinkt inderdaad als een schappelijke prijs!

Ik vraag me wel af (zonder een oordeel te geven, natuurlijk), hoe de koppeling zo versleten raakt in 50.000 kilometer op de teller. Ik zit op 123k, en nog nergens last van. De koppeling van mijn vanders 1100RT ging met ongeveer 150.000 kilometer. Ik verbaas me dus over de spreiding in de levensduur van de BMW-koppelingen...

Jeroen
Het verschil in levensduur kan zitten in de rijstijl maar ook waar de motor het meest gebruikt is. Bij constant snelweg rijden zal de koppeling lang meegaan. Bij stadsritten en binnenwegen een stuk korter. Maar die versleten prise -as zal er ook geen goed aan doen. En een koppeling die om een of andere reden vettig is geworden zal ook snel slijten. En niet te vergeten de afstelling ( dit bij de types waar je de speling wel kan afstellen natuurlijk).
JC1150
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Koppeling vervangen R1100RT

Ongelezen bericht door JC1150 »

Ton1959 schreef:
JC1150 schreef:Dat klinkt inderdaad als een schappelijke prijs!

Ik vraag me wel af (zonder een oordeel te geven, natuurlijk), hoe de koppeling zo versleten raakt in 50.000 kilometer op de teller. Ik zit op 123k, en nog nergens last van. De koppeling van mijn vanders 1100RT ging met ongeveer 150.000 kilometer. Ik verbaas me dus over de spreiding in de levensduur van de BMW-koppelingen...

Jeroen
Het verschil in levensduur kan zitten in de rijstijl maar ook waar de motor het meest gebruikt is. Bij constant snelweg rijden zal de koppeling lang meegaan. Bij stadsritten en binnenwegen een stuk korter. Maar die versleten prise -as zal er ook geen goed aan doen. En een koppeling die om een of andere reden vettig is geworden zal ook snel slijten. En niet te vergeten de afstelling ( dit bij de types waar je de speling wel kan afstellen natuurlijk).
Uiteraard, vettige koppeling en versleten prise-as werken niet mee en het lijkt me klaar dat daar een koppeling flink sneller van slijt. Echter, zou route/gekozen wegen en rijstijl de koppeling ongeveer een ton eerder dan "normaal" laten slijten? Normaal heb ik tussen aanhalingstekens, omdat in mijn ogen dat wel een redelijke kilomterstand is voor een versleten koppeling bij R'en...;)

Jeroen
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Koppeling vervangen R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

JC1150 schreef:
Ton1959 schreef:
JC1150 schreef:Dat klinkt inderdaad als een schappelijke prijs!

Ik vraag me wel af (zonder een oordeel te geven, natuurlijk), hoe de koppeling zo versleten raakt in 50.000 kilometer op de teller. Ik zit op 123k, en nog nergens last van. De koppeling van mijn vanders 1100RT ging met ongeveer 150.000 kilometer. Ik verbaas me dus over de spreiding in de levensduur van de BMW-koppelingen...

Jeroen
Het verschil in levensduur kan zitten in de rijstijl maar ook waar de motor het meest gebruikt is. Bij constant snelweg rijden zal de koppeling lang meegaan. Bij stadsritten en binnenwegen een stuk korter. Maar die versleten prise -as zal er ook geen goed aan doen. En een koppeling die om een of andere reden vettig is geworden zal ook snel slijten. En niet te vergeten de afstelling ( dit bij de types waar je de speling wel kan afstellen natuurlijk).
Uiteraard, vettige koppeling en versleten prise-as werken niet mee en het lijkt me klaar dat daar een koppeling flink sneller van slijt. Echter, zou route/gekozen wegen en rijstijl de koppeling ongeveer een ton eerder dan "normaal" laten slijten? Normaal heb ik tussen aanhalingstekens, omdat in mijn ogen dat wel een redelijke kilomterstand is voor een versleten koppeling bij R'en...;)

Jeroen
Was nog één ding vergeten de belasting van de motor. Volgens mij is het wel een groot verschil of je alleen op de motor zit of met twee personen. Maar ik moet zeggen dat ik zelf nog nooit een koppeling versleten heb op een motor of auto. Als je even denkt aan het aantal keren schakelen, optrekken wat je doet bij binnendoor routes dan moet je koppeling wel sneller slijten. Maar dan denk ik dat dit bij relatief kleine motoren nog erger is. De koppeling bij onze motoren heeft veel van een autokoppeling in formaat dus vind ik het ook wel raar dat een koppeling zo snel versleten is. Maar in hoeverre die prise -as daaraan schuldig is kan ik zo niet beoordelen.
Gebruikersavatar
AlphaLorne
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
Type: R1100RT
Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Koppeling vervangen R1100RT

Ongelezen bericht door AlphaLorne »

De oorzaak zit 'm inderdaad in de historie. Ik weet dat mij -1100- pakweg de eerste 15 jaar slechts 25k gelopen had.

Keerringen gaan dan door de geringe kms scheuren vertonen. De 2e eigenaar paste door zijn lange benen er niet goed op en kon daarbij niet wennen aan de bak.

Met 37k was het mijn beurt en hoewel ik van een Japanner af kwam was ik redelijk snel gewend en kon al na een paar ritten prima schakelen. Maar het kwaad was toen waarschijnlijk al grotendeels geschied..

Ik had het natuurlijk graag anders maar ik zou niet weten hoe je zoiets kan voorspellen. Wellicht bij het lezen van dit forum draadje. Het ging mij vooral om het delen van de ervaring. Dat we er een goed adres bij hebben voor o.a. een koppeling is een leuke bonus :mad:

Ik moet nog wel even opmerken dat na ca. een week de koppeling ineens weer begon te slippen :shock:
Na overleg met Dave zou het waarschijnlijk een soort van 'settelen' van de koppeling kunnen zijn, dus even opnieuw afstellen aan beiden kanten van de kabel (stuur eerst). Voila! Schakeld weer helemaal top.
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”